Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ik zie geen fotos of ligt dat aam mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aquar, dat wist ik niet, ik post niet zoveel op forum, en zeker geen foto's. Ik heb ze nu geupload naar mijn album en de posts ge-update.

 

Wannaroll, zie je ze nu wel? Ik had hier zelf geen problemen met ze te bekijken.

 

Daarstraks ook wat mosterdzaad in de week gezet. Ik vond eerst weinig info of het ook in een glazen pot te kweken was, maar het zou blijkbaar toch moeten gaan dus proberen maar:). Zou één van de lekkerste kiemen moeten zijn.

Ben vandaag ook nog wat aan het lezen geweest over nieuwe soorten; look, ui, groene kool en dille staan ook nog op het programma, maar die vereisen iets meer werk en het duurt ook langer tot ze kiemen/groeien. Eerst nog maar experimenteren met de huidige soortjes. Zijn er al mede-WF'ers die besloten hebben om ook een poging te wagen? Zou leuk zijn als we hier resultaten kunnen vergelijken en van elkaar kunnen bijleren. Misschien maak ik ook nog een topic aan met receptjes waarbij kiemgroentes gebruikt worden. Al ga ik ze waarschijnlijk voornamelijk gebruiken tussen broodjes of in slaatjes. Ik kan niet wachten om ze te proeven. Nog een dag of twee en dan is het zo ver. Zeker de Daikon groeit lekker hard. En tot nu toe geen rare geurtjes, geen sporen van schimmel of rot dus ik denk dat de afwatering wel goed zit. Ze staan ook in een ruimte die iets onder de kamertemperatuur zit, 18-19°C. Ze groeien er misschien iets trager door, maar zo is er ook wel minder kans op schimmelvorming, mits ik goed blijf spoelen.

 

EDIT:

Van links naar rechts: Daikon, rode kool, broccoli:

gallery_5204_17870_266599.jpg

 

De rode kool groeit duidelijk het traagst,maar het gaat wel steeds sneller en sneller. Bij iedere spoelbeurt merk ik dat de oogst 'voller' wordt.

Edited by rock fever

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet mijn monoloog verder met nog een update. De broccoli is nu veruit de snelste groeier. Ook begint de rode kool nu verkleuring te vertonen naar rood/paars. Ik denk dat ik morgen de potten enkele uren licht zal gunnen zodat, vooral de broccoli, ze wat groene kleur krijgen. Daarna haal ik ze uit de pot zodat het overtollige water er af kan en dan proeven maar! De mosterd gaat volgens mij geen succes worden. De zaden klitten echt bijeen en houden veel water vast. Ik kan er beter mosterd van maken:D.

 

Hier nog een foto van hoe ze er nu bijstaan:

gallery_5204_17870_15531.jpg

 

Als ze geoogst zijn dan doe ik een nieuwe poging met de rode biet. Iemand een idee of het de bedoeling was dat het water zo kleurde? Ook de groene Daikon en Alfalfa zijn dan aan de beurt. Ik heb ook een recent geopend vegetarisch restaurant hier in de buurt gecontacteerd of ze misschien interesse hebben om mijn groentjes te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is misschien een monoloog, maar het wordt vast wel gelezen. ;) Kijk maar ff hoe vaak je topic wordt bezocht. (kan het hier (mobiel) niet zien)

 

Edit: Volgens mij heb je bij meer zaden dat het weekwater kleurt en/of schuimt.

Edited by Aquar

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de oogst is daar :D !

 

Vandaag heb ik de bokalen nog enkele uren in het daglicht gezet. De broccoli is nu wat mooier van uitzicht al doet het weinig aan de smaak. De kiemen heb ik dan uiteen getrokken. Ze zitten behoorlijk verstrengeld en voor de bewaring is het wel beste dat ze wat luchtiger in een pot zitten. Daarna ze in een kom gedaan en dan met water gevuld. Zo krijg je een groot deel van de zaadjeshoesjes weg want die drijven en kan je afgieten. Dat maakt het geheel toch wat smakelijker. Daarna op keukenpapier goed laten uitlekken Ik heb een heleboel foto's gemaakt en ik ga ze hier gewoon allemaal posten:p .

