Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bass82

Kweekruimte Op Afstand Bedienen En Monitoren

Recommended Posts

Ik ben ook al een tijdje met Arduino aan het klooien, ik ben wel benieuwd wat voor een product je op de markt wilt zetten. Zeker gezien de regels die per 1-3-2015 gaan veranderen moet je echt goed oppassen.

Wie zegt dat je er wiet mee gaat kweken dan? Of überhaupt iets kweken. Je kan toch van van alles en nog wat de temperatuur, luchtvochtigheid e.d. willen meten.

Als je het op een wietforum probeert te verkopen heb je toch wel een "redelijk vermoeden" waarvoor het gebruikt gaat worden :)

 

Dat is ook wat mij wel een beetje tegenhoudt. Bovendien ook dat ik denk dat je zo'n Arduino dingetje gewoon zelf zou kunnen maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

]Als je het op een wietforum probeert te verkopen heb je toch wel een "redelijk vermoeden" waarvoor het gebruikt gaat worden :)

 

 

 

Jij vat m (een van de weinigen helaas)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het op een wietforum probeert te verkopen heb je toch wel een "redelijk vermoeden" waarvoor het gebruikt gaat worden :)

 

Dat is ook wat mij wel een beetje tegenhoudt. Bovendien ook dat ik denk dat je zo'n Arduino dingetje gewoon zelf zou kunnen maken.

 

Ach ja, er mogen wel meer dingen niet volgens mij. Welk forum zit ik ook alweer? :bier

 

Je hebt gelijk, iedereen heeft natuurlijk verstand van elektronica, C, C# en de rest. En iedereen heeft daarnaast ook bakken met tijd, want dit "dingetje" zet je namelijk zo even in elkaar.

En ik maar denken dat dit best wel een uitdaging is met mijn ingenieurs diploma en maanden aan werk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

En ik maar denken dat dit best wel een uitdaging is met mijn ingenieurs diploma en maanden aan werk ;)

 

Lol

 

Vertel eens wat meer over al die sensors?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen dat je nieuwe prijs inderdaad al een stuk schappelijker is en die Android app maak je inderdaad niet even, maar ga nou niet doen alsof je voor het aansluiten van wat relais en een een temp/RH sensor op een Arduino een "ingenieurs diploma" nodig hebt.

 

Je zit overigens op een forum waar het verkopen van je producten niet toegestaan is. Daar werd laatst nog iemand voor geband.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het een top idee en erg mooi gemaakt ook. Knap gedaan.

Kan erg handig zijn voor mensen met tuintjes niet in hun eigen huis. Op deze manier hoef je er niet elke dag langs om even te kijken. Kan veel potentie hebben. Mischien een webcam die elk uur een foto maakt voor de visuele check. Dan de foto encrypted verzend naar een soort photobucket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen dat je nieuwe prijs inderdaad al een stuk schappelijker is en die Android app maak je inderdaad niet even, maar ga nou niet doen alsof je voor het aansluiten van wat relais en een een temp/RH sensor op een Arduino een "ingenieurs diploma" nodig hebt.

 

Je zit overigens op een forum waar het verkopen van je producten niet toegestaan is. Daar werd laatst nog iemand voor geband.

Ok, het is nu wel duidelijk. Je bent gewoon

wat minder enthousiast dan ik.

 

 

 

En ik maar denken dat dit best wel een uitdaging is met mijn ingenieurs diploma en maanden aan werk ;)

 

Lol

 

Vertel eens wat meer over al die sensors?

Ik zit achter een computer met internet. Wat wil je weten!? :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het een top idee en erg mooi gemaakt ook. Knap gedaan.

Kan erg handig zijn voor mensen met tuintjes niet in hun eigen huis. Op deze manier hoef je er niet elke dag langs om even te kijken. Kan veel potentie hebben. Mischien een webcam die elk uur een foto maakt voor de visuele check. Dan de foto encrypted verzend naar een soort photobucket.

Zo is het ook ontstaan. Het tuintje lag wat verder weg.

