Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MillanO

Kweektent Problemen

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb onlangs een kweektent aangeschaft. Ik heb hem helemaal in elkaar gezet alleen nu krijg ik het klimaat niet op orde.

 

De setup is als volgt:

 

Mammoth pro 120 tent, 120x120x200.

Can filter 600m3

Softbox 500m3

Uniteck 2.5 fancontroller

Gavita Pro 600w

 

Ik heb de tent in mijn logeerkamer staan waar een raam op een kier kan. De softbox staat buiten de tent, de inlaat is een geisoleerde buis van uit de kamer de tent in.

 

De tent trekt vacuum en via de inlaat lijkt mij niet veel verse lucht binnen te komen dus heb ik er een ventilator op gezet. Dit gaat.

 

Het probleem is dat het veel te warm word in mijn tentje, over de 30 graden, en de luchtvochtigheid ligt rond de 15 en max 20%. Ik krijg de temperatuur alleen een beetje op pijl door een ventilator op de inlaat te laten blazen buiten de tent.

 

Ik heb het gevoel dat ik iets fout doe want de afzuiger lijkt mij ook niet veel te helpen en ik voel ook een wibdje door mijn inlaat naar buiten gaan als ik de vebtilator er niet op heb staan.

 

Wie kan mij helpen, wat doe ik verkeerd en/of wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar meet je de temp?

 

500m3 is een beetje krap voor 600 watt, ik zou kijken voor een grotere afzuiger ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hola!...

 

 

Je meter wel onder een afdakje en op tophoogte toch?

 

Je hebt eigenlijk 2 opties.

 

1. Een inlaat erbij maken in je tent (in de flap die je openritst) een rechthoekig gat erin snijden, fijn horregaas erin maken met klitteband of iets, stukje wat je eruit snijdt kan je weer gebruiken als flap om het weer te dichten als het nodig is, beetje creatief zijn dan lukt dat wel.

 

Ze maken die inlaten veel te klein in die tentjes!

 

2. Koelere lucht actief inblazen via een LVS op lamphoogte of iets erboven, wel op een dimmer om de hoeveelheid frisse lucht die binnenkomt te bepalen en af te stellen, en op een tijdschakelaar zetten, of bij je lamp erin prikken, in de donkerperiode blaas je geen koele lucht actief in, die komt wel binnen via de inlaten, en je wil de temp niet onder de 21 a 22 graden laten komen.

 

Met een juiste afstelling krijg je de temperatuur volledig onder controle, zeker in deze periode.

 

Als je afzuiger altijd maar voluit staat krijg je een storm en wervelingen in je tent, en een kut klimaat dat vinden je dames echt niet fijn.

 

Succes!...

 

 

Grtz,

El oro

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apart dat de temp niet op orde is, vooral in deze tijd van het jaar, zoals al eerder aangegeven is kunnen het een aantal dingen zijn

1: je meeting klopt niet ( meten zonder afdakje boven je meter)

2: Kamer temperatuur te hoog ( Misschien staat er een verwarming aan?)

3: Is alles goed aangesloten? ( slang op de afzuiging zodat die geen valse lucht elders wegtrekt?)

4: waar blaas jij je lucht uit ? ( in de zelfde kamer?)

5: je afzuiging staat buiten de tent ( maar hoever van je tent af? hoe langer de slang is hoe minder lucht hij per uur weghaalt)

6: Hoe hoog hang je lamp van de planten af?

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Heb nu een afdakje gemaakt van dubbelgevouwen karton.

2. Kamertemperatuur ligt rond de 16 graden denk ik, geen verwarming aan in deze kamer en af en toe een raampje open.

3. Ik hoop dat alles goed is aangesloten, van filter heb ik een slang uit de tent, aan de softbox en aan de andere kant van de softbox weer een slang die uitblaast. (Ik voel ook warmere lucht uit stromen.)

4. Ik blaas in dezelfde kamer uit, wel recht bij het raam die af en toe open staat.

5. De softbox staat recht naast de tent alleen loopt er een slang naar boven toe die bij de filter uit komt.

6. Ik heb nog geen planten staan, omdat ik eerst wil testen. De lamp hangt nu zo'n 70 a 80 cm van de grond af.

 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Inmiddels heb ik door dat afdakje op mijn temperatuurmeter al betere waardes gekregen, daarstraks in een paar uur minimaal 23 graden en maximaal 26 graden met een beetje spelen met de afzuiger en inlaat. Er staat nu wel permanent een ventilator recht voor de inlaat zodat de lucht binnen blijft komen.

