Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Op de Berg

Luchtuitlaat Via Schoorsteen?

Recommended Posts

Voor ik overhaast een complete kweekset wil aanschaffen heb ik een technische vraag.

 

Kan ik via de schoorsteen de lucht naar buiten laten gaan?

 

Er is enerzijds de geforceerde uitlaat van de buisventilator en anderzijds de natuurlijke trek vd (10 meter hoge) schoorsteen.

 

Wordt de buisventilator dan niet overbelast?

 

En wat met dagen wanneer er teveel druk is buiten. De kachel gaat dan stinken naar roet. Zijn er dan ook consequenties voor de buisventilator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die natuurlijke trek helpt toch mee? dan is de kans op overbelasting wel klein lijkt mij. en ik denk dat de luchtdruk buiten nagenoeg gelijkt is met de druk binnen. door weinig trek(wind) kan je geuren van de kachel krijgen. maar met mechanische afblaas op 10 mtr zal dat zeker geen probleem geven. wellicht mag je ventilator een keer z'n best doen. en een box is niet alleen stiller maar ook regelmatiger. :rolleyes:

 

succes

 

pas op dat je afzuiger de lucht niet via je kachel het huis in blaast. Klep er tussen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je enig idee wat de diameter is van de schoorsteen, en of het alleen jouw schorsteen is en verder nergens anders voor in gebruik?

 

Als BV het smalste stuk maar 10 CM doorsnede is heb je veel tegendruk en afhankelijk van de hoeveelheid lucht dat je wilt afzuigen kon dat wel eens niet genoeg zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou daar goed mee oppassen,koolmonoxide wil je niet binnen hebben.

Heb je niet de mogelijkheid om zelf een dakdoorvoer te maken met een afvoebuis?Zo,n setje heb je voor rond de €150,-.Je hebt dan een kunstof dakpan met afvoerbuis diameter 160.

Hier in de buurt heb ik bij meerdere buren zo,n afvoer gemaakt omdat ze de afvoer van de droger hier op wouden hebben.Uiteraard zou je hier ook een andere afvoer aan kunnen knopen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koolmonoxide, heb je alleen bij verbranding.

Dus als de kachel niet brand, heb je dat risico nooit.

 

En wat DJBroertje zegt..

Ik denk niet, dat er in je schoorsteenkanaal een "vernauwing" zit, maar dat zou je kunnen checken.

 

En een schoorsteen, die naar roet gaat stinken, zal hoog nodig eens geveegd moeten worden.

Dit ontstaat, bij vochtig weer en idd te weinig trek.

Maar als jij daarop je afzuiger laat afblazen, zul je hier nooit last van hebben, omdat die vol continu toch altijd iets blijft blazen.

 

Die stinkende schoorsteen, die heb je alleen als de kachel niet brand.

Zodra deze brand, heb je weer opstijgende lucht, waardoor de geur naar boven wordt geblazen/getrokken..

 

Maw..

Mits de pijp diameter voldoende is, gaat dat super.... :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik woon in een oud huis en het betreft een gemetste schouw, dus geen pijp, maar een vierkant gat tot boven van 20cm x 20cm. Ruim voldoende lijkt me dus.

In de woonkamer zijn er twee kachelgaten waarvan 1 gat gebruikt wordt voor de houtkachel. De drie kachelgaten (dus 2 vd woonkamer en dat ene gat in de kelder) komen samen in 1 groot gat vanaf de bovenverdieping. Het gaat dus gebeuren dat uit de schoorsteen tegelijkertijd rook van de kachel komt alsmede lucht uit de kweektent. Zou dat een probleem kunnen geven of kan dat geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen punt!

Zou wel een terugslagklep gebruiken, zodat je iig geen ongewenste kachelrotzooi in je hok krijgt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmmm..

Dat lijkt me toch iets meer risico..

Maar geen idee. je merkt het gauw genoeg als het niet gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook de schoorsteen 20 op 20 is standaard met oude Schouwen

maar een wel een volledig uit dienst zijnde schouw en dat werkt beter dan alles ik heb geen filters of terugslag kleppen Ik ruik zelf geen geuren buiten en hoor ook de fan niet draaien

En heb geen kachelrotzooi in men kast en mijn dames geven mooi wat ze moeten geven

 

Maar een gebruikte schoorsteen gebruiken vind ik toch een risico hebben koop alvast een kanarie vogeltje zoals ze In de mijnen vroeger deden die vallen eerder plat dan jij

 

 

Wacht nog 3 maand zou ik zeggen dan werkt je kachel toch niet meer

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De perfecte uitblaas dunkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben een hoop schoorstenen geen dubbel kanaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de plannen van het huis opgevraagd en volgens die plannen zou de schouw van de kelder tot de schoorsteen in 1 stuk doorlopen, dus dat betekent dat de houtkachel op een ander kanaal zit. Ik ga dit wel ff checken met de ladder, maar het is wel hoopvol.

 

Bijvraagje; ik heb een Rhino Pro filter van 60 cm met 20cm diameter uitgang.

Kan ik die gebruiken en op het schouwkanaal aansluiten (schoorsteen is 20cm x 20cm) en 10m hoog) zonder fan? Dus gewoon de natuurlijke trek van de schouw de geuren laten aftrekken door de filter. Of ben ik dan te opportunistisch ;-) en is een fan absoluut een noodzaak om de lucht af te voeren het hele jaar door?

 

@ Thorismus. Jij gebruikt geen filter. Heb je ook geen last van geuren als het windstil is en er veel luchtdruk is, dus als de lucht naar beneden wordt 'gedrukt'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een fan is echt nodig vanaf de bloei want dan gaat alles erg ruiken ervoor niet echt

zoals je zegt de natuurlijke trek zorgt voor een constante flow

waardoor je temp ook steeds goed blijft nu moet ik daardoor helaas wel een beetje bijverwarmen

Wanneer de lamp niet brand

 

Van geuren heb ik totaal geen last zonder filter is ook niet nodig met een vol roet zittende schouw

Ga er ongeveer 3 meter door en dus de geur moet 3 meter roet voorbij wat dus ook koolstof is

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...