 

De broccoli:

gallery_5204_17870_264633.jpeg

 

De Daikon:

gallery_5204_17870_27303.jpeg

 

De rode kool:

gallery_5204_17870_143232.jpeg

 

Een groepsfoto:

gallery_5204_17870_105197.jpeg

 

De groentes na het drogen in een pot:

gallery_5204_17870_321921.jpeg

 

Zijaanzicht om betere indruk te krijgen van de opbrengst:

gallery_5204_17870_35618.jpeg

 

Ik heb van iedere soort 2 kleine eetlepels zaad gebruikt dus ik vind dit toch wel een goede opbrengst. Als je deze hoeveelheid in de winkel koopt ben je toch al wel wat euro's kwijt. Ik heb ze daarjuist ook even geproefd en ze smaken ook echt goed. Als je van de smaak van iets pittigere rauwe broccoli, rauwe rode kool en pittig,hete radijs houdt:p. Persoonlijk denk ik dat de rode kool nog wel 1 of 2 dagen langer kon, dat zijn veruit nog de kleinste kiempjes. De twee anderen zijn voor mij ongeveer naar wens geoogst.

Eén dag weken en 5 dagen kiemen+groeien. Dus op minder dan een week heb je een deftige hoeveelheid lekkere en gezonde groente. Ik denk dat ik in die 1 liter potten nog wel een eetlepel extra zaad zou kunnen toevoegen of een halve.

 

Ik heb dan ook, na het wassen van de potten en theedoeken, drie andere soorten in de week gezet: groene Daikon, Alfalfa en rode biet. Een foto van de zaden in de pot kan je hieronder zien. Die zijn daarna gevuld met waten en zullen deze nacht in de week staan. Boven zie je de Alfalfa, rechtsonder de rode biet en linksonder de groene Daikon.

gallery_5204_17870_119998.jpeg

 

De mosterdzaden heb ik weg gedaan. Ze kiemden nauwelijks en werden slijmerig. Deze zal ik dus anders moeten kweken. De drie soorten die nu in de potten zitten zijn wel sowieso geschikt voor deze methode dus dat komt normaal wel goed. Ik houd jullie op de hoogte!

Edited by rock fever

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een prachtige monoloog, waar eigenlijk niks aan toe te voegen valt. :specool

Super interessant allemaal.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja nu zie ik ze , mooie resultaten, en lukt het financieel idee ook?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,mooie resultaten.Ziet er mooi uit en is super gezond.

Ik ga hier zeer binnenkort ook mee aan de slag(voor eigen konsumptie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wannaroll, ik heb nog maar één zaak gecontacteerd gisteren en die heeft nog niet gereageerd. Het is ook niet dringend, het kweken is gewoon leuk en ik krijg ze ook wel verorberd :P. Die hele pot heeft me 2-2,5 EUR aan zaad en middelen gekost dus echt cheap voor zo'n hoeveelheid.

 

Binnenkort ga ik een bestelling bij de Peulenschil doen. Buiten de soorten die ik nu heb ga ik ook rucola, erwten,aduki, chinese prei etc. bestellen om te experimenteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk topic,eens wat anders dan wiet maar wel reuze interessant.

heb je ook wat cijfers over voedingstoffen enzo

zaad tegenover kiem tegenover plant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn ondertussen al bijna allemaal verorberd :P. Ik heb een groot deel tussen wraps opgegeten, samen met kip en andere groenten, heerlijk! Maar de nieuwe kiempjes worden goed zichtbaar dus over enkele dagen nieuwe oogst op komst:) . Morgen post ik nieuwe foto's. De alfalfa groeit het snelste, bij de rode biet zie ik nog geen ontkieming. Hopelijk gebeurt er snel wat.

 

Wannaroll, ik heb daar geen exacte cijfers van, maar sommige kiemen bevatten tot wel 50 keer meer vitaminen en mineralen dan de volwassen plant. Je kan er in ieder geval vanuit gaan dat ze in dezelfde massa als de plant veel meer voedingswaarde bevatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update. Sorry voor de vertraging maar ik had het druk. Eerst enkele foto's van de twee laatste dagen.

 

Dit was de groene Daikon eergisteren:

gallery_5204_17870_86296.jpeg

 

En gisteren:

gallery_5204_17870_83181.jpeg

 

De Alfalfa eergisteren:

gallery_5204_17870_151230.jpeg

 

En gisteren:

gallery_5204_17870_246853.jpeg

 

En tot slot de Broccoli en Rode biet waar nog weinig aan te zien valt:

gallery_5204_17870_6861.jpeg

 

Ik schat dat ik de Daikon morgen of ten laatste overmorgen kan oogsten. In principe kan het nu al, maar ik laat ze nog even staan voor wat extra volume. Dan kan ik ook testen hoe groot ze kunnen worden voor ze aan knapperigheid verliezen. Want dat zijn ze allemaal, lekker knapperig. Nu besef ik pas wat voor oude troep ze soms in de supermarkt verkopen :P .

