Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

"spirituele" Ontwikkeling

Recommended Posts

En nee 1+1 is niet soms 1, het is altijd 2...

 

In de marketing, zegt men zelfs 1+1=3

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

1+1=3 zegt Opticlimate ook toch?

 

Voor computernerds is het trouwens: 1+1=10

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel allemaal weer voor de reacties, mede daardoor begin ik mezelf steeds beter te begrijpen.

 

 

Ik zie geen foto FOTH.

 

Je draait weer eens iets om om er jouw draai aan te willen geven, :whistle: maar wat ik dus zei was dat GEEN normaal eetpatroon absoluut WEL slecht voor je gezondheid is. ;)

 

Maak er geen eigen draai aan, maar zijn gewoon gevallen uit de praktijk.Personen die niet roken of drinken, gezond eten, sporten & dan nog jong komen te sterven.Een oudere vrouw die leeft op een crash dieet (kroketten etc), rookt & dan al 83 jaar is, dus tsja om de wetenschap er maar weer bij te halen, is gewoon botte pech.

Wat ik ook niet tegenspreek, maar wederom dat was ook niet wat ik probeerde over te brengen...

Aad, ik snap je even niet volgens mij. Ben jij dezelfde persoon als Konopi, of heb je het verkeerde stukje tekst in je quote opgenomen?

 

Bij mij is 1+1 soms 1, omdat alles met elkaar één is, en soms is 1+1 wel 2,

Ik antwoorde eerst op Konopi en daarna op jouw bericht. :)

Ahh vandaar, ik vatte het even niet gister. :P

 

Inderdaad Rocker en Wietefras, en 1 hamer en 1 (grote)spiegel maakt (plusminus)1000 stukjes.

Het hangt er dus van af in welke context het staat, maar ook zeker met wat voor bewustzijn je er naar kijkt, het onmogelijke is mogelijk.

 

 

Geniet lekker mee Beaker! :dope:

 

 

Gister weer gaan eten, en ook weer een joint opgestoken.

Die joint gaf weer een hele hoop inzichten in veel dingen die op het moment spelen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen zondag heb ik de Ayahuasca ceremonie gehad.

Ik heb een hoop dingen geuit, al weet ik van het meeste niet veel meer, ik was nogal ver weg.

Enkel heeft het niet echt iets gebracht, ik heb geen herinneringen aan vroeger gezien of iets dergelijks.

Ook merk ik verder niet dat er iets veranderd is in mij.

 

Ik vraag me ook sterk af of ik niet enkel dingen van andere mensen geuit heb, dat gebeurd me in het dagelijks leven nogal eens.

Dan neem ik bijvoorbeeld angsten, verdriet of stress over van andere mensen.

Volgens de begeleidster zou het wel iets van mezelf moeten zijn, maar die vond ook dat ik wel heel vreemd reageerde in de ceremonie, in vergelijking met anderen.

 

Nu weet ik het even niet meer wat ik nog moet/kan doen om dingen van mezelf op te lossen of inzichten uit gebeurtenissen in mijn leven te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spijtig dat je niets uit de ceremonie hebt kunnen halen. :mellow:

 

Zat je tijdens de ceremonie op "herinneringen aan vroeger o.i.d." te wachten of ben je met deze verwachting de ceremonie ingegaan?

Het beste kun je de ceremonie zonder verwachtingen en met een leeg hoofd (indien mogelijk) in gaan, want je ontvangt op dat moment waar je (onderbewustzijn) het meeste behoefte aan heeft (dit is dus geen keus ^_^ ). Als dit op dit moment een andere boodschap is dan "herinneringen aan vroeger o.i.d.", maar je legt je focus toch op "herinneringen aan vroeger o.i.d.", dan gaat de boodschap geheel aan je voorbij (dit zijn niet altijd visioenen of herinneringen, maar kunnen op diverse manieren komen). Daarom helpt meditatie ook enorm om je hoofd leeg te maken, maar je had al aangegeven dat dat ook niet bij jou werkt.

Misschien zul je eerst moeten leren om geduld te hebben, voor je verder komt?

 

Hoe heb je het verder ervaren? Voor herhaling vatbaar of niet? Elke ervaring schijnt totaal anders te zijn. ;)

Ik kan me al weer verheugen op de ceremonie deze zomer. :o

 

Alles komt goed kerel. :hug:

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor jullie reacties!