 

Nu heb ik nog 2 probleempjes:

 

- De luchtvochtigheid van 10%, met natte handdoek, emmer water, schaaltje water etc.

- Kleine stukjes licht ontsnappen uit de tent, dit is minimaal bij de ritssluitingen en openingen.

 

Kan ik hier wat aan doen of moet ik voor het 2e de tent gaan omruilen?

Ik weet dat er ook licht binnen kan komen in de donkerperiode en dat dit niet goed is, helemaal niet zelfs.

Alleen zou ik hier graag een huis, tuin en keuken oplossing voor hebben als die er is zodat ik niet alles hoef af te breken, om moet ruilen en weer opnieuw in elkaar zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LV kun je pas bekijken met planten erin, door verdamping is dat altijd wat hoger. Dan gaat de temp ook weer wat naar beneden.

Maar wat is de LV in de kamer dan? die zou eigenlijk niet heel veel hoger mogen liggen, al is het met warmte natuurlijk wel anders.

 

Wat IMO wel een probleem is/wordt is dat de tent eigenlijk vacuüm wordt getrokken zoals je aangeeft. Dit in combinatie met wat hogere temperaturen nu al zegt mij dat er te weinig verse lucht binnenkomt, dus meer gaten openzetten/maken of naar een actieve inlaat gaan.

 

Heb je ook wat foto's hoe alles nu zit? met wat bochten in je slangen gaat de capaciteit erg snel achteruit.

 

Ook zou ik er voor zorgen dat er niet af en toe een raampje open staat, beter is naar buiten afblazen. Ook wat betreft vochtophoping in de kamer, en als je 12 uur warme lucht in de kamer blaast zal deze ook vast geen 16° blijven.

 

Verder over de lichtlekjes, ga er eens inzitten (zonder lamp aan) met het licht aan in de kamer. Als er dan geen licht door naar binnen schijnt denk ik dat het wel meevalt.

Ik denk dat de meeste tentjes wel hier en daar een heel klein gaatje zullen hebben, al heb ik maar weinig ervaring met tentjes.

 

Misschien een donkere doek eroverheen hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 keer meer inlaat dan grote slang uitlaat is de stel regel. Daar gaat het naar mijn mening mis. Veel te weinig inblaas in je tentje.

 

Heb je je tentje wel in een licht dichte kamer staan? Want die tentjes zijn namelijk niet zo licht dicht.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf een intens 120 en intens 150 in een kamertje. helemaal nergens last van. er is een hoop goed advies gegeven.

 

ik zou alleen voor je raam nog een constructie maken. als het ware een houten bekisting. beetje afhankelijk hoe en wat met je raam maar zo maak je een blinde muur. niet daar een gordijn aanvast ik heb zelf luxeflex en dat staat totaal niet te trillen ofso. raam altijd open. afhankelijk wat voorn raam je hebt is het soms verstandig deze ook vast te boren met een schroef o.i.d als die maar niet helemaal wijd openknalt door het afzuigen

 

ik heb over het hele raam een plank gemonteerd 140 breed x 240 hoog. rond het midden van de plank heb ik 2 muurflensen ca 250mm gemonteerd . verder heb ik vrij bovin rond 2 meter hoog een klein muur flens van 130 mm met daarop een slang net groot genoeg dat die hangt met een stuk koolstofmat in die lang . vast gezet met een slangen klem.

 

voordeel op deze manier is dat de warme lucht afgeblazen word maar door druk opbouw van de kleine flens en natuurkunde knalt er warme lucht samen met nieuwe lucht en dan de kamer is. dit is meer dan genoeg en de kamer word ook nooit te koud.

 

ik draai snachts van 0:00 tot en met 12:00 heb geen kachel nodig o.i.d en mocht dat wel nodig zijn. heb ik een gasverwarming daar.

 

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de adviezen allemaal.

 

Als ik meer inlaten er in wil hoef ik er dan alleen maar een stuk buis in te doen, uiteraard lang genoeg om geen licht binnen te laten?

 

Als ik de temp op orde heb, waar het naar uit ziet, maakt het dan niks uit dat de lv maar 10% is?

Voor ik alles aan zet is de lv 49% zag ik gisteren dus er gaat heel veel lv verloren.