De Alfalfa is een enorm snelle groeier. Op de foto's zie je dat er nog plaats is in de pot, maar dat is vandaag al bijna niet meer het geval. Ik ga ze zo meteen nog oogsten, wassen en drogen. Ik zal er straks nog een update van maken.

De broccoli vertoonde vandaag ook kiempjes en ja ja, de rode biet doet dat eindelijk ook! Hopelijk groeien de kiemen sneller dan ze ontkiemen :P . Als de smaak van de rode biet kiempjes me tegevalt zal ik die wel niet meer kweken. Ik ben sowieso al geen fan van rode biet dus ik hoop dat de kiem lekkerder is. Mooi zal het vast wel worden.

 

Ik heb nog altijd geen reactie van dat vegetarisch restaurant dus ik laat het voorlopig maar voor wat het is. Misschien contacteer ik nog een lokale broodjeszaak. Ik vertrek volgende zondag ook een week naar Noorwegen dus na deze kweek stop ik er mee tot ik terug ben.

 

Flowerpotman, ben je ondertussen zelf al begonnen? Vanwaar bestel jij je zaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De alfalfa is geoogst en gedroogd. De smaak is wel milder dan de andere kiemgroenten die ik al geproefd heb, maar ook wel lekker. Ideaal om in grotere hoeveelheden te eten.De opbrengst van deze kiemen is echter wel enorm. Twee eetlepels zaad geeft twee tot drie keer meer opbrengst dan bij de andere soorten. Ik snap wel waarom het één van de populairste kiemgroente is. Hieronder zie je twee foto's van de opbrengst.

 

De Alfalfa die te drogen ligt:

gallery_5204_17870_117968.jpeg

 

De uiteindelijke opbrengst:

gallery_5204_17870_31865.jpeg

 

Let er wel op dat je de kiemen altijd goed droogt voor je ze in de koelkast plaatst. De eerste nacht steek ik er nog een stuk keukenpapier bij in voor het laatste vocht er uit te halen. Zo blijven ze knapperig en fris.

 

De Daikon is ook aardig gegroeid tegenover gisteren en die zal ik de komende avond gaan oogsten. Op de volgende foto kan je zien dat de pot ook al aardig vol zit.

gallery_5204_17870_166491.jpeg

 

Ook de rode biet vertoont eindelijk kiempjes, dat zie je hieronder (slechte foto, ik weet het:p).

gallery_5204_17870_119376.jpeg

 

Van de rode biet zal ik nog updates posten, maar voor de broccoli en daikon niet meer aangezien we dat al eens gezien hebben:).

 

Tot de volgende!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon tijm bij je stekkies, basilicum meekweken naast je veggies, en peterselie laten profiteren van je "flowerng period", moet jij eens opletten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Harry, zo benut je je ruimte ook goed;). Gaat alleen iets minder op voor kiemgroenten :P.

 

Ik heb gisteren ook nog de groene Daikon geoogst. Eerst nog een dagje in het licht gezet. Niet in de zon, gewoon voor het raam is goed genoeg. Op een paar uren licht kleuren de kiemen mooi groen. Het doet waarschijnlijk niets aan de smaak maar het oogt wel mooier dan gele kiemblaadjes. Ik denk dat de groene en rode daikon beide dezelfde soorten zijn, maar ik vind deze wel meer spicy smaken. Maar het kan ook liggen aan het feit dat ik deze iets langer heb laten kiemen, maar dat weet ik niet. Hieronder zie je de gegroende kiempjes:

 

gallery_5204_17870_116797.jpeg

 

Om de zaadhulzen te verwijderen van de kiemen doe ik ze meestal in een grote kom en vul die met water, wat roeren en schudden en de meeste hulsjes drijven dan boven. In principe is deze stap niet nodig want je kan ze gewoon mee opeten, maar ik hou er toch wel van om het gros van die hulzen te verwijderen.

 

gallery_5204_17870_29578.jpeg

 

Op de foto zie je dat ze gaan drijven. Die kan je dan afscheppen, geeft toch wel een mooier eindresultaat als ze er uit zijn. Ze zijn weer knapperig vers.