 

Ik zie niet helemaal in hoe mij dat kan helpen Rocker, maar ik zal die link eens doornemen.

Ik had wel wat gegoogled over Steiner, maar ik kreeg voornamelijk info over scholen.

 

 

Ik ben de ceremonie ingegaan met de hoop dat de Ayahuasca zou werken bij me Beaker.

En ik had de hoop dat het me wat inzichten zou geven waarmee ik weer verder zou kunnen.

De laatste tijd helpt meditatie wel wat, en dat zou ik misschien gewoon elke dag moeten doen.

Maar ergens ben ik gewoon te lam om het te doen en werkt het ook niet altijd.

 

Ik heb al jaren geduld volgens mij, maar misschien nog niet genoeg.

 

Het is allemaal goed zoals het is, althans zo zie ik het meestal, maar ik begin een beetje klaar te raken met die instelling.

 

Het is wel voor herhaling vatbaar, dat wel, ik heb het niet als negatief of positief ervaren, het was gewoon een ervaring ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is allemaal goed zoals het is, althans zo zie ik het meestal, maar ik begin een beetje klaar te raken met die instelling.

:lol:

 

Je moet jezelf niet wijs gaan maken dat alles goed is zoals het is, als je dat ook niet werkelijk zo voelt, want dan neem je jezelf in de maling en dat werkt averechts.

Blijkbaar voelt het allemaal niet goed zoals het is, dus verdring dat gevoel van ongenoegen niet, maar laat het volledig toe; voel je kut, chagrijnig, ongeliefd, ongeaccepteerd or whatever! Laat alles gewoon zo zijn zoals het is en sta stil bij wat je gevoel zegt en vaak komt je uiteindelijk vanzelf bij de kern van het "probleem".

 

Mediteren doe ik iedere dag. De ene dag gaat het "beter" dan de andere dag, maar nou juist de dagen dat het meer moeite kost, zijn voor mij het meest kostbaar, want dan merk ik wat al dat denken met me doet.

Als je alleen gaat mediteren als het goed voelt, gaat het aan zijn doel voorbij. ;)

 

Ik vind dit zelf een fijne geleide meditatie.

http://youtu.be/vH4pgC1itB4

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak mezelf niet wijs dat alles goed is zoals het is.

Het is ook werkelijk zo, enkel zie ik dat niet altijd.

Zo ook vandaag.

 

 

Ik heb net even een goed gesprek met iemand gehad, en dat lucht weer een beetje op.

Er zat/zit nogal wat frustratie/verdriet/boosheid in me en ik trok het allemaal even niet meer.

 

Ik ben sinds vrijdag gestopt met blowen en daardoor komt dat nu weer meer naar boven.

Het blowen onderdrukt die gevoelens nogal bij me volgens mij.

 

Ik heb gister en vandaag nog wat mailcontact gehad met de ceremonieleidster en die kwam net met wat meer duidelijkheid over waarom ik van mijn verleden niets meer kan herinneren.

Het blijkt dat je vanaf je geboorte tot aan je tiende levensjaar nog aan de andere kant was (niet volledig ingedaald op aarde) en dus is het niet zo verwonderlijk dat je je niets meer herinnert vanuit die periode.

 

Het verleden van mij kan in een volgende ceremonie wel naar boven komen, er zat blijkbaar nog wat anders in de weg wat er eerst uit moest.

 

 

Dankjewel voor die geleide meditatie, ik zal die eens proberen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, 1 en 1 is niet altijd 2, had de meester destijds niet zo boos op me moeten worden! :D

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had wel wat gegoogled over Steiner, maar ik kreeg voornamelijk info over scholen.

Wat je ook doet, deze man gaat je inderdaad echt niet helpen. :whistle:

http://www.kwakzalve...dolf-1861-1925/

https://nl.wikipedia...che_geneeswijze

http://www.quackwatc...nd/steiner.html

http://thesteinerquotes.tumblr.com/

En zo te lezen is de cermonieleidster zelf ook niet helemaal van deze aarde...en dan niet in enig goede zin.

Ik hoop dat je wat rust kunt vinden zonder het te moeten zoeken bij deze niet helpende neppers.

