Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo medekwekers,

 

Dit word mijn eerste kweekverslag op het forum, ik volg het forum al vele jaren en het is inmiddels tijd om zelf mijn projectjes en plannen te delen(zie ook 'kobus stelt zich voor' in de wie is wie sectie).

 

Ik ben ongeveer 2 maanden geleden begonnen met het bouwen van een microhokje dat opgedeeld is in 2 ruimtes.

De eerste ruimte is ongeveer 100x120x60-120(lxbxh) het is een schuin dakje dus de hoogte loopt van 60 aan de ene naar 120 aan de ander kant. Hier hangen 2 t-neon 2x 55w met groeilampen erin(bloeilampen moeten nog besteld worden). De tweede ruimte is ongeveer 80x90x60-120(lxbxh) alleen te bereiken via de eerste ruimte en is bedoeld om bij toekomstige projecten stekjes in te kunnen laten wortelen, hier hangt 2x 36w t-neon met steklampen.

Zo eerst maar even een paar foto's om een beetje een beeld te geven bij het geheel.

Het vooraanzicht van het hokje voor ik het onder handen heb genomen:

gallery_30187_17848_417694.jpg

 

Het vooraanzicht van het hokje met de deur dicht na het afwerken:

gallery_30187_17848_246640.jpg

 

Met het deurtje open kijk je rechtstreeks op het eerste hokje met 4x 55w t-neon:

gallery_30187_17848_638851.jpg

 

De afzuiger is een g-tools met ingebouwde fancontroller geloof max 465 kuub en zit aangesloten op de schoorsteen van de douche afzuiger met een y-stuk:

gallery_30187_17848_648949.jpg

 

Schakelbordje met inkomende kabel doorgetrokken vanaf een aparte groep in de meterkast naar een lasdoos, vanaf de lasdoos verbonden met 2x 4 geaarde stopcontacten één op het bordje en één in het tweede hokje. Een davin dv 1000w om de 4x55w t-neon te schakelen, moet nog een link kabel kopen om de beide kappen te verbinden:

gallery_30187_17848_355612.jpg

 

Doorkijk naar het tweede hokje (het deurtje moet nog geschilderd worden en omdat de stekruimte nu niet los gebruikt word zit deze er nog niet in.

gallery_30187_17848_35014.jpg

 

Tweede hokje is een beetje moeilijk op de foto te zetten maar toch een beeld:

gallery_30187_17848_294149.jpg

 

Het valt jullie vast al op dat er een aantal gevulde potjes in de ruimte staan dus ik zal jullie maar gauw uit jullie lijden verlossen en vertellen wat er allemaal staat en komt te staan.

 

Ik heb 20 reguliere zaden op 09-01 in een glas water gedaan:

5x oldfarmer nepal 2006

5x royal dane 2009

4x power lolland

3x henkes lolland

3x golden affie

 

Ik wil met deze soortjes een zadenkweekje gaan doen zodat ik in de zomer wat leuk spul heb om mee te spelen.

Het word natuurlijk even afwachten hoeveel mannetjes en vrouwtjes het worden maar ik wil uiteindelijk maximaal 6 vrouwtjes afbloeien onder de 4x55w t-neon en van elk soortje hopelijk één mooi man overhouden waarvan ik dan alleen het stuifmeel wil opvangen buiten het hokje, ik wil de mannetjes vlak voor de zaadlozing uit het hokje halen en in de vensterbank verder laten bloeien voor het stuifmeel.

 

Nadat de zaden 24 uur in een glas water hadden gestaan heb ik op 10-01 alle zaden tussen de watten gelegd om verder te kiemen. Toen heb ik ook direct de potjes(7x7) maar vast gevuld met lightmix en ingewaterd met bacto.

Daarna alle potjes vast in het hokje gezet om het bodemleven op gang te laten komen.

 

Vandaag zag ik bij 3/4 power lollands al een klein piemeltje komen dit zijn dus de snelste kiemers en die konden de grond in, ook van de golden affie waren 2/3 zaden al ontkiemd iets minder ver maar ook genoeg om de grond in te gaan.

