Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Metselzand op de toplaag werkt prima tegen varenrouwmug, ik heb dat bij mijn derde kweek geprobeerd nadat ik las dat PH Donner dat toepast.

 

gallery_6495_17510_58227.jpg

 

En 10 weken later:

 

gallery_6495_17510_90546.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metselzand op de toplaag werkt prima tegen varenrouwmug, ik heb dat bij mijn derde kweek geprobeerd nadat ik las dat PH Donner dat toepast.

 

En waarom, doe je het nu niet meer dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het deze ronde weer doen maar ben er nog niet aan toegekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die kaneel oplossing ook geprobeerd en jep, dat haalt de mugjes goed weg.

Wat me wel opviel is dat de plantjes daarna even wat minder goed drinken.

Heb ik dan wat te veel gegeven of is dat normaal? (Als iemand dat toevallig weet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn 2kiniker,Als het beestjes dood, dood het ook het bodem leven.....

 

Metselzand bevat geen zouten want daar kan cement niet tegen.

Metselzand is heel effectief tegen de mug en na de oogst gewoon ff om kiepen op een zeiltje voor hergebruik.

Wat dan nog in en op de aarde zit kan je gewoon mee mengen maakt je medium alleen maar beter.(drainage)

Nog twee voordelen van metselzand>> minder wateren ,geen potverdamping=minder kans op overbemesting,disbalans.

 

Met dank aan Mel Frank, Ed zijn meester.

 

Ik zelf gebruik het alleen in de zomer btw

In de winter zijn ze er bijna niet en ik wil dan wel wat hogere lv van uit de pot,zeker in de winter. ;)

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mep ze dood of kung fu ze uit de lucht na de toplaag een beetje te harken. Droogt die toplaag weer wat sneller en dan blijft het bij een enkeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na vorderend onderzoek ben ik getstuit op een goede extra toevoeging aan de kaneel thee.

 

citroen-zest(de geraspte schil) werkt ook als neurotoxine bij verschillende kleine insecten.

 

Dit gaat dus ook een standaard toevoeging worden aan mijn kaneel thee.

 

 

Metselzand methode toegepast,nog geen verschil opgemerkt aangezien deze viekante bakken luchtgaten onderin op de zijrand hebben denk ik dat het niet werkt.

Misschien anti worteldoek onderin de bakken leggen voortaan met uitplanten van nieuw gewas.

En dan aftoppen met metselzand.

 

Doordat iedereen blijft delen met de info,komen we allemaal ergens!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik ook bij mijn vierkant bakken, zie ze er wel's uitvluchten als ik van onderen water geef.

 

Ik heb de Hypoaspis miles (natuurlijke vijand) overwogen maar zijn een beetje prijzig bij boerengoed, 60 euro for 25m2. Schijnt wel heel effectief te zijn, tegen de larven. Dus in combi met gele plakkers. Killed ook springstaarten en trips. Misschien ergens anders goedkoper/in kleinere hoeveelheden.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites
Droogt die toplaag weer wat sneller en dan blijft het bij een enkeling.

 

Op deze manier heb je wel 20/30% minder waterbuffer in je medium.

En dat kan je wel grammen kosten als je een zuiper hebt staan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dries

Een laagje metselzand van de bouwmarkt op je potten van ong 2 cm en larfjes kunnen niet meer uitvliegen en volwassen muggen kunnen geen eitjes meer leggen omdat het net glas is voor hun,

geen probleem voor je planten aangezien het lekker lucht.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Pg

 

Heb je daarna niet het probleem dat je je aarde hebt verspest? Ik bedoel. Na de kweek, planten eruit, opwaarderen, etc etc. Het lijkt mij dat het zand dan door de aarde gaat zitten.

 

edit: nevermind, het antwoord stond al verder in het topic ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metselzand methode toegepast,nog geen verschil opgemerkt aangezien deze viekante bakken luchtgaten onderin op de zijrand hebben denk ik dat het niet werkt.

Misschien anti worteldoek onderin de bakken leggen voortaan met uitplanten van nieuw gewas.

En dan aftoppen met metselzand.

Ik heb hier geen ervaring mee maar stel me zo voor dat ipv anti-worteldoek gewoon een laag metselzand op de bodem van je container die iets hoger is als de draingaten net zo effectief is als een laag metselzand bovenop je aarde.

Dus eerst een laag metselzand, dan je aarde, plantje erin en een laag metselzand bovenop de aarde zou m.i. een perfecte preventie zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij kwamen ze ook onderuit de potten (11ltr plastic) dus alleen afdekken toplaag werkte niet.

 

Citroenzest.. citroenzuur wordt ingezet ter ph verlaging: wat doet de zest (ph wise maar ook bodemleven)?