Edited by Aad
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat hebben de kleinschalige en ‘duurzame’ Triodos Bank, de farmaceutische concerns Weleda en Wala, het kerkgenootschap De Christengemeenschap, het keurmerk Demeter voor de biologisch-dynamische landbouw, het Driebergense Louis Bolk Instituut, de ‘vrije’scholen en de Vrijeschool Pabo van Hogeschool Leiden met elkaar gemeen? Het antwoord is heel eenvoudig: ze zijn allemaal in handen van antroposofen, aanhangers van de Oostenrijkse occultist Rudolf Steiner (1861-1925), en worden gebruikt om het gedateerd en pseudowetenschappelijk gedachtegoed van Steiner handen en voeten te geven. Van nazisympathisant tot Triodosklant: welkom in antroposofenland.

 

Spanningsveld

2 Er is in mijn optiek niks mis mee dat mensen zich groeperen rond een bepaald geloof, dat collectief belijden en mekaar daarin bevestigen. We hebben nog altijd zoiets als vrijheid van godsdienst en zelfs al is het geloof dat wordt beleden nog zo absurd, het blijft een persoonlijke keuze waar een (anders)denkende medemens vaak alleen maar eens meewarig de schouders voor kan ophalen. Maar…geloven staat vrij. Een ander verhaal wordt het wanneer mensen hun geloof gaan verkondigen alsof het om feiten gaat en anderen daar ook van willen overtuigen, onder andere door zich op maatschappelijk vlak te profileren. In deze schemerzone bevinden antroposofen zich met hun antroposofie en de maatschappelijke werkvelden die zich op Rudolf Steiners hersenspinsels beroepen.

Antroposofen zijn zich er van bewust dat hun gedachtegoed moeilijk verkoopt, maar hebben daar al in Steiners tijd een mouw aan gepast: zwijgen over hun ware intenties[1]en terwijl zo veel mogelijk projecten opzetten – als het even kan met overheidsgeld. Dat blijkt aardig te lukken en anno 2015 vinden we wereldwijd duizenden antroposofische initiatieven: scholen, banken, apotheken, zorginstellingen, boerderijen, therapeutica, noem maar op. Van alle New Age-bewegingen mag de antroposofie met recht de meest succesvolle worden genoemd. Desondanks is er veel kritiek op de beweging en haar volgelingen. De relatie van antroposofen met de rest van de samenleving is doorheen de geschiedenis van de beweging altijd een probleem geweest. De oorzaak daarvan ligt in eerste instantie bij Steiner zelf, die erop wees dat antroposofen zich moeten distantiëren van niet-antroposofen – tenminste wanneer blijkt dat ze niet te bekeren zijn. Rudolf Steiner sprak bijvoorbeeld over de tweespalt tussen niet-antroposofen en antroposofen en stelde dat niet-antroposofen ten onder zouden gaan als ze de hulp van antroposofen niet willen aanvaarden. Er moet op niet-antroposofen worden ‘ingewerkt’ en als dat niet lukt, moeten niet-antroposofen weg worden gehouden.[2] Want, dixit Steiner, antroposofen hebben een missie voor de wereld te vervullen: het redden van de aarde en haar beschaving voor de ondergang.[3] Aan hoogmoed ontbrak het Herr Steiner in ieder geval niet, wat duidelijk naar voor komt in zijn apocalyptische ideeën en de rol die antroposofen daarin voor de samenleving zouden moeten spelen. Een groter spanningsveld wij/zij kan men bijna niet creëren en het is dan ook niet vreemd dat de antroposofische beweging door sektedeskundigen als sekte wordt beschouwd.[4] [5]

Geesteswetenschap

Nochtans was Steiner aanvankelijk niet zo kritisch ten opzichte van de samenleving. 3 Hij ambieerde zelfs een vooraanstaande maatschappelijke positie, die van professor. Omdat Steiner echter zijn studie natuurwetenschappen aan de Technische Universiteit van Wenen niet had afgemaakt en hij zijn doctorstitel in de filosofie louter door een professor van de Universiteit van Rostock had toegekend gekregen op basis van het schrijven van een (niet verdedigd) proefschift zonder aan de Rostockse universiteit te hebben gestudeerd, kwam hij van staatswege niet in aanmerking voor een aanstelling als professor. Kortom: Dr. Steiner liep in werkelijkheid rond met een niet-geaccrediteerde doctorstitel. Ook vandaag de dag nog te koop via een of andere malafide Amerikaanse ‘University’. Uiteraard totaal waardeloos. Naar het grote publiek toe komt het uiteraard goed over wanneer je ‘doctor’ voor je naam kunt plakken. Maar om een academische carrière uit te bouwen is een titel zonder bijhorende vakkennis onbruikbaar.

