Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Starter 1.0

Hout Zonder Gif

Recommended Posts

Hoi lokale boefjes,

 

ik bouw eind deze maand een nieuw hok. Nu heb ik laatst met osb gebouwd en knakenpoetser heeft gelijk gekregen dit geeft ook gifdampen af. Denk doordat het watervast verlijmd is en dit door de warmte gaat dampen.

 

Welk hout kan ik gebruiken?

 

underlayment

multiplex

of gipsplaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was dit bij dat hok waar je alle rfx heb vervangen voor aarde. Dit ging toch goed daarna? Of is na een paar weken alles weer geel geworden? Naar mijn weten is een houten geraamte met gipsplaten het allerveiligst. Multiplex is ook safe volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

betonplex is the way to go.

wpb/watervast verlijmd heeft juist een lagere emissie dan gewoon plaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Formaldehyde is de naam van het gif wat in verlijmde houtproducten voor komt. Hout zonder Formaldehyde ga je niet vinden, het zit er namelijk van nature in (niet alleen in de lijm dus!).

 

Formaldehyde waardes van natuurlijk (massief) hout zijn echter extreem laag, massief hout is dus heel goed te gebruiken.

MDF bevat er meestal het meeste van, vandaar dat MDF vaak als bouwmateriaal voor wietteelt afgeraden wordt! Tegenwoordig vallen de waardes allemaal wel mee aangezien Formaldehyde kankerverwekkend is, en er dus niet meer veel Formaldehyde gebruikt mag worden. Het zit trouwens ook in gips tegels, in lage hoeveelheden.

 

Multiplex / Triplex / Underlayment / OSB en alle andere verlijmde houtplaten die je maar kan bedenken zitten er aardig tussen in: Ze bevatten lijmproducten waar Formaldehyde in zit, maar de uitstoot van Formaldehyde van een plaat valt wel mee. Verf ze even met een dikke laag verf (zo lang het niet op water basis is, dat is poreus) en je platen stoten nog maar de helft van de Formaldehyde waardes uit dan wanneer ze kaal zijn, is altijd beter dus!

 

Voor de rest van het verhaal zie mijn huidige bouwtopic!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste fermacell gebruiken. Is watervaste cementvezelplaat die ook veel in badkamers wordt gebruikt. Uitwendig houtskelet eromheen en knallen maar.

Okoume en andere watervaste platen werkt ook maar is duurder.

Osb en mdf hebben ook aan buitenzijde veel formaldehyde en dampen dus meer dan n watervast multiplex waarbij het enkel tussen de houtlagen zit.

 

Heb zelf hok van okoume en niks mis mee maar duur.

 

Gipsplaat ken ook maar zelfs de groene is minder waterbestendig dan fermacell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net een klein voorgroei hokje in elkaar getimmerd met mdf... <_<

Hier komt 2 x 55Watt T-Neon in te hangen. Ik heb alle hoeken dik in de kit gezet en ik wou er twee lagen grondverf opzetten. Moet ik dit nu in de ton smijten ( weg spaargeld ) en gipsplaten halen of zou het niet niet al te schadelijk zijn voor maximaal twee weekjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het gewoon even zo houden voor twee weken, kan prima.. Voortaan even goed inlezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je schildert isoleer je het materiaal dus heb je nergens last meer van. Zou gewoon witte latex gebruiken. Is op waterbases en dampt niet na.

Tussen de rondes door n laagje zorgt ervoor dat evt ongedierte(eitjes) wordt ingekapseld tussen de lagen dus de volgende ronde niet weer de kop op steken.

 

Dubbel D lak van de ijssel coatings is ook briljant en wordt veel voor botenbouw gebruikt. Onverwoestbaar en goed afneembaar op 2 comp bases. Maakt je mdf waterbestendig als n kunststof emmer.. ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. :tu

 

Ik laat het dan voorlopig mooi zoals het is. en mocht ik om wat voor reden dan ook in de toekomst twijfels krijgen kan ik het altijd nog op de brandstapel gooien en iets anders maken/kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroei met tl kan makkelijk man. Als t hout niet warm wordt heb ik nooit probz gehad

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is de mooiste post die ik vandaag gelezen heb Starter!

 

Mijn dag is bij deze net zo goed afgesloten als dat deze begonnen is :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweektentje is goed te betalen, waarom al die kopzorgen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik dit allemaal al gekocht had. Ik heb er gewoon nooit bij stilgestaan dat het schadelijk kon zijn voor planten.

 

Maar je hebt gelijk Iceberg, voor een tentje betaal je hetzelfde of misschien nog wel minder. En een tentje heb je ook nog sneller staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook al verf je het, dan nog laat het formaldehyde gas door.. zeker als je het op waterbasis verft. Ik snap best dat je gelukkig wordt van de best klinkende reacties, maar uit MDF komt dit gas altijd vrij, bij veel warmte alleen veel meer. Dat is ook de reden waarom het zo min mogelijk gebruikt wordt in huizen en onbewerkt alleen maar als plaat verkocht wordt. Er wordt altijd aangeraden om in je huis het gebruik van MDF en andere formaldehyderijke bouwmaterialen zo minimaal mogelijk te houden aangezien die zooi kankerverwekkend is. Planten filtreren het uit de lucht maar schaden zichzelf wel daarmee.

 

Jouw stekkenkastje stelt echt weinig voor, dus veel is het al niet. Verder speelt de grootte van de kamer ook een rol, dat is ook bepalend voor de concentraties Formaldehyde die zich opbouwen in de ruimte. en ik neem aan dat je die ruimte kan ventileren, als je dat doet kan je nooit enorme formaldehyde concentraties krijgen in die ruimte.. Doe dat en verf dat mdf lekker dik, dan geloof ik niet dat je planten er echt schade aan ondervinden, doodgaan erdoor zullen ze al helemaal niet doen.

Edited by Tw!tchy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das natuurlijk gewouwel van de bovenste plank.

Zowat alle meubelen, van keuken tot boekenkast zijn gemaakt van mdf of meubelplaat.

Als we met 7 miljard mensen allemaal aan het massieve hout gaan is er volgend jaar geen bos meer over. Als wat jij zegt waar zou zijn had half nederland nu kanker.

Beetje uitkijken met stof tijdens de bewerking ok maar verder is die damp te verwaarlozen zolang je t niet verbrand/verhit.

 

Maak je liever druk om weekmakers in je vloerzeil of gewolmaniseerd hout.

 

Ben timmerman en zie toch nog echt teveel ouwe baasjes lopen. De hobby waar je t voor wil gebruiken lever per gebruiker toch echt veel meer kanker op..

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Jouw stekkenkastje stelt echt weinig voor, ...

 

En bedankt he! :P

 

Ik heb ondertussen ook al wat meer info gelezen over mdf in combinatie met plantjes. Als ik het ooit over moet doen dan komt er uiteraard nooit meer mdf in huis. Maar zoals jij ook al aan gaf is mijn hokje niet echt groot, komen er 3 lagen verf overheen en zullen de plantjes er niet lang in staan en komt er relatief weinig warmte in het hokje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das natuurlijk gewouwel van de bovenste plank.

 

Ja man.. F*ck wetenschap, de wereld is plat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...