Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Holox

Microkweek 1X Royal Dwarf 31Watt

Recommended Posts

Hallo!

 

Ik ben begonnen aan een kleinschalig microkweekje.

Ikzelf rook eigenlijk niet zo veel (1x per 1-2 maanden) maar het is eigenlijk om het plezier dat ik dit ga doen :D

Het is de bedoeling 1 autoflower plantje (Royal dwarf) te kweken.

Ik ga hiervoor gebruik maken van 2 TL lamp(jes) van ieder 8 Watt en een LED lamp (15W 15 LEDS) met E27 fitting.

Voorlopig heb ik de LED lamp nog niet dus ga ik even een CFL gebruiken van 15W

Ik weet dat mij waarschijnlijk aangeraden wordt om meer lampen erin te knallen, maar ik wou het zo ecologisch mogelijk houden.

Daarbij ben ik al tevreden met een opbrengst van 5g, meer is natuurlijk beter :)

 

Het kastje heeft de (binnen) afmetingen 40 x 60 x 100 cm waarvan de kweekruimte 40 x 40 x 100cm is.

 

Voor de TL lampen heb ik reflectors gemaakt van aluminium dat ik (een beetje) heb opgeblonken, de E27 fitting heeft een opengesneden blikje als reflector.

 

De zijkanten (en onderkant en bovenkant?) worden nog bekleed met mylar folie, de soort met de "bolletjes" ingedrukt.

Ik ga deze wellicht gewoon nieten aan de kanten, de folie die ik heb is vrij dik en stevig (+/- 1mm)

 

Ik heb gebruik gemaakt van een actieve afzuiging en een pasieve inlaat.

Hiervoor heb ik wat PVC bochten van 80mm gebruikt.

In de buis die naar beneden staat (zie foto's) heb ik met vliegengaas een stuk afgespannen.

Hierop ga ik gewoon wat actieve kool strooien (laagje van 1-2cm).

Dit zal ik pas doen als ik de plant begin te rieken.

De ventilator is een 120mm 12V 0,3 mA PC ventilator.

Helaas maakte deze op volledig stand vrij veel geluid en zelfs met tussenkabeltje (verminderde snelheid) nog steeds.

Een 80mm fan en snelheidsregelaars zouden ergens volgende weken aankomen.

 

Ik heb een 6,5L pot genomen deze is ongeveer 22 cm hoog.

De eerste 15-16 cm heb ik gevuld met gewone universele potgrond (hier staat bij dat dit voeding bevat voor 6-8 weken??)

De laatste 5-6 cm heb ik aangevuld met zaai en stekgrond.

Hierin heb ik het zaadje geplaatst, ongeveer 0,5-1cm diep.

Ik heb ook voeding gekocht plagron bloem maar weet niet echt of ik deze zal nodig hebben?

Nu moet ik dus alleen maar wachten en niet te veel water geven (de verleiding is groot).

 

Het "grote" probleem dat ik heb is de temperatuur.

Met mijn ventilator aan zakte deze naar 19,5 graden.

Ik heb deze nu uitgezet en nu zit ik constant op +/-20,5 graden.

Bij het ontkiemen hou ik nu ook 1 TL lamp 8W aan 18/6 tijdens de koudste momenten ('s nachts)

 

Nu wou ik vragen is +/-20° een goede temperatuur of toch liever hoger?

Zoja wat raden jullie aan?

Ik dacht aan eventueel een gloeilamp er bij in te zetten en deze aan laten gaan als de temperatuur onder 20° valt.

 

Als jullie nog tips, opmerkingen of vragen hebben hoor ik ze graag!

 

Hieronder een modelletje en een aantal foto's van het kastje.

 

De doorzichtige wanden zijn deuren.

 

gallery_43014_17674_36839.jpg

 

De afzuiging en elektra gedeelte.

Waar je de gaas ziet uitsteken zal dus de actieve kool op worden gestrooid.

 

gallery_43014_17674_441578.jpg

 

Hieronder de binnenkant van de kweekruimte.

 

gallery_43014_17674_146047.jpg

Edited by sensi life
verplaatst naar micro/fluo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Welkom op het forum ( Post hier ff een berichtje : http://www.wietforum.nl/forum/21-wie-is-wie-en-wie-is-hoe/ ).

 

Is die kast van MDF? Zoja, direct aflakken met een flinke laag grondverf en dekkende latexverf.