Dr. Steiner treedt in 1902 dan maar toe tot de Duitse tak van het Theosofisch Genootschap, een door de occultiste Madame Blavatsky opgerichte loge, en bekleedt er al vrij vlug de hoogste positie. Steiner begint zich tijdens zijn theosofische periode meer en meer tegen de wetenschap te keren, omdat die volgens hem te materialistisch is. Of anders gezegd: des duivels. In 1913 breekt hij met het Theosofisch Genootschap en richt zijn eigen Antroposofische Vereniging op. Hij doopt de inzichten die hij grotendeels heeft overgenomen van anderen, maar vooral van Blavatsky, om tot antroposofie of geesteswetenschap, verzamelt een trouwe schare volgelingen om zich heen en bouwt in het Zwitserse Dornach een tempel die hij naar Goethe noemt: het Goetheanum. Dit is momenteel nog altijd het wereldwijde hoofdkwartier van de antroposofische beweging.

Door zijn antroposofie als geesteswetenschap te benoemen, toont Steiner zich van zijn meest pragmatische, maar ook sluwste kant: hij usurpeert een gangbaar begrip (zoals het in de academische wereld gebruikte geesteswetenschap) en koppelt er een volledig andere betekenisinhoud aan die alleen bij ‘ingewijden’ bekend is. Zo creëert hij niet alleen een schijn van wetenschappelijkheid, maar opent hij dankzij een begrip dat vertrouwd in de oren klinkt deuren die anders – wanneer Steiner kleur zou bekennen – gesloten zouden blijven. Het gebruik van zelfgemaakte homoniemen – en de daardoor ontstane begripsverwarring – is een van de belangrijkste karakteristieken van de antroposofische beweging die nog te vaak miskend en onderschat wordt. In 1983 wees de pedagoog Imelman er overigens in zijn analyse van de antroposofische pedagogiek al op dat antroposofen graag gebruik maken van de willekeurige associatie.[6]

4 Steiners corpus

Steiner, die zichzelf helderziende gaven toedichtte, beweerde allerlei te zien wat met het gewone oog niet waar te nemen is. Hij, als zogenaamde ingewijde, had inzage in bovenzinnelijke werelden. Waaruit bestonden zijn ‘imaginaties’ dan zoal? Om dit te weten te komen, staan ons maar liefst 354 boeken waarop de naam van Rudolf Steiner prijkt ter beschikking. Steiners gedachtegoed beslaat een breed spectrum en niet zelden hebben zijn beschrijvingen veel weg van iemand die onder invloed van geestesverruimende middelen is.

Wat Steiner zoal aan ‘realiteiten’ waarnam, was niet gering: duistere machten of demonen die zich, wanneer moeder de vrouw niet vaak genoeg het stof afneemt, in huis nestelen; kabouters die in de diepten van de aarde in diamantmijnen werken[7]; elfen en gnomen[8]; de uit Perzische overleveringen afkomstige kwade geest Ahriman, de lelijke duivel die zich bedient van het schrift om de mens in zijn macht te krijgen[9]; zijn alter ego Lucifer, de knappe verleidelijke duivel[10]; als tegengewicht ook engelen, aartsengelen en nog enkele toonladders hogere engelen; het zonnewezen Christus dat van de ene Jezus op de andere overging (want er waren er volgens Steiner twee); het mythologische verzonken continent Atlantis en zijn aan de zondvloed ontsnapte Ariërs, de meest ontwikkelde soort op aarde die onze huidige cultuur bepaalt[11]; het blanke of Arische ras, dat alleen maar voordelen heeft ten opzichte van andere rassen[12]; de van de mens afkomstige aap; probleemkinderen waarvan de oorzaak van hun probleem in een rekenfout in de kosmos moet worden gezocht[13] en de ridders van Koning Arthur die Steiner begin 20ste eeuw met eigen ogen te paard op de heuvels van Groot-Brittannië zag galopperen, zijn maar enkele van zijn denkbeelden. De ziener toverde er nog talloze andere uit zijn hoge hoed.

