Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smellowmellow

3X 60Liter Dwc

Recommended Posts

Ja dat is dus de vraag. Mijn moederplant heeft het een hele tijd volgehouden op alleen een klein circulatiepompje. Zonder luchtstenen erbij. Ze deed het daar verder prima op totdat ik haar niet meer nodig had en ze nog een maand of wat vergeten en zonder lamp erop in een donker hoekje heeft gestaan.

 

Ik heb er dus geen hele kweek mee gedaan, maar diemoeder was een flinke plant. Geloof een cm of 90 breed en ook zo hoog. Mijn hele kast zat vol met die ene plant.

 

De DO test uit onderstaande link vergelijkt de verschillende opties en wat mij betreft is er geen enkel (significant) verschil:

http://www.420magazine.com/forums/blogs/183146/dissolved-oxygen-testing-3643/

 

Vooral dat als hij alles tegelijk aan zet en de minimale verhoging wat dat oplevert is heel duidelijk. Heb het zelf overigens ook nog even getest en kwam tot dezelfde conclusie. De verschillen vallen binnen de nauwkeurigheid van zo'n meter en zijn dus eigenlijk verwaarloosbaar.

 

Ik wil met mijn DO meter nog eens onderzoeken of extra luchtstenen (of wat dan ook) nou nog wat uitmaken voor de DO als de planten volwassen zijn en een maximale wortelkluit hebben. Maar goed, dan ben ik wel wat maanden verder voordat ze zover zijn :)

 

Maar goed, buiten dat lees ik toch ook dat extra bubbels wel degelijk helpen :innocent: Denk een keer twee DWC bakken naast elkaar te draaien waarbij de ene wel en de andere geen extra luchtstenen heeft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

like the vestax mixer lol

 

i think about, pythium,

subdue

chlorine dioxide

h202

and so on

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant topic SmellowMellow, misschien ga ik dat ook nog eens doen DWC. Heeft mij altijd interessant geleken. Eigenlijk heb ik dat al een keer gedaan, sort of... Kijk maar eens naar de eerste foto van mijn bouwverslag (oude situatie 12 jaar geleden), daar had ik die grote kratten vol met kleikorrels boven een vijver hangen, wortels er doorheen in het water hangend.

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word voor mij ook een first mug.. Op hoop van zegen.. ahhah

 

Owh zo draaide je je oude hok.. cool.. dan is het nu wel iets anders!! die bak van jou is wel ideaal!! deksels erop en knallen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lost, waterniveau laten zakken? over wat voor tijdsbestek zou dat gaan dan?

in principe gaat dat natuurlijk vanzelf. als ze gaan drinken gaat het zakken, hoe snel dat gaat ligt weer aan bepaalde factoren.

 

de vraag of extra luchtstenen voor meer/betere planten zorgt vind ik een interessante.

 

@Boefje, flooming is zeg maar een fontein pompje, alleen dan zonder de fontein. op een stevige pomp zou je best een slang kunnen aansluiten. slang wel op de bodem vast maken (of een bepaalde hoogte). of het voor voldoende DO zorgt? ik denk het wel, dat gaat zo makkelijk en snel. dat het bijna niet de uitdaging is.

Edited by L3dnov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet wat flooming is bedankt.

ik doelde zeg maar op een groot basin (bv 3mx3m) en daar dan de planten in hangen. Het basin zelf zou niet zo diep zijn. Dus om zo'n grote basin van do te voorzien moet je denk ik wel aardig wat "flooming" doen. dit kan natuurlijk niet met een zware pomp want dan spuit je tegen het plafond aan bijwijze. Dus kan je of met een slang werken denk ik of met meerdere kleine pompjes, wat ik liever niet doe

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe ondiep is ondiep? met een lichtpompje kan je al met een te ondiepe basin al teveel (lees: te luide) beroering hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lost, waterniveau laten zakken? over wat voor tijdsbestek zou dat gaan dan?

in principe gaat dat natuurlijk vanzelf. als ze gaan drinken gaat het zakken, hoe snel dat gaat ligt weer aan bepaalde factoren.

 

de vraag of extra luchtstenen voor meer/betere planten zorgt vind ik een interessante.

 

@Boefje, flooming is zeg maar een fontein pompje, alleen dan zonder de fontein. op een stevige pomp zou je best een slang kunnen aansluiten. slang wel op de bodem vast maken (of een bepaalde hoogte). of het voor voldoende DO zorgt? ik denk het wel, dat gaat zo makkelijk en snel. dat het bijna niet de uitdaging is.

 

Uiteraard gaat dat vanzelf. Maar lost had het over het niveau laten zakken hoe verder de planten komen. Dus niet elke keer bijvullen tot X-niveau.

 

(lees nog even mee met het verhaal flooming en lucht toevoeging)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het deels droog laten vallen van je DWC bak is geen goed idee, omdat je dan "cord roots" krijgt. Die leveren geen bijdrage meer aan de opname en daarmee beperk je dus je opbrengst.

