Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

Another Day Another Gifprobleem

Recommended Posts

Gents,

 

Opti ruimte:

 

Wanden van gips, plafond van beton, vloer van laminaat, voorportaal van gelamineerd spaanplaat (dus gifvrij),

vijverfolie bakken (op 80% van het laminaat) van EPDM / Rubberfolie van Hornbach (Heissner).

 

Kanttekening van het EPDM; 2 bakken zijn van een koikarper bedrijf en van Firestone en 2 bakken van de Hornbach.

 

 

Medium Aarde op 11L potten, (de bekende uit de shop en de helft van Eveleens in Aalsmeer (hardere meer glimmende)

De kweekmaterialen zijn allemaal uit een oud goed draaiend opti hok BEHALVE de Co2 generator op aardgas met bijbehordende Gasslang van trelleborg, deze komen uit een oud hok dat nooit goed draaide wegens een onverklaarbaar gifprobleem en Behalve de potten, het oude hok was op slabs ipv aarde

 

Nu worden na 3 weken de planten geel. Het eerste in de twee vakken met Hornbach EPDM en na 5 dagen gaan de andere 2 vakken ook...

 

EPDM is EPDM toch? Het is voor vijvertoepassing, heb de Hornbach gevraagd..

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken alleen paling van Eveleens.

 

Als je denkt dat het gif is en je hebt een gedeelte van een setup hangen die eerder al niet presteerde, waarom haal je dat niet eerst even weg? Misschien heb je wel slechte verbranding ipv gif.

 

En ik ben verder geen expert op dit gebied, maar ik zou me iig beperken tot wat voor de hand ligt en simpel gaan elimineren totdat je bij het laminaat bent ipv andersom en gelijk dat laminaat eruit te trekken.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kachel heeft in het oude hok meer uit gestaan dan aan juist vanwege het gifprobleem. Vannacht werd ik opeens wakker en dacht; Kut die kachel (en slang) stonden ook in het oude hok.

 

Maar een slang van 1.5 meter...zou het echt kunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit dan niet aan die slang te denken, maar eerder aan slechte verbranding (co) of lekkage, iets in die geest. Blijft toch gokken zo'n verhaal, maar zoals gezegd zou ik dan 'systematisch' gaan gokken en dingen gaan uitsluiten. Ik neem dus ook aan dat je je medium gecontroleerd hebt en je klimaat in orde hebt en daarom verder aan het zoeken bent, zo niet dan zou ik iig daar beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klimaat is in orde, medium ed, PH/EC etc is het beslist niet,

Het is echt een gifprobleem, de vraag is alleen van wat? Omdat de meeste materialen al eens gebruikt zijn kan ik die uitsluiten.

Slechte verbranding kan ook niet, heb ik al eens getest met deze kachel EN in het oude hok heeft de kachel 5 pogingen helemaal uit gestaan. Maar was niet verwijderd uit het hok. Vandaar dat de slang ervan in me opkwam.

 

In het oude hok hebben we echt van alles gedaan, alles in dampdichte folie, librabakken vervangen, extra luchtinlaat, hout dichtgesaust met latex etc.

Maar de kachel stond altijd in het hok...aan of uit.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ff stoppen met de Co2 generator. kijken wat er dan gebeurd.

weg met de kachel, maak een inlaatverwarming!!

 

veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kachel is de CO2 generator...(BioGreen)

 

Hij gaat nu ff uit en maandag een andere slang erop (RVS ipv rubber)

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kan een foto één en ander duidelijk maken?

Edited by Aquar

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ondervloer van je laminaat, die groene platen, kunnen ook gifdampen uit komen. Zou zeker even checken wat er onder je laminaat ligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de CO2 generator problemen geeft klinkt logischer dan zo'n stukje slang. Maar als je zegt dat hij in je oude hok uit stond dan weer niet.

 

Als de generator aanspringt, kijk dan eens naar de kleur van de vlam. In het ideale geval moet die constant blauw zijn. Af en toe een gele flikkering kan maar als je constant geel ziet (of gele puntjes) dan is het niet goed. Het beste is helemaal geen geel of rood er in maar gewoon altijd blauw.

 

Als er toch geel in zit, dan is er iets niet lekker met de gasdruk of de aanvoer van zuurstof (misschien zitten er dan gaatjes dicht of kun je hem beter afstellen)

Als je een CO2 generator hebt die bedoelt is voor propaan/lpg maar je sluit hem aan op aardgas, dan gaat het ook niet goed.

Volgens mij kun je een aardgas generator aanpassen voor propaan met een druk reduceer ventiel. Andersom weet ik niet of dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kachel/Co2 generator is uitgesloten. Destijds laten nakijken en 100%. Daarbij in het oude hok hadden we gifproblemen met kachel aan maar net zo hard met kachel uit.