 

De eerste 5 staan dus onder de lamp(nu nog 2x 55w aan) en de andere 15 komen er hopelijk zo snel mogelijk achteraan, kan niet wachten tot de eerste boven de grond zijn.

gallery_30187_17848_234041.jpg

 

Nu kom ik bij mijn eerste probleem, de temperatuur, ik heb op dit moment 2x 55w 24/24 aan en de afzuiger op 25%(ong 115 kuub dus) maar de maximale temperatuur in 18,8.

gallery_30187_17848_1077898.jpg

en de minimale temperatuur is 17.

gallery_30187_17848_1107488.jpg

 

Dit vind ik toch wel heel erg laag dus ben bang dat ik bij moet gaan verwarmen met een elektrisch kacheltje.

Er gaat natuurlijk straks nog wel 2x 55w extra aan dus zal de temperatuur vast nog iets oplopen.

Denken jullie dat een kacheltje nodig is of zal ik het redden om rond de 21-22 graden te komen als de tweede lamp erbij komt?

 

Ik hoop jullie hierbij alvast een goed beeld te hebben gegeven van mijn plannen en ik hoop dan ook dat er zoveel mogelijk mensen de moeite willen nemen om te reageren, tips en op of aanmerkingen zijn ALTIJD welkom.

Ik zal mijn best doen om er een zo compleet en duidelijk mogelijk verslag van te maken, zodat ik na deze ronde mijn nieuwe hokje heb leren kennen en een mooi aantal zaden heb geoogst om te knallen deze zomer.

 

Ik zal weer updaten als de eerste boven de grond zijn of als er vragen zijn zal ik die proberen eerder te beantworden.

 

kobus

 

shared knowledge is the best knowledges

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk project! Een Davin om je pl's te schakelen?

Wens je succes met de verschillende mannen. Lijkt me een lastig karweitje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kun je de eerste tijd de afzuiger uitlaten, wat je hogere temperaturen zal opleveren...

Succes..

Blackgemini

Share this post


Link to post
Share on other sites

@limbic

Dank voor de reactie

De davin had ik nog liggen dus dacht is wel zo veilig in vergelijking met een simpel tijdschakelaartje.

Om een nieuw relais te gaan kopen leek me weer beetje teveel van het goeie.

Met de vele mannen zit ik ook nog in mijn hoofd ben er nog niet helemaal uit, het zou goed kunnen dat ik uiteindelijk maar van 1 of 2 soorten alleen de mooiste man bewaar en daarmee ga stuiven om het geheel wat minder complex te maken.

Misschien word ik ook nog wel door de adviezen hier overtuigd om maar één mooie man uit te kiezen en deze te laten staan tussen de dames.

 

@pietjepuck

Ik weet het inderdaad, heb het in 2012 zelf ervaren(zie 'kobus stelt zich voor' in de wie is wie sectie) maar daar kwamen vooral de problemen toen de mooi voorgegroeide plantjes eind mei naar buiten gingen, bijna alles schoot direct in de bloei door de stress van de overgang.

Ik wil nu testen of de denen het wel vol kunnen houden als ze constant onder het kunstlicht blijven en daar ook afgebloeid worden.

Als het goed is zou dit toch niet heel veel invloed moeten hebben op de volgende generatie op het moment dat ik die zaden niet binnen voor groei maar direct buiten laat opkomen?

 

@blackgemini

Bedankt voor de tip, ga ik direct even doen.

Denk je dat ik later tijdens de kweek de temperatuur dan wel op pijl kan houden als er 2 lampen aan zijn en de afzuiger gedimd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

over hoe je temp in de toekomst zal zijn kan ik niet inschatten. Proberen, proberen, proberen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou mijn hokje (60x60x120) warm met een warmtekabel voor reptielen. Labyrintje gemaakt en die gaat aan als de lamp uit gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank allen voor de respons, ik zal ervoor proberen te zorgen dat er veel te volgen valt en over de kwestie of de denen het goed gaan doen onder kunstlicht komen we vanzelf terug verderop in de kweek.

