Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Propegator

Kruisen En Veredelen Voor De Buitenteelt.

Recommended Posts

Ik heb de luxe ergens in een vrijstaandhuis te wonen, met een mooie tuin op het zuiden, goede grond en vrij goed beschut etc. Ideaal voor de buitenkweek dus. Ik heb nu een aantal keer buitengekweekt en vind het steeds leuker. Tot nu toe heb ik vrijwel alleen gewerkt met- en goede en stabiele resulaten behaald met pure buitensoorten zoals Durban Poison (Dutch Passion, 100% Sativa) en Hollands Hoop (Dutch Passion, 100% Indica) en wat ik niet zozeer verwacht had maar voor mij persoonlijk 1 van de toppers is gebleken; de Jack Herer (GHS). Deze heb ik alle opgegroeid uit feminized zaadVerder heb ik een beetje geexperimenteerd met Canadeze Soortjes zoals Guerilla Gold en met verscheidene Autoflowers, maar hier wil ik nog niet mee verder.

 

Inmiddels ben ik het boek ''Marijuana Botany'' ingedoken, wat me nogal integreerd en ingaat op het selecteren, verdelen en kruisen van cannabis. Inmiddels heb ik ook het ''breeder'' forum gevonden waar verslagen staan zoals moeder-voor moeder met uitstekende info die mooi samengaat met het Botany boek.

 

Nu lijkt het mij leuk te gaan experimenteren met regulier zaad en hopelijk een mooie 'vroege'' buitenkruizing te kunnen maken. Ik hoop dat jullie mij gaandeweg wat op weg kunnen helpen, want ik zit nog met vele vragen (ondanks die boeken) en ik begin liever met de juiste theorie en zaad.

 

Er zijn zo veel zaadbanken waarvan de 1 ouder als de ander die regulier zaad aanbieden (niet allemaal). Als ik mijn onderzoek goed heb gedaan is de eerste die bestond Sensi Seeds (voorheen een andere naam). Hier is bijv. Jack Herer regulier te koop.

Nu heb ik een beetje moeite waar te beginnen, is het verstandig om bijv. met de soortjes Hollands Hoop en Durban Poison van Dutch passion en de Jack Herer van Sensi te beginnen, 2 of 3 lijnen te kweken een aantal jaar en hier moeders en vaders uitkiezen voor uiteindelijk kruisen?

 

 

Gaat de theorie dan ook op dat de reguliere zaden van deze zaadbanken nog het dichtst in de buurt komen van de originele buitensoorten? Tenzij je de kloon weet terug te traceren tot aan Americana..

 

Moet ik Hollands Hoop en Jack Herer zien als hybriden en Durban Poison als een landras?

Of zijn deze hybriden al zover ingegeteeld dat Hollands Hoop en Jack Herer een soort op zichzelf is geworden?

Zijn de reguliere zaden van deze zaadbanken F1 zaden? En als ik hierbij twee ouders uitzoek, zijn die ouders dan P1 en P2? In andere woorden.. heet het zaad van de kruising Hollands Hoop (P1) x Durban Poison (P2) dan F1?

 

Ik snap dat het breeden van een buitensoort veel langer duurt i.v.m. 1 cylcus per jaar, maar het lijkt me toch te gek.

 

Ik lees eerst nog even verder...

Edited by Propegator
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

meest belangrijke element is de lichtgevoeligheid, zodat de plant snel in de bloei staat

en de resistentie tegenh rot en schimmel.

 

Durban poison is een goed resistente hybride,

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% sativa is nog geen landras,

kijk even op seedfinder.eu.

Daar vindt je informatie over je zaden, en meestal staat de genetica er wel goed bij beschreven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn het de strains die ik via ruil heb verkregen die het beter doen dan wat ik koop. Een mooi plaatje, vertrouwd logo en winnende tekst trekt mensen toch vaak over de streep.

 

Je kan in een buitenseizoen ook meerdere generaties creëren door geforceerde bloei.

 

Door selecteren op de eigenschappen die je zoekt en daarna eventueel te kruisen kan je gewensten eigenschappen "vangen" in 1 plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik een beetje moeite waar te beginnen, is het verstandig om bijv...

