Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

roodgordijn

Vraag Over Voeding Meten Met Een Ec Meter

Recommended Posts

hallo ik heb een vraag over voeding

 

ik gebruik canna flores + bloom bastic in de bloeifase

voorheen meten ik de flores en bloombastic gezamelijk om een juiste EC waarde te krijgen.

nu kom ik net van de GS en daar werd mij verteld dat ik eerst flores moet toevoegen tot de EC waarde die ik nodig heb.

(in mijn geval nu 1.4 in de na 5weken bloei)

en dan pas Bloombastic (booster) erbij gooien zoals op de fles word aangeraden

en dat is 1 ml per liter

 

toen ik vroeg of mijn ec waarde niet te hoog zou worden op die manier werd mij verteld dat dit niet het geval is omdat bloombastic (booster) geen voeding zou zijn?

en ik hoefde zelfs niet meer het EC na te meten nadat de bloombastic zou zijn toegevoegd

 

kan iemand hier wat meer duidelijkheid over scheppen?

 

ook werd mij verteld dat ik een PH van 6.0 moest aanhouden tijdens de bloei met bubbels

terwijl in een ander topic op dit forum verschillende mensen me aanraden om een ph van 6.2/6.3 te gebruiken

 

ik snap er nu echt geen bal meer van :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec waarde is wel belangrijk maar verschilt ook weer per substraat, welk substraat gebruik jij? en wat die booster betreft idd pas toevoegen na het meten van je EC van je basisvoeding.

Ph daarin tegen is mij altijd vertelt tussen de 5.4 en de 6.2 .

Rekening houden met het feit dat je ph in je pot ook op (kan) loopt.

 

water-basisvoeding-toevoegingen zoals enzym, booster, regulator en en.. en dan pas je ph corrigeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In die bloombastic zit een npk waarde van N-P-K 0-2.0-2.1. Die verandert je EC waarde niet zoveel.

Edited by NoNonSense

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec waarde is wel belangrijk maar verschilt ook weer per substraat, welk substraat gebruik jij? en wat die booster betreft idd pas toevoegen na het meten van je EC van je basisvoeding.

Ph daarin tegen is mij altijd vertelt tussen de 5.4 en de 6.2 .

Rekening houden met het feit dat je ph in je pot ook op (kan) loopt.

 

water-basisvoeding-toevoegingen zoals enzym, booster, regulator en en.. en dan pas je ph corrigeren.

 

je booster als eerste erin doen, en dan je ec goedzetten met je basisvoeding

 

water-booster(s)-basisvoeding-ph

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit nou eens een goede vraag.

Voor wat betreft de PH die is heel simpel.

 

Nl. Precies wat hobbyman zegt.

Alles tussen de 5.4 en de 6.2

Precies in het midden 5.8 is dus ideaal!

En idd ook rekening houden met je medium.

Daarom, is het advies ook, om je medium eerst in te wateren (met voeding, in ieder geval in de laatste spoelbeurt), totdat de juiste PH is bereikt.

 

 

Maar met die EC??

Als ik het schema van Canna volg, komt mijn EC idd veel te hoog.

 

Ik heb er nog nooit overgedacht om eerst de bloeivoeding tot de gewenste EC toe te voegen en daarna pas de rest.

Het zou best wel eens kunnen zijn, dat hobbyman ook hierin gelijk heeft.

 

Dus je water met de "hoofdvoeding" aanmaken tot de juiste EC.

En daarna pas de rest.

Dus Rhizotonic Cannazym Cannaboost en PK 13/14.

Daarna uiteraard de PH op het gewenste peil brengen.

 

Maar ik weet het dus eigenlijk ook niet, maar het klinkt eigenlijk niet zo raar.

En dat zou betekenen, dat ik te lichte voeding geef..

 

Wie weet het sluitende antwoord.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

dusss.... welk van de 2 antwoorden klopt nu :P?

 

Booster toevoegen na het meten van de EC met basis voeding

dit is wat de growshop me ook aanraden

 

of wat secretjardin zegt (wat ik eerst dus ook deed)

 

booster toevoegen en de EC goedzetten met basis voeding (flores)

 

@ hobbymen ik kweek op aarde

 

im still lost <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

stel je geeft eerst basisvoeding en je komt uit op een ec van 1.0, en je wil 1.2.. en je gaat met boosters aanvullen tot 1.2 dan klopt er niets meer van de verhoudingen en geef je wss veel te veel booster.

 

mijn advies? booster meegeven volgens schema(of ietsje minder als op het schema) en dan je ec goedzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zo had ik het ook van je begrepen SJ.

 

Maar als ik het schema in mijn geval van Canna Terra pak.

En ik doe alles er exact zo in als daar staat beschreven en ik meet dan mijn EC, dan is die veel te hoog. 2.9 met PK zelfs boven de 3.