 

Wou even laten weten dat nu ik de afzuiger sinds een uurtje of 5 uit heb staan de temperatuur rond de 19 graden is op dit moment.

Gaat dus de goeie kant op en ik wacht nog even af wat de temperatuur straks gaat doen als alle zaden zijn ontkiemd en de tweede lamp erbij aangaat.

 

@crowbar

bedankt voor de tip ik kijk het eerst nog even aan maar mocht het nodig zijn dan ga ik is even kijken naar zo een kabel. hoeveel watt gebruik je om je hokje te verwarmen en hoe warm krijg je het daarmee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabel is 50 watt, 4,5 meter lang waarvan 3 meter verwarmd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben bang dat je met de temperaturen niet zo makkelijk weg komt.

 

Volgens mij is er best nog wat te winnen door goed te isoleren want zo te zien zit je tegen het dak aan, en een houten vloer houd ook niet zoveel warmte vast.

 

Een enkele verwarmingskabel van 50 Watt zal misschien de potten wat warmer houden/maken maar in mijn beleving onvoldoende warmte geven om de ruimte voldoende op te warmen.

IK gebruik zelf een 60 Watt verwarmingskabel die ik een aluminium plaat gevuld met zand heb verwerkt. deze bodemverwarming verwarmt de potten wel erg goed maar doet erg weinig voor de algemene temperatuur, en jij hebt wel een opwarming van minimaal 6+ graden nodig of iets in die buurt.

 

 

Verder denk ik dat je luchtinlaten wat te klein zijn.

 

Veel succes met je plannen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

 

@crowbar

Thanks voor de reactie ik ga me is even verder verdiepen in de mogelijkheden om bij te verwarmen.

 

@djbroertje

Leuk dat je ook mee komt kijken welkom.

Ik zit inderdaad tegen het dak aan daarom heb ik tijdens de bouw alles geïsoleerd, tegen het dak met 16cm dik knauf glaswol(4,55 isolatiewaarde),

de vloer heb ik geïsoleerd met 5cm dik tempex en daarover heen met houten schrootjes een vloertje getimmerd en de voorwand is ongeveer 10cm dik glaswol.

Ik denk dat er gewoon niet genoeg warmte geproduceerd werd in het hokje dus heb ik gisteravond laat nog de tweede lamp erbij aangezet, er draait nu dus 4x55w 24 uur per dag. toen ik vanochtend ging kijken zag ik het volgende:

gallery_30187_17848_1182156.jpg

De temperatuur is vannacht toegenomen tot 25,7 graden terwijl het in de rest van het huis afgekoeld is tot 16 graden.

Dit komt toch al dichter in de buurt van wat het moet zijn gelukkig.

Ik ben nog wel bang dat ik straks toch in de problemen ga komen als de lampen uitgaan dus ga me zeker verder verdiepen in de verwarmingskabels.

Ik heb ook het deurtje tussen de twee hokjes erin gezet waardoor de te verwarmen ruimte een heel stuk kleiner word, is dus ook terug te zien in de temperatuur.

gallery_30187_17848_428217.jpg

 

Mijn luchtinlaten zijn passief en ik heb er 2 per hokje van 100mm, in totaal dus 4, ten opzichte van mijn afzuiger die 125mm is.

Door het deurtje zijn de twee hokjes natuurlijk afgesloten, ik was van plan om boven het deurtje een pcfan in te bouwen die lucht vanuit het 'stekkenhokje' naar het eerste hokje trekt(witte stukje boven het deurtje).

gallery_30187_17848_165388.jpg

 

Denken jullie dat mijn inlaat dan voldoende is of kan ik beter één van de twee inlaten in het eerste hokje actief maken met bijvoorbeeld een 100 kuub buisafzuigertje erin?