 

Hier onder trouwens nog een foto van de rode biet. De kiempjes groeien wel maar niet echt snel. Hier ga ik wel alle zaadhulzen moeten verwijderen want die zien er niet smakelijk uit:p.

 

gallery_5204_17870_50666.jpeg

 

Echt heerlijk al die kiemgroenten. Ik dacht eigelijk dat ik zaad aan het verspillen was want ik eet zo wel veel potentiele planten op, maar dat blijkt dus niet waar te zijn. De zaden die je nodig hebt om één kip te voeden tot ze groot genoeg is om te slachten kan twintig mensen voeden met kiemen. Bovendien is de groeitijd zo enorm kort dat het echt wel oplevert tegenover wachten op de volwassen plant. Ook de weinige voorwaarden om te groeien en de beperkte ruimte die je nodig hebt zijn een extra argument om kiemgroenten populair te maken. Ik ga straks nog een nieuwe bestelling maken, om ook andere zaden te kunnen uit proberen. Ik ga voorlopig geen nieuwe technieken proberen omdat ik de pot-methode zo enorm goed vind. Grote opbrengst voor weinig werk. Iedereen kan het!

Alle soorten die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn blijvers, alleen bij de rode biet wacht ik nog het resultaat af. Ik heb nu ook een idee van de groeisnelheid dus binnekort kan ik mixjes gaan maken. Zo zit ik niet elke keer met een massa van elke soort en kan ik een kweekprogramma opzetten zodat ik altijd voorzien ben van verse kiemen.

 

Jongens, ik hoop binnenkort van jullie hier ook foto's te zien van jullie kiemen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja, dit lijkt me ook leuk om weer te proberen,heb eind 80's al eens alfalfa en tauge gedaan....

Maar zie hier veel keus en variatie.....

Ook de opbrengsten per euro zien er goed uit,... maakt het ook weer stukje makkelijker om iets gezonder te leven,in mijn persoonlijke situatie nog een nuttig tijdverdrijf thuis erbij ook..

Grtz Kast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo jongens, ik ben weer terug van Noorwegen, en heb ondertussen ook nieuw zaad. Morgen ga ik weer terug aan het kweken!

 

Iemand ondertussen ook al begonnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarjuist nog de 4 soorten zaad onder water gezet, zo kunnen ze rustig een nacht water opzuigen;) . Ik heb onlangs bij de Peuleschil nog een nieuwe lading zaadjes gekocht, namelijk: Aduki bonen, Alfalfa, Broccoli, Chinese Prei, Rode Kool, Taugé, Radijs, Erwten, Sango en China Rose. Deze zijn allemaal geschikt voor de weckpot-methode.

 

Ik was vooral benieuwd naar de boon-achtigen. Ik heb dus de Aduki en de Erwten in de week gezet. De Taugé probeer ik later. Dat zou een hele snelle groeier moeten zijn. Normaal gezien moeten de bonen sowieso minder lang groeien dan bijvoorbeeld broccoli of radijs. In de twee andere potten heb ik Chinese prei gedaan en een mix van broccoli en rode kool.

 

gallery_5204_17870_1066322.jpg

 

Rechtsboven de broccoli en rode kool, linksboven de Aduki bonen, rechtsonder de Chinese prei en linksonder de erwten. De bonen zouden ongeveer 12 uur moeten weken en de andere soorten slechts 6 maar ik verkies er voor om beiden 12 tot 24 uur te weken. Zo kreeg ik bij de vorige kweken ook goede resultaten.

De kweektijd zou bij de Aduki en erwten ongeveer 4 dagen zijn. De Chinese prei kan wel een dag of tien duren. Het zijn kleine zaadjes dus ik verwacht wel een goed gevulde pot als opbrengst. Hopelijk smaken ze even lekker als de andere kweekjes!

De erwten (en ook de Chinese prei) zouden bijzonder geschikt zijn om bij het opdienen toe te voegen aan soepen. Ook de Aduki kan je hier voor gebruiken, maar door zijn zoete smaak zelfs te gebruiken in desserts. Ik ben benieuwd :P .

 

Ik zal proberen om weer alle dagen wat foto's te posten met het groeiproces.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mensen die niet met kaasdoek willen werken....

Wel duur....