 

Alleen de kachel is toen niet gedemonteerd. Vandaar dat ik dacht; Hé, alles is anders qua kweekspullen behalve de kachel (met slang) en de potten.

 

Wbt. het EPDM, heeft iemand ook Heissner folie van de Hornbach? Het is 1.1mm dik

 

Wat opviel was dat de vakken met dit folie eerst geel werden en de andere twee een dag of vijf later. Dat kan ook toeval zijn natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat mij toch wel opvalt is het laminaat en geplastificeerde spaanplaat dit kan toch aardig dampen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact hetzelfde gelamineerde spaanplaat is al eerder gebruikt vandaar dat ik dat uitsluit.

Laminaat kan ik weinig over zeggen, er zijn 1001 soorten en kwaliteiten en veel mensen hebben geen problemen ermee.

 

Vroegah eens een hokkie gedaan met Laminaat van ikea op de vloer, bakken op schragen, geen vijverfolie niks, geen enkel probleem.

 

De onderplaten heb ik me nooit in verdiept, ik ga vandaag eens kijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poly Rubber Europe EPDM folies zijn er in als vijver-/zwemvijverfolie en als dakfolie.

Het grootste verschil tussen deze folies zijn de brandvertragende stoffen die in de Poly Rubber Europe dakfolie is verwerkt. In de Poly Rubber Europe vijverfolies worden deze stoffen niet toegepast. Onze vijverfolies zijn daarom absoluut vis- en plant vriendelijk.

Hmm, betwijfel de Hornbachmedewerkers kennis van folie als ik dit lees. Ze hebben nooit problemen gehad met de folie...in vijvers ja, maar met kweken..Wat nou als ze onwetend de dakvariant verkopen op de vijverafdeling ?

 

Ik zal eens kijken of die fabrikant alleen vijverfolie produceerd of ook dakfolie..

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: Heissner produceert alleen maar vijver materialen...dan zou het goed moeten zijn lijkt me...

 

PRO Pond Liner (EPDM)

The 1,0 mm-thick HEISSNER Pro pond liner us made

from high-grade EPDM (synthetic rubber). The liner

is very elastic, which makes it very easy to lay. It is

characterised by a high tensile strength and resistance

to tearing, meaning that it can take an extremely

large amount of strain. This makes it perfect for

use in building large, deep ponds. What´s more, the

Pro pond liner is also UV- and cold-resistant, biologically

harmless and fish-compatible.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een hokje die altijd vergeeld en kan maar niet achter de oorzaak komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit niet in je EPDM vriend... Kijk eens wat er onder dat laminaat licht en kom dan hier terug... Daar kan ik je nog wel wat over vertellen..

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kan een foto één en ander duidelijk maken?

Waarom geen foto van je plant(jes)? Misschien ligt het probleem heel ergens anders...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel...er liggen groene platen onder het laminaat. Wel is het laminaat strak gelegd en zou je zeggen dat het laminaat alles afsluit vd ondervloer.

 

Vanaf vrijdag is de kachel uit en de slang gedemonteerd. Het is niet echt erger geworden.

Bloeidag is 30 dus we zitten in week 5 bloei.

 

Ik heb een fotootje maar die moet ik ff omzetten dus die komt nog.

 

Er is vast een extra luchtinlaat gemaakt van 160mm direct van buiten die vlak aan de aanzuigkant vd opti zit zodat de lucht goed verdeeld wordt door de opti+verdeelslang. Er was behalve een flinke kier onder de deur nog geen inlaat..

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier eerder vergiftiging gehad en juist laminaat met groene platen en sinsdien nergens last van.

Zijn echt die platen niet, hier is een gedeelte al eens vochtig geweest en niks bemerkt bij de 40stuks die ik toen over 3 plekken verspreidt had staan :innocent:

 

Te geforceerd klimaat?

 

Een rubberfabriek/industrieterrein oid in de buurt?

Hier zit er 1 (vijverfolie toevalllig) vlak in de buurt; niemand droogt hier zijn was buiten en als de wind echt goed staat ruik je het bij de supermarkt die er valkbij ligt, in huis ruikk ik niks maar kan maar zo, ik heb best wel ventilatie dus geen last.

 

Testen?

Maak een actieve inblaas en hang er een HEPA filter aan aan de aanzuigkant.

 

Wat bij mij ook voor ernstige vergeling zorgde was lekker hoge EC, te nat en dan dat de potten niet goed op temperatuur komen met een bak lichtgeweld erop, mijn 1e ronde in de DR150 met 2x600W gaf dat probleem met grote smartpotten van 26ltr.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vergeling is doorgezet maar lijkt de ontwikkeling niet verstoren van de bloemen, heel vreemd.

Ik wacht nog op de uiteenzetting van de groene platen onder het laminaat.

 

Volgend rondje zal ik de vloer zoveel mogelijk eronderuit zagen.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...