 

Ik heb ook mijn twijfels over de 'koolstoffilter', en ben van mening dat het beter is om gewoon een Rhino van 180 kuub te halen en die in de kweekruimte te hangen bovenin. Met een kleine buisventilator zuig je dan constant de licht langzaam af zodat LV en temp op orde blijft. Het klinkt misschien overkill, maar dat zijn wel 2 dingen die ervoor zorgen dat je lekker kunt kweken zonder geur.

 

Je temperatuur is inderdaad wat aan de lage kant, maar misschien heeft dat te maken met het feit dat je te snel afzuigt? De 'ideale' temperatuur is 18-20 graden zonder licht en 26-30 met licht. Het is eigenlijk vooral afhankelijk van het soort plantje dat je gaat groeien. Zelf ben ik bezig met een bigbang autoflower en die tolereert nog temperaturen rond de 12 graden volgens de verkoper.

 

Uiteindelijk zal elk afgesloten kastje wel opwarmen.

 

Hopelijk heb je wat aan deze tips

Share this post


Link to post
Share on other sites

holox,

 

ik heb je topic verplaatst naar micro/fluo kweekverslagen.

 

kijk eens in baekelandt zijn verslagjes.

gallery_33521_16706_2142516.jpg

hij heeft verschillende mooie mini verwarmings-papieren voor in een mini kast.(zoals de ronde hierboven)

mss is dat een oplossing voor jou? 20g is op het randje zeg maar, gaat nog wel, maar hoeveel is het dan in de donkerperiode?

ook kleine ventilators, mss moet je hem eens contacteren waar hij het allemaal besteld?

 

en zoals lemonade hierboven al aangeeft, stel je even voor in de wie is wie sectie, vinden we wel netjes op een forum!

succes :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Holox,

 

leuk begin met de hobby, ook even wat opmerkingen.

 

Afzuiging:

Actieve kool verwacht ik weinig van maar de tijd zal het leren. Verder zal er meer nodig zijn dan de nieuwe PC fan. Door de 2 x 90° bochten en dan ook nog een laagje kool is er in mijn beleving zoveel luchtweerstand dat er heel veel capaciteit verloren gaat.

 

Warmte:

 

En ik zou geen gloeilamp erbij hangen voor wat warmte, Dan kun je beter dat wattage aan spaarlampen erbij hangen, ook iets meer warmte maar veel meer bruikbaar licht voor de plant.

 

Fitting voor de ledlamp:

Niet de lamp aan een kroonsteen laten hangen. Altijd een vorm van trekontlasting maken zodat het gewicht van de lamp niet aan de elektrische verbinding hangt.

 

Inlaat:

 

Zo te zien heb je wat gaatjes in je onbehandelde MDF geboord hiervoor. Er moet meer verse lucht bijkomen. ca. 3 keer meer oppervlakte aan passieve inlaat dan de uitlaat is ongeveer de stelregel.

 

Jammer dat je kastje niet 65CM diep is dan had je mooi met T8 18 watt TL buisjes kunnen werken.

 

verder de bovengenoemde tips uiteraard ook even meenemen in de planen.

 

Succes ermee,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk kweekje :specool

 

die 5 gram als doelstelling is wel een beetje ondermaats. Als je dit goed aanpakt kan je er veel meer uit halen :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Ik heb gisteren de kast afgewerkt met Mylar folie, hieronder het resultaat.

Alle lampen aangesloten en zit nu rond de 22° met de ventilator constant aan.

Ventiltor heb ik op 7,5V aangesloten (12V maakte te veel lawaai en te veel luchtverplaatsing als je het mij vraagt)

Dit luchtverplaatsing "meet" ik door even een stuk papier voor de passieve inlaat te hangen en dan te kijken hoe hard dit aangezogen wordt.

Zonder lampen zit ik op ongeveer 20° dus ik denk dat het wel goed zal komen :)

 

@Lemonade

Nu ik de folie heb geplaatst moet ik toch niet meer lakken of vergis ik mij hierin?

Het koolstoffiltertje is inderdaad heel basic. Maar komt er echt dan zoveel geur van 1 plantje?

Voorlopig ga ik het gewoon zo houden en eens kijken wat het geeft. Kan altijd nog voor een Rhino gaan.

 

@Sensilife

Dit ga ik zeker eens bekijken, bedankt.

 

@DJbroertje

Normaal zuigt mijn ventilator +/- 60m³/h af (vrije inlaat en 12V).

Laten we nu zeggen dat dit na de bochten, lager voltage en kool (welke er nog niet in zit) nog maar 1% hiervan is, dus 0,6m³/h.