 

De volgende update kunnen jullie verwachten als de eerste schatjes hun kopie voor het eerst boven de aarde steken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond,

 

Er is weer flink wat gebeurt aan het hokje de afgelopen dagen.

Heb een aantal nieuwe spulletjes aangeschaft, kan nu even geen foto's posten dus die zal ik er later vanavond nog even opzetten.

Gekocht:

4x 55w bloeilampen

2x 36w gloeilampen

120mm comp fan 85-100 cfm (tussen de twee hokjes)

2x 80mm comp fan 45cfm (voor koeling lampen)

Automatische brandblusser 1kg

Rookmelder

T-neon link kabel

Auto thermometer, om te vergelijken meet binnen temperatuur bij de weergave en buiten met een sensor ligt op de inlaat

 

Leuk nieuw speelgoed dus en het grootste deel is al geïnstalleerd en werkt, de beide 80mm fans aangesloten op

 

Een telefoonoplader

 

Ook is het eerste leven te zien bij 5 plantjes en een aantal zie ik al wat in beweging komen.

 

Vanavond post ik nog even de foto's met een wat uitgebreidere uitleg.

 

Uurtje of 11 staat de update er zeker op.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond de update iets later dan verwacht maar zoals belooft komen zo alle foto's.

Eerst even de statistieken:

temp 25-27

lvv 30-47%

 

4x 55w groeilampen 24/24 aan

2x pc fan 80mm(45CFM) onder elke kap 1

Afzuiger op 20% van 450

Kacheltje 400W op halve kracht

4x 100mm passieve luchtinlaat

 

Bij deze dan de foto update:

pakketjes greensell:

gallery_30187_17848_308313.jpg

gallery_30187_17848_353053.jpg

Stekmateriaal bij elkaar:

gallery_30187_17848_503104.jpg

Sannie's starter pack en nog een restje voeding:

gallery_30187_17848_842321.jpg

Brandblusser opgehangen:

gallery_30187_17848_807370.jpg

Rookmelder bij de afzuiger:

gallery_30187_17848_1383743.jpg

 

Dan zijn de eerste paar kleintjes boven de aarde uit gekomen 14-01:

gallery_30187_17848_441923.jpg

gallery_30187_17848_1619258.jpg

gallery_30187_17848_1020970.jpg

Ook weer een aantal ontkiemde zaden in de aarde kunnen doen:

gallery_30187_17848_2143703.jpg

gallery_30187_17848_1442267.jpg

 

Vandaag heb ik nog 2 80mm pc fans (45CFM) aangesloten met een oude telefoonoplader, die blazen onder de lampen door:

gallery_30187_17848_192968.jpg

 

Ook één grotere 120mm pc fan (85-100CFM) in het stukje boven de deur naar het tweede hokje gemaakt en een kachel in het tweede hokje gezet(400w kacheltje). Door het kacheltje hou ik de temperatuur nu tussen de 25-27 graden, dat vind ik toch een acceptabele temperatuur.

gallery_30187_17848_276035.jpg

gallery_30187_17848_259521.jpg

 

Nog een fotootje van vandaag 15-01:

gallery_30187_17848_164935.jpg

gallery_30187_17848_1030.jpg

gallery_30187_17848_920133.jpg

 

Ook de nieuwe thermometer werkt aardig, de 'buiten sensor' ligt op de luchtinlaat en de 'binnen sensor' zit in het blokje van de weergave:

 

gallery_30187_17848_328564.jpg

 

 

 

Als er weer wat te melden vast laat ik het horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update waar wat leven te zien is.

 

Ik heb de klok naar 18-6 gezet om even te kijken wat de temperatuur doet.

Vandaag van 10:00-16:00 hebben ze de eerste nacht gehad.

 

De temperatuur was gezakt naar 17,8 met de lamp uit en met de lamp aan zit ik constant tussen de 25-26,8

Ik heb de afzuiger op 20% staan(zachtste wat kan) en ik heb de kachel op halve kracht draaien.

De Lv hangt tussen de 25-35 dus die mag ook wel wat omhoog.

