Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Piepers

Opticlimate Externe Temperatuursensor 3Graden Uit Het Lood?

Recommended Posts

Beste Groeiers,

 

Heb al het een en ander gepost over de opti en het gebruik hiervan en heb ook veel gezocht en gelezen op het forum, nu zit ik met nog een vraag:

 

Eerst ff wat info:

 

Opti 6000 pro3

Externe temp sensor 2 x 2.5 meter aan mekaar geklust met een kroonsteen omdat de 5 meter op was.

Sensor hangt, met een wit mondkapje als dakje, in het midden van de tent, op +- 1 meter hoogte, ter hoogte van de toppen. Recht onder de lvs ( tegen het plafond ).

De aanzuigslang hangt zoals hoort hoog bovenin de tent, op ongeveer dezelfde hoogte als de gavita's die tegen het plafond hangen ( 200cm )

 

Nu heb ik het idee dat de externe temperatuursensor maar liefst 3 graden uit het lood registreert. Waarom? :

 

- vlak voordat de opti aanslaat om te gaan koelen ( op 28.5 graden gaat hij koelen ) registreert de externe sensor dus een temp van 28.5 graden.

- De temperatuur van de aangezogen lucht ligt dan volgens het uitlees menu op 25.5 graden. Naar mijn idee zou dit of hetzelfde moeten zijn of zelfs een graadje hoger omdat deze zoals gezegd van bovenuit de ruimte aanzuigt.

 

Ik begrijp dat de temperatuur van de aangezogen lucht pas wordt gemeten als deze de opti binnenkomt, de afstand die deze moet afleggen is nog geen 2 meter ( slang ), dus ik verwacht daar weinig verschil in temp.

Als dubbelcheck heb ik ook nog een thermo/hygro meter in de opening van de slang gehouden, in de tent, en die registreerde inderdaad ook +- 25 graden. Dit doet vermoeden dat de temp dus idd tussen de 25 en 26 graden ligt...

 

ik heb 2 van deze witte thermo hygro metertjes op verschillende plekken in de tent hangen, deze heb ik er pas halverwege ingehangen en zodoende ook geen fatsoenlijk dakje voor kunnen fabriceren, overdag met de lampen aan geven deze dus ook geen correcte temp weer, ivm stralingswarmte. ( wel correcte rh ? )

Nu staat de opti momenteel ingesteld op slow cool down en pre heat, en nu het volgende:

 

Ingestelde dagtemperatuur = 28 graden.

pre heat brengt idd volgens de externe temp sensor de temp naar de 27.5 a 28 graden voor het moment dat de lampen aangaan, maar gelijk op het moment dat vanmorgen de lampen aansprongen heb ik gekeken naar de 2 losse thermo hygro metertjes en deze gaven beide +- 24.5 graden aan.

 

Als derde heb ik met een ir thermomter pistool ook nog eens het bovenstaande gecontroleerd en die komt ook uit op een afwijking van 2 a 3 graden met wat de externe thermometer van de opti denkt te registreren.

Zo zijn bijvoorbeeld de ( hoofd ) toppen net nadat de opti is gestopt met koelen afgekoeld tot een 23 ( recht onder de lvs ) a 25 graden ( iets meer richting de zijkant en dus uit het directe luchtpad van de lvs ), terwijl de sensor die op diezelfde hoogte hangt dus van mening is dat het 27.5 graden is ( de temp waarbij hij behoort af te slaan ). Ook het witte mondkapje is dan +-25 graden.

Ook de wanden van de tent zeggen ook zo een 25 graden.

 

De bladsteeltjes zijn her en der ook wat rood/paars. De nachttemp staat ingesteld op 20 graden, maar zou dus zomaar 17 a 18 kunnen zijn?

 

Mijn vraag is dus eigenlijk, heeft iemand ervaring met zo een flinke afwijking?

Hoe kan ik bovenstaand nou het best uitsluiten en of bevestigen?--> een geijkt ''weerstation'' of thermo hygrometer kopen en deze onder een degelijk afdakje opstellen in de tent? In het midden van de ruimte op ( uiteindelijke ) tophoogte? Heeft iemand een goed voorbeeld van zo een afdakjes opstelling?

 

Klopt mijn idee/gevoel dat de temp sensoren IN de opti accurater zijn? of is dat slechts een gedachte?

 

@ Racker, jij hebt mij al eens gewezen op de mogelijkheid dat de aangegeven waardes van de opti weleens niet de juiste zouden kunnen zijn, ik was toen van mening dat ik dit onder controle had maar de twijfel is nu dus toch toegeslagen.

