Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
fungrower

Overstappen Van Aarde Naar Slabs ?

Recommended Posts

Dag luitjes,

 

Ik grow al jaren op aarde, en zoals ik ook al in mijn voorstel topic had gezet, krijg ik behoorlijk last van mijn rug met dat gesleep van al die zakken iedere keer.

Ik heb zelfs een tijdje de aarde opgewaardeerd met tig toevoegingen en kan niet echt zeggen dat het er iedere keer beter door werd.

 

Momenteel ben ik bezig om mijn oude 2 hokjes af te breken en deze te vervangen door kweektentjes. Voordeel is dat lekker alles snel is weggeruimd in geval van.

Nu wil ik eigenlijk niet meer op aarde kweken maar hoorde via verschillende personen dat ik over zou moeten stappen op slabs.

 

Ik maak sowieso een volledig nieuwe start strakjes en wil dit best gaan uitproberen.

 

Ik begin strakjes met 2 tentjes van 1,20 x 1,20 met daarin om te beginnen in elk een 600watter op evsa. Een van deze zal straks vervangen worden door een greenpower ledpaneel van 400 watt, maar dat is nog wat verdere toekomst. Eerst moet ik de zooi aan het draaien krijgen.

 

Waar ga ik dadelijk tegenaan lopen bij de overstap?

ik ben nu gewend om mijn Bac voeding in het water de kieperen en in mijn bak te gooien.

kan ik deze voeding gewoon blijven gebruiken om moet dit ook veranderen?

Heb ik een druppelsysteem nodig voor mijn watergift?

 

Uiteraard zal ik straks ook een topic posten zodra de volgende run gaat lopen (als alles klaar is)

Graag had ik jullie ervaring gehoord over de slabs, of misschien wel een heel ander medium?

 

thanx alvast, Fungrower.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man hier het zelfde probleem die rug pffff. toevallig afgelopen dagen me rug gesloopt :jump: voor het grotere werk zou ik ook graag willen overstappen naar slabs. helaas heeft de ervaring me al geleerd niet te veel rommelen met nieuwe manier en ZEKER NIET met tentjes met meer dan 1 lampie :thumbsdown: op aarde met 18 liter potten aanklooien draai redelijk contant afhankelijk of et bekende soorten zijn of nieuwe.

 

om je een stukkie te helpen. bac voeding is te dik voor druppelaars. dat raakt verstopt met alle gevolgen.

 

zelf ook benieuwd of er bio- hydro voeding zijn met de zelfde kwaliteit als bac want daar ben ik zeer te spreken over.

 

zal dit lijntje is volgen

 

oww btw oor ook goede dingen over mapito en rfx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik word al moe als ik het lees. :whistle:

 

Gewoon buisjes erin, 1 zak hydro korrels per 2 jaar per lampje MAX. Daar vertil je je niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buisjes erin? Ponix, graag wat meer details, Wat zou ik nodig hebben hiervoor, hoe geef je water en voeding, staan de planten gewoon in een bak met korrels?

Ik wil gewoon graag wat mogelijkheden om mijn nieuwe hokjes in te richten. Buiten de tentjes, verlichting en afzuiging moet ik verder alles nog halen, dus alle opties staan open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_33926_13800_252599.jpg

 

Dat was mijn eerste experiment. Staat dus een reservoir onder met een pompje en dat pompje gaat 15sec aan, 15min uit.

 

Paar waardevolle lessen uit dat verhaal:

- liever een knie boven het reservoir dan een gat onderin de buis, meer zuurstof etc, betere prestaties

- alles met de juist connectors doen (had ik op dat plaatje nog niet), scheelt gedruppel op je vloer en het werkt zoveel handiger

- drukleiding in een ringleiding gooien

- dikkere pomp eronder!

- opschalen is nul probleem

 

Enige dat je meet zijn je waardes van je reservoir. Ik hou van een klein reservoir, puur omdat ik dan bijna niks verspil aan water en voeding. Dagelijks je waardes doen. Schaal dat op; koop een computer. Het is volledig te automatiseren iig. Zo gek je wenst.

 

Voor de rest qua PH is het hydro, dus dat moge bekend zijn en is na te lezen en qua EC zou ik lager gaan zitten dan de mapito kwekers, al is het maar uit voorzorg, kan/moet je wel hoger, gewoon doen natuurlijk.

 

Enige afval wat je hebt zijn wortels, een verwrongen plastic netpotje en de balletjes kan je evt poetsen, maar d'r verdwijnen er altijd wel een paar. Even goed ergens de wortels laten drogen en het lijkt op van die coco-liner voor hangplanten en het ruikt dan niet meer. :innocent: Of gewoon direct onder de moestuin schoffelen. Ook prima.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb ik nodig als ik dus nu steenwolslabs neem en deze in librabakken zet.

Ik neem aan een druppelsysteem en een opvangsysteem voor het eventuele afval/lekwater ?

 

Maar dat brengt mij weer tot de volgende vragen:

- Ik zal dus een voedingswater vat moeten neerzetten, moet deze constant blijven circuleren in het vat om de voeding niet te laten zakken?

- Hoeveel afval water zal ik hebben (10% ?)

- welk merk/type voeding kan ik het beste nemen?

- hoe hoog zullen/kunnen je planten worden?

 

Ik denk dat bovenstaande manier van kweken namelijk voor mij het meest interessante is.

Ik kan hier 7 slabs van 100 x 15 cm kwijt in het tentje.

Edited by fungrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...