 

De mugjes zijn opruimers van organisch afval, niks meer en niks minder en pas als er geen organisch afval meer is, dan pas zullen ze aan de wortels vd planten beginnen. Dikke fabel dat die larven de wortels meteen op gaan vreten en zo je plantje lam leggen.

 

klik

 

Schadebeelden

Directe schade ontstaat aan jonge en/of zwakke planten in een vochtige, humusrijke omgeving, wanneer de larven aan de wortels knagen. Ze knagen ook aan de net kiemende plantjes zelf en in Poinsettiastek vreten ze aan de stengel van het stek. Het aangevreten gewas krijgt moeite met het opnemen van water en voedingstoffen en sterft af. Sterke planten worden alleen aangetast als de infectiedruk erg hoog is.

 

Als je nu begint over die fuckvliegjes in je toppen en tegen de lamp aan en voor je ogen enzo dan hebbie een echt punt want dat krijg je als je er niks aan doet.

Ik ging vroeger ook op tilt van ze (incl, aaltjes kopen), tegenwoordig begroet ik ze met een glimlach en weet dat ik veel te nat aan het kweken ben als ik ze zie.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Droogt die toplaag weer wat sneller en dan blijft het bij een enkeling.

 

Op deze manier heb je wel 20/30% minder waterbuffer in je medium.

En dat kan je wel grammen kosten als je een zuiper hebt staan.....

Dan gebruik je grotere potten of geef je simpelweg wat vaker water. Kost geen gram. Die 20-30% is sowieso zwaar overdreven.

 

 

Dif product is populair in the UK en US, bio, kost een tientje, heb je genoeg voor heel wat plantjes of rondes:

 

http://www.ebay.com/itm/251047037236

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metselzand&antiworteldoek onderin werkt echt als een malle,ze zijn weg en met de zuurstof zit het wel goed hoor anders zou de plant wel raardoen.

Ze komen gewoon af op de organische materie op het oppervlak,als dat afgedekt is met dat zand is het moelijker voor ze.

 

Als je kaneelthee geeft drinken ze gelijk minder dus dat wijst op verminderde symbiose met de wortels,gebruik altijd bacto naderhand.

En probeer vantevoren rijst te innoculeren met myco's, meng die door je aarde voor het planten als schimmelbuffer.

Vanuit die basis kan de schimmel sneller terug groeien.

 

@lostchild: ik heb dat citroenzest van een experiment op luizen in een petrischaaltje met een plak citroen,die raakten verlamd en gingen dood,vandaar die conclusie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan iemand mij vertellen of dit de larven van de varenrouwmug zijn ? of is het iets anders ?

gallery_45709_18692_1465203.jpg

Ik zie ze enkel onderaan de pot in de schaal, verder geen muggen of vliegjes.

en kaneel is dus wel of niet een optie om deze te bestrijden ?

want ze gaan dit weekend over op 12/12 dus zou ze graag nu nog wegkrijgen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kaneelthee geeft drinken ze gelijk minder dus dat wijst op verminderde symbiose met de wortels,gebruik altijd bacto naderhand.

En probeer vantevoren rijst te innoculeren met myco's, meng die door je aarde voor het planten als schimmelbuffer.

Vanuit die basis kan de schimmel sneller terug groeien

 

Dus eigl niet echt bio Collie :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een huis&tuin middeltje,maar kun je beter gebruiken als je hydro teelt denk ik.

 

Je schimmel is je alles met bio :innocent: en dit is ook slecht voor de meeste schimmels.

 

Mij niet meer gezien,als het erg word gooi ik er metselzand op :whistle:

 

Dit is alleen voor steenwol denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook metselzand op mijn steenwol gekiept en geen varenrouwmug meer gezien. Een zeer effectief middel echter wordt het wel een smerige bende.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het knarst zo lekker tussen je tanden :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreet je de overgebleven muggen op dan?? :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/20/2015 at 5:18 PM, Poldergrower said:

Ik was eerlijk gezegd het kopen van aaltjes (heette ze?) zat en telkens weer die mugjes...en die zijn nog niet echt t probleem want de larvjes eten aan je wortelpunten zeker bij een verse kloon.

Dus Ph donner droeg dit aan jaren terug al en vandaar dat ik er achter sta. Hij gebruikt t ook bij dichte platic potten zonder probleem trouwens.

Sorry voor dubbele thread....

 

Pg

 

 

.......nou.... het zand zorgt uiteindelijk voor een hele harde laag  ook rondom het stammetje... mijn plantjes vonden dat dus niet leuk. Helft RIP

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net dit receptje maar weer gemaakt voor de vliegjes. 

:evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...