 

Ik zou beginnen met iets wat ik zelf erg lekker vind. En daarvan de groeikrachtigste planten selecteren.

Maar ik weet niet of het zelf ook gebruikt.

Als jou doel "vroeg klaar" is, zou je moeten kijken naar planten met een korte bloeitijd.

 

Of zijn deze hybriden al zover ingegeteeld dat Hollands Hoop en Jack Herer een soort op zichzelf is geworden?

 

Strikt genomen is alles dezelfde soort, maar is er sprake van verschillende rassen.

 

...zijn die ouders dan P1 en P2? In andere woorden.. heet het zaad van de kruizing Hollands Hoop (P1) x Durban Poison (P2) dan F1?

 

Zo ongeveer, ja. P is een afkorting van "parent", maar die krijgen doorgaans geen nummer maar het vrouwtje wordt als eerste vermeld (in jou voorbeeld is DP dan de vader). En F is afgeleid van het woord "fille" en dat betekent "kind". Het nummer slaat op de generatie. F3 is dus de derde generatie nakomelingen van je P-planten. Daarnaast bestaan er ook planten die met een S worden beschreven. Dat zijn nakomelingen van een zelfbestuiving.

 

Het zijn kruisingen, en je wilt gaan kruisen, dus schrijf dat voortaan met een s.

 

En bestudeer de methodes van Luther Burbank (zodra je Mendel onder de knie hebt).

 

examplecrossflower.JPG

 

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top info!! Thanks al lees ik enkel mee, wil ik me hier volgend jaar ook aan gaan wagen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ weetje. Ja, dat ben ik met je eens, helaas is het wat minder sterke wiet. Maar het lijkt me een goede plant om te gaan kruiSen met bijv. de Hollands Hoop of Jack Herer, juist vanwege die eigenschappen die je benoemt, vooral de rotbestendigheid van de Durban is goed. En omdat ik al een beetje ervaring heb met deze soorten. Ik ben er nu inderdaad achter dat het het een Hybride is met onbekende indica invloed, zoals beschreven momenteel beschreven bij Dutch Passion.

 

De variëteit werd vanuit Zuid-Afrika in Nederland ingevoerd en gedurende de jaren zeventig telkens weer door zelfbestuiving ingeteeld. Met elke nieuwe generatie paste Durban Poison zich steeds beter aan aan de winderige en regenachtige omstandigheden van Noord-Europa. Gedurende de kweekgeschiedenis is de Durban gekruist met onbekende Indica-genen.

 

@ Tokes, thanks voor de link, zee van info. Het is ook een beetje verwarrend. In de docu 'the future of weed''

op min. 11:48 heeft die beste jongen het over ''one of the few pure sativa's left in the world, pretty much a landstrain, hasn't been touched by human breeding projects etc.

 

''Op de site van seedfinder staat weer het volgende:

 

Imported from South Africa, produced in Holland. Exclusively inbred, never hybridized, 100% Sativa. Large long budleaves, buds are also large and long with lots of resin. A sweet licorice or anise flavour. "Up" high similar to Thai. High yields. Well suited for outcrossing with late bloomers to produce earlier flowering. Also does very well under artificial light. A very popular variety

 

Maargoed wat van bovenstaande nu ook precies klopt, zie beide dus als een Hybride. Ben benieuwd hoelang (hoeveel generaties) ik eerst inteeld zal moeten plegen voordat ik de soorten wat vroeger gekregen heb, met de feminized zaden kreeg ik zeer uniforme planten, ik ben benieuwd hoe dit is met regulier zaad. Daarna komt het kruisen, waarbij ik de kinderen dus gewoon een F1 Hybride kan noemen, waarbij een naam verzonnen kan worden.?

 

@FoolOntheHill. Ja deze plaatjes komen mij bekend voor. Bij het benoemen van een generatie F1 is het dus niet belangrijk of de ouders nu uit een stabiele, onstabiele, hybride of landras komen. Maar om een goede kruising te krijgen moet je dus sowieso eerst goed inteelt plegen om truebreeding planten als ouderlijnen te krijgen waarbij de eigenschap die je zoekt altijd naar voren komt.