Mij kastje is 0;4x0,4x1 = 0,16m³, dit wil nog zeggen dat de lucht ongeveer 4 keer per uur ververst wordt.

Dit lijkt me toch goed, wil ook geen storm creeën in mijn kastje :D

 

Ik heb ook nog een stuk ketting over voor de fitting aan op te hangen dus dit komt wel in orde, bedankt voor de tip!

 

Voor de inlaat heb ik gewoon wat gaten geboord met hier een alu roostertje voor, lijkt me wel in orde.

Het is dan toch ook de bedoeling om een lichte ondedruk te krijgen, zo lekt er geen lucht/geur uit de randen.

 

Het kastje 65cm diep was misschien wel mooier geweest, maar was toch wat groot voor 1 klein plantje denk ik :)

 

En een gloeilamp was inderdaad geen goed idee, zoals je zegt hang ik er wel een spaarlamp bij.

Ik ga eerst even afwachten wat de huidige setup geeft.

 

@theholyherb

Nu ja, ik ga gewoon uit van het slechtste, als het meer is, des te beter :D

 

Hieronder het kastje met de folie.

Wat denken jullie, zou ik de hoekjes nog afplakken met alu tape?

Ik denk dat het min of meer strakke resultaat dan verloren gaat gaan.

Oja, ik moet de nietjes er nog wat verder in hameren.

 

 

gallery_43014_17674_486943.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 4

 

Deze ochtend liet ze haar kopje al zien.

Nu is ze toch al wat langer geworden, ik ga de lampen er iets dichter op zetten: spaarlampen en TL op +/-10cm

Is dit goed of mag het echt nog dichter?

 

Ik heb dan ook de plastiekfolie eraf gehaald anders ging het plantje er waarschijnlijk tegen groeien.

De ventilatie ga ik nu terug opzetten (stond af om een goede kiemtemperatuur te behouden) en denk eraan om over te gaan naar 18/6.

Momenteel staat ze nog op 24/0 maar ik weet niet of dit zo goed is/blijft.

 

gallery_43014_17674_1897869.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag veel dichter. Ik zou zeggen max 10 cm.

Bij mij was de afstand tussen de spaarlampen en de plant een halve centimeter :P maar dit was omdat de lampen niet hoger konden.

Gwn zorgen dat ze er niet tegen groeien want dan verbranden ze wel.

 

grtz holyherb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lamp er zo dicht mogelijk tegen...

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je de kast uit MDF-platen gemaakt? Niet behandelde MDF kan giftige gassen afgeven wanneer die wordt opgewarmd. Dit is de reden waarom ik mijn MDF-creatie geschilderd heb vooraleer die te bekleden met Mylar-reflectiefolie.

 

Mylar folie ff eraf halen en een flinke laag MDF grondlak aanbrengen. Voor een tientje ben je verzekerd van een goede kweekruimte. Als je niet aflakt kun je je plant vergiftigen.

 

Eventueel nog een laagje folie uitknippen ter grootte van je pot, en die over de bovenkant leggen om zo overmatige verdamping tegen te gaan in het begin. Wat ik zelf doe ik een laagje hydrokorrels bovenop de grond leggen.

 

Ohja, in het begin water geven rondom de plant en niet bij het steeltje. Dan gaat de plant namelijk zoeken naar water :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso niet rond de stam.

Dit ivm zouten die de plant omhoog werkt en jij dan weer terug spoelt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu de lamp wat dichter gezet +/- 2-3cm, misschien een beetje voorbarig maar hij leek wel al wat te gaan strekken (is ongeveer 4-5cm nu).

Ik denk dat de lamp die nu wat dichter staat dit wel zal oplossen, desnoods kan ik nog steeds wat aarde rond haar voetjes doen, heb nog een 4-5cm over in de pot.

 

De TL lampen heb ik uit gezet, geven toch geen licht aangezien alles van de spaarlamp er nu opstaat (en de reflectoren in de weg zitten)

De spaarlamp heeft wel een "rodere" kleur, de TL lampen zijn kleurcode 33 wat eigenlijk wel beter zou zijn.

Maakt dit echt veel uit? Ik dacht gewoon even de spaarlamp er vol op te zetten en als hij iets groter is met de TL lampen erbij.

 

Een laagje folie zal ik morgen eens uitknippen, bedankt voor de tip :)

 

Ik denk dat het wel vrij moeilijk wordt om het kastje nog te gaan verven:

1 omdat het wel vervelend is om alle nietjes eruit te trekken

2 omdat ik dan met een pas geverfd kastje zit dat eigenlijk nog moet drogen of mag de plant erin als het pas geverfd is, is er dan milieuvriendelijke verf?

