Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ariedeknaller

Ontwerp Nieuw Hok, Opti-Dimlux Etc

Recommended Posts

Persoonlijk had ik de LVS strak langs de wand geplaatst lampen iets naar midden, hoever zit je nu van de wand af met de lamp.

 

Zet je planten zo op de grond ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk had ik de LVS strak langs de wand geplaatst lampen iets naar midden, hoever zit je nu van de wand af met de lamp.

 

Zet je planten zo op de grond ?

 

Dit zou het mooiste zijn ja, alleen moet ik dan direct vanuit de oc een bocht maken, vraag me af of dat handig is.

Lampen hangen 65 van de wand

Potten direct op de geond ja

Lampen kunnen nu op 170 hangen, wel strak tegen de lvs aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stem ook zeker voor!

Na mijn 12000 liter lekkage...

 

12.000 Liter?? wablief? waar maak jij je voeding? in een zwembad?? ahaha

 

Rvs gaat condenseren dus ff isoleren, ik gebruik altijd schroefhaken in me balken hangt al 3 jaar goed. zelfs mn boksbal heb ik er naar 4 jaar er nog niet af geslagen maar ja.. heb ook andere verhalen gehoord dus misschien toch maar veranderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee maar ik had de kraan open laten staan na t vat bijvullen. Na 12 uur kwam

ik terug en moest ik een heeeele hoop water wegpompen. Alles onder water

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha dat was nou ook weer niet de bedoeling, maar goed mijn inschatting klopt dus wel aardig ;)

 

mooiste is inderdaad de slang tegen de muur, een bocht gelijk van de opti af is niet ideaal maar opzich geen probleem, wat niet anders kan is niet anders..

dan wel het liefste 45gr bochten, dan hoef je ook alleen het rechte stuk tussen de rvs bochten te verlengen en klaar is arie!

dan kan je opzich de lvs ook hoger hangen en kunnen je lampen ook weer wat hoger

 

lampen zou ik lekker laten hangen, als ze een cm of 20/30 hoger kunnen ben je al een heel eind, dan heb je plant ruimte van 100/110 en das mooi!

 

Die demper zou ik persoonlijk eerst is weg halen, zonder werkt prima, als je je hokkie goed heb geisoleerd hoor je er weinig tot niks van, das ook meer voor de eventuele mega afzuigers, maar die heb je toch al niet dus daar kan je al wat ruimte mee winnen.

 

vat met deksel is mooi ja, ik heb zelf nog me vat geisoleerd met noppen schuim, tegen geluid en warmte behoud, werkt super

 

Ik vind zelf de 10kg flessen wel handzaam, de fles zelf weegt ook al 22kg dus vol 32.. hoop gesleep en boven de 600 ppm trek ik een 10kg per week weg en mij studio is niet zo groot als die van jou ;) ik betaal 30,- per 10 kg

 

succes met brain stormen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha dat was nou ook weer niet de bedoeling, maar goed mijn inschatting klopt dus wel aardig ;)

 

mooiste is inderdaad de slang tegen de muur, een bocht gelijk van de opti af is niet ideaal maar opzich geen probleem, wat niet anders kan is niet anders..

dan wel het liefste 45gr bochten, dan hoef je ook alleen het rechte stuk tussen de rvs bochten te verlengen en klaar is arie!

dan kan je opzich de lvs ook hoger hangen en kunnen je lampen ook weer wat hoger

 

lampen zou ik lekker laten hangen, als ze een cm of 20/30 hoger kunnen ben je al een heel eind, dan heb je plant ruimte van 100/110 en das mooi!

 

Die demper zou ik persoonlijk eerst is weg halen, zonder werkt prima, als je je hokkie goed heb geisoleerd hoor je er weinig tot niks van, das ook meer voor de eventuele mega afzuigers, maar die heb je toch al niet dus daar kan je al wat ruimte mee winnen.

 

vat met deksel is mooi ja, ik heb zelf nog me vat geisoleerd met noppen schuim, tegen geluid en warmte behoud, werkt super

 

Ik vind zelf de 10kg flessen wel handzaam, de fles zelf weegt ook al 22kg dus vol 32.. hoop gesleep en boven de 600 ppm trek ik een 10kg per week weg en mij studio is niet zo groot als die van jou ;) ik betaal 30,- per 10 kg

 

succes met brain stormen!