Wie nu denkt of meent te beweren dat deze imaginaties misschien door de ‘ziener’ bedoeld waren als beeldspraak, komt van een kale kermis thuis. Hij nam deze zaken niet alleen voor waar, maar beweerde ook het over realiteiten te hebben. Voorbeelden waarbij hij engelen, geesten, gnomen, enz. als realiteiten aanduidde, zijn te vinden in meerdere van zijn publicaties. Door Steiner vaak aangehaalde uitspraken wanneer hij het over zijn bovenzinnelijke waarnemingen en imaginaties had, zijn onder andere: ‘dit zijn gewoon feiten’, ‘dit zijn wetmatigheden’ en ‘het is nu eenmaal een waarheid’.

Steiner zelf beweerde dat hij zijn kennis van ‘hogere werelden’ uit een onzichtbaar boek haalde, de Akasha-Kroniek. De historicus Helmut Zander, een van de best 5 gedocumenteerde onderzoekers op het gebied van de antroposofie, heeft echter minutieus aangetoond waar Steiner de mosterd haalde. Zo bleken bijvoorbeeld Steiners onthullingen over het mythologische Atlantis integraal te zijn overgenomen uit de sciencefictionroman The Coming Race van Edward Bulwer-Lytton (1803-1873).[14]

Steiners werk is doorspekt met de meest absurde nonsens, maar dat is tegelijk de kracht van de antroposofie. Wie toegang tot Steiners gedachtegoed wil, is genoodzaakt om zich doorheen al deze humorloze kolder heen te werken. Steiner lezen met een kritische, scherpe geest, én in de wetenschap dat wat je leest als waarheid en werkelijkheid wordt verkondigd, is quasi onmogelijk. De enige optie is je verstandelijke functies uitzetten: ogen toe en eten die onverteerbare hap. Mijn ervaring is dan ook dat academici al na het lezen van enkele pagina’s uit Steiners oeuvre doorhebben dat ze met je reinste quatsch te maken hebben en de antroposofische lectuur naast zich neerleggen. En toch – ondanks de in het gedachtegoed aanwezige rassenleer, de overheersende pseudowetenschap, de misleidende begripsverwarring, de geheime religie en het elitaire karakter – blijven Steiners ideeën afname vinden in de samenleving.

In de zestiende eeuw vond een wetenschappelijke revolutie plaats. Anno 2015, een half millennium voortschrijdend inzicht later, roeptoeteren antroposofen – in navolging van hun geestelijk vader Steiner – dat dé wetenschap een demonisch instrument is en laten ze zich liever leiden door kabouter-, trollen- en elfenwijsheden of inzichten van andere creaturen die voor hun ‘geestesoog’ verschijnen. Allemaal goed en wel, maar wat kan je maatschappelijk van antroposofen verwachten als ze het verschil tussen waanbeeld en werkelijkheid niet zien? Of sterker nog: denken dat de waan de werkelijkheid is en omgekeerd?

Antroposofische praxis

Onder andere door het pretentieuze boegeroep van postmodernisten op de verworvenheden van de moderne wetenschap zijn het gouden tijden voor charlatans. Allerlei instituten gebaseerd op gebakken lucht schieten als paddenstoelen uit de grond. Aura-healers, magnetiseurs en andere piskijkers die zelfs niet kunnen uitleggen waar ze mee bezig zijn, vinden de weg naar het grote publiek. God mag dan door Nietzsche wel dood verklaard zijn, het geloof in en de hang naar het onverklaarbare is daardoor zeker niet verdwenen. Voor wie de feiten te pijnlijk zijn, rest nog altijd de fictie, de vlucht in de fantasie. Wie zei ook alweer dat religie opium 6 van het volk is?

De opmars van het irrationele komt antroposofen goed uit. Als wij terug in gebedsgenezers en toverkollen willen geloven en daar tonnen geld aan willen spenderen, dan kan Rudolf Steiners gebedsmolen ook wel weer worden aangedraaid, niet? En zo surfen antroposofen mee op de golven van de zee van baarlijke nonsens die iedere dag de kusten van de beschaafde wereld overspoelt. De antroposofische oceaan van halfwijsheid beslaat een heel gamma aan toepassingen: steiner/vrijeschoolpedagogie, heilpedagogie, sociaaltherapie, biologisch-dynamische landbouw, euritmie (dans), organische architectuur, banken, ouderenzorg, antroposofische geneeskunde, farmacie, cosmetica, … Antroposofen zitten overal, maar toch voornamelijk bij de meest kwetsbare mensen in de samenleving: kinderen, zieken, ouderen en gehandicapten. Bij die doelgroepen zijn ‘wonderen’ gemakkelijker aan de man te brengen en wordt al vlugger een wonder verwacht. Hoeveel kankerpatiënten is door antroposofen valse hoop[15] gegeven met het kwakzalvermiddel Iscador?[16] En hoeveel van die patiënten zijn een onnodige en pijnlijke dood gestorven doordat ze zich niet regulier wilden laten behandelen, omdat ze op de antroposofische inzichten vertrouwden? Dat een antroposofisch arts zoals Erik Baars al 8 jaar een leerstoel heeft aan de Hogeschool Leiden en in de hoedanigheid van ‘onderzoeker’ doodleuk in de media mag verkondigen dat maretak tumoren doet verdwijnen[17], is niet alleen een schande voor de medisch/academische wereld, maar toont ook aan dat antroposofische kwakzalverij niet langer door allerlei achterpoortjes de academische wereld binnenkomt. Steiners volgelingen worden zelfs door de grote poort van hogescholen binnengeloodst.