Webcam heb ik ook aan gedacht, maar daar zijn al kant en klare oplossingen voor. Eventueel zou je een link kunnen inbouwen, maar denk niet dat het heel veel toevoegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het knap gedaan!

Maar,..............waarom heb je niet gewoon voor een siemens logo 8 gekozen?

Alles online bedienen, uitlezen, grafieken, app............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het knap gedaan!

Maar,..............waarom heb je niet gewoon voor een siemens logo 8 gekozen?

Alles online bedienen, uitlezen, grafieken, app............

Thanks.

Dat had ook gekund. Ik heb zelfs nog een dikke Siemens 315-2PN/DP liggen, al lijkt me dat een beetje overkill :P.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij ook top maar dan moet je er wel verstand van hebben en dat heb ik van elektrische dingen te weinig... Jammer genoeg...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een super idee, zou er niet telang mee wacht ivm met alle wetten in deze tijd.

Als het op de mark is, ben ik je eerste klant ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of ik zoiets aan zou schaffen? Voor 250,- euri? Met of zonder sensoren?

Ik niet in ieder geval maar dat komt omdat ik zelf dit soort zaken in elkaar zet, net als Wietefras en enkele anderen op dit forum.

 

Het is allemaal geen Rocket Science en als je dit soort projectjes met een ingenieursdiploma al een uitdaging ziet dan had ik er toch wel wat meer verwacht. Qua functionaliteit en ook de vormgeving kan het een stuk beter, maar het begin is er!

 

Ik mis leds! Visuele indicatoren op het kastje. Leuk dat je op afstand water kunt geven of een pomp kunt in- en uit schakelen, maar ik heb liever een systeem dat gewoon automatisch water geeft adhv wat de sensoren (dubbel uitgevoerd!) vertellen en dat op vooraf gedefinieerde tijdstippen. Bijvoorbeeld een uur nadat het licht aan gaat. Ook wel prettig om wat extra sensoren aan boord te hebben die ervoor zorgen dat er automatisch ingegrepen kan worden als er ergens iets misgaat. Het spanningsloos maken van bijv. een pomp als de 'leksensor' dat aangeeft, of de lamp uit als de temp sensoren boven de lamp dat nodig vinden.

 

En dat sturen van een notify als er een event plaats zou hebben moeten gevonden, hoe controleer je dat die events daadwerkelijk uitgevoerd zijn of worden? Of loopt de zaak gewoon warm als het vat leeg is en de pomp aangaat? O wacht, je kunt natuurlijk ook een sensor in het vat hangen die gewoon het aan/uitzetten van een pomp negeert als het water op is.

 

Wat ik ook mis is de aansturing van de afzuiging/inblaas en het draadloos kunnen inzetten van sensoren anders wordt het zo'n spaghetti zooi van draden. Kan er ook een webcam op de USB worden aangesloten zodat je op afstand een kijkje kunt nemen?

 

Ik zou in ieder geval wel een webapp maken zodat het via iedere browser te bedienen/uit te lezen is.

 

Maar goed, ik kan me ook wel weer voorstellen dat zo'n oplossing voor velen een uitkomst is, zeker als ze niet een klein beetje handig zijn of geen zin hebben zicht te verdiepen in de materie want het loont natuurlijk wel om zelf aan de slag te gaan met een arduino en het kost geen drol zo'n arduino met wat sensoren. Raspberry/Beaglebone oid ernaast en je kunt je helemaal uitleven.

 

Er ligt er trouwens een exemplaar thuis op me bureau aan het internet, wie hem hackt mag hem hebben

Doe ff je ip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siemens logo en aduino is voor veel mensen een te hoge drempel. Een kastje met een app kan bijna iedereen bedienen.

 

Alles is makkelijk als je het kent...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op een een of andere manier raak ik bij sommige mensen een gevoelige snaar. Ik zal daarom even uitleggen hoe dit projectje tot stand is gekomen, wellicht word ik dan beter begrepen.

