Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Ozzoes

Kleigrond Luchtiger Maken

Recommended Posts

Heey behulpzame mee kijkerd

 

De oogst is binnen en de grond in de kas moet natuurlijk voorbereid worden voor volgend jaar.

 

Volgend jaar gaan de vloeibare voedingen overboord en ga ik overop koeienmest van de boer en wat onkruid daar bovenop als compost. Maar de grond hier is voornamelijk klei met daaronder een niet diep gelegen zand laag. Nu wou ik zelf coco brix gaan gebruiken voor de luchtigheid zoals meerdere malen hier op dit forum aangegeven. Nu zit ik echter met de vraag of ik niet beter zand (of iets anders, perliet?) kan gebruiken om de grond luchtiger te maken.

 

Alvast vriendelijk bedankt alle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spitten jonguh!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees de verslagen van plantkas eens

hij kweekte ook op kleigrond in een kas

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het beste kan je kleigrond luchtiger maken met lavameel.Gewoon flink wat erop kwakken icm hennephout of koolzaadstro.Spitten hoeft niet & heeft trouwens toch geen zin gezien we een kwakkelwinter gaan krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van regenwormen?

Die kleine slijmerige rakkers doorboren de grond met vele kanaaltjes,

en zorgen zo voor een goede doorluchting.

En leveren ook nog goede meststoffen.

 

De regenworm maakt een uitgebreid gangenstelsel en zorgt zo voor een open structuur, waardoor lucht in de grond kan komen en het regenwater snel in de grond kan dringen. Door zijn graafactiviteiten geeft de regenworm een belangrijke bijdrage aan een open grondstructuur. Door het kruipen door de grond wordt er ook lucht door de gangen gepompt.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Wat denk je wat erop afkomt wanneer je lavameel gaat gebruiken.Alles komt van zelf daarna incl regenwormen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is in een kas, dus het hangt ook van de constructie af, wat er "van zelf" komt, Elmanito.

De ene kas is de andere niet.

 

Ik lees koemest van de boer.

Goed verteerde oude koemest op een mestvaalt zit vaak vol wormen.

Maar ik zou dan niet tot volgend voorjaar wachten, maar het nu al aanbrengen.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Je meent het Fool.Als het maar goed verteerd is die mest, maar paardenmest is beter voor kleigrond, mits ook goed verteerd, al is het nog beter als de wormen het nog eens een keer opgegeten hebben & uitgepoept.Zootje lavameel erover heen & je hebt hele rijke grond.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aller eerst allemaal harstikke bedankt voor het reageren!

 

Urbangrower Klei blijft klei maar je ken d'r wel wat aan toevoegen en aan verbeteren he.

 

Racker spitten komt wel goed, daar benk wel redelijk handig in :whistle:

 

Grow Weed, je hebt helemaal gelijk die moet ik nog steeds is helemaal goed door lezen! Thanks man!

 

Elamanito en FoolOnTheHill, dat lavameel heb ik even opgezocht en dat staat me inderdaad wel aan, maar als ik het goed begrijp heb ik dus 2 opties eigenlijk, dat lavameel boven op strooien en dat verhoogt dan het humus gehalte om de luchtigheid te verbeteren en het bodemleven te stimuleren/voeden?

Waar ik met koeien/paarden mest exact t zelfde doe enkel dan moet ik het er zelf door heen spitten? Of kan ik prima koeien/paarden mest door de grond gooien en een laag lavameel daar overheen en dan van beide de halve dosering gebruiken?

Wormen zal ik wel extra d'r in gaan gooien, waarom niet en geen idee of ze zelfstandig goed in de kas kunnen komen, alles zit rondom in gegraven dus dan moeten ze al vanaf diep komen.

 

En tot volgend voor jaar wou ik zeker niet wachten, wil er deze week aan beginnen/mee klaar zijn.

Heren harstikke bedankt voor de imput, het word zeer gewaardeerd!

Edited by Ozzoes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een guerilla plek met klei achtige grond(niet op het forum te zien). Vorig jaar als test een strook van 2 bij 10 schop diep uitgegraven en grond gemengd met coccos bricks en ook kippemest korrels. De wormen vonden dit mengsel zo lekker dat die erg veel aanwezig waren, wat een nadeel was dat de mollen de zachte grond en de wormen ook wel prettig vonden.

 

Planten deden het er heel goed op, eind juli pas wat neergezet en zijn nog allemaal 2mtr plus en kern gezond geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

basalt meel?

 

word volgens mij ook verkocht als "klei-grond verbeteraar" om de structuur "ruller"te maken

 

http://www.tuinkenner.nl/shop/bodemverbetering/kleigrond

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal top skunk en johny!

 

Wat jij zegt had ik ook al meer gelezen op de geurilla sectie maar cocos werd mij afgeraden. Ik kan dagelijks gewoon water geven en klei houdt ook al goed water vast.

 

Skunk dat basalt meel is precies t zelfde als lava meel en schijnt inderdaad super goed te werken! Dat artikel van jouw was ook zeker interesant.

 

 

Voorlopig worden het dus 20 kruiwagens (plantkas gebruikte er 1 per gat van 50x50x50, ik graaf 10m x 1m x 0.5m+ af, dus 20 x zoveel, dus 20 kruiwagens dacht ik zo + wat extra voor de achterste hoek en de voorste hoek, beide iets breder. Door de koeien mest zit overigens wel stro, maar dat lijkt me geen probleem al is stro niet super ideaal om kleigrond te verbeteren. Verder zal er nog wat AZ kalk van ecostyle toegevoegd worden, een bult wormen verzammeld worden en het reeds gemaaide gras voeg ik hier ook aan toe in de bovenlaag en over het geheel strooi ik nog wat lava zand (lava zand heeft een korrel grote tot max 11 mm en schijnt de neiging te hebben langer wamrte vast te houden (ergens een artiekel gelezen waar het een verschil maakte van 5 graden ten opzichte van planten zonder deze bovenlaag op de pot, mogt dit waar zijn is dat natuurlijk perfect voor mij aangezien overdag de temperaturen erg op kunnen lopen en dan is er een groot verschil tussen nacht en dag temperatuur, 1 graad extra vind ik dus een leuke bonus!

 

Nog maals bedankt allemaal voor de tips, mogten er nog aanvullingen zijn op het reeds gezegde, ga vooral uw gang! Op of aanmerkingn op mijn plan? Bek houden is een fantastish plan! Nee natuurlijk niet!! Voooooooral zeggen!

 

Zelf ben ik helemaal hyped over orgaish kweken, vraag me ook serieus af waarom ik ooit vloeibare voeding heb gegeven, zie niet 1 voordeel (op vaste grond).

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha komt goed!

 

wel een eind kruien met de aarde die ik dumpen moet maar je moet er wat voor over hebben!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

haha komt goed!

 

wel een eind kruien met de aarde die ik dumpen moet maar je moet er wat voor over hebben!

Dat worden grote neus gaten ,als je het in een keer goed doet ,en het is een goede spot .dan kan je daar vele jaren vooruit .

Guerilla gaat niet over rozen ,meestal is het heel veel werk .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...