Hogeschool Leiden heeft overigens niet alleen een lectoraat antroposofische gezondheidzorg geïnstalleerd, maar biedt ook een opleiding tot antroposofisch leraar aan: de Vrijeschool Pabo (voorheen Hogeschool Helicon). Aspirant-leraren krijgen er een antroposofisch bad en mogen daarna het gevaarlijke en onwetenschappelijke[18]steinercurriculum op de kinderen loslaten.[19] [20] De antroposofische ‘vrije’school is de bekendste branche op de antroposofische markt. Dat de antroposofische school decennialang te kampen heeft met een onuitputtelijke stroom van kritiek van zowel oud-leerlingen, ouders, academici, journalisten als politici en meermaals aangetoond is dat dit soort onderwijs ondermaats is[21] [22], weerhoudt antroposofen er niet van om te blijven scanderen dat hun onderwijs het betere onderwijs is.

De rol die de media hierin spelen is opvallend: als je de Nederlandse kranten van het voorbije jaar erop naleest, lijkt de antroposofische pedagogiek wel het achtste wereldwonder. Dit is nochtans dezelfde pedagogiek die in Duitsland een enorme aantrekkingskracht voor extreemrechts blijkt te hebben. Maar liefst vijf keer haalde de antroposofische waldorfscholen er het voorbije jaar de krantenkoppen in verband met overmatige sympathieën voor extreemrechtse en samenzweringstheorieën.[23]Extreemrechtse demagogen die aanhangers rekruteren, zouden een voorkeur hebben voor leerlingen van antroposofische scholen. Dat lijkt op het eerste zicht vreemd, omdat de steinerbeweging het imago heeft van vergaarplaats voor geitenwollensokkendragende boomknuffelaars die zich in slecht onderhouden hippiecampers van de ene Moeder Aarde-viering naar de andere begeven. Maar schijn bedriegt. Bij nader inzien is het helemaal niet zo vreemd dat leerlingen van de antroposofische school gemakkelijk aansluiting vinden bij extreemrechtse bewegingen. De kern van het antroposofisch mensbeeld waarop de steinerpedagogie zich beroept, is immers Rudolf Steiners rassenleer. Doordat de antroposofische school Steiners inzichten op een voor kinderen aangepaste wijze aanbiedt, krijgen ze de antroposofische geest, die fundamenteel Germano-centrisch is, met de paplepel ingegeven. Even ter herinnering: het is nog geen twintig jaar geleden dat in Nederland onder druk van de publieke opinie de ‘vrije’scholen het vak ‘Rassenkunde’ uit het lesprogramma verwijderden.[24] Dit is echter slechts een lippendienst gebleken. Antroposofen hebben nooit werkelijk afstand genomen van Steiners racisme en publiceren op dit moment nog steeds onversneden racistische teksten van Steiner en zijn adepten zoals Richard Karutz en Max Stibbe.[25]

Koekoeksei

Maar het gaat verder dan antroposofische scholen als speelveld voor ideologische doeleinden[26] of de antroposofische geneeskunde en haar magische geneesmiddelenleer.[27] Er is eenvoudigweg geen antroposofisch werkgebied waar geen geurtje aan is. Als antroposofen al stil worden wanneer er kritische vragen worden gesteld over hun hedendaagse praxis, dan blijken ze wanneer het over de geschiedenis van hun beweging gaat wel doof en stom te zijn.