 

je denkt lekker mee Jaap, thanks! ik zit eigenlijk te denken om het nu zo te laten hangen, gewoon om te kijken wat er gebeurd. Wellicht draait het wel prima ?!

Ik kan er straks altijd nog wel bij (ik vloed niet, dus kan zo de potten verplaatsen)

 

Ik denk ook dat ik nog een heleboel problemen ga tegenkomen, dus tegen die tijd kan ik ook nog van alles meenemen in de verbouwing omdat het dan moet....

Share this post


Link to post
Share on other sites
je opti kan je off set een paar graden bij stellen zodat t dichter bij elkaar komt

 

Als je nauwkeurige meetwaarden wilt moet je altijd die plant/camera temp offset gebruiken! Die beide meetwijzen moeten op elkaar gecalibreerd zijn, anders zijn je waarden totaal nutteloos.

 

Dus eerst: je Dimlux temperatuur en rh% ijken op een geijkte thermometer. Dat wil zeggen een thermometer die in de fabriek gecontroleerd is op juistheid met minimale afwijking. Zelfde doe je met je hygrometer. Vervolgens zorg je er er voor dat de camera temperatuur precies gelijk is aan de omgevingstemperatuur door de camera op een plek in de ruimte te richten waar geen straling (van lampen of verwarming oid) op komt.

 

Tenminste zo doen ze dat in de tuinbouw en zo deed ik dat voorheen ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar city, de plant camera, de maxi controler en de opti zijn 3 verschillende meet punten, de opti blijft het meest stabiel, de maxi die verschilt op met de lampen aan hoger dan de opti en met de lampen uit lager dan de opti, de camera geeft nog lagere waardes aan als beide sensors.

 

exacte temp is niet heel erg belangrijk, bedoel het komt niet op 1 graad meer of minder dan het werkelijk is, maar het verschil tussen alle moet niet te groot zijn anders werken de systemen tegen met alle beveiligingen die er in zitten.

 

ik heb ook nog een climate control die ook weer afwijkende waarde aan geeft.. leuk al die sensors.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je het niet helemaal goed begrijpt. De VPD is namelijk een berekening tussen drie variabelen in deze. Namelijk de relatieve luchtvochtighed (relatief omdat hij afhankelijk is van de temperatuur), te omgevingstemperatuur (at) en de temperatuur van de bladeren van de plant (pt).

 

1. De at en pt hoeven niet perse de werkelijke temperatuur te zijn. Het maakt inderdaad niet uit of die 1 graad warmer of kouder zijn. Als ze maar AAN ELKAAR GERELATEERD ZIJN. Dat houdt in dat die exact dezelfde temperatuur moeten geven op hetzelfde moment. Racker heeft een methode die daar goed voor werkt, namelijk een A4'tje ophangen in je hok naast je at sensor. Deze beiden mogen absoluut niet in de buurt van stralingswarmte (licht, verwarming oid) zijn. De at sensor naast je A4'tje moet dezelfde temperatuur aangeven als de pt camera die op het A4'tje gericht is. Als ze dat neit doen moet je de offset functie gebruiken.

 

Zoals ik zei is de werkelijke temperatuur hierbij niet heel erg belangrijk maar gaat het om het VERSCHIL tussen at en pt. Als de pt kouder is dan de at dan verdampt de plant want en dat is wat we willen meten. We meten cru gezegd de verdamping.

 

2. Toch is het niet zoals jij denkt Jaap. Omdat de VPD wordt bepaald aan de hand van at, pt EN rlv is deze laatste variabele dus ook van belang. En aangezien je die niet op de temperatuur kunt afstellen kun je die dus alleen maar ijken met een gijkte hygrostaat of via de sigarendoos methode (zoek maar op Google). Je ijkt de rlv dus met een GEIJKTE meter of met zout (sigarendoos methode). En omdat het een driehoeksverhouding is (at, pt en rlv) moet dus de temperatuur ook geijkt worden op een geijkte meter. Anders klopt de relatieve luchtvochtigheid niet meer (luchtvochtigheid is immers gerelateerd aan de temperatuur).