 

De kamer is niet lichtdicht, heb wel zonwering en rolgordijn hangen. Misschien dat ik er wel een doek overheen hang of met plakband de gaatjes van de ritssluitingen die ik niet gebruik af tape.

Of zijn dit geen goede ideeen?

 

Ik heb al in de tent gezeten in het donker en in de kamer met het licht aan, ik moet zeggen dat het wel mee valt alleen de plantjes hebben het voor t zeggen en ik niet haha.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als ik meer inlaten er in wil hoef ik er dan alleen maar een stuk buis in te doen, uiteraard lang genoeg om geen licht binnen te laten?

Hoe bedoel je dit? als je nu door hetzelfde gat een buis steekt blijft de inlaat wel hetzelfde formaat

 

 

Als ik de temp op orde heb, waar het naar uit ziet, maakt het dan niks uit dat de lv maar 10% is?

Voor ik alles aan zet is de lv 49% zag ik gisteren dus er gaat heel veel lv verloren.

Als je afzuiger nu te hard afzuigt door te weinig inlaat gaat er ook veel LV weg, maar nogmaals met planten erin die volgroeid zijn en verdampen is het ook weer heel anders.

 

maak eens wat foto's van hoe alles erbij staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal proberen om vanavond wat fotos te posten, ik heb begrepen dat dit wat moeilijk gaat dus ik doe dat ff met de laptop.

 

Ik wilde 1 of meerdere buizen in de andere gaten steken of bedoelde je dat niet?

 

Ik denk dat de afzuiger te hard afzuigt en dat daardoor de lv snel daalt want voor dat ik alles aan zet staat ie op 49%.

 

Als ik alleen inblaas met een ventilator op de inlaat gaat de tent bol staan en zet ik daarna of tegelijkertijd de afzuiger aan dan trekt ie weer naar binnen. Er lijkt geen tussenweg te zijn want ik kan alleen maar een bepaalde temp instellen op de fancontroller.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je tent heel hol trekt kun je misschien her en der bamboestokken of iets dergelijks gebruiken om dat tegen te gaan.

De lage rlv is niet zo vreemd deze tijd van het jaar. Het is winter. Bij lage temperaturen kan er in absolute zin maar weinig vocht in de lucht zitten. Met zo'n 600 watt verwarming er bij knalt de temp rap de hoogte in en samenhangend daarmee knalt de rlv rap de diepte in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur heb ik inmiddels redelijk op orde en de lv is ook wat hoger nu, rond de 25 a 30%. Ook heb ik een beetje met de afzuiger gespeeld.

 

Ik zit nu alleen nog met 1 probleem en dat is de tent zelf. Met name bij de ritssluitingen en de stiksels bij de hoeken zie ik stukjes licht uit de tent schijnen. Het is een nieuwe tent van Mammoth en daarom verbaasd het me dat dit nu al zo is. Of is dit normaal bij de kweektenten van tegenwoordig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even teruggekeken en rond 27 / 28 december was een absoluut dieptepunt in de vochtigheid in Nederland. Het was én koud én droog en juist op die dag probeerde jij je tent uit.

Als je op die dag ook nog 's stekjes had gehad waren ze ter plekke gecrepeerd.

@Rocker: ja als wietkweker mag ik zo iets wel weten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha serieus joh, het kan wel kloppen want mijn lv is de laatste dagen alleen maat hoger geworden. Maar bedankt voor de info dan weet ik dat ook weer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt wat je zegt Zwemvis..

Maar als je de topics een beetje door leest dan kom je de meest vreemde opmerkingen over dat onderwerp tegen..

Van Mollier heeft bijna niemand hier gehoord.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog nooit van gehoord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een Gavita Pro 600w en waar je de lamp in draait is het rondom bruin en een beetje een roestachtige kleur. Is dit normaal? Ik heb ergens een plaatje gezien waar dit ook bij is maar ik wil toch graag weten of dit niet gevaarlijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het handig een foto er van te maken, dat geeft wat duidelijkheid wat je precies bedoeld/hoe het er uit ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh, kijk, dat geeft een hoop duidelijkheid!

Ik dacht namelijk dat je het over de fitting had aan de kap waar je de lamp in draait ofzo.

Dit is normaal, niks om je zorgen over te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt man, maar wat is het dan? Want het zit toch bij de fitting of zie ik dit nu verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...