 

Een goede maat van mij heeft een klein kweekhokje van zo'n 6 vierkante meter waar hij zijn tomaatjes kweekt. Deze locatie heeft hij niet direct aan huis en moest regelmatig kijken of alles wel goed ging, zeker in het begin. Via een temperatuur/hygro data logger hield hij de boel een beetje in de gaten, maar dat is altijd achter de feiten aanlopen. Aangezien ik een technische achtergrond heb heeft hij mij gevraagd of het mogelijk was om de temperatuur van een afstand uit te lezen. Daar zijn uiteraard kan en klare oplossingen voor, maar deze zijn vaak net niet wat je wilt of aan de dure kant.

 

Ik ben vervolgens eens gaan nadenken of ik zelf niet iets kon maken want dan kan je het maken zoals je zelf wilt. Na veel proberen, testen en programmeren had ik mijn eerste houtje touwtje opstelling gereed. Hij kon nu de temperatuur en luchtvochtigheid uitlezen op zijn telefoon. Uiteraard was hij super tevreden, maar we zagen naarmate de tijd vorderde steeds meer mogelijkheden.

Omda thij zelf niet zo'n ster is met computers heb ik een programma gemaakt waardoor hij zelf heel gemakkelijk nieuwe firmware in de controller kon laden en de controller kon configureren. Ik hoefde zo niet iedere keer heen om het voor hem te regelen. Vervolgens koppelde hij de resultaten en wensen terug waardoor ik weer aanpassingen kon maken.

 

Vele maanden later ben ik gekomen waar ik nu ben. En aangezien het een aardig complete set geworden is, waar de meeste mensen misschien ook wat aan hebben, leek het me een leuk idee om het beschikbaar te stellen. Al lijkt het erop dat niet iedereen zo gecharmeerd is...

 

Tot zover even in vogelvlucht de achtergrond.

 

Ik mis leds! Visuele indicatoren op het kastje. Leuk dat je op afstand water kunt geven of een pomp kunt in- en uit schakelen, maar ik heb liever een systeem dat gewoon automatisch water geeft adhv wat de sensoren (dubbel uitgevoerd!) vertellen en dat op vooraf gedefinieerde tijdstippen. Bijvoorbeeld een uur nadat het licht aan gaat. Ook wel prettig om wat extra sensoren aan boord te hebben die ervoor zorgen dat er automatisch ingegrepen kan worden als er ergens iets misgaat. Het spanningsloos maken van bijv. een pomp als de 'leksensor' dat aangeeft, of de lamp uit als de temp sensoren boven de lamp dat nodig vinden..

 

Als ik het echt profi zou maken dan zouden er ook leds op moeten komen en een strakkere behuizing etc. Zoals je kunt begrijpen zullen daar ook hogere kosten bij komen kijken. Wie weet versie twee :)

 

Ik heb niet alle mogelijkheden duidelijk beschreven, maar automatisch bewateren zit er wel degelijk op. Je kan het tijdstip en interval instellen waarop er bewaterd moet worden. Tevens is er een beveiliging ingebouwd dat er bij een te hoge grondvochtigheid niet bewaterd wordt. Je krijgt hier overigens een notify van :). Je kan trouwens tot drie tensiometers aansluiten, kind kan de was doen!

 

Ik vindt je opmerking wat betreft het uitschakelen van de lampen bij een te hoge temperatuur een goed idee. Ik heb het al eens ingebouwd, maar op gegeven moment weer overboord gegooid...Ik ga hem er weer inzetten, want vind het zelf eigenlijk ook wel een veilig idee. Je krijgt overigens wel een berichtje wanneer de temperatuur te hoog oploopt, maar dan ben je misschien al te laat.

 

Je kunt instellen of je ook berichtjes krijgt wanneer de bewatering is gestart of wanneer de verlichting is aan- en uitgegaan. Tijdstippen van verlichting en bewatering zijn ook nog eens terug te zien in de grafiek! Ik zal daar aankomende kweek nog even een paar mooie plaatjes van posten.