 

 

Mag blijkbaar geen plaatje plaatsen naar een extern forum, maar die wortels zien er dan uit als een stuk touw wat uit de pot komt en dan pas de echte hydro wortels een stuk lager waar het waterniveau zit. Kun je net zo goed een lagere bak nemen in plaats van dat stuk leeg laten. Google op "cord roots hydro" gaf me een plaatje van wat ik bedoel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bak valt niet droog als je water nivo net wat onder de potten doet, hoe komen jullie daar toch bij?

 

Cord roots hydro geeft niet veel inzichy mar die wortels doel ik op, teken van goede plantzetting ed voor mij in een DWC, wel nivo zo hoog mogelijk, we hebben het over 10cm ofzo aan 'gap.

Het bevordert eea waar ze overheen kijjken volgens mij.

 

Zelfde als wel of niet afdekken van je aarde en wortels die dan ontstaan, is het te warm in je tent dan niet afdekken, anders wel want je gooit medium (en dus plant wat niet ontwikkelt) weg.

 

Kan je je water temperatuur maar moeilijk beneden 22C houden dan moet je er NIET aan beginnen, velen laten die factor buiten spel.. 23C is echt een kritieke grens, op 25C hebbie in no time van alles aan je broek hangen op vol DWC.

 

ohja..lagere bak is het geen DWC meer maar wordt het een SWC, je hoeft niet met een diepe grote bak te werken, het maakt het wel makkelijer voor je (meer water is minder verloop in ph/ec dus beter sturen).

 

D=deep

S=shallow

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die "gap" van 10cm is dan toch gewoon verloren ruimte? Wat moet je nou met een stel dikke touw wortels die geen voeding opnemen?

 

SWC of DWC gaat over het waterniveau. Als je in een bak van 30cm een "gap" laat van 10cm en de pot is ook nog eens 10cm hoog dan hou je dus nog maar 10cm water over. Dat kun je wel SWC noemen ja.

 

Maar goed, dan kun je dus net zo goed een bak van 20cm hoog nemen en dan 10cm winnen qua ruimte in je tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe ondiep is ondiep? met een lichtpompje kan je al met een te ondiepe basin al teveel (lees: te luide) beroering hebben.

Cm of 30

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook in 10cm water gedaan (met een 20cm hoge bak). Dat ging op zich ook prima, maar ik vond het toch lekkerder werken met iets van 20cm. Het is allemaal wat stabieler als je meer water in de bak hebt zitten. Nadeeel zal zijn dat je extra kosten hebt aan voeding.

 

Ik gooi de bak gewoon vol tot het water net boven de onderkant van de netpotten zit. Dan blijven de kleikorrels en dus de wortels in de netpot ook nog een beetje vochtig. Al moet je dan wel oppassen als je steenwol in je netpotje hebt zitten. Dat moet weer niet te nat worden, want anders gaat de boel daar rotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt toch wel mee extra kosten ? In principe kan je dan ook langer wachten met aanvullen

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wilt dat het net ónder je netpotje staat, de kleikorrels en dergelijk moet droog blijven. als dit namelijk vochtig blijft gaat het inderdaad rotten.

 

diepte: je wilt voornamelijk veel water hebben. en dat gaat het makkelijkst als je diepe bak hebt. met die bakken die jij hebt zit je goed hoor, Smellow. Je zal per bak 30-40 liter kwijt kunnen.

of zoals Boefje wilt, een hele grote bak. beide hebben hun voor en nadelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je meer water in de bakt hebt gaat het water ook wel langer mee ja. Dat vond ik met name het "gedoe" aan een platte bak. Wellicht scheelt het dan inderdaad ook niet (of nauwelijks) qua voeding. Er zal toch wel een voordeel aan zitten dat ze dat doen?

 

Het waterniveau net onder of net boven de bodem van de netpotten ziet je inderdaad beide genoemd worden. Ik volg de handleiding van het UC-DWC systeem van CCH2O en die zeggen dat het niveau net boven de onderkant van de netpot uit moet komen. Zal allemaal wel niet veel uitmaken, want met luchtstenen worden de potten vlak boven het water ook gewoon nat. Ik heb geen steenwol erin alleen kleikorrels dus het kan wel wat hebben.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zou dan de minimale diepte zijn voor een dwc?

 

lache, DWC dingen uit proberen in een SWC opstelling van 30cm diepte, dat is dus GEEN DWC maar een SWC en waternivo is het idd maar.. in een DWC bak kan je wel SWC'en in een SWC bak echter niet DWC'en

 

DWC is vanaf cm of 50 aan diepte en dan praat je over een bak met minimaal 60ltr water inhoudt en ja, meer water = meer buffer= stabieler in de EC ipv dat te weinig water (relatief gezien dan) veel invlodt op e metingen heeft, steilere leercurve

circu pompje vreet je wortels ook niet zo op en bubbels nergens goed voor met DWC, SWC is heel ander verhaal waar ineens veel DWC zaken echt niet op gaan.

