Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bass82

Kweekruimte Op Afstand Bedienen En Monitoren

Recommended Posts

En wie garandeerd dat jij niet de gps gegevens naar jezelf stuurt?

 

Inderdaad is dat het eerste waar ik aan denk. Immers ken ik jou niet en weet ik niet wat jou bedoelingen zijn. Als je mij hiervan kan overtuigen dat het onmogelijk is.....

Ja het zou inderdaad kunnen :likken: . maarrrrrrr....mocht ik dat ingebouwd hebben dan zal in de rechten lijst tijdens installeren te zien dat de app gebruik maakt van lokatie bepaling of lezen van het telefoonboek etc. Controleer dat maar eens bij het installeren van Google Maps of Facebook. Als er dus rechten tussen staan die je niet vertrouwd moet je een onbekende app niet installeren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En toch, klikken de mensen vaak gewoon op installeren,

net zo gemakkelijk, als dat men de bonuskaart trekt en of de air-miles pas...

:rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bass82

 

Mooi hoor. Ziet er veelbelovend uit. Jammer dat er een aantal zo para zijn wat betreft de beveiliging. Ik denk maar zo, dan onderzoek ik dat zelf wel.

 

Je hebt er over nagedacht, een mooie app en nette prijs. Het belangrijkste kennis en enthousiasme gecombineerd waardoor er een veelbelovend gebruiksvriendelijk geheel is ontstaan. Er zullen altijd wensen blijven uit het veld, maar zolang jij daarop kunt inspelen kan het nog mooier worden.

 

Schakelen op afstand kan ik ook maar dit vind ik nog mooier al is het alleen maar om de temp/lv etc te monitoren en pompen aan te sturen.

 

Ik wil er wel 1.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te lezen dat men Android applicaties niet vertrouwd en terecht. Maar ook al zou deze specifieke app geen toegang tot andere data op de telefoon hebben dan strikt noodzakelijk is voor de app dan toch is het niet helemaal veilig (als je buiten TOR om werkt).

 

 

De app zet een link op met de controller, via een ip. En via dat ip zou je de exacte locatie kunnen achterhalen.

 

 

De aanwezigheid van de app kan, indien bekend zou worden waar hij voor gebruikt wordt voor een andere app reden zijn om te monitoren met welk IP de app. verbinding legt......of omdat velen op ja ja ja drukken kan een andere app bij de aanwezigheid van jouw app conclusies trekken en als die app dan wél toegang heeft tot de eigenaar gegevens of vaak nog meer.....

 

 

Vandaar dat mijn voorkeur toegang via de browser zou zijn. Dan heb je dat gezeik niet en je ondersteunt meer platformen dan alleen Android of Apple. Daarnaast is de integratie van webcams dan ook een fluitje van een cent (met bv. een Rpi)

 

 

Toch zou het mooi zijn als de sensoren draadloos worden. Een arduino pro mini + NRF2401 (+/- 3 euro's) kunnen de kosten niet zijn. Je hebt dan ook niet voor iedere sensor een aansluiting op de controller nodig.

 

 

Maar belangrijk vindt ik wel:

 

 

* Schakel pomp in/uit

- Check: Is er een water flow

- Ligt de water temp binnen de marges

- Zijn er lekken

 

 

*Schakel licht in/uit (Een van de weinige dingen die mijn arduino's niet mogen sturen)

- Is het licht daadwerkelijk uit

Die sensor kan dan ook gebruikt worden om te controleren of het 'echt' donker is als de lamp uit is en als het licht niet aan is als het aan moet zijn, hoeveel pogingen worden er dan ondernomen met welke interval?

- Is er een minimale tijd tussen aan/uit lamp

 

 

*Controller werkt niet meer

- Gaat het licht uit/aan?

- En de pompen?

- En de rest

 

 

*Sensoren beginnen te spoken

- Hoe heb je dat ondervangen?

 

 

 

 

Daarom schreef ik al eerder, een leuke start, zeg maar prototype waaruit wat moois kan groeien. Uniek? Nee, het internet staat vol met garden controllers, maar niet compleet genoeg naar mijn smaak. Ook die van jou valt daar onder.

 

 

En persoonlijk mis ik het woordje opensouce ;)

 

 

Heel veel succes! En maak die webinterface, dan heb je meteen meer klanten.

 

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het moment dat je iets aanlsuit op internet dan verhindert helemaal niets dat het zichzelf bekent maakt aan de maker. Maakt dus niet uit of je een Android app gebruikt of een webinterface, want het apparaat zelf kan dat ook al doen.

 

De toegekende rechten van smartphone apps zijn overigens ook niet waterdicht. Dat is ook wel gebleken trouwens. Ondanks dat ze van alles niet zouden mogen stuurden die apps toch bergen private gegevens naar de servers van de makers.

