Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

'opwarderen' actieve kool

Recommended Posts

Wanneer de luchtvochtigheid in je ruimte erg hoog geweest is gaat dat ten koste van de actieve kool in het koolstof filter , De koolstof bevat dan te veel water om nog goed geur op te kunnen nemen .

 

Je kunt de kool uit de filter halen , en in een grote pan gaan verhitten tot al het vocht er weer uit is. Er zit nogal veel kool in die dingen dus moet je dit meerdere keren doen om alles te kunnen verhitten. de kool doe je weer terug in de filter ,en die kan weer een keer worden gebruikt voor een kweek.

 

Wanneer je de kool nog verder verhit dan verkoolt ook alle organisch materiaal dat de filter heeft opgenomen . De actieve kool zal dan niet zo goed zijn als nieuwe ,maar is toch wel weer een keer te gebruiken . Dat scheelt toch weer aardig wat euro's . Je moet er wel ff de tijd voor nemen ,dit doe je niet in een uurtje .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal je wel tegenvallen om alles er weer terug in te krijgen denk ik.

Aantrillen lukt niet echt thuis, of je moet er een trilplaatje voor maken :D

Er is zelfs nog een manier je koolstof geheel te reinigen, maar dan zou ik weer ff moeten zoeken. (of is het dat verhitten :no )

Kortom, het is veel werk en veel rotzooi, vandaar dat ik het niet doe.

Ik kan me voorstellen dat het met een filtertje tot 500 m3 nog zou kunnen, maar boven een meter denk ik toch dat je beter een nieuwe kunt kopen.

 

En wat betreft die vochtigheid, dat is in het begin toch, dan ruik je vrijwel niks nog, dus moet kunnen dacht ik.

Later als je lv zakt is dat filter ook zo droog lijkt me.

Ik heb me nu toch een handwindmeter besteld, kan ik dadelijk wel eens kijken of het iets uitmaakt bij verschillende luchtvochtigheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het terug proppen was wel gelukt ,er ging slechts een handje vol minder in terug .

Er kwam verbazend veel vocht uit tijdens het verhitten, terwijl de luchtvochtigheid van de kweek daarvoor gewoon 50 of 60 % was . Misschien is het zo dat aktieve kool vocht te lang blijft vasthouden ,ook als er droge lucht langs 'waait' .

 

Ik zal de filter eens op de weegschaal gooien , voor en -na de kweek , en dan verhitten en nog een keer wegen .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het terug proppen was wel gelukt ,er ging slechts een handje vol minder in terug .

dat komt omdat 't normaal machinaal moet worden aangetrild !

 

dat handje korrels wat je over had....die zitten nou in de vorm van lucht-kanaaltjes in je filter :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit schuimrubber bovenop de kool die er tegen aan drukt als de filter weer dicht is. Ik had dat handje vol er ook gewoon nog bij kunnen doen alvorens het ding weer dicht te schroeven. Maar het schuimrubber compenseerd dat missende beetje kool zonder dat er een luchtgang is ontstaan .

 

Logisch dat het trillen machinaal gebeurd en niet de hand toch ? werkt makkelijker en sneller . Met de hand krijg je het er ook in terug ,dat is echt niet zo moeilijk want de korrels vallen al snel op hun plaats vanwege de ronde staaf vorm.

 

Trouwens , zo'n filter heeft altijd die luchtkanaaltjes ( die tussen de korrels door lopen ) . De korrels hebben steeds andere lengtes ,en liggen kris kras door elkaar heen .

 

Wat ook nog kan is gewoon alleen nieuwe kool kopen zodat je de oude kunt vervangen.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...