Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Willempie0612

Luchtvochtigheid Zaailingen

Recommended Posts

Mogguh!

 

Er staan nogal tegenstrijdigheden mbt de luchtvochtigheid van zaailingen.

Ik las gisteren ergens op het forum dat zaailingen het prima doen op een luchtvochtigheid van 50% en dat tot 80% enkel goed is voor stekken. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zit nu op dag 3 van de groei met m'n WW's en twijfel dus of ik wel een luchtbevochtiger moet gaan halen. LV is nu 50%

 

Grts Willem

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

als t om een zaailing gaat dan heb je geen bevochtiger nodig

 

Thanks! Dus het verdere verloop van de kweek ook niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

Toch lijkt mij een lv van 50% iets te laag .

Ik zou daarom 2x per dag de plantjes besproeien met de plantenspuit , de lv schiet dan omhoog ( bij mij 80% ).

Een paar bakken met water plaatsen verhoogd ook de lv.

Zodra de bloei begint stoppen met sproeien

Share this post


Link to post
Share on other sites

slim . snah

het t antwoord staat er al xd

en volgt alsnog je eigen kop met je advies :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het antwoord wat er "staat" is ook wel wat kort door de bocht. Het is voor de planten in de groei beter om een hogere luchtvochtigheid te hebben, maar ze doen het inderdaad ook wel op 50%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het groeiproces gaat naar mijn ervaring met zaailingen wel zienderogen trager als de lv lager is. Tuurlijk kunnen ze ertegen, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook maar goed is op die manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

@ sok

Idd het gaat erom wat ideaal is . Oftewel hoe beter de plant zich voelt , hoe meer weerstand dus minder vatbaar voor ziekten

 

@ willempie0612

Waarom zou een zaailing minder lv nodig hebben dan een stek ?

Ik kweek al jaren kruiden uit zaad ( sinds 2 jaar ook wiet ) en ik doe het ontkiemen in een kamerkasje met extra licht en bodemwarmte na het sproeien loopt de lv op naar 90% , deze daalt dan en als deze tussen de 50-60% is sproei ik weer ( ph ongeveer 6 )

Share this post


Link to post
Share on other sites

@snah

 

Ik las dat een zaailing een zogenaamde penwortel heeft, geen idee wat het er mee te maken heeft. Weet jij dit?

 

Grts Willem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

Geen idee ,

Ik denk dat dit het worteltje is dat uit het zaadje komt en het zaadje omhoog duwt richting licht .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die penwortel heeft er niets mee te maken, maar stekken hebben helemaal geen wortels. Dan is het wel handig om te zorgen dat ze niet al te hard verdampen en dan dus ook de luchtvochtigheid wat verhogen.

 

Voor zaailingen geldt dat trouwens deels ook als je alles ideaal wilt houden.

 

De vraag is dan wat schiet je er mee op om de boel ideal te proberen maken. Stel dat de groei iets sneller gaat en je een dag of wat daarop kan besparen. Is dat het waard om te gaan klooien met een luchtbevochtiger met potentieel ook allerhande risico's van dien?

 

Als je nou een enorme ruimte vol hebt staan en gesloten kweekt is dat allemaal wel te doen. Als je in een tentje kweekt dan zuig je al het ingerachte vocht ook zo weer af. Dan moet je wel heel veel water aandragen en zelfs dan krijg je de luchtvochtigheid in de tent nog nauwelijks omhoog.

 

Ik doe er dus niets aan en laat ze gewoon zwoegen onder 40% luchtvochtigheid. Dat gaat ook gewoon prima. Misschien niet perfect, maar uiteindelijk verdampen ze zelf zat en dan komt het met die luchtvochtigheid ook wel goed. Sterker nog dan wordt het eerder te vochtig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar stekken hebben helemaal geen wortels

 

You sure??? :whistle:

 

Stekken maak je in een hoge LV omgeving, daarom kan je die niet ineens uit die omgeving in een hok gooien met een LV van 40% want dat trekken ze niet. Daar zit 'em het grote verschil en daarom zal je met stekken met een hogere LV moeten beginnen en dat langzaam afbouwen (afharden).

 

Voor de rest is LV een losstaand getal. Zegt voor de rest niks. Het gaat om combinaties van factoren waaronder LV om tot een optimale verdamping te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inderdaad sure.

 

Ik wortel mijn stekken overigens helemaal niet in een omgeving met hoge LV. Kan ook "prima" op een LV van 40%, maar dan moet je wel op een andere manier zorgen dat ze goed kunnen drinken.

 

Het ging over de ideale kweek omgeving. Daar is een hogere LV een onderdeel van. Dat zegt al een stuk meer dan "Nee, ook niet."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...