Dus wat ik altijd heb gedaan, is alle additieven toevoegen in de aanbevolen hoeveelheid, en dan de EC op het gewenste niveau brengen met de flores.

Het heeft mij dus ook vaak verwonderd, dat ik daarbij dan nog niet de helft van de aanbevolen hoeveelheid kan toevoegen om de aanbevolen EC te bereiken.

 

De door de TS gestelde vraag, heeft me ineens doen vermoeden, dat ik het gewoon verkeerd doe dus en stelselmatig te weinig voeding geef.

Niet dat dat zo erg is, want de plantjes doen het goed.

Heb zelfs blauwe steeltjes..

 

Maar wat is nou DE goede manier..

 

Ik ga een mailtje sturen aan Canna, nou wil ik het weten ook..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

rocker, mosschien spreken ze daar van voeding ec en niet totale ec(incl kraanwater ec)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog wat ingewikkelder maken.........gebruik ook nog een ec-meter welke de watertemperatuur corrigeert........en je hebt nog weer andere waarde... en gooi dan het water van 18 graden bij de plant met een aardetemperatuur van 24 graden en je plantje wordt helemaal dol.

Wie geeft duidelijkheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet meer wie en wat ik moet geloven :blink:

 

in me vorige topic een paar foto's geupload en daar werd verteld dat me ph niet goed was.

dus ik me ph verhoogd van 6.0 naar 6.2...geen verbetering

nu moet ik me ph weer verlagen naar 6.0.

en bij de gs zeggen ze dat het een ec probleem is

en dat van met die booster toevoegen na de ec meten was hij heilig van overtuigt dat het beter was...

 

kan het niet zo zijn dat flores en bloombastic beide totaal andere stoffen bevatten en je om die reden niet je planten overvoed

zolang je maar aan de aanbevolen dosering houd, en het gedurende kweek langzaam van 0,5 naar 1,0 ml per ltr opbouwd?

 

overigens gebruik ik dit flores>bloombastic..... enzymen max 1x per week volgens de gs moest ik dit niet al te vaak gebruiken

alleen tijdens de laatste weken om je planten af te laten bloeien.

 

En nog wat ingewikkelder maken.........gebruik ook nog een ec-meter welke de watertemperatuur corrigeert........en je hebt nog weer andere waarde... en gooi dan het water van 18 graden bij de plant met een aardetemperatuur van 24 graden en je plantje wordt helemaal dol.

Wie geeft duidelijkheid.

 

ik dacht dat de temperatuur van het water alleen de PH waarde kon beïnvloeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@roodgordijn

Waarom zijn de betere ec-meters dan met temperatuur correctie uitgevoerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

intressant onderwerp, namelijk toen ik het op gevoel deed zonder ph en ec, werden mijn bladeren ( uiteinde ) geel ( laatste 2 week bloei ) maar de toppen groeide goed door.. enig idee hoe dit komt? mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec waarde is wel belangrijk maar verschilt ook weer per substraat, welk substraat gebruik jij? en wat die booster betreft idd pas toevoegen na het meten van je EC van je basisvoeding.

Ph daarin tegen is mij altijd vertelt tussen de 5.4 en de 6.2 .

Rekening houden met het feit dat je ph in je pot ook op (kan) loopt.

 

water-basisvoeding-toevoegingen zoals enzym, booster, regulator en en.. en dan pas je ph corrigeren.

 

je booster als eerste erin doen, en dan je ec goedzetten met je basisvoeding

 

Dit zou ik dus niet doen,eerst je A + B en dan toevoegingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mij dat ook al vaak afgevraagd i.v.m juiste doseringen....als je voortgaat op doseringen aangegeven op voeding zelf dan zit de EC waarde al goed met alleen de Flores te gebruiken....dus wat is dan de juiste werkwijze..

 

Ik doe het op deze manier, ik geef gewoon 1/3 van alles, ik kijk hoeveel mijn ec omhooggaat en bereken ik een volgende dosering vb. ditmaal 1/6 van alles om mijn gewenste EC te bereiken rekening houden met PH- .....

Het komt er op neer gewoon dat je eigenlijk bijna minder dan de helft van de aanbevolen dosering moet gebruiken om aan je EC te geraken.....wat eigenlijk zeer tegenstrijdig is met aanbevolen hoeveelheden op verpakkingen en kweekschema's.

 

Ik weet dus ook niet of dit een goeie werkwijze is want mss heeft de plant wel een hogere dosering van een bepaald voeding nodig dan een ander.....

 

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

fijne tips komen hier voorbij hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is exact mijn beredenering, post wat nuttigs, tja niet alleen wat nuttigs maar het moet ook nog ergens op slaan, of gewoon niet! de ene noob houd de ander bezig

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is exact mijn beredenering, post wat nuttigs, tja niet alleen wat nuttigs maar het moet ook nog ergens op slaan, of gewoon niet! de ene noob houd de ander bezig

Kan je me uitleggen wat ik verkeerd doe dan ?

R3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...