 

De enige manier om zeker te weten dat er niet over het internet gaat is het apparaat los halen van het internet.

 

Zo heb ik het zelf met mijn Arduino systeempje ook opgezet trouwens. Als ik van buiten uit verbinding wil maken dan gebruik ik wel een VPN. Ik ga geen poorten open gooien op mijn router waar hackers dan wellicht weer misbruik van kunnen maken. Afgezien van de poort voor VPN dan :)

 

Al moet je zou je dan wel ook nog moeten regelen dat het apparaat zelf niet naar buiten kan met firewall instellingen op de router.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een leek he, dus stomme vragen bestaan niet (vooraf indekken).

 

Maar hoe werkt dat kastje op locatie? Moet die aangesloten worden op een computer of is alleen dat kastje voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras: Daarom is Open source ook zo belangrijk voor zulke projecten. Niet alleen om te kunnen controleren of de hard- en software doet wat het beloofd te doen, maar ook om bij te dragen aan zulke projecten.

 

Een gouden regel voor onze hobby is niet voor niets dat hoe minder ervan weten hoe beter het is. En dan zwijg je als het graf, maar koopt wel als leek een apparaat waarvan je mag hopen dat het niet meer doet dan wat je verwacht. Zekerheid is echter 0 bij de hier aangeboden closed source oplossing.

 

Zeer terecht dus dat sommigen een kanttekening plaatsen als het op veiligheid aankomt.

 

Juist nu de discussie over veiligheid bij 'The Internet Of Things' is losgebarsten. Jammer dat ze daar bij sommige opleidingen niet veel mee lijken te doen ;)

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, in theorie is het mogelijk om een gps in te bouwen en je IP traceren en weet ik veel allemaal. In theorie is het ook mogelijk dat iedereen die op dit forum post en leest in de gaten wordt gehouden en opgespoord. Alles aan internet is per definitie minder veilig, echter moet het ook werkbaar blijven. Als je twijfelt gebruik je VPN en controleer je de verzonden data, as je het dan nog niet vertrouwt moet je het vooral niet doen.

 

Die webinterface vind ik nog wel een leuk idee, maar dan niet zeuren over veiligheid ;)

 

 

@Jakkes

 

Je hoeft alleen een internet kabel in de controller te steken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo menschen,

 

Ik ben een tijdje weg geweest, maar ik heb niet helemaal stil gezeten. Ik heb wat vakantie gehad, dus mooi wat tijd om te rommelen!

 

Ondanks dat de controller prima draait zijn we uiteraard tegen een paar verbeter puntjes aangelopen.

De eerste is de veiligheid. Het zou kunnen voorkomen dat iemand een keertje in je telefoon zit te bladeren en per ongeluk de app opent met alle gevolgen van dien.

Door de app te voorzien van een optionele toegangscode kan dit voorkomen worden. Wanneer de app geopend wordt krijg je eerst onderstaande scherm waarop je een viercijferige code moet invullen. Uiteraard kan je zelf bepalen wat de code wordt en of je überhaupt een toegangscode wilt door een vinkje aan te zetten (zie plaatje er naast)

 

gallery_42297_17771_76057.pnggallery_42297_17771_106732.png

 

 

 

Aan de grafiek zijn ook een paar aanpassing gemaakt. Vooral in de bloei is het erg handig om te weten wat de luchtvochtigheid doet, deze is dus toegevoegd aan de grafiek. Verder kun je nu ook zien wanneer de verlichting heeft gebrand en wanneer de bewatering is gestart, dit is de zien aan respectievelijk het gele vlak en de blauwe spike.

 

gallery_42297_17771_184445.png

 

 

Het is een keer voorgekomen dat de verlichting niet is uitgegaan omdat er een relais was blijven hangen/plakken. Dit is was erg vervelend omdat de verlichting toen iets van 24 uur heeft aangestaan...

Uiteraard is het relais gelijk vervangen, maar het had ook erg handig geweest als we hier een melding van hadden gehad. Ik heb daarop besloten om een feedback signaal van het relais in te lezen om altijd te kunnen zien of het relais in- of uitgeschakeld staat. Wanneer het relais nu niet opkomt of afvalt wanneer dit wel zou moeten, dan krijg je hier een melding van. Hopelijk komt het niet voor, maar is toch erg handig!

 

De fan controller die tot nu toe gebruikt wordt is relatief duur en regelt eigenlijk helemaal niet zo mooi, bovendien is het veel leuker als alles geïntegreerd is. Ik ben daarom eens gaan kijken of ik een fan controller kon integreren en dat is gelukt :).

Je kan een minimale snelheid invoeren en een maximale snelheid. aan de hand van de actuele en de gewenste temperatuur regelt hij vervolgens keurig tussen de minimale en maximaal ingestelde snelheid. Door met de verterkingsfactor te spelen kan je zelf bepalen hoe sterk er op een temperatuurverschil moet worden geregeld. In het plaatje hieronder is te zien dat de fan lekker rustig op 25% staat te draaien.