 

www.slowjuice.nl/kiemapparaten/kiemglas-germ-line.html

 

ik ga eerst maar eens op alibaba neuzen......

Grtz K.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kleine update. De zaden staan eigelijk op een iets te koude plaats,maar gaat niet anders dus ze gaan wat trager dan normaal. Voordeel is wel dat ook schimmels geen kans krijgen ;).

 

Na 4 dagen heb ik wel de erwten kunnen oogsten, die zaten op schema. Naar mijn mening smaken ze rauw nogal "plantachtig". Ik ga ze proberen even kort mee te koken in een soep, juist voor het opdienen want zo zijn ze eigelijk niet heel lekker. Op de foto hieronder zie je ze toen ze geoogst werden.

 

gallery_5204_17870_897257.jpg

 

Misschien ga ik wel eens de kiemen planten, de scheuten van de erwt kan je ook opeten.

 

De Aduki bonen beginnen nu na zeven dagen ook te vorderen. Deze oogst ik morgen of overmorgen. Hopelijk smaken die wat beter :P.

 

gallery_5204_17870_545429.jpg

 

De Chinese prei was sowieso al een trage groeier, maar deze heeft nu nog wel zeker 4-5 dagen nodig. Maar als je aan de pot ruikt dan neem je wel ene prei, zelfs lookachtige geur waar. Volgens mij niet om in grote hoeveelheden te gebruiken :D .

 

gallery_5204_17870_457869.jpg

 

Ook de broccoli/rode kool mix begint op gang te komen. Van die weet ik natuurlijk al dat ik ze lekker vindt:p. Nog een paar dagen ik oogst ze ook.

 

gallery_5204_17870_443299.jpg

 

Deze nacht heb ik ook nog taugé( sojascheuten) in de week gezet. Die giet ik vanavond af. Hopelijk een snellere groeier. Hier post ik later nog een foto van.

 

Op zich zijn die potten nog zacht geprijsd nu uitdekastdan:p. Ik heb zelf voor de 4 potten+ 2 kaasdoeken 16 euro betaald, dus 4 euro per pot. En ik heb nog één kaasdoek over in reserve. Probleem is inderdaad wel dat de kiempjes er soms doorgroeien en dat het makkelijker verstopt geraakt. Misschien wel eens de moeite om één of twee van die potten te bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, en al interesse van een restaurant ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, dat nog niet, dat idee heb ik voorlopig opgeborgen :P.

 

De Aduki bonen groeien erg traag. Ik heb ze al wel eens geproefd en zo heel super is de smaak ook niet. Lijkt me dat ik niet echt een fan ben van ontkiemde bonen. Geef mij maar broccoli en radijs etc. .

 

gallery_5204_17870_1624843.jpg

 

De Chinese prei begint ondertussen wel wat voortgang te vertonen, hopelijk snel klaar om te eten want hier verwacht ik veel van :P .

 

gallery_5204_17870_2425974.jpg

 

De taugé bonen zijn wel vrij snelle groeiers. Ik schat dat ik ze over enkele dagen kan oogsten. Laatste tijd druk dus ik vergeet ze soms water te geven en dat bevordert de groei niet echt.

 

gallery_5204_17870_911800.jpg

 

En dan als laatste de oogst van broccoli en rode kool. Ik heb ze iets te lang laten staan en iets te weinig water gegeven want er is wat meer wortelvorming dan normaal. Gelukkig doet dit wel niets aan de smaak.

 

gallery_5204_17870_75057.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aduki-bonen vertoonden bruine plekken dus die heb ik weg gekieperd. De taugé is oogstklaar, die oogst ik straks of morgen.

 

gallery_5204_17870_310084.jpg

 

Verder ben ook ook 'China Rose' aan het groeien, een soort van radijs. Die groeit echt enorm snel en geeft bovendien nog mooie kiempjes ook.

 

gallery_5204_17870_21598.jpg

 

Die oogst ik ook morgen of overmorgen:). Ik heb deze ochtend ook eindelijk de Chinese prei geoogst. Minder opbrengst maar wel een heel lekkere en pittige smaak. Zeker niet teveel gebruiken;).

 

gallery_5204_17870_30777.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook de taugé was ten prooi gevallen aan bruine wortels dus heb ik voor de zekerheid ook gewoon weg gegooid. Kiemen van bonen, niet mijn ding :D . Ik hou het voortaan op de Brassica-soorten etc. Lekkere knapperige kiempjes met een uitgesproken smaak :).