Edited by Propegator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn het de strains die ik via ruil heb verkregen die het beter doen dan wat ik koop. Een mooi plaatje, vertrouwd logo en winnende tekst trekt mensen toch vaak over de streep.

 

Je kan in een buitenseizoen ook meerdere generaties creëren door geforceerde bloei.

 

Door selecteren op de eigenschappen die je zoekt en daarna eventueel te kruisen kan je gewensten eigenschappen "vangen" in 1 plant.

 

Oke, zoveel kweek ervaring heb ik nog niet om met je te delen. Ga ook zeker wel wat ruilen later.

 

Doel je met ''meerdere generaties creëren door geforceerde bloei'' op verduisteren zodat je evt. twee generaties per seizoen kan kweken om het proces van selectie voor een buitenplant met gewenste eigenschap(pen) te versnellen? Breed your own:-)

Edited by Propegator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien kan je beter op zoek naar vroege genetica, die je dan kruist met je Durban, Jack Herrer, ...?

Bij het nageslacht selecteer je bv. telkens de pheno's die het vroegst beginnen te bloeien (en natuurlijk ook de andere eigenschappen bevatten waarnaar je op zoekt bent).

 

Grtz,

Deep

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Deep. Ik ben druk op zoek. Nog suggesties misschien? Ik ben geen grote fan van Deense en Canadese hybriden bijvoorbeeld, alhoewel deze wel vroeg afbloeien natuurlijk. Ik vraag mij ook af in hoeverre dit goed zal zijn voor de kruising omdat bij mijn ervaring er zoveel verschil in phenotypen zat en omdat er in Guerilla Gold Rudalis zit verwerkt. Ik zit te denken aan soorten als Passion #1, Powerplant of Orange Bud momenteel, maar ik zoek nog even verder, ze zijn niet bepaald vroeger namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S.

Bij het nageslacht selecteer je bv. telkens de pheno's die het vroegst beginnen te bloeien (en natuurlijk ook de andere eigenschappen bevatten waarnaar je op zoekt bent).

 

 

Juist, is het om die eigenschap te bevorderen (van de kruising) het zaak eerst hele goede ouders te hebben, met diezelfde eigenschappen? Dit komt in de praktijk toch neer op het eerst inteelt plegen op twee (ouder)lijnen? Wat voor buiten wel een aantal jaar kan duren? Of kan het kruisen z.s.m. plaats vinden? Ik wil mijn situatie overigens wel in perspectief plaatsen. Ik heb de ruimte om 40 tot 50 zaden op te groeien. En wil eindigen met maximaal 10 planten in de tuin. Het zal dus ook niet echt een mega-selectie worden.

Edited by Propegator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik wel kan zeggen over de passion#1 is dat ie het lekkerste wietje is

dat ik ooit heb gerookt! Een lekker high, met goede stoned en smaakt een beetje fruitig!

Erg vroeg wasie niet!

 

Tramp

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Supertramp. Ik denk dat het een dikke kanshebber gaat zijn voor een kruising, eventueel in een later stadium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Goeie more

 

Powerplant of Durban Poison zijn goeie sativa kandidaten om mee te kruisen, al schijnt Powerplant volgens sommigen een Durban IBL te zijn, maar dat laat ik verder in het midden.Hollands Hoop is een Viking x Skunk nr1 kruising, waar je het beste een feno kan hebben die meer de Viking kant opgaat, als dat tegenwoordig nog gaat.Zou er van elk 50 uitzaaien om er uiteindelijk er 2 overte houden om mee verder te gaan.Van de Deense soortjes is Leb27 de enige kandidaat om ook vroege soortjes te ontwikkelen vanwege de vroege bloei & schimmelresistentie.Een citroen feno van de Leb27 is enorm resistent tegen schimmel, eigenlijk een veel betere kandidaat dan Hollands Hoop, maar dat laat ik aan de topicstarter over.

