Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HarryvG

Dag16 "12/12", Wat Moet Ik (Niet) Weghalen?!

Recommended Posts

Goedemiddag,

 

inmiddels zitten de dames op de 16e dag met de klok op 12/12.

Sinds een dag of 5 beginnen er zich - welliswaar kleine - mooie gezonde topjes te vormen.

 

Nu ben ik benieuwd, voordat ik de meisjes helemaal "kortwiek" hoever het raadzaam is te gaan qua verwijderen van topjes onder de "lichtspiegel"...

 

 

Rede dat ik deze vraag stel in de vorm van een niew topic, is dat ik in de diverse forums alhier nogal tegenstrijdige adviezen c.q. methoden tegen kom...

 

Het lijkt me logisch dat ik sowieso alle groei uit de "oksels" verwijder, maar ik kan de verleiding bijna niet weerstaan om ze ook van de lager gelegen - significant kleinere - topjes te ontdoen.

En als ik dat doe, laat ik dan de interleaves en fanleaves waaruit deze ontsproten wel gewoon zitten, of moeten deze dan ook verwijderd worden?

 

"Vergeelde blaadjes helemaal onderin lijken me sowieso ballast, of kan het geen kwaad om deze te laten zitten?

 

Graag jullie mening/advies...

 

:j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze techniek noemen ze in Amerika lollipopping en je haalt er het meeste mee uit je plant in mijn optiek. Het wordt ook wel gedaan bij appelbomen, de takken die geen licht krijgen worden weggesneden als een stek. Ondanks dat de planten al bloeien kan je ze nog wel stekken, dat heet monstercropping. Het enige wat je moet doen is de bloemen verwijderen, de stekken op 18/6 zetten en geduld oefenen.

 

Bekijk hier wat video's over lollipopping. Dan zie je met je eigen ogen hoe het gedaan wordt.

 

Succes!

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx dilago, dus eigenlijk alles onder de "lichtspiegel" wegsnijden...

Zorgt dat niet voor enorme stress?

 

Feitelijk ga je dan dus die stekkies reveggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, alles onder de lichtspiegel kan weg en onderaan beginnen. Bij twijfel laten zitten.

 

De stekken ga je reveggen ja. Door de stress is de plant eenmaal terug in de groei sterker als voorheen. Zie

filmpje. Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarruh, de takjes die ik weghaal, beschikken inmiddels allemaal al over topjes...

...ik neem aan dat ik ook die moet verwijderen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die topjes van de stekken kan je wel verwijderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's wel delicaat werk; eigenlijk ook best "pijnlijk" om te doen, maar goed...

Je houd dus in feite kale fanleaves over met een wond in het midden..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan laat je ze toch eerst zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...