 

Ik ga nu niks meer wijzigen, zit in een eindstadium maar wil graag voor de volgende keer het klimaat, indien nodig, beter op orde hebben.

 

nog wat uitgelezen waardes:

 

- ruimte temp 27.5gr

- temp koelblok 6gr

-temp afvoerwater 38gr

- temp aangezogen lucht 24.5

-temp uitgeblazen lucht 8 graden (de lvs is dan -+ 17 graden volgens het ir pistool... ) dus de temp van de lucht die de ruimte in komt is ( gelukkig ) ook geen 8 graden, zo voelt het met de blote hand

ook niet aan.

Wel ben ik van mening dat dit wel aan de lage kant is. ( lijstje van racker ;) ) Deze waardes geeft hij aan als hij 10 min aan het koelen is.

Dit doet mij ook vermoeden dat hij dus langer denkt te moeten koelen dan nodig is, de temp van de aangezogen lucht daalt, en er uiteindelijk voor zorgt dat de uitgeblazen lucht dus ook zo koud is...

 

koelblok vloeistof 4 graden.

 

mpa staat standaard ingesteld op 1.6

 

Ook nog even gemeten: 3.5 liter water per minuut.

 

Wat denken jullie? wat is wijsheid?

 

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en wacht met smart op jullie replies.

 

Alvast bedankt!

 

Grt Piepers

 

ps. 315mm aanzuigslang

254mm uitblaasslang, over op mdf splitbox 2 x lvs 203 of 254... ( weet ik ff niet )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er rekening mee dat de unit zijn eigen gekoelde lucht (voor een deel) weer kan aanzuigen. Theoretisch kan de aangezogen lucht dus kouder zijn dan de ruimtetemperatuur, hoewel dit absoluut niet zo hoort. Het probleem zit hem dan in het slangengebeuren.

 

Een afwijking van 1 graad is normaal, 3 graden vind ik wel erg veel.

 

Als je met koelblok vloeistof C:01 bedoelt, dan is deze te laag wat ook kan wijzen op 2 dingen,

 

1)de unit zuigt gekoelde lucht op

2)je slangen zijn te klein of hebben te weinig gaatjes

3)je luchtfilter zit dicht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er rekening mee dat de unit zijn eigen gekoelde lucht (voor een deel) weer kan aanzuigen. Theoretisch kan de aangezogen lucht dus kouder zijn dan de ruimtetemperatuur, hoewel dit absoluut niet zo hoort. Het probleem zit hem dan in het slangengebeuren.

 

Een afwijking van 1 graad is normaal, 3 graden vind ik wel erg veel.

 

Als je met koelblok vloeistof C:01 bedoelt, dan is deze te laag wat ook kan wijzen op 2 dingen,

 

1)de unit zuigt gekoelde lucht op

2)je slangen zijn te klein of hebben te weinig gaatjes

3)je luchtfilter zit dicht

 

Yo racker thanks voor je snelle reactie,

 

Ja dat van die aanzuigslang ben ik mij van bewust, daarom hangt deze ook hoog in de ruimte en er hangt ook nog precies een lamp tussen de lvs en aanzuigslang... de lucht passeert dus zoiezo die ene lamp op het punt waarbij de aanzuig het dichtst bij bij de lvs zit. de aanzuig zit aan dezelfde kant als waar de splitbox de lvs verdeelt, maar dan dus hoog bij het plafond in de hoek... tent is 2.40 breed... dus ik denk dat hij 80 cm van de lvs vandaan zit.

 

De maten van de slangen zijn volgensmij ok... en maken beiden ook maar 1 bocht en zijn niet langer dan 2 meter. Of vind jij de maten niet goed lijken?

 

Nee uhm c01 is toch koelblok temp? die komt niet onder de 5.

Hij geeft volgensmij c06 4 graden, na langere tijd koelen... dat is iets van vloeistof of gas...? ben er ff niet bij en weet ff niet meer wat die c06 inhoudt precies.

 

Luchtfilter, dacht ik ook aan, is 8 nog net geen 9 weken in gebruik... wat kan een reden van verstopping zijn?

 

Kan het niet zo zijn dat hij daadwerkelijk 3 graden warmer denkt dan dat het is, en dus verder doorkoelt en dat daardoor ook de aangezogen lucht temp daalt en dat weer resulteert in de lagere interne opti waardes ed...?