Ik laat de klok wel zo staan en omdat ik de temperatuur met lampen uit toch echt onder controle moet krijgen ga ik nog even spelen met de kachel.

Mocht dit binnen een paar dagen niet lukken dan ga ik een andere vorm van verwarming erbij kopen voor onder de potjes(verwarmingsmat-kabel).

 

Dan de foto's, als eerste de golden affie's op 18-01:

gallery_30187_17848_1013085.jpg

 

Overzichtje 19-01 voor het watergeven

gallery_30187_17848_66655.jpg

 

Van de henkes lolland is er pas 1/3 bovengekomen dus ik hoop dat de rest nog komt ze zitten nu sinds 15-01 in de grond

gallery_30187_17848_2700435.jpg

 

Van de royal danes is er ook pas 1 bovengekomen en daar liggen er nog 2 van in het kiembakje maar daar zit weinig leven in, ik heb ze 3 dagen geleden tussen mijn vingers gekraakt maar het lijkt maar niet te lukken om uit het zaadhulsje te komen lijkt het

gallery_30187_17848_998123.jpg

 

De olfarmer nepals zit nog helemaal geen leven in, ik heb er nog 3 in het kiembakje liggen en die doen ook niks. deze heb ik ook 3 dagen geleden gekraakt maar komt heel voorzichtig leven in.

gallery_30187_17848_2042468.jpg

 

Het is nog niet zover maar ik ben bang dat ik dus de royal dane en oldfarmer nepal kan afschrijven.

De zaden heb ik in 2010 al gekocht dus ze zijn ook behoorlijk oud, ik heb van beide nog 25 zaden liggen dus kan het mischien later nog een keertje gaan proberen met deze soortjes.

 

De 3 golden affie's op 19-01 (3-3 opgekomen dus deze doet het tot nu toe het beste)

gallery_30187_17848_2088748.jpg

 

De 3 power lolland's op 19-01 (3-4 opgekomen dus deze doet het redelijk)

gallery_30187_17848_490627.jpg

gallery_30187_17848_1155890.jpg

gallery_30187_17848_174876.jpg

 

Overzichtje op 19-01 na watergeven, heb 2 l met bacto verdeelt over de 15 potjes waar iets in gepoot is.

gallery_30187_17848_556650.jpg

 

Ik heb ook een behoorlijke fout gemaakt met het watergeven denk ik want:

op 10-01 heb ik alle potje ingewaterd met 2l en bacto verdeelt over 20 potjes.

Daarna sinds ik iets geplant heb elke dag alleen de toplaag natgesproeid met kraanwater.

De potjes waren allemaal behoorlijk droog merkte ik vandaag.

Ik ga vanaf nu 1x per dag even elk potje optillen en dan kan ik het aan het gewicht redelijk inschatten hopelijk.

Denk dat ik om de dag water ga geven vanaf nu.

 

Ben benieuwd hoe jullie vinden dat ze erbij staan.

 

Tot de volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig hier. :popcorn:

 

Ze zien er goed uit hoor. :tu

In het begin houd ik ook de toplaag nat door te sproeien.

Als de potjes lichter aan gaan voelen sproei ik ook altijd eerst de toplaag weer nat en dan geef ik ze heel voorzichtig, om de dag, een beetje water van bovenaf en dan niet bij het stammetje, maar vlak langs de rand van het potje. Ik begin dan met 20ml. per plantje en bouw dan geleidelijk op met 10ml.

Pas als het worteltje onder uit het potje komt, geef ik ze van onder water.

 

Lijkt me goed wat je van plan bent.

 

Succes!

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He beaker.

 

Thanks voor de reactie.

Toch fijn om even te horen dat ik het niet al helemaal verpest heb.

Ik heb vandaag weer even de potje opgetild en ze voelde alweer een stuk lichter aan.

Dus heb de toplaag weer bespoten met de plantenspuit gevuld met 1,5l kraanwater/1,5 gr bacto.

