Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest snah

Ec Meter

Recommended Posts

Guest snah

Hallo ,

 

Ik heb een ph meter en heb deze met de 2 meegeleverde zakjes vloeistof gekalibreerd .

Vraag : hoe vaak moet ik kalibreren ?

 

Ook heb ik een TDS&EC meter . zonder handleiding

Moet deze ook gekalibreerd worden zo ja hoe doe ik dat ?

En wat is de ideale waarde voor als ik op mapito ga kweken ?

 

Mvg

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de pH meter een beetje schoon houdt dan gaat dat wel een tijdje mee. Ik meet zelf altijd even de pH van het kraanwater voordat ik er iets bij gedaan heb. Dat geeft doorgaans steeds vrijwel dezelfde waarde. Als die waarde toch af begint te wijken dan calibreer ik de meter maar weer eens.

 

EC meters heb je ook van die calibratie vloeistoffen voor. Ik heb bij mijn EC meters nog niet gemerkt dat die verlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er geen handleiding bij je meter?

Ik calibreer een keer per oogst, voordat ik begin.

In mijn handleiding staat dat ik vaker moet calibreren als ik agressieve vloeistoffen meet maar dat doe ik nooit.

Voor mapito hou ik de pH op ongeveer 5,6. De ec op ongeveer 1,6 maar ik let op de kleur van de planten.

Stekjes krijgen een lagere ec, 1,3 of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die PH meter loopt hier met de 3 weken op. Maakt niet uit of ik hem nat hou. Ik check altijd met kraan water of de waarde nog hetzelfde is,. wijkt het af dan ga ik kalibreren en is het weer goed. Gebruik ze wel om de dag. EC doe ik nooit wat aan want die blijft wel altijd goed hier.

 

Gr, Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

Hallo ,

Dank voor de reacties , maar toch is mij over de tds/ec meter nog het een en ander niet duidelijk . Nogmaals heb geen handleiding.

 

- wat meet de tds en wat moet ik daarmee ( ik lees hier niets over het meten van tds

- als ik de ec meet dan staan er 4 cijfers ( moet ik na 1 cijfer een komma plaatsen ? )

 

Heb kraanwater gemeten ,

Bij ec staat dan 0525 us/cm

Bij tds staat dan 0260 ppm.

 

Ook gedemineraliseerd water gemeten ,

Bij ec staat dan 0004 us/cm

Bij tds staat dan 0002 ppm.

 

Wie helpt mij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De EC van water zal inderdaad wel rond 0,525 kunnen liggen. Die TDS is dan berekend op een ppm van 500.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 0.525 zou kunnen indd,maar dit ligt toch echt aan waar je precies woont.

Jou EC is 0.5 en dat is meer dan genoeg om te weten.

Als je kalibreert bv de EC dan staat er op het zakje 1413 ms/cm(volgens mij)dan stop je je pen in het zakje en dan moet de EC 1.41 aangeven en dan zit je goed,doet ie dit niet,ga dan naar de stel groef,die zit bij de hanna onderaan en dan draai je deze naar het gewenste getal.

Andere EC meter's gebruik ik niet,misschien dat andere mensen je daarmee kunnen helpen

Suc6

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC en TDS zijn beide waarde die de (voedings)zouten in je water aangeven.

Het is zoiets als Meters en inches.

 

Europa, rekend in EC, de Americanen en Engelsen in TDS.

TDS dus gauw vergeten, want dan zul je steeds moeten om rekenen.

 

Bron.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ph meter moet je ijken zodra hij afwijkt van de ijk-vloeistoffen. :whistle:

Een ec meter moet je gewoon schoonmaken zodat je weer een goede meting krijgt( de ec van bluelab kan je niet eens ijken ,gewoon schoonmaken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je dat wel eens moeten doen dan? Ik check mij EC meter wel zo nu en dan, maar heb daar nog nooit iets aan hoeven te verstellen.

 

Ik zou eerlijk gezegd de EC meter weggooien als die niet de juiste waarde aangeeft. Of eerst proberen goed schoon te maken en, als het dan nog niet klopt, weggooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

@ wietbladeren

 

Ik woon in den haag , in een topic op dit forum uit 2010 is mijn kraanwater ec 0.2 en de ph 8.3 .

Heb gezocht wat de huidige waarden zijn , echter niet gevonden .

 

Ook zo'n zakje ijkvloeistof gehaald en de waarde lijkt te kloppen .

Een stelschroefje zit er niet op , ook niet in het batterijvak .

 

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me heel waarschijnlijk snah.

 

Als je meters deze water in kraanwater aangeven, kun je er redelijke wijze van uit gaan, dat de afwijking NOOIT veel zal kunnen zijn.

 

Een analyse van je kraanwater, kun je zo opvragen bij het waterleiding maatschappij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je dat wel eens moeten doen dan? Ik check mij EC meter wel zo nu en dan, maar heb daar nog nooit iets aan hoeven te verstellen.

 

Ik zou eerlijk gezegd de EC meter weggooien als die niet de juiste waarde aangeeft. Of eerst proberen goed schoon te maken en, als het dan nog niet klopt, weggooien.

Als je deze meter koop moet je deze ijke,de EC is nooit goed,de PH meestal wel,het kan kloppen dat als je de meter goed behandeld je dit niet gauw weer hoeft te doen.Maar de eerste keer is zeker noodzakelijk.(bij de hanna)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is merk en type van de meter?

Prutsmeters meten niet op drie decimalen dus ik ben zeer benieuwd.

(als 0525 daadwerkelijk 0,525 mS betekent)

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een mooi ding, maar zoveel geld en dan toch maar een 1-punts calibratie van de pH probe?

 

Dan zou ik hem toch voor de zekerheid wel altijd even checken in twee calibratie vloeistoffen (pH 4 en 7) om te kijken of de pH probe nog wel te vertrouwen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb ik ook gedaan wietefras,ik wilde zien hoe betrouwbaar deze meter was en hij kwam mett vlag en wimpel door de test en ik heb best wel veel van die meters in mijn handen gehad en dit is veruit de beste tot nu toe.

Als je water in het dopje doet en zorgt dat de pen vochtig blijft,blijft deze meter heel lang goed gekalibreerd.

Dit is echt een top ding

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doel meer op het verloop van zo'n pH probe. Dat hebben toch alle pH probes. Duur of niet ze gaan het over tijd gewoon steeds slechter doen. Met een 2-punts calibratie (offset + hoek) corrigeer je nog een beetje voor dat verloop, maar met een 1-punts (offset) calibratie kan dat niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is merk en type van de meter?

Die vraag was eigenlijk voor topicstarter Snah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest snah

Hallo er staat geen merk of type op mijn ec meter .

Het is een witte meter in een zwart hoesje .In het hoesje zit een blaadje in het chinees , wel staat daar EZ-1.

Ik heb een foto maar kan deze niet plaatsen in mijn gallerij wegens ruimte gebrek . geplaatste foto's kan ik niet verwijderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat het deze is:

http://www.aliexpress.com/item/TDS-ECmeter-good-quality-and-competitive-price/759243344.html

 

Staat helaas niet bij hoe je moet calibreren. Alleen dat je het niet verkeerd moet doen omdat je dan verkeerde waardes krijgt :)

 

Wat je op zijn minst kan doen is een calibratie vloeitstof kopen en kijken of het ding dan de juiste waarde aangeeft. Staat er in de chinese handleiding niet een standaard EC calibrate waarde genoemd? 1,413 bijvoorbeeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...