 

Daarom is er maar 1 goede manier om een beetje een betrouwbare VPD te krijgen:

1 Ijk je at sensor (met een geijkte thermometer)

2. Ijk je rlv (met een geijkte hygrometer of zout)

3. Gebrui je pt offset om exact dezelfde waarde te krijgen op je pt als je at.

 

Als je dat allemaal gedaan hebt: Zorg er voor dat de pt camera in dezelfde hoek hangt als de at sensor en rlv sensor want aan de ene kant van het hok of de andere kant van het hok kan zo een of twee graden verschil tussen zitten.

 

 

En laatste tip: KIJK NAAR DE PLANTEN, DIE HEBBEN ALTIJD GELIJK. Meten is belangrijk maar dat zegt niet alles.

 

Als je ze te warm hebt krijg je ploftomaten! Als je ze te koud hebt krijg je kleine tomaten...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie en complete uitleg, maar weet je zeker dat dit stukje ook klopt:

Zorg er voor dat de pt camera in dezelfde hoek hangt als de at sensor en rlv sensor want aan de ene kant van het hok of de andere kant van het hok kan zo een of twee graden verschil tussen zitten.

 

Het gaat nou toch om de temperatuur en RH in de omgeving van wat de PT camera meet? Dus niet om de temp en RH rond de camera, maar om de RH en Temp van het gebied waar de PT camera naar kijkt (tussen de toppen dus). Al zal de temp/RH sensor ook wel weer niet in het beeld van de PT camera mogen hangen.

 

Al kweken jullie met veel grotere hokken dan ik doe en het hangt er dan ook een beetje vanaf wat je met "hoek" bedoelt, maar wellicht bedoel je ook wel hetzelfde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh oke oke, rustig rustig, ik ben hier ook om te leren, ik spreek enkel uit eigen ervaring en die is wat men hier deelt als ik me niet vergis ;)

 

goed verhaal zeg ik, zal er is wat aandacht aan besteden.

 

ik ben alleen erg benieuwd naar jou idee betreft de afwijkende waardes zoals ik al aangaf, lampen aan hoger dan opti, lampen uit lager dan opti, en dat kan wel tot 2 graden beide kanten op afwijken.. mijn sensoren hangen vrij dicht bij elkaar en pt camera ook dus ligt niet aan de afstand oid..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie info allemaal mannen! ik ga eerst eens kijken wat mijn temperatuur meters zeggen bij ongeveer 30 graden.......

 

Als er iemand nog tips heeft qua instellingen bij de dimlux en/of oc controller hou ik me aanbevolen .... !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf week 5 sowieso in het instellingen menu van je opti pre heat en slow cool down aanzetten. Optie 5 & 6 om condens op je toppen te voorkomen (toprot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren waarom krijg ik mijn lampen niet verder gedimt via de dimlux dan 50%??

 

Komt dat omdat het 400v lampen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver wil je ze dimmen dan? 50% is het minimum volgens mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

50% is inderdaad minimaal voor de 600w 400v maar dat is in mijn optiek ook wel zat, je kan altijd de helft uit laten als je t nog teveel licht vind..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo snel mogelijk zoveel mogelijk licht geven die babies

Wat gelijk 100% ? Dat heb ik persoonlijk nog nooit gedaan

 

Komt er nog een kweekverslag?

 

Ja denk het wel, zal niet zeer uitgebreid zijn als sommige hier , maar toch :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je een verslag houdt. Ik geef ze altijd paar dagen de tijd om goed aan te slaan en dan meteen volle bak erop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je een verslag houdt. Ik geef ze altijd paar dagen de tijd om goed aan te slaan en dan meteen volle bak erop.

 

je precies dag of 5/6 en dan de zweep erover :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al kweken jullie met veel grotere hokken dan ik doe en het hangt er dan ook een beetje vanaf wat je met "hoek" bedoelt, maar wellicht bedoel je ook wel hetzelfde :)

 

Ik kweek niet meer, te veel andere dingen te doen en te risicovol in dit tijdperk. Maar we bedoelen inderdaad hetzelfde :) Ik bedoelde inderdaad dat de pt camera dezelfde plek gericht moet zijn als waar de at en rlv gemeten worden om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen :tu

 

@ Jaap: ik ben rustig (A) ik heb zelf ook veel geworsteld met deze materie, zeer frustrerend als je het niet snapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...