Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Nieuw soort lamp

Recommended Posts

Yoooooo atmo bedankt voor je doordachte anTwoorden man bijna 1800 posts in een half jaar en nog niet moe gestreden RESPECT :|

 

 

dat moest ik ff kwijt dan nu de gevraagde maat van 't hok :

 

wordt denk ik +/- 2x2x2.75m (net genoeg voor 1 colli)

maaruuuh mag de rekensom erbij voor als 't anders uitpakt????

 

 

THANXX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niet moe gestreden ,ik ben er trouwens wel een lange tijd tussenuit geweest ,was voorheen gewoon member onder een andere naam. Ik heb het afgelopen half jaar weer veel bijgeleerd.

 

Ik denk dat je met 2000 kub afzuiging zeker genoeg hebt . De inductie lampen zijn nog onbekent terrein ,dus echt onderbouwen kan ik het niet , misschien kan het ook met veel minder kubs.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

viel me iets op bij de test bij de een zwart folie :| en bij de nieuwe lampen mooi wit, hoezo reflexie.

 

En ben benieuwd naar de bloeifase :angry: k"wil van die colaflessen.

 

volgens de site gaan ze wat doen aan de prijs en verwachten zo rond de 75 euri,s

uit te komen.

 

In Januari starten de eerste kwekers, ben benieuwd............................effe wachte.........................PIZZA.....................

 

:) lala..lala..la..la.lala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het wel mooi om ze alleen in de groeifase te gebruiken.Het zal volges mij een hoop energie besparen.Voor mij bijvoorbeeld ipv 2maal 600watt 7 dagen 18 uur met vsa's of 2 maal 200 watt.Lijkt mij wel rendabel!! Ik wacht ook de tests af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het rendement van een inductie lamp ligt maar net wat hoger dan die van HPS lampen .las ik , alleen ze worden niet warm dat is het grote voordeel!

Ik neem aan dat je het rendement van een lamp afmeet aan de hoeveelheid licht t.o.v. het energieverbruik. De rest wordt dan toch omgezet in warmte?

 

Als het rendement van een inductielamp (ongeveer) gelijk is aan een hps, dan betekent dat volgens mij dat je per lumen evenveel watt nodig hebt. Dat een inductielamp minder warm wordt dan een hps zal best, maar ze 'vergeten' er wel bij te zeggen dat je er 2 of 3 keer zoveel nodig hebt en per saldo evenveel warmte produceert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De warmte wordt bijna allemaal in de VSA's van de inductie lampen ontwikkeld. Bij HPS lampen wordt er meer warmte in de lamp zelf ontwikkeld ook meer als een aantal inductie lampen .

 

De elektrische energie die je erin stopt - de ontwikkelde warmte energie = lichtopbrengst .

Share this post


Link to post
Share on other sites

inductie licht is wel degelijk een heel andere techniek waar VEEL minder warmteontwikkeling aan te pas komt ook niet bij vergelijkbare whattages :|

 

dat betekend als 't werkt :

 

geen verbande toppen

geen i.r. detectie

geen dikke lawaaierige afzuiger

geen dikke slangen, filters,of gaten in de muur

 

dat scheelt weer geld maar veel belangrijker ......RISICO'S

 

(geen aandelen :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp die 200 watt verbruikt, produceert voor 200 watt warmte. Ook het licht dat wordt geproduceerd, wordt door absorptie omgezet in warmte. Sorry, maar ik zie dit echt als een verkooppraatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze boven planten hangen wordt er natuurlijk ook een deel van het gebruikt voor de fotosynthese, dan is die 200 watt niet alleen omgezet in warmte. Maar wat ik begrijp van de inductie lampen is dat de lamp zelf in eerste instantie minder warmte ontwikkeld in verhouding . Het oppervlak van de inductie lampen is ook groter waardoor de warmte meer verspreidt word .

 

Maar goed ik kan er nog niet over oordelen ,heb ze zelf ook niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het oppervlak van de inductie lampen is ook groter waardoor de warmte meer verspreidt word .

Dat maakt in principe niet uit voor de opwarming van je hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk trouwens gevonden te hebben hoeveel frisse lucht een plant nodig heeft

 

jorge cervantes stelt in "indoor marijuana" dat een afzuiger min. 1 keer /5min. je hok moet kunnen zuiveren.

 

in een colli gaan 300planten

als je die horizontaal neerzet (10/m*) heb je 30m* nodig

2.75m hoog als je oudbouw rekend (boek is van '83) 30x2.75=82.5cub

elke 5min.=12x/uur dus......afzuiger wordt 12x82.5=990cub/uur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoooo ripper er is echtwel verschil tussen div. technieken

 

een spaarlamp van b.v.20watt kan je lachend vasthouden

dat moet je met b.v. een halogeen van 20watt niet doen want die plakt echt aan je fikken vast :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat slaat echt helemaal nergens op. De oppervlakte van een spaarlamp is minimaal 100 keer groter dan van een halogeenlamp, dus nogal wiedes dat een halogeenlamp per vierkante cm heter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoooo is er niet iemand die dit verhaal thechnisch kan onderbouwen????

