Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Starter 1.0

Stroomdieven Worden Harder Aangepakt

Recommended Posts

maandag 2 februari 2015, 6:00

'Schade verhalen op stroomdieven'

 

© ANP

Om de almaar toenemende stroomdiefstal voor wietkwekerijen een halt toe te roepen moeten stroomcriminelen voortaan diep in de buidel tasten door een fraudevergoeding te betalen. Daarnaast dient bij het afsluiten van een energiecontract voortaan standaard een legitimatiebewijs getoond te worden.

Met de invoering van een legitimatieplicht én het verhalen van de schade door stroomdieven een fikse fraudevergoeding te laten ophoesten, moet het onaantrekkelijker gemaakt worden illegaal stroom af te tappen.

De marktwaarde van de vorig jaar gestolen energie bedraagt maar liefst 200 miljoen euro. Hiervan is 70 miljoen euro het nettoverlies dat deels aan de consument wordt doorberekend, blijkt uit de cijfers die Netbeheer Nederland heeft verzameld. Dat betekent dat huishoudens elk jaar drie euro meebetalen aan deze vorm van energiediefstal. De overige 130 miljoen zit onder meer in het mislopen van BTW en energiebelastingen voor de overheid.

Het aantal hennepkwekerijen dat opgerold is daalt weliswaar, maar de hoeveelheid stroom die wordt afgetrapt is daarentegen groter. „Daaruit is af te leiden dat de productie van een gemiddelde hennepkwekerij is toegenomen en dat de handel verder uitdijt. Steeds vaker worden hennepplantages gevonden in modale woonhuizen. Dit gaat gepaard met directe veiligheidsrisico´s voor de omwonenden. Er is bijvoorbeeld een verhoogde kans op brand”, zegt Peter Jans-Rat, voorzitter van het Platform Energiediefstal van Netbeheer Nederland. „We zullen daarom in de Tweede Kamer aan de bel trekken om samen met politie en justitie het aantal onveilige situaties omlaag te brengen.”

Share this post


Link to post
Share on other sites

de onveilige situaties doen zich voor waar wietkweek verboden is.

hele probleem bij de wortel aanpakken: wietkweek legaliseren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff komen ze weer.... Serieus moet elke reply over dat onderwerp gaan. Dit is juist een stap in strafvervolging dus verder weg van legalisatie! Joehoeeeee

Share this post


Link to post
Share on other sites

hele probleem bij de wortel aanpakken: wietkweek legaliseren.

:withstupid: :j

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pfff komen ze weer.... Serieus moet elke reply over dat onderwerp gaan

 

Zodra je topics opent gebaseerd op een verbod, dan zou je dat kunnen verwachten, maar goed, wat verwacht jij dan dat mensen reply-en? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat verwacht jij dan dat mensen reply-en?

 

Misschien een oplossing voor een eventueel toekomstig probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjah... Moet je er van zeggen? Diefstal is diefstal. Of het nu om stroom gaat voor een kwekerij of benzine voor je auto. Je kan ook gewoon betalen. Lijkt me niet zo`n probleem met een keet vol XD

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker

 

Welk probleem? Iedere vorm van diefstal heeft een bepaald risico, het een hoger dan het ander. Als je dat risico niet wil nemen, dan moet je dat niet doen, kan je ook niet kniezen over de 'problemen' van je diefstal.

 

Die stationnetjes die op gas wat Kw kunnen maken zijn misschien leuk als de stoppenkast te warm wordt. Ik weet het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit een berekening gemaakt en kwam uit op 75 euro per maand voor de hele setup hier Bluelab. Als ik me voor dat bedrag elke dag compleet naar een andere planeet kan roken vindt ik dat nog best meevallen :) Ik betaal 200 euro voorschot en ben alleenstaand, zal de kosten moeten dekken dacht ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker

 

Welk probleem?

 

Niet het diefstal probleem opzich maar meer het probleem dat er over een tijdje niets meer (ongezien) te stelen valt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het "probleem'" dat er over een tijdje niets meer ongezien te stelen valt.

Dat is slechts voor een bepaald soort mensen een probleem.

 

Voor alle mensen die iets bezitten, is het geen probleem dat er niets meer van hun gestolen kan worden

dat heet persoonlijke beveiliging.

 

Dus zouden we overeen moeten komen wat er wel ongezien gestolen mag worden?

publiek bezit heet het dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe gaan ze dat realiseren dan racker? Nieuwe meet apparatuur in de verzamel kasten in de straat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet waarom er een verband wordt gezien tussen deze invoering en legalisatie van cannabis. Volgens mij moet het best haalbaar zijn om tegelijk de commerciële teelt van Cannabis volledig te legaliseren en daarnaast de doodstraf in te voeren voor stroomdiefen. Het 1 sluit het ander niet uit ;)

 

Betaal gewoon. Zo moeilijk is het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige kwekers willen best betalen maar kunnen dit niet doen zonder gepakt te worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een kwestie van kiezen. Is geldgebrek een geldige reden om de wet te overtreden dan? Ik kan geen rijbewijs betalen, maar zou graag willen autorijden. Is het terecht om te joyriden omdat je een rijbewijs niet kan betalen?