 

Als je een volledig rondpompen systeem hebt heb je ook nog steeds bakken van een cm of 40 hoogte om het een DWC te laten zijn.

 

Emmers die je overal ziet zijn niet de 10ltr emmers die wij kennen en geven ook niet echt een goed beeld van DWC, ik heb het ook met emmers gedaan maar dan wel ex-medicijnemmers van 25ltr (meen ik me te herinneren, was 2005) en die zijn 45cm hoog, wou wel eens wat anders dan de Curver bak proberen toen en wat een gezeik zeg tov de Curver bak.

 

Zou handig zijn als we in de juste termen dingen bespreken, ik lul vanuit de DWC hoek ervanuit gaande dat je bak ook DWC is en geen SWC waarin je tegen veel bottlenecks aanloopt als je DWC insteek hebt en ik stel, als je bak lager dan 40cm is:

luchtpompjes ziin het einde en die platte bakken zijn best wel handig, kan ik met laag hokkie toe want ik heb geen halve meter bak staan en ook veel minder water rond sjouwen :likken:

 

Die "gap" van 10cm is dan toch gewoon verloren ruimte? Wat moet je nou met een stel dikke touw wortels die geen voeding opnemen?

Check ook wortelsystemen, elk zijn functie en 'cord roots' is plantzetting beter wat meer oplevert dan meer voeding op kunnen nemen wat op mij erg vreemd overkomt want wat hangt er nu in het water aan die dikke stengels dan, doet dan dat ineens niks meer of mis je 25% omdat het 'in de dorge lucht' zou hangen? linken svp want ik wil dat wel eens na lezen, zelf Googlen cord roots is alleen plaatjes kijken en die ken ik al

 

SWC of DWC gaat over het waterniveau. Als je in een bak van 30cm een "gap" laat van 10cm en de pot is ook nog eens 10cm hoog dan hou je dus nog maar 10cm water over. Dat kun je wel SWC noemen ja.

Zie wat ik boven typte aangaande DWC/SWC, Google er eens op, je hebt al een SWC en het gaat nooit een DWC worden

 

Maar goed, dan kun je dus net zo goed een bak van 20cm hoog nemen en dan 10cm winnen qua ruimte in je tent.

Ja dat kan, vraag dan dingen over je SWC en niet je DWC want je krijgt verkeerd advies waar je niks mee op schiet

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een SWC bak is hooguit 15cm hoog. Wat smellowmellow doet is dus gewoon DWC. Iedereen noemt het DWC, op blijkbaar 1 persoon na :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras

:withstupid: hoe kon ik ooit zo dom zijn om maar te betwisten wat jij stelt?

 

Misschien als je de hydro afdeling van deze growfaq eens doorneemt, en dan nog eens alles terugleest wat je gepost hebt over waternivo en bubbels die nodig zijn enzo, je beslaat 1/4 van wat er te weten valt maar lult wel als de professr hier, ik heb een heleboel opgestoken in mijn 2jr OG en zelf ik had maar 1/3 vd kennis.

 

Klik

 

Ook mooi verhaaltje voor je waarin uitgelegd wordt wat je nu met EC vs PPM aan moet en waarom PPM in sommige gevallen (zacht water bibhvoorbeeld) een handiger reken- en meeteenheid is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy guys.. leren van elkaar is wat je hier moet doen.. niet elkaar afbranden.. aannemen tot het tegendeel bewezen is.. zeiken ga je maar ergens anders doen!

 

Ik wil alleen maar wat leren! Nou ja. Niet wat.. gewoon zoveel mogelijk.. er is geen topmanier.. daar ben ik al achter. . Er is echter wel een combi van goeie manieren!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, dat is inderdaad het verschil tussen jou en mij. Jij blijft stoïcijns volharden in een Growfaq uit 2001(!) en ik volg liever de laatste technieken en inzichten.

 

Overigens zegt die link helemaal niets anders dan wat ik ook al zei. Waarom geef je niet een link die "bewijst" wat jij zei? Dus een link naar een pagina waar beschreven staat waarom 10cm loze ruimte in je "SWC" zo'n geweldig idee is. Als het kan liefst wel iets uit dit decennium, want er zijn nogal wat inzichten veranderd sinds de vorige eeuw.

 

ppm=EC*500 (VS standaard). Dat is echt alles wat daar over te zeggen valt.

 

@smellowyellow, Uiteindelijk is er natuurlijk wel een topmanier. Al zal het misschien niet veel schelen. Zoals ik al zei, het waterniveau net onder of net boven de onderkant van de netpot maakt niet veel verschil omdat je met die bubbels toch alles wel nat sproeit. Ik heb alleen liever iets meer buffer en als de luchtstenen door een enorme wortelkluit bedekt zijn werkt dat spetteren al een stuk minder.

 

Een "gap" van 10cm is echter wel een heel ander verhaal. Of als je geen bubbels in je bak wil hebben. Dan zul je de netpot toch ook vochtig moeten houden. Dat kan met druppelaars of gewoon het water wat hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...