 

aanzuigslang is 315 maar gaat op de plenum over in een 254 verloop trouwens... plenum gat is ook maar 254... maakt dat wat uit denk je?

 

grt Piepers

 

de aanzuigslang moet toch zo hoog mogelijk ivm met warme lucht stijgt koele lucht daalt? Ik zie ook geen uitgangen in de tent waar hij warmere lucht zou opzuigen... ook omdat de splitbox er nog voor zorgt dat de lvs een cm of 40 vanuit de wand ''begint''. lijkt deze plek, in de hoek zga tegen het plafond aan de meest logische optie.

Uitblaasslang is trouwens 3 meter van de opti naar de splitbox... geen 2mtr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat filter verhaal klinkt, buiten de mogelijkheid dat de de sensor misschien 1 tot 3 graden uit het lood meet, zo gek nog niet...

Het lijkt inderdaad alsof de opti sinds een week a 10 dagen wat meer moeite heeft met koelen ( langer aan het koelen zonder rusttijd ) en dus wat moeizamer aan de ingestelde waardes komt. Verder niets gewijzigd... Ja de co2 ppm stond op 800... ( flessen ).

 

Werkt het filter vd opti hetzelfde als een ''gewoon'' koolstoffilter? Kan deze ook verzadigd raken als er bijvoorbeeld een vaak ( met name snachts ) hoge lv is?

 

Wat is in jouw optiek de beste plek voor de aanzuigslang? zga direct tegen het plafond of deze 40 cm naar beneden laten hangen bijvoorbeeld? lampen hangen zoals gezegd tegen het plafond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En misschien ben ik gewoon vet paranoide icm overijverig en moet ik gewoon eerst even het resultaat afwachten...

Rode steeltjes kunnen natuurlijk ook andere oorzaken hebben, de vrouwtjes zelf tonen verder ook geen bladstress, meen ik.

 

Heb al vaker gedacht dat de sensor te warm aangaf, en toen vanmorgen icm die pre heat op 28 die 2 thermometers ( die 360cm van elkaar afhangen maar op de zelfde hoogte als de opti sensor ) nog maar 24.5 aangaven ging ik toch weer twijfelen...

 

Hoe heb jij ervoor gezorgd dat je zeker weet dat de opti thermo de juiste temp aangeeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat mij gewoon vanmorgen opviel, was dat na de pre heat ( geen koude lucht in het systeem dus ) mijn 2 andere thermos 25gr aangaven als ook de thermometer van aangezogen -+ die temperatuur registreerde, waar de externe thermo van de opti 28 aangaf.

Op dat moment had de aanzuigende kant dus nog geen koelende lucht op kunnen zuigen, slechts de lucht temp als hoe deze was ''ge pre heat'' in de ruimte...

 

Sorry voor de lappen aanvullende tekst, ik schrijf momenteel even op wat mij te binnen schiet, ook om het voor mijzelf op een rijtje te krijgen, af en toe zakt de moed mij enigzins in de sloffen als ik het idee krijg dat ik er geen echt goede grip op krijg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dat goedkope min/max metertje in het midden van je tent in de schaduw hangt, meet je de ruimtetemperatuur. Als je nu datzelfde metertje in je plenumslang zet (dus niet met 2 losse meters werken) dan moet deze hetzelfde aangeven. 1 of 2 graden kouder maakt niet uit, maar het moet geen 5 gr minder zijn. Dan zuig je gekoelde lucht op. Je kan luchtstroom niet beredeneren door te zeggen "er hangt een lamp tussen" of de afstand is 80cm" Je moet meten want luchtstroom kun je niet voorspellen. Of het goedkope min/max meterje de juiste waarde aangeeft, doet er niet toe, het gaat om de tendens.

 

De C:06 is de temperatuur van het koelmiddel wat uit het koelblok komt en door de compressor aangezogen wordt. Het is een iets nauwkeurigere meting dan c:01. C:01 is plaatselijk en c:06 gemiddeld.

 

Als je filter/slangen weerstand geven is het resultaat een kouder koelblok of C:06 en een warmere ruimte. Een filter dicht na 1 run heb ik nooit gezien. RH heeft er weinig mee te maken. Als er tijdens bouwen niet teveel gestoft is met de unit aan moet deze open zijn.

 

Het is geen kant en klare koek, je moet blijven kutten tot je het goed hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké man duidelijk.

 

Dankjewel.

 

Ga zo een greisinger kopen om daarmee en de externe ruimte sensor van de opti correct mee af te stellen en mn klimaat te beheersen.

 

Kijken hoe de waardes dan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...