Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

knakenpoetser

Is Ups Noodstroom Te Gebruiken Bij Stroomstoring

Recommended Posts

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd regelmatiger stroomstoringen zijn .

 

Nu zit ik te twijfelen om een ups noodstroom aan te schaffen om de afzuiger bij stroom uitval 2 tot 4 uur door te laten lopen .

 

ik zie op internet dat je bv met een 1200va ups: +- 600watt voor 25 min doet.

 

zijn er mensen die dit hebben geprobeerd , of ervaringen met ups apparaten hebben ?

 

alle info/tips zijn welkom .

 

bvd

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter zo'n Back-up unit kopen of zelf maken. BBB heeft uitgelegd hoe. Mooi topic. Jammer dat zo'n gasten hier niet meer zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dat niks , is zon klein afzuigertje dat het dan nog de pan uit stinkt .

 

ik koop dan liever een grotere ups en dat je gewoon je normale afzuigers door laat lopen ( ik vind het geen probleem als het wat duurder uitvalt)

maar wil weten of het werkt , voor ik geld uitgeef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze gemaakt en die zit er altijd tussen. Mijn afzuiger gebruikt maar zo'n 10 watt met lampen uit, hij zal ongeveer een week kunnen draaien op deze back-up.

Voor een 600 watt afzuiger moet je natuurlijk grote accu('s) hebben.

gallery_28849_11267_118841.jpg

gallery_28849_11267_61628.jpg

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nadeel van een UPS is dat het vermogen constant over de accu's loopt en de accu's dan eigenlijk constant worden geladen.

Als het gevraagde vermogen van je afzuiger dan net wat groter is dan je UPS constant kan bijleveren leveren dan slaat hij op alarm na een X aantal dagen.

Je hebt dus een behoorlijke UPS nodig om een beetje afzuiger draaiend te houden.

En die dingen kosten wel aardig wat centjes als je een flinke wilt hebben.

 

Maar kan het? Ja, mits de juiste UPS gekozen, zonder problemen.......

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis verschilt wat jij zelf hebt gebouwd , met een kant en klaar te kopen ups ?( afgezien van de prijs ha ha )

 

en heb je een indicatie voor me cappaciteit ik moet hebben per ampere bv ( ik dacht dat 4250m2 op variac 100volt 2,8amp gebruikt , ik ga in deze dagen nog een keer meten)

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn afzuiger gebruikt maar zo'n 10 watt met lampen uit, hij zal ongeveer een week kunnen draaien op deze back-up.

10 Watt voor een afzuiger is wel heeeeeeel erg laag, dat verbruikt een pc fan al makkelijk ;)

Daarbij zal je omvormer de meeste stroom wegvreten van je accu, ondanks of je weinig of geen vermogen vraagt aan hem. Ik denk dat deze opzet wel een dagje zal draaien, maar een week ga je niet redden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@just4fun hoe kan ik zien/berekenen welke ik moet hebben ? stel je wil 3 amp 3 uur door laten lopen wat voor ups zou ik moeten nemen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 ampere op 230 volt is 690 watt (excl verlies omvormer)

Als je dus een 700 watt omvormer hebt, zul je waarschijnlijk net geen uur halen. Voor 3 uur zou je dus al een capaciteit van een slordige 2200 watt moeten hebben.

 

Wat effectiever zou zijn is een buisventilator van 12 volt als bypass op je uitgaande lijn erbij zetten en deze via een (auto) accu voeden. Deze laat je dan inschakelen op het moment dat de stroom uitvalt (NC contact op 220v relais).

Een buisventilator van een 100 watt kan makkelijk een paar uur draaien op een normale accu. Hetzij niet op je vermogen van je normale afzuiging, maar je behoud een onderdruk in je hok en dus geen geuroverlast.

En de accu houd je gewoon constant op een lader.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 Watt voor een afzuiger is wel heeeeeeel erg laag, dat verbruikt een pc fan al makkelijk ;)
Ga eens kijken bij de specs van afzuigers met ec motoren, bv van EBM Papst.

Daarbij zal je omvormer de meeste stroom wegvreten van je accu

Als je een prutsomvormer koopt misschien wel. Koop gewoon een goede.

 

3A op 230V is 58A op 12V.

Op een 90Ah accu draait ie dan een uurtje ongeveer want bij zo'n snelle ontlading haalt de accu zijn capaciteit niet.

 

Wat Just4fun zegt met die bypass kan wel maar dan moet je denk ik ook kleppen gaan inbouwen want anders gaat de lucht in een loop rond.

 

stel je wil 3 amp 3 uur door laten lopen wat voor ups zou ik moeten nemen ?

Gokje: 300Ah capaciteit van de UPS

Heb je misschien een linkje naar je favoriete site met UPSsen? Dat kan ik eens rondneuzen daar.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

De EBM papst ventilatoren verbruiken inderdaad weinig, maar leveren ook maar weinig airflow zie ik en maken daarbij ook nog eens flink wat herrie.

