Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ariedeknaller

Ontwerp Nieuw Hok, Opti-Dimlux Etc

Recommended Posts

Omdat heen en weer pompen toch al gauw een half uur kost. Na een half uur is je vat wel paar keer vol hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat heen en weer pompen toch al gauw een half uur kost. Na een half uur is je vat wel paar keer vol hoor

 

dit begrijp ik niet, wat moet je heen en weer pompen dan ? Of bedoel je met heen en weer pompen vloeden en afzuigen ?

 

In mijn geval gaat er straks tijdens het vloeden en afzuigen niks gebeuren met de vulkraan, die staat dan dicht.

Pas als het afzuigen gereed is gaat de kraan weer aan.

 

die vult het vat dan weer tot het gewenste niveau, hoe lang dat duurt maakt me eigenlijk niet uit, ben er niet bij :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ik heb het even uitgetekend wat ik voor ogen heb :

 

gallery_40843_17733_95400.jpg

 

Begin- en eindsituatie is dat het vat vol zit (klaar om te vloeden)

 

1. circulatiepomp/vatverwarmer/voedingscomp. slaat UIT (zodat ze nooit drooglopen)

2. Dompelpomp slaat AAN (hij gaat vloeden zolang als nodig)

3. Dompelpomp slaat UIT (drain gaat retour het vat in)

4. Magneetventiel gaat open (AAN) maw er begint kraanwater te stromen, vat wordt gevuld.

de vlotterkraan beschermt tegen overlopen, en de overstortbak ook.

5. Magneetventiel gaat dicht (UIT) waterleiding is dus weer gesloten

6. circulatiepomp/vatverwarmer/voedingscomp gaat weer AAN.

 

-> volgende vloedbeurt zelfde cyclus

 

Waarom wil ik dus een vlotterkraan of niveauregelaar in mn bak ? als beveiliging tegen evt. overlopen. Uiteraard zal ik de timer van het magneetventiel zo precies mogelijk proberen te laten schakelen (aantal liters), maar dat lukt nooit op de druppel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even spammen als het mag.

 

Je zet een elektrische vlotter in je vat, als de vlotter zakt begint de timer te lopen. De duur van de timer moet overeenkomen met Vloed>soak>retour-tijd bij elkaar opgeteld of langer.. (liefst langer)

 

Als de tijd in de timer afgelopen is, vult je magneetklep je vat tot de vlotter weer omhoog gaat. Het magneetventiel gaat dicht.

 

Voorwaarde is dat je de timer zo afsteld dat er tijd genoeg is om alles weer op punt te zetten.

 

De overstort is een goed plan, hou er echter rekening mee dat de buis die je ervoor gebruikt in verhouding erg groot moet zijn, bij mij was 35mm te klein.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even spammen als het mag.

 

dit is geen spam, dit is expertise. :-)

 

ik begrijp niet hoe je een timer kunt laten lopen, aangestuurd door je vlotter, en je magneetventiel weer aangestuurd door je vlotter :execute

ik begrijp de werking van een elektrische vlotter denk ik niet. zal ff googlen.....

 

overstort: Ik wilde het met 40mm afvoerbuis proberen, bij je gootsteen kan je daar je kraan in open zetten zonder problemen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker, ik begrijp dat die niveau regelaar een verbreek contact is. no/nc

 

hoe monteer je deze ? in de stroomkring ? BV er staat 230v op het magneetventiel van de waterleiding, die door de niveau regelaar verbroken of gesloten kan worden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vat duurt anders echt wel 3 kwartier...

 

Met de kraan dan..

 

Dat is ook wel weer waar.

Maar zonder normale kraan gaat het best hard hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arie: met heen en weer bedoel ik inderdaad gewoon vloeden en weer terug pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker, ik begrijp dat die niveau regelaar een verbreek contact is. no/nc

 

hoe monteer je deze ? in de stroomkring ? BV er staat 230v op het magneetventiel van de waterleiding, die door de niveau regelaar verbroken of gesloten kan worden ?

