Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piepers

Condenswater Opticlimate Gebruiken Als Watergift Water?

Recommended Posts

Goedemorgen Boys&Girls,

 

Is het opgevangen condenswater van de opti nou echt goed om te gebruiken als ( deel) van het water bij de voedinsgift?

 

Het condenswater is Osmose water ( ec 0.0 ) en ph 9.5.

 

Nu is het meen ik zo dat de meeste voedingslijnen zijn uitgebalanceerd op een gemiddeld gemeentelijk ec van pak m beet 0.6?!

 

Dit houd in mijn ogen in dat als je tot de juiste ec waarde wilt komen je hogere dosis voeding aan je vat moet gaan toevoegen...

 

Verstoor je hierdoor de verhoudingen niet, ten slechte?

Geef je daardoor niet een eigenlijk te hoge concentratie zouten mee, ook al houd je de voorgeschreven ec aan?

 

Als schoonwater giften in de laatste dagen lijkt het mij zeer geschikt, klopt?

Mits ph afgesteld uiteraard.

 

Ben benieuwd.

 

Groetjes Piepers

 

En ja heb de zoekfunctie gebruikt en het een en ander erover gelezen, toch is het mij niet helemaal duidelijk dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij houden de meeste voedingen er rekening mee dat (leiding)water calcium- en magnesiumzouten bevat. (werken o.a. als buffer) Dus met ro-water krijg je misschien tekorten en/of ph-swings.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca/mg toevoegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osmose van de opti is prima te combineren met kraanwater om je water wat zachter te maken.

 

Liefst niet meer als 30% osmose gebruiken met een inert medium. Meer kan wel maar dan moet je hoger gaan in je mineralen zoals racker al zei.

 

Om problemen te voorkomen spoel je de osmose weg door het riool. Vers water is altijd beter als dood water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal, osmose gaat idd terug naar de zuiveringsinstallatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niets mis met "dood" water. Het water is alleen maar een drager voor de voeding en zuurstof. Ik meng zelf ook het kraanwater met dood osmosewater om de hoge EC van het kraanwater te drukken naar de 0.3 a 0.4. Daar heb ik iets van 50% osmosewater voor nodig. Dat maak ik met een omgekeerd osmosefilter.

 

Ik zou eerder bang zijn dat er zooi uit het koelsysteem (van de metalen leidingen of organische viezigheid) of uit de lucht in het condenswater terecht komt. Al zijn er volgens mij zat kwekers die het gebruiken, dus het zal wel meevallen. Je zou het eens kunnen proeven :)

 

Condenswater is geen osmosewater overigens, maar dat terzijde. Heel ander proces, al komt het resultaat wel op hetzelfde neer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik altijd 100% RO water en het condens water van m'n aircos gaat altijd terug m'n reservoir in. Mijn startpunt is dus altijd 0 EC/ppm. Mijn aircos hebben uv-c lampjes. Ik hoef bijna geen nieuw (RO) water toe te voegen want iets van 80-90% komt via het condenswater weer terug.

Het nadeel is dat je steeds cal/mag moet toevoegen want dit zit normaal in je leidingwater en nu dus niet.

Maar je gebruikt een opticlimate dus waterverbruik zal niet het probleem zijn. Als je leidingwater ok is en het waterverbruik maakt niet uit, dan zou ik gewoon leidingwater blijven gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leidingwater it is.

 

Werkt toch prettiger/beter... vind ik persoonlijk

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom vraag je dan of je het condenswater kan gebruiken als je dat toch al niet wil?

 

Beide heeft gewoon zijn voor en nadelen:.

- Leidingwater moet je afzuren en heeft een hoge EC.

- Condenswater/RO water moet (kan) je wat extra CalMag toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik het me toch af vroeg... dacht dit dit forum daarvoor was?

 

Ik had het idee dat de dames de voeding die was aangemaakt met condenswater minder fijn vonden, ik wist namelijk niet van het toevoegen van cal en mag...

 

Ben dus weer overgestapt op gewoon leidingwater, maar omdat de opti behoorlijk wat condenswater afgeeft bleef het toch in mijn hoofd rondspoken.

 

1423 posts geleden wist jij alles al wietefras? :book: :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat er niet om of je het weet, maar om dat je steeds roept dat leidingwater beter/handiger is terwijl je (op een enkeling na) wordt verteld dat je het condenswater prima kan gebruiken. Dan heb ik zoiets van "Vraag het dan niet".

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...