 

misschien vergis ik me wel ik heb ze tenslotte ook (nog) niet

 

hoe dan ook keep it :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een dat je bij lampen natuurlijk altijd kunt spreken van een rendement ,dat het

licht uiteindelijk weer in warmte energie (of andere vorm ) wordt omgezet is hierbij helemaal niet van belang . Het draait om het in de lamp + ballast ontwikkelde vermogen aan licht en warmte, wanneer we spreken over rendement van de lamp.

 

Het speciale van de inductie lampen is het VSA , hier zit een patent op . Het betreft één of ander IC .

 

De inductie lamp scoort altijd boven de 80 lumen per watt !! en dat is beter dan spaarlampen , tl buizen , HPS lampen,LED's enz het doen . De inductie lamp is dus de zuinigste lamp ,en dat alleen al maakt het interessant over een tijdje. De prijs zal nog wel omlaag gaan. De levensduur is ook echt heel lang ,je hoeft dus geen lampen meer te vervangen .

 

Vervolgens speelt de kleurtemperatuur /lichtkleur natuurlijk ook nog een rol

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgen mij heb je aandelen in die lamp, je hebt hem nog nooit gezien of zien werken, vreemd om hem dan zo te promoten.

Geraldo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed leest zie je dat ik de lamp op dit moment nog niet eens interessant vind,omdat ie te duur is. En ik hoef inductie lampen niet onder ogen te hebben om de opgegeven licht data te beredeneren, er valt verder toch weinig aan te zien . Phillips en Osram hebben geen belang bij het verzinnen van lampgegevens, ook niet in hun reklame. Natuurlijk zal men het wel zo mooi mogelijk presenteren.

 

Hoe deze lampen in een kweek kunnen functioneren is natuurlijk nog niet duidelijk.

 

Trouwens : iemand wel eens onder (power)LED's gekweekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar vind ik ook niemand die het ook daadwerkelijk heeft toegepast en met foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat slaat echt helemaal nergens op. De oppervlakte van een spaarlamp is minimaal 100 keer groter dan van een halogeenlamp, dus nogal wiedes dat een halogeenlamp per vierkante cm heter is.

Wanneer je ze beide even groot zou maken dan ontwikkelt de halogeen lamp nog steeds meer warmte ,en voelt dan warmer aan als de spaarlamp . Voor zo'n halogeen spotje geldt dat 85 % van de electrische energie wordt omgezet in warmte . Halogeen heeft gewoon een slecht rendement ,het is dan ook geen gasontladingslamp, die hebben een veel beter rendement.

 

Gasontladings lampen :

 

-Natrium hoge druk lamp

-Natrium lage druk lamp

-TL buis

-Metal halide lamp

-inductie lamp

-spaarlamp

 

Nadeel van deze lampen is dat de inwendige weerstand veel te laag kan worden zodat ze veel te veel vermogen gaan ontwikkelen wanneer er geen ballast aan zou hangen. Ze hebben dus altijd een ballast nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie heeft de spaarlampen op de beurs gezien en heeft iemand ermee gedraaid ik weet dat ze in februari in de growshops komen 115 watt 2100k 8000 lumen 10000 branduren 220volt 0.65 ampere op de beurs waren ze 80 euris met ingebouwde starter als ze werken zijn ze top :|

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik weet dat ze in februari in de growshops komen  115 watt 2100k 8000 lumen

dat zijn ''maar'' 70 lumen per watt ongeveer.......

 

een 600watt lamp heeft ongeveer 150 lumen per watt (maar verbruikt wel een stuk meer)....

 

maar evengoed....6x115watt verbruikt ongeveer net zo veel dan een 600watter+vsa......en dan heb je zo'n 48000 lumen..(totaal).....da's nog altijd minder dan een 600watter (ca 90.000lumen)

 

alleen de warmte afgift zal wel minder zijn bij die spaarlampen....alhoewel...6 lampen bij elkaar ?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook gezien op de beurs en ik kon ze zelfs aanraken zonder mijn fikken te branden (vasthouden zelfs)

Ze waren 78 eurie en die gozer vertelde mij dat ze vergelijkbaar zijn (die 200 watter dus) met een 600 wat natrium mits je hem op een afstand van 15/20 cm hing van je toppen..

Ze konden ook gewoon in je huidige 600 watt fitting plus vsa...

Voor een kleine ketel lijken ze mij perfekt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...