 

De vlotter of niveauregelaar is beide. Je kan hem nl ook ondersteboven monteren (goed nadenken)

1)stuurstroom;

De nul gaat naar je timer

De fase gaat over de vlotter naar de timer

 

Maakt de vlotter contact, dan begint de timer te lopen.

 

2)hoofdstroom;

De nul gaat naar je magneetventiel

De fase gaat over de hoofdstroom van de timer naar de magneetklep

 

Komt de timer aan het eind van de ingestelde tijd, dan gaat er een contact dicht en gaat je kraan lopen. Gaat de vlotter weer omhoog dan vervalt de stuurstroom en gaat je kraan dicht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt nuttige info.. Ook ik ben naar dit systeem aan het zoeken/uitdenken maar ben op dit vak niet erg geleerd dus zal het wss gewoon moeten doen en testen.. Ben veelste huiverig dat dit fout gaat.. Bedankt voor je vraagstelling Arie..!!

 

Boefje wat voor kraan heb jij dan...?

 

Gr

 

Ps. racker heb jij al ergens n standbeeld...

Anders vind ik dat die er moet komen...

 

De tering jij hebt echt overal verstand van..

Ik zal je opgeven voor de Nobelprijs van de.......

.

.

.

.

Tsja.. Wiet denk ik..

 

Gr

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je koopt een voedingscomputer. Daar zit vaak een vatvuloptie in met vertraging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die dingen (voedingscomputers) zijn zo belachelijk duur vind ik. 2k voor een doosje relaitjes en 4 pompjes :-) ja ja je moet kijken wat iets opbrengt hoor ik racker al zeggen ;-)

 

@racker, in jouw setup is het dus zo dat de electronische timer aangestuurd door de niveauregelaar, telkens opnieuw begint af te tellen.

 

@just made it. ik heb de klok horen luiden maar ik weet ook nog niet waar de klepel hangt. Vaak is het zo dat je het een keer daadwerkelijk gezien moet hebben en dan het kwartje valt.

 

ik bestel de shit gewoon, en ga aan de gang, het kost niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooimooi.... Lekker leerzaam ook.

 

Wel errug jammer dat groene mug zn topics zijn verdwenen.... :-s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro system pro.. Volgende week ophalen maar denk dat ik m pas volgende keer inzet..

 

Gr

 

Pro system pro.. Volgende week ophalen maar denk dat ik m pas volgende keer inzet..

 

Gr

 

Ps : wil niet voor racker praten maar deze heb ik op zijn aan raden besteld..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update : weer wat bouw vorderingen, dak ligt erop, vloer met isolatie zit erin, wandisolatie in progress etc.

 

gallery_40843_17733_15999.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

die dingen (voedingscomputers) zijn zo belachelijk duur vind ik.

 

@racker, in jouw setup is het dus zo dat de electronische timer aangestuurd door de niveauregelaar, telkens opnieuw begint af te tellen.

 

 

Lui zijn is duur, voedingscomputers niet.

 

Ik doe eb/vloed om de dag. Om de dag gaat dus de timer aan want om de dag zakt mijn vlotter.

 

De timer of vertrager is hetzelfde ding wat in je schakelkast zit om je licht niet allemaal teglijk aan te laten springen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De timer of vertrager is hetzelfde ding wat in je schakelkast zit om je licht niet allemaal teglijk aan te laten springen.

 

ik dacht dat dat geregeld werd door je maxi-controller .......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het over de rest van de wereld.

 

Ik gebruik nooit een schakelkast

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedacht me heel snel dat dit niet zo handige opmerking was .

 

vandaar deze edit

Edited by urbangrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje of topic ... of toch niet.... maar hoe maak je een vat onder je hok?? als ik bij 2x4m heb moet ik er een soort ruimte onder maken?? Van plastic ofzo en hoe hou je het schoon als je er niet meer bij kan?? werd in het begin van de topic gezegd vandaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...