Denk dat ik morgen zeker alweer water moet gaan geven misschien vanavond.

Als ik weer water ga geven maak ik direct weer even wat foto's, de groei komt er nu mooi in bij de Power lolland en de golden affie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bacto is niet zo fijn voor je plantenspuit hoor. Je moet ook oppassen dat je dan niet per ongeluk je blad nat sproeit.

Bacto hoef je in dit stadium maar 1 keer per week mee te geven (1 gram/liter).

Vanaf je plantjes een week of 3-4 oud zijn (of vanaf je ze op 12/12 zet), hoef je ze nog maar 1 keer per 2 weken wat bacto mee te geven (0,5 gram/liter).

Alleen kraanwater (eventueel met wortelstimulator) in je plantenspuit en sproeien om je toplaag niet uit te laten drogen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He dat bacto slecht is voor de plantenspuit wist ik niet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het zelf ook eens geprobeerd en bij mij ging de spuit verstopt zitten.

Als je het een paar dagen in de fles laat zitten, "koekt" het als het ware aan in de fles en is haast niet meer schoon te krijgen.

Daarbij is het ook niet nodig om het via een plantenspuit te geven. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He dat bacto slecht is voor de plantenspuit wist ik niet, bedankt voor de tip.

 

Ik Was eigenlijk deze waterbeurten niet van plan om bacto mee te geven maar Was iets te enthousiast bezig en voor ik het wist lag het er al in haha.

Ik geef nu dit water de volgende beurt nog mee en dan een weekje alleen kraanwater inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

 

Gister heb ik de 1,5 liter met bacto verdeelt over 10 potjes.

Twee waar nog niks te zien is, ik hoop dat de henkes lolland hierin nog op gaan komen.

De rest aan de 8 potjes waarin al iets opgekomen is, 3 golden affie, 3 power lolland, 1 henkes lolland en 1 royal dane.

Alle andere potjes is dus nog niks in opgekomen en dit verwacht ik ook niet meer.

Ik denk dat de slechte opkomst/ontkieming vooral komt omdat de royal dane en oldfarmer nepal ongeveer 4 jaar oud zijn.

 

Dan even de statistieken:

Lampen 220w t-neon met groeilampen op 18-6

Afzuiger 20% en ingesteld om boven de 27 graden voluit te gaan draaien

Temp 16,8-27,9

Lv 24%-41%

 

Het lijkt er dus op alsof de kachel terwijl de lampen aan zijn te veel/vaak aanslaat waardoor de temp vrij hoog word(niet zo erg).

Maar de kachel verwarmd te weinig bij als de lampen uit zijn waardoor de temp te ver zakt.

Ik heb nu een tijdschakelaar tussen de kachel gezet zodat hij alleen aan staat als de lampen uit zijn.

Om 13 uur gaan de lampen aan dus dan kan ik gaan kijken wat de temp deze donkerperiode gedaan heeft.

 

Dan natuurlijk het leukste de foto's:

De eerste plantjes zijn hier 7 dagen oud, de foto's zijn van 21-01.

 

We beginnen met een overzichtje terwijl ze nog onder de lamp staan

gallery_30187_17848_1659617.jpg

 

Overzichtje met de lamp wat hoger

gallery_30187_17848_2339169.jpg

 

Power lolland, 3/4 leven en doen het goed

gallery_30187_17848_1540855.jpg

 

Golden affie, 3/3 leven en ze doen het allemaal goed

gallery_30187_17848_1632785.jpg

 

Dan vooraan op de foto de royal dane(1/5 opgekomen) en achteraan de henkes lolland(1/3 opgekomen)

gallery_30187_17848_951491.jpg

 

Als de lampen om 13:00 aan gaan zal ik nog even wat foto's maken buiten de kast om de kleur wat beter te kunnen zien.

Ben benieuwd hoe jullie vinden dat ze eruit zien?

Ben zelf redelijk tevreden hoe ze de afgelopen dagen zijn gegroeid.

 

Tot later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat je ze TE nat hebt staan?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...