 

Heb vandaag ook de China Rose geoogst. Zeker een blijvertje. De kiempjes groeien vrij snel. Ze smaken naar radijsjes maar dan veel pittiger en lekker knappig. De "pikantste" kiemgroente tot nu toe. Ze zien er ook gewoon heel mooi uit, en het oog wil ook wel wat. Oordel zelf over die foto hieronder ;) .

 

gallery_5204_17870_802559.jpg

 

Binnenkort ga ik met een massa aan kiemgroenten zitten. De Sango en broccoli zijn goed op weg maar heb ook een pot staan met behoorlijk wat alfalfa zaad, die haalt nog wel in. Het zijn alledrie goede groeiers met een grote opbrengst. Ik denk dat ik nu al de soortjes heb geprobeerd die ik aangekocht heb.

 

Conclusie:

 

Kiemen van bonen zijn niet echt mijn ding. De erwtkiemen hadden naar mijn mening niet de verwachte zoete smaak, ook niet als ze een tijd werden meegekookt met soep ofzo. De Aduki-bonen heb ik ook wel eens geproefd en ook daarvan was ik niet echt overtuigd. En de taugé groeide wel mooi en snel, maar ik ben sowieso geen grote fan van soja-scheuten. Kweek ik enkel nog een keer voor m'n vriendin :P.

 

De kiemen van de broccoli, rode kool en alfalfa zijn er echt om dagelijks van te eten. Ze hebben allen hun eigen lekkere smaak maar zijn niet zo pittig waardoor ze in grotere hoeveelheden gegeten kunnen worden. De broccoli is echt mijn favoriet. Smaak gewoon echt naar rauwe broccoli, maar dan net iets lekkerder en frisser. Ook de kiemen van de rode kool zijn gewoon een frisse variant van de plant zelf. De smaak van alfalfa is misschien minder uitgesproken maar daardoor is het ideaal om als hoofdingredienten in een slaatje te gebruiken of tussen een broodje.

 

De rode biet kiemen was ik vergeten voor ik op reis was dus ik heb ze nooit geproefd. Echter, het ontkiemen was zo traag en de opbrengst zo miniem dat ik deze waarschijnlijk niet meer ga kweken. Als het dan ook nog eens naar rode biet smaakt is het het helemaal niet waard:D.

 

De radijs-soorten dan. Ik weet niet of er verschil is tussen de Daikon en de Sango, ze zijn in ieder geval heel gelijkend. De Sango zelf zit nog in de kweek dus ik heb nog niet kunnen proeven, maar de zaden geven vooral paarse kiemen met enkele groenen er tussen. Als de smaak gelijkend is, dan gaan ze in ieder geval lekker zijn. Als je van radijs houdt toch :D. De China Rose is voor de échte liefhebbers van een stevige, pittige radijssmaak.

 

En dan is er nog de Chinese prei. Een zeer trage groeier onder de kiemgroenten met een eerder beperkte opbrengst maar o zo lekker. Ik ben ze nu ook terug aan het kweken maar heb wat meer zaad gebruikt deze keer. De kiemen zijn ook vrij pittig dus zijn een ideale toevoeging tussen je boterham ofzo zonder al te grote hoeveelheden nodig te hebben.

 

Hopelijk kan ik binnenkort nog wat meer exotische soortjes vinden zodat ik kan blijven experimenteren. Kiemgroentes zijn voor mij echt een verrijking van verschillende gerechten. En met het voordeel dat ze allemaal supergezond en voedzaam zijn. Zelfs mijn ouders zijn ondertussen fan :D .

 

100% lekker, gezond en legaal ! :D

 

Wat je vanaf nu in dit topic kan verwachten zijn nog wat verslagen/foto's van verschillende mixen van de kiemen. Momenteel groeit er in elke pot nog maar één kiemsoort, maar na deze kweek ga ik beginnen met mengelingen. Ik denk er aan om vooral de alfalfa te combineren met de pittige radijs-achtigen om de smaak van de alfalfa zelf te compenseren. Maar hierover update ik nog wel!

 

Ik hoop dat ik sommigen heb kunnen inspireren, amuseren of informeren over deze geweldige kiemgroenten. En mochten er ondertussen mensen gestart zijn met kweken, breng dan zeker hier verslag uit. We kunnen altijd van elkaar leren.

 

Alvast geluk en gezondheid aan iedereen gewenst;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...