 

gallery_42297_17771_45302.pnggallery_42297_17771_130241.png

 

 

Helaas was de vorige ronde bijna klaar toen mijn nieuwe controller werd getest, dus we hebben maar een paar dagen kunnen testen. Binnenkort wordt er weer gestart en kunnen we weer een volle ronde kijken hoe het functioneert. :icecream:

Uiteraard zal ik hier de uitkomst van posten.

 

Greetz

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bass82: Min/Max waarden zouden in mijn tentje maar deels werken. Ik werk met zowel een inlet als een outlet ventilator en die moeten beide redelijk op elkaar afgestemd zijn om overdruk of vacuum trekken te voorkomen.

 

In dat geval zou ik dus de min/max waarden van beide ventilatoren aan elkaar moeten koppelen of zoals ik zelf van plan was een sensor te gebruiken die ziet of het tentdoek bol (overdruk) of hol (vacuum) staat en aan de hand van die waarde beslissingen neemt voor de ventilatoren.

 

Je zou dan zelfs op een punt kunnen geraken waar je zelfs je lampen zou willen dimmen als de fans het niet meer bij kunnen houden. Alles beter dan op zwart gaan.

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De in- en uitblaastventilator onafhankelijk van elkaar laten regelen is volgens mij helemaal niet handig. Bij mij staan ze alle twee op dezelfde regelaar. Als de een op 50 procent draait dan draait de ander ook op 50 procent. Je moet alleen zorgen dat de inblaasventilator iets minder capaciteit heeft dan de uitblaasventilator. Dit kan je doen door gewoon een kleinere inblaasventilator te gebruiken of, zoals in mijn geval, de inblaas iets te smoren.

 

Op dit moment kan ik het licht alleen helemaal uitzetten als het te warm wordt omdat er gewone vsa's gebruikt worden. In de toekomst wil ik ook eens gaan kijken of het lukt om een dimlux aan te sturen, dat zou helemaal vet zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig Bass82! :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen!

 

Afgelopen tijd heb ik o.a. wat aanpassingen gemaakt aan de layout van het scherm zodat het er net weer even wat strakker uitziet. Ik maak nu bijvoorbeeld duidelijk verschil tussen events en waarschuwingen. Een event is bijvoorbeeld dat de verlichting is ingeschakeld of dat de bewatering is gestart, deze wordt altijd onderaan het scherm weergegeven. Een waarschuwing, zoals bijvoorbeeld een lage temperatuur, wordt in het rood bovenaan het scherm weergegeven zodat dit duidelijk zichtbaar is. (In de foto hieronder is alles perfect onder controle, dus er is nu geen alarm te zien)

 

Een zeer handige toevoeging, waar ik verbazingwekkend genoeg niet eerder aan heb gedacht, is het bijhouden van de kweekduur. Bovenaan het scherm (zie foto) wordt nu het aantal weken en het aantal dagen bijgehouden dat de kweek bezig is. Iedere keer dat er een kweekdag voorbij is wordt er een dag opgeteld. Super handig, want dit scheelt weer bijhouden op de kalender. :)

 

 

gallery_42297_17771_5009.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel interessant!

 

Ik weet niets van Arduino en als het even kan vermijd ik liever mij daar in te gaan verdiepen. Liever betaal ik een redelijk bedrag aan iemand die mijn controller in elkaar geflanst heeft.

 

Enkele suggesties:

Een Planttemperatuur-meter.

Optionele extra-schakelingen zoals ontvochtiger aan/uit, airco aan/uit.

Ph-meter voor het vat.

Meter van de hoeveelheid resterende vloeistof in het vat.

 

Jij hebt nu een aarde-versie, je zou ook een hydro-versie kunnen ontwikkelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het is een flinke klus, maarja je moet wat met je vrije tijd.

 

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van hydro, maar wie weet dat ik me daar nog eens in verdiep. Volgens mij hoef ik niet eens zo heel veel aan te passen.

Andere toevoegingen ben ik nog aan het overwegen. Ik heb nu aansturen van een bevochtiger, afzuiger en dimlux nog op mijn lijstje staan. Afzuiger heb ik al werkend, maar verdiend nog wat aandacht.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi apparaat zou mooi zijn als je er ook op camera op kwijt kan je kan wel alles erop aflezen maar beeld zou ook mooi zijn.nogmaals egt mooi apparaat wil er wel 1 wat is de uiteindelijke prijs voor hele set.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zou kunnen, maar daar kun je vrij eenvoudig een webcam voor gebruiken, dus weet niet of het heel veel toevoegd.

Leuk dat je het interessant vindt.

Als je interesse hebt moet je maar even een pb sturen.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...