Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

NOA

Stekken Maken, Moeders Verzorgen

Recommended Posts

Wanneer kun je je moeders het beste wateren? ik heb zowat alles gelezen hier en op andere fora.

En ik las dat je meteen naar het knippen halve groei moet geven. Of maakt het niet zo veel uit?

 

Nou heb ik nog een doos steenwol pluggen staan , deze:

gallery_39961_17106_45975.jpg

 

Hoe lang moet ik ze inwateren? En met welke PH? Ik dacht zelf vrij zuur 5,5 omdat wortels het beter doen in een zuur milieu maar ik zie iedereen gewoon met 6,0 inwateren, 24 uur lang. Geldt dat ook voor deze pluggen?

 

Als mn pluggen zijn uitgedroogd naar paar dagen kan ik de tree dan gewoon onderdompelen? Hoe hou ik ze anders nat? Als ik ze onderdompel worden ze natuurlijk te nat....

 

Verder zag ik dat Sannie zei dat je zowel moeders als stekken op zelfde tijd schema kon zetten??? Ik dacht dacht juist dat 24uur licht beter was voor beworteling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee want ze hebben nachtrust nogid on een ritme aantehouden,

moeders en stekken hier op 22:2 (anders vliegt me ndb g1 moeder indebloei

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Noa,

 

Zelf doe ik de tray met pluggen volzetten met water (kraanwater) voor een paar uurtjes afgieten en ze zijn gebruiksklaar, ff nog met een satehprikkerje het gaadje checken!

 

Stek snijden!!! niet knippen! zo schuin mogelijk snijden.

 

Op de schuin gesneden kant een beetje tekpoeder en in de plug zetten.

 

Als de pluggen droger worden kan je volstaan met water in de tray te gieten als je ervoor zorgt dat er in de tray 1/3 water staat kan het bijna niet fout, mits de temp en lv niet in orde is.

 

Maar suc6

 

Ik schuif aan en lees mee!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee want ze hebben nachtrust nogid on een ritme aantehouden,

moeders en stekken hier op 22:2 (anders vliegt me ndb g1 moeder indebloei

Oke ik dacht dat je makelijk 6 uur nacht kon geven zonder dat ze gaan bloeien

 

Stek snijden!!! niet knippen! zo schuin mogelijk snijden.

 

waarom is het zo belangrijk om te snijden? je zou zeggen dat scherp schaartje het zelfde doet, ik ga zelf ook snijden maar ben gewoon nieuwsgierig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vernomen dat je het stekpoeder juist niet op de schuine kant moet laten komen, maar op het steeltje. Ook moet je zo min mogelijk van het spul gebruiken volgens mij. Voor de rest kijk ik ook stilletjes mee. Bij gaan er deze keer ook stekken gesneden worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vernomen dat je het stekpoeder juist niet op de schuine kant moet laten komen, maar op het steeltje. Ook moet je zo min mogelijk van het spul gebruiken volgens mij.

 

zo ie zo min mogelijk poeder/gel gebruiken en overige afschudden, maar poeder moet wel op de schuine kant want daar doet ie zn werk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schuin is gewoon puur voor het vergroten van het opname oppervlak. Net als met snijbloemen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nda ik zegal waarom,

De new dame blanche is een vroeg bloeier 18,5 onder hps enze gaat gewoon bloeien

vandaar 22/2

 

En warom snijden ipv knippen,

Als je knipt duwje de cellen een beetje dicht

 

Wat ik ook altijd doe is even na het schuin snijden aande puntige kant het bastje pakken en een 1cm omhooghalen (nog groter vlak)

Zijn er ool bij die de bast erafschrapen met een mesje

 

Stekpoeder is overbodige luxe,

Ik pak uit de tuin een stukje van 5cm can de tak van de wilg, deze splijt ik en zet ik een nacht int water,

Stukje hout eruit

stekken indat glas met water 5 minuten laten staan als normaal, (je stekpoeder zit al inhet water;))

Edited by Grow Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekpoeder is overbodige luxe,

Ik pak uit de tuin een stukje van 5cm can de tak van de wilg, deze splijt ik en zet ik een nacht int water,

Stukje hout eruit

stekken indat glas met water 5 minuten laten staan als normaal, (je stekpoeder zit al inhet water;))

 

kan je dit even uitleggen aub ? ik kan hier momenteel nergens poeder of gel vinden en ben dus op zoek naar een huis-tuin-keuken oplossing als deze.

 

Grtz Dr Greenthumb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

BIj elke boerenbond hebben ze het , of zo,n zelfde soort zaak , van bayer .20%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat ze in Cambodja die daar ook hebben zitten. ;)

 

In aarde laten wortelen zonder stekpoeder wil prima, duurt alleen langer. Uiteraard LV% hoog houden door een kapje of zo. Het kan nog simpeler in een glas met water, ook dit duurt uiteraard ook langer als "normaal".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pluggen op de eerste foto van ts zijn als ik me niet vergis "Paperplugs". Lijken me erg mooie pluggen maar ik werk zelf met Jiffy 41mm.

 

Bij elke plug is het zaak dat je ze niet te nat hebt dan schieten je stekken geen wortel. Gewoon 1 keer inwateren en klaar, tenminste met de jiffy's

Beetje uitknijpen zelfs nog. Inwateren met PH 6.0 of 5.8 Maakt niet super veel uit, zelfs op kraanwater zullen ze wel wortelen.

Temperratuur ook niet te hoog, in een onverwarmde met 1 TL buis erboven is al voldoende want zo doe ik het.

 

Waarom schuin afsnijden? Oppervlakte vergroting voor het "blote vlees" kan je ook door te schrapen daar hoef je hem niet schuin voor af te snijden.

Ik merk zelf dat als ik de stekken schuin afsnijd dat ze beter in de stekplug staan omdat je ze er als het waren in prikt, het gaatje niet te ruim maken hij moet wel stevig staan, en omdat je stek schuin is afgesneden kan je hem als het ware echt erin prikken.

Het materiaal van je stekplug schuift makkelijker om je steeltje heen als dat je hem stomp afsnijd dan druk je de plug in elkaar.

 

Moeders over het algemeen gewoon op 20/4 en dan heb ik het over de bekende soortjes, een PP of een Haze of... Andere excluzieve soortjes kunnen een strak lichtregime nodig hebben inderdaad maar die standaard soortjes hoeven niks speciaals. En niks geen overdreven lampen erop gewoon een bescheiden 250watt.

 

Ik heb laatst nog geprobeerd met stekpoeder en clonex gel van 3-4 jaar geleden en werkte nog steeds als nieuw, dus voor de jongens die oude potjes hebben staan je kunt ze gewoon gebruiken zonder enige problemen.

Ik werk wel liever met clonex dan met poeders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...