Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietbladeren

Wat Is Geconcentreeder Ph Min Groei Of Bloei ?

Recommended Posts

?? zijn gewoon twee verschillende zuren toch ? bloei is fosfor zuur en groei is salpeter zuur toch ? geloof wel dat er tussen de verschillende leveranciers verschillende concentraties worden gebruikt maar weet k ook niet zeker

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik weet dat het 2 verschillende zuren zijn, er is een weddenschap gedaan over dat je van de 1 veel meer moet gebruiken dan de ander,om op dezelfde PH uit te komen.

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

bloei is fosforzuur(P)

groei is salpeterzuur

 

fosforzuur heb je minder van nodig . maar veranderd meer aan je npk verhouding . ( fosfor en salpetzuur zijn beide gewoon voeding , salpeterzuur heeft minder invloed op verhoudingen voeding)

het lijkt me dat veel voedingsproducenten hier al rekening mee houden, en daarom ph - bloei (fosforzuur) en groei(salpeterzuur) verkopen.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dat heeft dan toch niets met de concentratie te maken als je t over 2 verschillende stoffen hebt....... :whistle:

 

als t om een weddenschap gaat is het dan niet gewoon handig om een liter water je ph min groei en bloei te pakken en even je meter?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloei zou sterker moeten zijn.

Bloei is nl H3pos en groei HNo3.

 

Corr. H3Po4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het andersom. Salpeterzuur (HNO3) is een sterker zuur als het relatief zwakke fosforzuur (inderdaad H3PO4)

Bij dezelfde concentratie dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdens de groei-periode meer stikstof nodig, wat salpeter(ph-groei) dus reguleert.. fosfor in de bloei..

 

Echter, aan het eind van de bloeiperiode treed er vaak een stikstof tekort op, en heeft de plant meer behoefte aan kalium dan aan fosfor.

Dan kan je overwegen om extra kali loog te gebruiken en dan de pH te regelen met salpeterzuur.

(of deze zuren en basen vervangen door kalinitraat natuurlijk)

Uiteraard dan niet lopen gooien met PK 13-14.

 

 

Maar ook ik meen gelezen te hebben dat van het 1 meer gebruikt word als het ander! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zuur wordt bepaalt door H+

Salpeterzuur heeft er maar 1 HNo3

Zwavelzuur heeft er 2 H2So4

Fosforzuur heeft er 3 H3Po4

 

Salpeterzuur is dus de zwakste.

Fosforzuur is de sterkste.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sterkte van een zuur wordt inderdaad bepaalt door de H+ (eigenlijk H3O+) concentratie, maar toch is salpeterzuur het sterkste zuur omdat bij fosforzuur lang niet alle moleculen zijn gesplitst (in H+ en fosfaationen) en bij salpeterzuur vrijwel allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is fosforzuur ook juist een zwak zuur en salpeterzuur een sterk zuur.

 

Even het zuren/basen tabelletje opzoeken in je Binas zou het antwoord zo geven, maar of en waar ik die nog heb liggen zou ik niet weten?

 

Dan nog hangt het vast ook wel van de concentratie af van wat je in de fles hebt zitten. Wat agent orange zegt lijkt me het simpelst. Gewoon van beide een gelijke verdunning nemen en daar de pH van meten.

 

:edit: Zo'n tabel is natuurlijk ook gewoon met Google te vinden:

http://depts.washington.edu/eooptic/links/acidstrength.html

 

Salpeterzuur (nitric acid) is dus inderdaad sterker dan fosforzuur (phosphoric acid)

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou willen dat ik de chemische kennis heb die hierboben wordt uit een gespreid.

Ik weet alleen dat ik al heel veel jaren wat meer groei moet gebruiken om op de 6.0 te komen

en met bloei net iets minder nodig heb om diezelfde 6.0 te bereiken.

alle jaren van hetzelfde merk gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dat heeft dan toch niets met de concentratie te maken als je t over 2 verschillende stoffen hebt....... :whistle:

 

als t om een weddenschap gaat is het dan niet gewoon handig om een liter water je ph min groei en bloei te pakken en even je meter?

Heb deze niet liggen net als dat ik geen PH meter heb. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik altijd alleen ph- groei de gehele cyclus, moet ik hier dan vanaf stappen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letten julie met jullie aanames op het percentage zuur

25% pospor oplossing met een 45% salpeter,

 

Owja salpeter is zuurder dan phosporzuur, is de 3e int rijtje vlak na zwavelzuur en koningswater

 

(Salpeter lost ook metalen en edelmetalen op )

 

Maar de concentratie staat achter opde fles dacht ik

deze 59% phospor

http://www.puknutrients.com/image/data/PDF/sticker-PH-bloom.pdf

 

Deze 38% salpeter

http://www.puknutrients.com/image/data/PDF/sticker-PH-grow.pdf

 

Eerste is dus geconcentreerder, maar de 2e zal meer "schade" aanrichten

ende exacte concentratie zal per merk/batch iets verschillen

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat er verschillen in concentraties zullen zijn was al een paar keer vermeld in de thread. Vandaar ook het advies om het gewoon even te meten, maar als hij geen ph meter heeft gaat dat ook niet lukken.

 

Heb het met mijn Bio Nova bloei pH- (24,5% fosforzuur) en Dutch Pro groei pH- (38% salpeterzuur) even vergeleken en daarvan is de groei variant een sterker zuur dan de bloei.

 

Zitten blijkbaar ook nogal forse verschillen in concentratie trouwens. Als die van PUK 59% fosforzuur bevat en die van Bio Nova maar 24,5% dan scheelt dat nogal wat. Al kost die fles BioNova pH- ook wel minder dan de helft dan die van PUK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...