 

Ik gisteren nog water gegeven dus denk vandaag niets te geven, grond is nog vrij vochtig en ze mag wel wat gaan zoeken naar water denk ik dan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk kleurenspectrum heeft de spaarlamp? Als het 2700 kelvin is dan heb je eigenlijk een lamp voor de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad 2700K.

Wat denk je, gewoon deze er laten opstaan of de 8W tl 5 kleur 33 (840) erop zetten?

De Tl is maar 400 lumen, spaarlamp 800

 

Edit: ik las net dat groeien met 2700K ook wel gaat dus ga het even zo laten :)

Edited by Holox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 2700K zal het ook wel lukken maar dan heb je kans dat ze meer gaan strekken.

Heb je geen spaarlamp met minsten 4000 Kelvin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 6

 

Het is nu dag 6 na het planten van het zaadje en dag 2 nadat ze haar kopje liet zien.

Ze is nu +/- 5cm groot en de eerste "echte" blaadjes komen tevoorschijn.

Ik ga ook nog snel even naar de winkel om een spaarlamp te zoeken van 4000K (of meer).

Later zal ik ook nog een stukje folie knippen voor over de grond te leggen.

 

Nu geef ik eigenlijk gewoon kraantjeswater, maar ik las dat dit niet zo goed is.

Ik ga vanaf nu wat regenwater opvangen, maar wat raden jullie aan als alternatief?

 

 

gallery_43014_17674_963734.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad aan ni teveel water te geven,liever te droog als te nat.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad aan ni teveel water te geven,liever te droog als te nat.....

 

Ben ook nog even aan het wachten met water geven.

Grond voelt zeker vochtig genoeg aan.

Bedankt voor de tip :)

 

Heb er nu 1 spaarlamp 23W 4000K boven hangen dus dit zal de grond ook niet zo erg uitdrogen denk ik.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Heb nog even een reflector in elkaar geknutseld zodat ik de spaarlamp horizontaal kan hangen.

Heb hiervoor 2 blikjes open gekipt, en het aluminium bekleed met mylar folie.

Ik denk dat het mylar beter zal zijn dan gewoon bloot aluminium, beter diffuus licht.

Vervolgens heb ik een alu stripje geplooid, een haakje aan gemaakt en de lamp eraan gemaakt.

Hieronder is het resultaat te zien.

 

Helaas begint het nu wel echt krap te worden in mijn kastje met al de reflectoren :D

 

Heb nu ook een stuk folie over de grond gelegd maar ik heb mijn twijfels of dit eigenlijk wel goed is.

Moet de grond niet kunnen ademen?

 

gallery_43014_17674_137683.jpg

 

 

gallery_43014_17674_46125.jpg

 

gallery_43014_17674_1587175.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist . zo dicht moet die lamp erop

als het kan nog een ventilatortje op die hoogte en dan is het helemaal goed :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvind het wel proper...mooi

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 10

 

Het is nu 6 dagen geleden sinds ze bovenkwam.

De eerste 2 blaadjes beginnen relatief groot te worden en de volgende zitten klaar.

Momenteel heb ik geen foto van boven getrokken (beetje te lui).

 

Er staat nu een ventilator (bedankt voor het advies elmo) naar de plant gericht, maar dan wel eerder schuin.

De wind raakt eigenlijk eerst de lamp/ reflector en waait dan terug over de plant, ik heb de indruk dat de temperatuur nu ook wat beter is.

Het is een kleine fan van diameter 5cm op 7,5V aangesloten.

Ik vond dat als ik deze rechtstreeks naar de plant liet blazen deze wel vrij hard heen en weer bewoog.

Op deze manier beweegt de plant veel rustiger onder invloed van de wind.

 

Zou het volgens jullie toch beter zijn de ventilator er rechtstreeks op te richten, deze staat niet ver van de plant af +/-8 cm?

 

Ik kan hem ook nog ergens ophangen maar dat is misschien voor later (en dan misschien terug een grotere fan).

 

Zelf zag ik niet echt een grote groei (omdat ik dagelijks 2x ga kijken) maar nu ik terugkijk naar een paar dagen geleden zie ik dat ze toch begint!

 

gallery_43014_17674_270116.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat da fanneke goed staat ze,Ik zou die lamp zelfs nog wa durve laten zakken

Ik zeg het proper bezig

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...