 

2790_11.jpg

 

Ik heb deze bij mij ertussen zitten in een bypass leiding samen met een 120 ah diesel accu.

Deze is 41 Dba en verbruikt ongeveer 20 watt op 12 volt en heeft een verplaatsing van 200 m3 per uur mits je leiding niet te lang is.

En het werkt meer dan voldoende. Hij heeft al een keer 2 ruim dagen moeten lopen zonder problemen.

Edited by Just4Fun
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze:

gallery_28849_11267_34658.jpg

En de airflow is om te huilen!

;)

Edited by Zwemvis
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zwemvis ik heb niet echt een favoriete leverancier , ben een beetje aan het google .

 

ik zie hier vanalles staan: http://www.centralpo...irection_1547=2

 

het valt me op dat er enorm prijsverschil tussen zelfde cappaciteit , is mij niet duidelijk waar dat hem inzit.( lijkt me dat de accu's van goedkopere kortere levensduur hebben , maar zit er nog meer verschil in?)

 

ps : ik wil een 4250m2 zo rond de 100volt laten doorlopen.

 

 

 

@just4fun , een buisvan tussen mijn uitvoerslang verminderd de airflow .

 

ik wil echt gewoon mijn afzuiger door laten lopen , dus dat ik gewoon ups ertussen kan zetten en klaar ( lekker makkelijk )

 

ben benieuwd welke cappaciteit ik nodig heb en welke merken aan te raden zijn , goede winkels/sites etc .

 

zodat ik niet iets koop waar ik niet veel aan heb .

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even brainstormen: kan een aggregaat net zo aangesloten worden dat ala het stroomnet weg valt hij begint te draaien?

 

:whistle: Waar is racker als je hem nodig hebt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@starter aggregraat kan wel ( zijn kant en klaar voorbereid te krijgen dat ze gelijk aangaan na stroomuitval) maar maakt lawaai , in mijn ogen minder geschikt voor bv woonhuizen ( wel goede oplossing bedrijfsruimtes etc )

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil een 4250m2 zo rond de 100volt laten doorlopen.

Je zult toch moeten gaan meten hoeveel watt dat ding is als die op 100V draait.

Mijn kristallen bol is namelijk kapot. ;)

 

Maar je had het over 3 ampere bij 230 volt.

Dan kom ik bij deze uit, die moet het ongeveer drie uur doen.

 

edit: nee! ampere zegt niks. Je moet echt het afgenomen vermogen weten. Watt dus.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijgen we nou spam op het forum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja die UPSsen zijn ook steeds geschikt voor een kwartier of een half uur of zo, als je de specs bekijkt.

Een 12uurs storing zal wel uitzonderlijk zijn.

 

 

@zwemvis verschilt wat jij zelf hebt gebouwd , met een kant en klaar te kopen ups ?
Sorry overheen gelezen, of eigenlijk snap ik de vraag nu pas.

Ja er zijn verschillen

-UPS schakelt binnen milisecondes (schatting: 5-7ms) en die van mij mischien wel 100ms. Een pc ligt er dan al uit.

-UPS heeft diverse beveiligingen en die van mij niet.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik in het nieuws zie is het zeer uitzonderlijk als een stroomstoring niet binnen 4 uur is opgelost.

 

@zwemvis jij denkt dus aan 2kva ups ( zoiets kwam ik ook op uit ) misch neem ik 3kva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het met een UPS voor computers ook niet zo dat ze meer bedoeld zijn om veilig de boel af te kunnen sluiten zodat je je werk niet verliest? Dan hoeft het ook niet zo lang te draaien. Dat is voor een kweektent natuurlijk wel anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, ik denk dat je gelijk hebt.

Knoekepatser, bij nader inzien kom je er bij lange na niet met zo'n 3kVA van Phoenixcontact.

Dit is de grafiek van de 3kVA:

gallery_28849_11267_365.jpg

Bij 300W (100V x 3A) houdt hij het ongeveer 50 minuten vol (onderste lijn).

De andere lijnen geven de capaciteit met toegevoegde accu's geloof ik, maar ik ben er nog niet uit.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik eigenlijk wil weten is :

 

1 : werkt het uberhaupt ( lijkt er op van wel , aan de reactie te zien)?

 

2: welke cappaciteit moet ik nemen , hoe bereken je het ?

 

3: waar en welke merk etc kan ik het beste kopen ( ik zie door de bomen het bos niet meer , op internet zie ik hele de zelfde cappaciteit van 150 € tot 2000 € , ik snap prijsverschillen niet )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poetser, ik heb mijn reactie hierboven aangepast want er zat een fout in. Ik weet niet of je dat gezien hebt.

Probleem vind ik dat de fabrikanten de capaciteit juist NIET er bij zetten. Zij geven het maximale vermogen dat de UPS kan leveren maar dat is niet wat wij willen weten.

Het maximale vermogen is bv 3kVA (ongeveer 3000W)

Maar wij willen de capaciteit weten, dus HOE LANG houdt hij dat vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...