Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
CrazyHenkie

Stalenbox Maakt Best Veel Herrie?

Recommended Posts

Een goedemiddag,

 

 

Ik heb een stalenbox afzuiger (met binnenkant bekleed als softbox etc.), maar naar mijn mening maakt ie toch best wat herrie.

 

Niet perse luchtstroom (ookal hoor je die ook), maar vooral het apparaat zelf maakt nogal wat herrie. Aangezien ik in een zeer rustige wijk woon, vraag ik mij af of mensen en/of mijn onderburen hier last van hebben/ iets kunnen horen. (de afzuiger staat op de grond)

 

De afzuiger staat op de grond, op vloerbedekking; onder die vloerbedekking zit 8mm contactdempings ondervloer iso-plaat, en daaronder de gewone betonnen vloer.

 

 

Mijn vraag is dus: Is dat ding stiller te krijgen? of stel ik me aan qua herrie (heb nog nooit een andere afzuiger gehoord)

 

Zat zelf te denken om misschien van die ronde rubbers er ONDER te zetten? zodat er in ieder geval geen resonantie kan plaatsvinden?

 

Mijn Db-meter geeft aan dat het ding 60Db produceert (gemeten +- 5cm naast het apparaat, vooral het geluid van de luchtstroom)

En op +- 50 tot 75cm een geluidproductie van 52 tot 54Db.

 

Ik maak gebruik van sonodec 250mm als uitblaas & 160mm combidec als aanzuig, welke overloop in 250mm op ongv. de helft van het kanaal.

 

 

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. :icecream:

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet m op een rubberen "buiten" vloermat. Of beter misschien koop een nieuwe.

Misschien is het slakkenhuis stuk of versleten en vliegt in straks in de fik, dat zullen de buren wel merken.

heb je wel een goede dimmer? Geen brommer...

 

Hoeveel m3 is de box trouwens?

 

Succes

 

 

Bij 0 decibel klankniveau dB(A) ligt de hoordrempel

van de normaal horende mens.

 

0 tot 20 dB(A) is nauwelijks te horen. Het ruisen van het bos

of fluisteren liggen in dit bereik.

 

20 tot 40 dB(A) is al goed te horen (het tikken van de wekker,

computer-ventilatoren, achtergrondgeluiden in het huis).

Sommige mensen worden hierdoor al gestoord in hun slaap.

 

40 tot 60 dB(A) is het volume van een normaal gesprek of een zachte radio. Hierdoor kan de concentratie worden verstoord.

 

60 tot 80 dB(A) bereikt een luid gesprek, een schrijfmachine of een langsrijdende auto. Rond 80 dB(A) ongeveer liggen grasmaaiers.

Lawaai van dit volume kan al lange-termijn-schade aan de gezondheid toebrengen.

 

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond, dat bij verkeerslawaai,

dat binnenshuis een geluidsniveau van 65 dB bereikt, het risico voor hart

en vaat-storingen 20 procent hoger ligt dan bij 50 tot 55 decibel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang hem aan 2 beugels met binnen fietsband.

Alles weg.

 

Dwz, geen contact geluid en resonantie meer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je hem niet omruilen voor wat anders?

Die stalenbox maken altyd wat geluid hoor stuk isoslang op de uitlaat scheelt ook denk niet dat je buren dat ding horen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Piepers, als het goed is is het een nieuwe, 1200m³

En ja het iszo'n brom dimmer :P (die oranje).

Goed idee van die deurmat!! zat daar zelf ook al aan te denken :D maakt de dikte dan nog uit of dempt dat spul zowiezo wel?

 

Gezien je geposte cijfers, zou het dan geen probleem moeten zijn. Aangezien ik de auto's wel hoor in huis.

Maar het probleem is dus dat de kamer waar dat ding in staat enkel glas heeft, en ik als er iemand langsloopt ik de voetstappen wel hoor (betegelde gallerij)

 

@Bosteelt: Voor wat zou ik hem dan om moeten ruilen? Aanrader?

zo'n buisafzuiger maakt volgens mij helemaal niet zoveel herrie als je hem ophangt in rubbers toch?

 

@ oude rocker: houdt die fietsband dat? klinkt wel als een ideale oplossing inderdaad, alleen moet ik dan even beugels monteren :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Softbox in rubbers dat zijn de stille en dimmen met een variac dan hoor je alleen de luchtverplaatsing.

Daar kun je ook weer een demper voor halen

Edited by Bosteelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is deze dus duidelijk niet. Dat zijn die houten boxen waarbij het slakkenhuis los hangt in rubbers toch? Hoor je dan helemaal niets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoort natuurlijk wel wat

Ik had ook zon stalenbox daarna zelf softbox gebouwd via het topic hoe maak ik een softbox

in rubbers heb daar zelf ook nog een foto geplaatst

Tis echt een verademing met de deur dicht hoor ik niks

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hier ook nog wat filmpjes met geluid verschil met dimmen variac en triac-regelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja gewoon zo een zwarte mat van een cm of 2 dik, kost een tientje ofzo.

 

Verder zal ik idd zoals door andere ook aangegeven wordt een Variac als dimmer kopen.

 

Die 160mm vervangen voor een 250 en de uitblaas slang geïsoleerd vervangen.

 

Excuus voor de kortbondigheid van mijn reply, breng ondertussen de kids naar bed.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ook, wees voorzichtig maar wordt niet Parra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin eens met een trafo regelaar, dat zal al schelen ;)

 

Ik woon ook in een appartement, met onderburen. Afzuiger hangt aan het plafond, boven de slaapkamer van de onderbuur. Draait al 6 maanden zo, en geen klachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk werkt dat met die fietsband.

 

Vanaf 4 hoeken omhoog aan 2 beugels.

Die van mij hangt ook zo..

 

En stel, dat er 1 knapt, dan hangt hij aan nog 3..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad een groot verschil Bosrand! :icecream: Weet je nog een goed adresje voor zo'n variac?

 

Is die oranje een triac dan @djbroertje ?

 

En Bosrand is zijn die filmpjes het verschil variac-andere dimmer of softbox-stalenbox?

 

Grtz

 

EDIT: btw, moet er ook een afdakje over die oranje thermometer of alleen ovver je normale thermometer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...