 

De webapp zou ook een mooie toevoeging zijn voor de mensen met een Iphone of überhaupt geen telefoon :likken:. Misschien dat ik die nog eens maak.

 

 

En uuhhh IP-adres? 71.137.45.172 ...Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze te koop zijn, stuur maar op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De "gevoelige snaar" is dat je de functionaliteit en de complexiteit om zoiets met een Arduino te bouwen nogal overdrijft. Samengevat is het een op afstand instelbaar tijdschakelaar (vergelijkbaar met wat een KlikaanKlikUit ICS-1000 doet) en een datalogger met smartphone app (vergelijkbaar met een Parrot Flower Power).

 

Buiten dat is het wat merkwaardig om op een forum binnen te vallen om die dingen te slijten zonder dat je werkelijk een bedrijf hebt.

 

Maar goed, voor een hobby project heb je het leuk afgerond en het kan vast mensen helpen die er zelf een echt relais op kunnen aansluiten en die met eb en vloed werken en geen zin hebben om een Arduino projectje zelf te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De "gevoelige snaar" is dat je de functionaliteit en de complexiteit om zoiets met een Arduino te bouwen nogal overdrijft. Samengevat is het een op afstand instelbaar tijdschakelaar (vergelijkbaar met wat een KlikaanKlikUit ICS-1000 doet) en een datalogger met smartphone app (vergelijkbaar met een Parrot Flower Power).

 

Buiten dat is het wat merkwaardig om op een forum binnen te vallen om die dingen te slijten zonder dat je werkelijk een bedrijf hebt.

 

Maar goed, voor een hobby project heb je het leuk afgerond en het kan vast mensen helpen die er zelf een echt relais op kunnen aansluiten en die met eb en vloed werken en geen zin hebben om een Arduino projectje zelf te doen.

Jij bent degene die er over begint dat iedereen dat wel even kan. Ik geef vervolgens alleen aan dat alles bij elkaar nog best lastig is wat vele waarschijnlijk kunnen beamen, laat staan hoeveel tijd het kost. Ik zie het probleem niet.

 

Verder vind ik het gewoon leuk om te doen en misschien kan ik iemand anders er ook blij mee maken, ik heb het tenslotte kant en klaar. Voor het geld hoef ik het in ieder geval niet te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het als leek een super leuke tool. Als je mij kan overtuigen van de veiligheid (uitlezen en traceren door anderen en de maker van de app) dan heb je de eerste klant te pakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het als leek een super leuke tool. Als je mij kan overtuigen van de veiligheid (uitlezen en traceren door anderen en de maker van de app) dan heb je de eerste klant te pakken.

 

Tja, wat is veiligheid. Ik kan je alleen vertellen dat de verstuurde data niks meer is dan wat getallen, dus geen woorden als tomaat of je persoon of bank gegevens. Zoals eerder gezegd kan het net zo goed je garagedeur, tosti ijzer of vibo van je vriendin zijn... (krijg ineens een idee).

 

 

Het is in theorie mogelijk dat ik de gps gegevens van je telefoon naar mijzelf toestuur. Echter is Android zo gemaakt dat je dat zou merken bij de installatie omdat je altijd toestemming moet geven voor dat soort acties. Let maar eens op bij de installatie van een App.

 

 

Bestellen dan maar :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wie garandeerd dat jij niet de gps gegevens naar jezelf stuurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is mogellijk garantie heb je niet

zie ik ook al

google maar eens hoeveel informatie een app door zend .

zonder dat je het weet.

 

en dan kan je wel zeggen de communicatie is gecodeerd .

maar wie heeft hem gecodeerd :de eigenaar van de app :rofl s

leuk concept verder .

behalve die trukendoos met de apps

(alleen mensen die slapen zouden hun kweekplek bekend maken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wie garandeerd dat jij niet de gps gegevens naar jezelf stuurt?

 

Inderdaad is dat het eerste waar ik aan denk. Immers ken ik jou niet en weet ik niet wat jou bedoelingen zijn. Als je mij hiervan kan overtuigen dat het onmogelijk is.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...