 

Je kan een paar lampen minder ophangen en klein beginnen, binnen je budget. Ik ben zelf startend ondernemer en zit in een uitkering, dus ben echt geen stuurman die aan wal staat. Dat is het leven, dan begin je met een laagdrempelig project wat wel in je budget ligt en bouw je het uit als je daar de winst uit gehaald hebt. Cannabisteelt zit vol met cowboys die snel geld willen. Dat zorgt voor gevaarlijke taferelen, niet de wetgeving.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook tegen diefstal, maar stel dat ik in een eengezinswoning met zo'n mammoth elite 600 met 8x1000w wil draaien. Kan ik dit dan gewoon netjes over de meter doen zonder verlinkt te worden door de stroomleverancier? Lijkt me niet toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dat is slechts voor een bepaald soort mensen een probleem.

 

Mee eens. Ik veroordeel echter niemand. Met Starter ben ik het ook eens.

Het probleem zit hem in de navorderingen en anders nergens.

 

Dat is een kwestie van kiezen. Is geldgebrek een geldige reden om de wet te overtreden dan? Ik kan geen rijbewijs betalen, maar zou graag willen autorijden. Is het terecht om te joyriden omdat je een rijbewijs niet kan betalen?

 

Je kweekt en dus overtreed je de wet al.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar meer het probleem dat er over een tijdje niets meer (ongezien) te stelen valt.

 

Of diefstal uberhaupt een 'vereiste' is, dat betwijfel ik. Jij hebt toen toch ook die jongen gezien die in het bos met z'n generator zat te spelen? En er zijn volgens mij meerdere opties op dat gebied. Investeren is denk ik beter dan genezen. Of toch maar een puike dekmantel en over de meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat niet voor iedereen op Racker, ik beweeg me wegens medicinale redenen binnen de aangewezen regels van het gedoogbeleid. Daarbij riskeer ik geen vervolging. Iedere situatie is weer anders.

 

Ook voor commerciële doeleinden zijn richtlijnen en regels opgesteld. Of die regels nou geweldig zijn, dat is weer een andere discussie. Ik had het zelf anders ingericht, maar helaas ben ik geen minister :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic voor een rekensommetje.

200 miljoen kwijt zeggen de energiemaatschappijen. Ik heb uitgerekend dat ik voor de stroom op 25 cent per grammetje kom. Dat is 4 gram voor een euro stroom. Reken ik het dan verkeerd uit als ik op 800 ton wiet kom? Dat is een stuk meer wiet dan er in Nederland geteeld wordt. Zelfs de hoogste schattingen komen daar niet aan. En dan zijn er ook nog een hele hoop kwekers die geen stroom stelen. Dan kom ik tot twee conclusies:

1. Er wordt veel meer stroom gestolen dan er door wietkwekerijen afgetapt wordt.

2. Veel stroom stelende kwekers zouden dat niet doen als ze niet in de problemen komen bij de navordering die opgelegd wordt aan de hand van het stroomverbruik.

 

Het is een misverstand dat je aan de hand van je stroomverbruik gepakt gaat worden. Sterker nog: Als er verder geen stroom gejat wordt in het leveringsblok waar je zit, wordt de pakkans kleiner als je betaald.

Voor stroom stelen wordt je hard gepakt en ik vind terecht.

Dat stroomleveranciers je verbruik aan de politie/OvJ doorgeven als je gewoon betaald hebt vind ik misdadig tov de privacy waar je recht op hebt. Als stroomleveranciers de privacy zouden garanderen van hun betalende klanten dan zou er vanzelf minder gestolen worden. Het wordt dan een kwestie van een kwartje per gram betalen in ruil voor een stuk lagere straf als je gepakt wordt. Nu kan het nog andersom uitpakken als je lange tijd draait.

Mijn conclusie daar van is weer: Stroomleveranciers kunnen geld verdienen door de privacy van hun betalende klanten te garanderen.

Namasté

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat niet voor iedereen op Racker, ik beweeg me wegens medicinale redenen binnen de aangewezen regels van het gedoogbeleid. Daarbij riskeer ik geen vervolging. Iedere situatie is weer anders.

 

Ook voor commerciële doeleinden zijn richtlijnen en regels opgesteld. Of die regels nou geweldig zijn, dat is weer een andere discussie. Ik had het zelf anders ingericht, maar helaas ben ik geen minister :)

5 planten criteria gaat al heel lang niet meer op dus jij wordt ook gewoon vervolgd. Je bent net zo crimineel als iemand met 20 lampen dus maak je zelf geen illusies.

 

 

Leuk en aardig al die kapiteinen aan de wal maar je zit aan na een jaar draaien met 6 lampjes al op 30 a 40.000 KW. Voor grote hokken is een paar honder duizend kilowatt echt niet raar. Dat is gewoon niet te betalen of je moet een goede cover hebben.

 

Ik denk deze discussie mooi het verschil laat zien van de manier van denken tussen een hobby kwekertje en serieuze kwekers. En nee dat bedoel ik niet denigrerend maar je kunt een glastuinbouw bedrijf ook niet vergelijken met een moestuin amateurtje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat hier goed naar voren komt is de hypocrisie van bepaalde kleine en/of mediwietkwekers, die menen anderen de maat te kunnen nemen, terwijl ze zelf net zo goed crimineel bezig zijn. Mag ik even een teiltje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jezelf voorzien van medicijn is nog wel ff wat anders

dan lampen hangen voor de oogst.

het 1 is vrijwillig

het ander is(min of meer) verplict/

 

beide hebben even veel rechten; da's waar

maar ik zou het hypocrisie van het systeem noemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...