Ponix 184 Posted January 31, 2015 Onderstaand heb ik laatst in elkaar geknutseld en dat werkt nog niet eens zo slecht, dus ik dacht, ik deel het met jullie. Ik doe dit overigens net direct in het hok, dus de lucht die binnenkomt wordt nog verder verwarmt, maar het idee is dus om de stookkosten te reduceren (en ik blaas ineens koeler af ). Het scheelt iig 1 standje op het olieradiatortje, dus dat is bij dit ding ongeveer een watt of 300 (of er komt 300Watt vrij voor wat anders..... Watt jij wil!). Ik ga volgende week de binnenste buis vervangen met een metalen kanaal en het buitenste PVC buis voorzien van isolatie om het rendement flink te verhogen. En voor diegene die de opmerking niet lezen: HIJ HANGT SCHUIN!!! En er is een aftappuntje ivm condens. En dan aflopend vanaf je uitblaas, want mocht er condensvorming aan de binnenkant plaatsvinden (doubt it), dan loopt dat iig nooit terug je afzuiger in. Nu is dit open source en ik vind het wiel niet uit ofzo, maar per unit die gebouwd wordt wil ik op z'n minst 1 topje! Prettig weekend! 4 Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 31, 2015 Wat gaat er precies door de wisselaar? Lucht/lucht neem ik aan? Je warme afvoerlucht warmt de koude inlaat voor? Als je ergens op een sloop een intercooler van een oude diesel kan scoren, kom je qua efficientie al een heel stuk beter uit de voeten. Goed bezig iig Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted January 31, 2015 dan zou de 160 mm binnenpijp beter van koper kunnen zijn= beter geleidend en als je deze uit kleinere pijpjes laat bestaan vergroot je het oppervlakte tot het moment dat je het rooster neemt van Rackers oude diesel zekers lekker aan het hobbybobben Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ponix 184 Posted February 12, 2015 (edited) @ Racker lucht/lucht idd. Warm = rood en koud = blauw. Ik neem aan dat een intercooler met een vorm van compressie werkt? Ik weet niks van auto's. Ik zit te denken aan overdracht naar een soort 'cel' waarin ik water opwarm, zodat ik hier een paar radiatoren kan ophangen, maar goed, dan moet ik eerst het aantal lampen verdubbelen om genoeg hitte te genereren. @ Weetje Warme lucht gaat nu door een metalen Spiro, dus veel meer afgifte en buitenhuis is nu ingepakt met isolatiemateriaal. Als ik dan met de snelheid van de inkomende lucht fan speel en ik laat die niet te hard draaien, dan krijg ik fijne warme lucht binnen, maar het koelende effect op de afblaas neemt dan af natuurlijk, maar dat was dan ook niet mijn insteek. Ik was op zoek om warmte terug te pakken, puur omdat het zonde is om die warmte weg te blazen daar waar ik hier ook nog loop te stoken. Koper op 160mm? Zou dat kosten? ps. Kacheltje draait nu nog maar op de helft, scheelt me 500-600W dit. Edited February 12, 2015 by Ponix Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted February 12, 2015 Een intercooler is hetzelfde als wat jij gemaakt hebt, alleen is deze van alluminium waardoor de warmte overdracht groter wordt. Een intercooler is gemaakt om een grote hoeveelheid lucht te koelen, daarom stelde ik het voor. De verbranding in een verbrandingsmotor heeft zuurstof nodig, hoe meer zuurstof hoe beter. Auto's met een turbo hebben een erg hete luchtstroom. In warme lucht zit per m3 minder zuurstof dan koude lucht, daarom wordt er een intercooler toegepast. Deze zit gewoon tussen de luchtslangen zoals jij nu ook hebt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwemvis 422 Posted February 13, 2015 Ponix, super wat je gemaakt hebt! Ik had dit vroeger ook. Mijn inlaatlucht ging door twee meter 250mm slang en de uitlaatlucht ging in tegenstroom door een flexibele 125mm aluslang die door de 250mm slang kronkelde. Ook dat werkte. Ik wil nu al jaren lang een grote platenwisselaar kopen, zoals die ook in balansventilatieunits zit, zoals de WHR serie van Stork. Deze wisselaars hebben een rendement van 90% ongeveer, ik kan er dan zelfs mijn woning mee verwarmen. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ponix 184 Posted February 16, 2015 @ racker Klinkt praktisch, maar hoe direct inzetbaar is dat? Over wat voor aansluitingen hebben we het? @ Zwemvis Dank u! Dat stork verhaal is hier niet haalbaar, wel tof als je het goed uitvoert! Als ik nog ooit een kelder laat aanleggen dan weet ik het wel! Dan gaat heel m'n CV groen. Uit pure noodzaak ben ik gaan zoeken en ik kwam dit ontwerp in het klein tegen, van messing en dan voor je waterleiding (net voor de douchekraan bv). PVC had ik liggen, dus ja, dan zit er maar 1 ding op! Meeste werk was een gat in het dak van m'n hutje maken. Ben er iig best trots op en eindelijk een zinnige bijdrage van mijn kant aan WF! Quote Share this post Link to post Share on other sites