 

Terug te komen op Durban Poison, deze is ontwikkeld in Californie, dus niet echt een landras te noemen.De echte Zuid-Afrikaanse soortjes bloeien hier veel later af, ergens in november.Trouwens een leuk canadees soortje is Freezeland, een nazaat van door Nevil ontwikkelde & verkochte indica soort Friesland.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erdpurt is ook een geschikte kandidaat als vroege ouder. En is een zeer mooi soortje.

Canadese soorten ken ik niet zo goed, maar de meeste Deense genetica is idd zeer onstabiel.

Er zal nog veel meer vroege/mooie genetica zijn, maar dat is daarom niet commercieel uitgebracht (denk dat ook is wat Miranmar bedoelt toen ie het had over dat ruilen).

 

Als je eerst soorten alla Durban gaat inteelten, dan kruisen, en dan het nageslacht verder gaat stabiliseren, dan ben je de eerste 10 jaar niet klaar als je enkel outdoor werkt. Misschien kan je dan beter bv. een Erdpurt met Durban kruisen, jaarlijks 50 stuks van het nageslacht uitzetten,en daarvan telkens de 10 mooiste selecteren om de volgende generatie te maken.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ prop: Inteelt, één op één, leidt na een aantal generaties tot depressie, verminderde groeikracht en kiemkracht etc.

Een hybride-kruising leidt vaak tot heterosis, meer groeikracht,

Het heterosiseffect is al in 1766 door Josef Kölreuter waargenomen. In 1865 nam Carl von Nägeli een grote groeikracht in de F1-hybride waar.

Deze ontdekking heeft tot een revolutie in de landbouw en veeteelt geleidt

 

En landrassen worden vaak gebruikt omdat die vaak nog resistentie tegen bepaalde kwalen bezitten.

Als je een koe kruist met een Yak uit de Himalaya krijg je een koebeest dat geen mond- en klauwzeer kan krijgen, naar het schijnt.

 

In de appendix van je boek kun je lezen dat cannabis zich na enige generaties kan aanpassen aan een ander klimaat.

Maar je kunt wel een of twee generaties binnen doen, in de winter, zonder dat de plant daardoor erg verandert, denk, ik.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buitenplanten in de winter binnen bestuiven kan zeker zonder dat ze zich eventueel gaan aanpassen,maar dan is het wel handig als je weet bij hoeveel uren licht de plant gaat bloeien.

Dus als je een buiten plant heb die buiten bij 14 uur gaat bloeien moet je ze binnen ook 14 uur geven om te laten bloeien en langzaam afbouwen want dat zijn ze gewent.

Als je je hok aanpast naar de omstandigheden die de plant buiten nodig heeft gaat dat prima.Hoeft niet precies maar wel zo veel mogelijk.

 

Suc6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Er zijn zo veel zaadbanken waarvan de 1 ouder als de ander die regulier zaad aanbieden (niet allemaal). Als ik mijn onderzoek goed heb gedaan is de eerste die bestond Sensi Seeds (voorheen een andere naam).

 

gallery_16467_6951_643455.jpg

 

gallery_16467_6951_9656.jpg

 

gallery_16467_6951_255097.jpg

 

gallery_16467_6951_566825.jpg

 

gallery_16467_6951_33588.jpg

 

gallery_16467_6951_16188.jpg

 

gallery_16467_6951_59661.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ running water. Early Queen wil ik graag een keer kweken.

Family of breed: Early Californian blends with a touch of Mexican, Early Pearl x Early Girl x Super Skunk

 

Zoek in de goede hoek denk ik. Mr nice, sympathieke kerel.

 

@ Deep, Erdpurt, Zwitsers bloed erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Elmanito, kom er gezellig bij, je weet duidelijk waar je over praat, kwam reactie(s) van je tegen over de Viking https://www.icmag.co...ead.php?t=43719

Jammer dat je foto's daar niet werken voor een niet-geregistreerde gebruiker. Ook zei je dat de Hollands Hoop versie van Positronics eind september klaar is, misschien deze eens proberen.

