Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Piepers

Opticlimate Water Aansluiting

Recommended Posts

Ik vroeg mij af hoe men het beste een opticlimate op het waterpunt en afvoerpunt kan aanluiten.

Wat ik hiermee bedoel is wat voor een slang/materiaal kan je hiervoor het best gebruiken, met zo min mogelijk bochten, knelkoppelingen en andere potentiele lekpunten...

16 mm thyleen met bochten, koppelingen enzovoort vind ik persoonlijk echt om te janken en ben helaas geen loodgieter dus een mooi koperen buisframe langs de wand word het ook niet.

 

Is er een bepaalde flexibele slang die hiervoor goed te gebruiken is, die alleen onderbroken of gekoppeld word bij het waterpunt en op de opti.

Waar je dan ook een waterklep tussen zet, en kan zetten.

 

Trok gister in de keuken een twister open :yummy: toen mijn oog viel op de waterslang van de wasmachine... Die van het waterpunt naar de wasmachine loopt. Een enigzins flexibele ( flexibeler dan 16mm thyleen ) en wel verstevigde slang... Zette me aan het denken.

 

Maargoed, iemand tips&tricks?

 

Must is natuurlijk wel dat je waterklep ertussen moet kunnen...

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rechtstreeks op de waterleiding of kraan. Afvoer kan zo het riool in of bewaren wat jij wil.

 

Beter geen flexibele slangen gebruiken voor een opti. Je krijgt dan snel knelpunten in bochten met slechte slangen.

 

Het gaat altijd wel goed met een tyleen. Als je het echt goed wil hebben gebruik dan koperen leidingen.

Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Cum Laude,

 

Bedankt voor je bericht.

Ja opti is momenteel ook aangesloten met thyleen en bijbehorende bochten en koppelingen, maar vond het best wel een klus om dit allemaal lekvrij enzo te krijgen. Vandaar mijn vraag of er naast koper en thyleen andere mogelijkheden zijn... Voor toekomstige aansluitingen en of aanpassingen.

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd thyleen gebruiken maar dan wel zonder bochten en onnodige koppelingen.

 

Koper maakt lawaai, bochjes, knietjes enz ook. Gebruik de meegeleverde koppelingen op de voorgeschreven manier en je bent zo klaar. De 16mm leiding moet wel geschikt zijn voor hoge druk. Dus niet die irrigatie bagger. Sluit de leiding ook altijd aan waar het water binnenkomt zodat je geen storing 12 krijgt als iemand de klaar is met kakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb jij ook de opti ermee aangesloten Murdoch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Racker,

 

ja die meegeleverde stukken zijn uiteraard gebruikt en om van het waterpunt bij de optie te komen moesten er bij de ijzerhandel 2 bochtjes gekocht worden evenals 2 koppelstukken om de waterklep ertussen te kunnen zetten.

 

ik ben verder geen tyleen gewend, ik heb van dat stijve 16mm werk van de ijzerwinkel.

 

ben 6 uur bezig geweest om alles lekdicht te krijgen, kan natuurlijk ook prima aan mijzelf liggen :whistle:

 

Daarom mijn vraag, is er iets dat wat soepeler is, meebuigt, zodat het gewoon uit 1 stuk kan?

 

thanks

 

https://www.google.nl/search?q=wasmachine+waterleiding&espv=2&biw=1220&bih=706&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=-HaxVMObGITKOf-YgKgD&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1#imgdii=_&imgrc=wqmDkzHTov_TFM%253A%3Bri-wGnp5b_EKvM%3Bhttp%253A%252F%252Fi00.i.aliimg.com%252Fwsphoto%252Fv0%252F843969964%252F-font-b-Washing-b-font-font-b-machine-b-font-font-b-water-b-font.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fnl.aliexpress.com%252Fw%252Fwholesale-washing-machine-water-supply.html%3B640%3B480.

 

Zoiets...

 

weet niet zo goed hoe ik een foto moet posten dus maar ff zo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thyleen kun je buigen maar niet knikken. De koppelingen voor de waterklep zouden in het doosje moeten zitten (ook thyleen) en je maakt het idd zoveel mogelijk uit 1 stuk.

 

Uurtje moet t ding wel lopen als hij eenmaal staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan er ook gewoon 1" soepele slang tussenhangen, zolang die maar genoeg druk kan hebben en je aansluitingen lekvrij zijn en dat laatste is bij slang vaak lastiger dat bij tyleen.

 

Je kan tyleen ook 'lassen' als je liever niet al die koppelingen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al tijden tyleen met 4 knie stukken erin (totaal) geen enkel probleem of vermogen verlies.

tyleen werkt heel fijn. Alleen meer als 15 graden buig ik t niet.

 

Je moet wel de juiste koppelingen kopen. Ik vond hornbach koppelingen kut. Praxis (sencys) prima! En van cranenbroek ook super! Zijn praktisch dezelfde als de meegeleverde

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien was het dan de kwaliteit van de knie en koppelstukken die ik moest bijkopen, meegeleverde koppelingen hebben idd geen probleem gegeven.

 

denk dat het ook belangrijk is de thyleen recht af te zagen voordat je deze in een koppel of knie stuk steekt, niet?

 

bedankt weer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook niet zo'n tyleen fanaat, tis leuk voor tijdelijk of iets waar geen constante druk op staat..

Zelf zou ik eerder voor een kunstof leiding systeem gaan waar de koppelingen geperst worden met hand of electrische tang, deze is bedoel als waterleiding voor langer termijn gebruik en zal dus ook niet zo snel lekkage veroorzaken (mits goed aangesloten)

Maar daar moet je aan kunnen komen en er mee om kunnen gaan.. huren kan altijd bij bv warmteservice.

Tyleen is makkelijker als je van plan bent om een korte tijd op een locatie te draaien omdat deze makkelijk te demonteren is,

Maar goed OC levert er niet voor niks een water lekkage sensor bij denk ik dan maar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sensor is natuurlijk een mooie back up Jaap, vind de opti opzich een makkelijk apparaat om te gebruiken en installeren, alleen het aansluiten van de thyleen met kniestukken e.d. viel mij tegen en denk dat dat makkelijker moet kunnen.

 

Maar mooie antwoorden en adviezen, thanks nogmaals!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thyleen (met de blauwe streep) = voor hoge druk. Dat gaat nooit kapot.

 

Zagen aan thyleen (of koper of wat dan ook) geeft kruimels die je inregelventiel mollen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kruimels uiteraard weggeschuurd en die kniptang is in het vervolg een goed idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thyleen (met de blauwe streep) = voor hoge druk. Dat gaat nooit kapot.

 

Zagen aan thyleen (of koper of wat dan ook) geeft kruimels die je inregelventiel mollen.

 

wat is het inregelventiel eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ding waar je de capaciteit mee inregelt (of anders gezegt het waterverbruik) De leidingen in de oc verstoppen mede door het waterzeefje in de inlaat eigenlijk nooit. Het gevoelige punt is het inregelventiel waar tamelijk kleine gaatjes inzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kunststof leiding systeem is dus net zo iets, alleen in mijn optiek nog veiliger omdat de leiding dan met perskoppelingen gemaakt word ipv een kunststof knie of puntstukken, maar goed ieder zn ding ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...