 

Dat van die Viking wist ik niet, dus ik zoeken en ik kwam meteen mooie verhalen tegen, alhoewel ik niet snap waar hij het over heeft met 2x10:

quote:

Old Dutch Strain by Wernard (Positronics).

 

Viking is de naam van een kruising van 2 x 10. De nummers dateren van 1982.

We kweekten toen een range zaden, merendeels van Old Ed, maar er waren ook nieuwe soorten bij. Wat 2 en 10 waren weet ik niet meer uit mijn hoofd maar ik heb het ergens nog op papier.

In 1983 is die kruising gemaakt en naar ik meen in 1984 heb ik in diverse veldjes 2x10 bekeken. De mooiste exemplaren stonden op een veldje bij ene Klaas in de buurt van Leeuwarden. Zie foto bijgaand Hij had diverse planten waaronder een aantal 2x10. Van het mooiste exemplaar heb ik stekken genomen.Dat was toen nogal onzeker want stekken maken was not done in die tijd en succes niet gegarandeerd. De plant is vrij ruig en het effect tamenlijk bot, maar net als bij een vikingzwaard doet de afwerking er niet zoveel toe. Het gaat om het effect van de klap, vandaar de naam.

 

De wiet is sterk, te sterk voor mijn vrouw .bv.

Een typische mannenwiet

 

Als je Viking kruist met Skunk krijg je hollands Hope.

Ongeveer een kwart van die zaden levert paarse planten op, Purple power.

 

Van dat veldje en zelfs van de plant in kwestie heb ik nog foto's gemaakt.

Ik nam toen een soort pasfoto's van iedere soort en plant waar ik klonen van nam.

Maar ik neem aan dat je voorlopig voldoende weet?

Anders hoor ik het wel van je.

 

Met vriendelijke groet,

Wernard Bruining

 

gallery_43058_17688_106020.gifgallery_43058_17688_54534.jpg

Mooie plant ook die Viking! Als we toch bezig zijn met mooie plaatjes.

Ik begin steeds beter te begrijpen waar wat vandaan komt, wie wie is etc. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ook zei je dat de Hollands Hoop versie van Positronics eind september klaar is, misschien deze eens proberen.

 

Hier een foto ervan

 

gallery_16467_4905_137106.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even over het kruisen en mijn vraag of het nodig was om bij keuze van twee soorten deze eerst een aantal generaties inteelt te plegen. Ik snap uit jullie antwoorden dat uit tijdsoverwegingen enzovoorts niet handig is én dat er verminderde groeikracht, kiemkracht etc. ontstaat. Ik denk dat ik maar meteen ga kruisen.

 

Maar het is me nog steeds niet duidelijk welke uiteindelijke kruising nu ''sterker'' en ''beter'' zal zijn en meer eigenschappen tonen die ik van beide planten wil zien aan het eind van het proces?

 

-'Twee soorten 1 generatie opgroeien, vervolgens kruisen en dán verdere selectie uitvoeren. (waarbij ik aanneem dat de twee 1ste generaties nog niet precies de eigenschappen hebben die ik zoek, omdat er geen inteelt is gepleegd) of op

-Twee soorten inteelt plegen tot gewenst, vervolgens kruisen, dán verdere selectie uitvoeren. (waarbij ik aanneem ondanks de aflatende groei- en kiemkracht door inteelt de twee soorten steeds meer ''betere'' eigenschappen vertonen)

 

Aan de ene kant zal ik zeggen optie 1 Doordat bij reguliere zaden zoals besproken (Hollands Hoop, Durban P. etc.) er misschien vrijwel geen verschil in feno typen te bekennen is bij aantallen van 50 tot max. 100 zaailingen per seizoen? Waarbij vervolgens inteelt plegen sowieso minder effect heeft?

 

Aan de andere kant optie 2, bij grotere aantallen wellicht?

Zoals jullie zien ben ik er nog niet helemaal uit ....leest nog even verder........ :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Net wat ik al eerder schreef, van ieder 50 uitzaaien, er uiteindelijk van die 50 er 2 overhouden, waarmee je verder gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...