Het is ook lastig om als beweging die voornamelijk inkomsten genereert aan de linkerzijde van de maatschappij toe te geven dat je ideeën zo rechts zijn dat zelfs in het Derde Rijk de nazi’s ervoor open stonden. We gaven al het voorbeeld van de huidige relatie van extreemrechts met de waldorfscholen in Duitsland, die tijdens het 8 naziregime overigens op de steun van niemand minder dan nazipartijleider Rudolf Hess konden rekenen. Antroposofen lieten ook geen gelegenheid onbetuigd om de nazi’s te overtuigen dat hun scholen ‘op kleine schaal dat verwerkelijken wat de volksgemeenschap in de nationaalsocialistische staat in het groot nastreeft’[28]

Ook op het gebied van de geneeskunde lieten antroposofen in het Derde Rijk van zich horen en trad de vereniging van antroposofische artsen in het kader van de nationaalsocialistische gezondheidspolitiek de ‘Reichsarbeitsgemeinschaft für eine Neue Deutsche Heilkunde’ bij. Het farmaceutisch bedrijf Weleda ondersteunde op haar beurt dan weer de SS-arts Sigmund Rascher, een oud-leerling van de antroposofische school die in het concentratiekamp Dachau dodelijke proeven op mensen deed. Weleda voorzag Rascher van de nodige materialen.[29] Ditzelfde Weleda profileert zich vandaag de dag als mens-, dier- en natuurvriendelijk. Die mensvriendelijkheid heeft het bedrijf er enkele jaren geleden evenwel niet van weerhouden om samen met onder andere zusteronderneming Wala een journalist tienduizenden euro’s te betalen om critici van alternatieve geneeskunde in diskrediet te brengen en publiekelijk aan de schandpaal van de media te binden.[30] Weleda toen en nu. Mensvriendelijk?

De biologisch-dynamische landbouw, met haar stokpaardje Demeter, had meer dan een voet binnen bij de nationaalsocialisten. In hetzelfde concentratiekamp waar Rascher zijn mensenproeven deed, bevond zich een biologisch-dynamische tuin en in 1935 werd het ‘Reichsverband für biologisch-dynamische Wirtschaftsweise’ coöperatief lid van het nationaalsocialistische ‘Deutschen Gesellschaft für Lebensreform’.[31] Hoge SS-functionarissen voerden op verscheidene plaatsen de biologisch-dynamische landbouw in en Demeter bejubelde in haar tijdschrift Adolf Hitler en de militaire overwinningen van het Duitse Rijk.[32]

Extreemrechtse elementen zijn ook terug te vinden in De Christengemeenschap. De toonaangevende antroposofische priesters Werner Haverbeck en Friedrich Benesch waren nazi’s en behoorden zelfs tot de SS. In 1963 richtte Haverbeck in Vlotho het Collegium Humanum op: een studiecentrum dat aansluiting probeerde te krijgen met de ecologische beweging. In de jaren 70 hadden in het Collegium Humanum de voorbereidende gesprekken voor de oprichting van de politieke partij ‘Die Grünen’ plaats. In 2008 werd het Collegium Humanum verboden[33], omdat het een neonazistisch centrum van holocaustontkenning en antisemitisme was. Paradoxaal genoeg waren het ‘Die Grünen’ die hadden aangedrongen op het verbod. Misschien 9 waren ze niet zo blij dat de extreemrechtse antroposofen hun koekoeksnest onder de linkse vogel hadden geschoven?

Het mag wel duidelijk zijn dat antroposofen – zonder afstand te nemen van hun racistisch gedachtegoed – de laatste decennia nogal een koersverandering van rechts naar links hebben gemaakt. Antroposofen zijn dan ook gespecialiseerd in het leggen van eieren in andermans nest en het laten leggen van andermans (gouden) eieren in hun nest, afhankelijk van wie aan de macht is en wat het meeste voordeel oplevert. Net zoals kameleons veranderen ze van gedaante als de omgeving dat vereist. Een ander, of beter, iemand anders’ jasje is zo aangetrokken: Collegium Humanum, geesteswetenschap, Goetheanum, vrije school, duurzaam ondernemen, … Een naam op een stuk papier zetten is snel gebeurd en nadien kan je doen wat je wil. Wie om uitleg vraagt, krijgt een postmodern betoog te horen. Anything goes.

En dan was er nog…

Oh ja, duurzaam ondernemen. Ik noemde in het begin ook nog even de Triodos Bank, de financiële melkkoe van het antroposofisch netwerk. ‘Duurzaam, ethisch en met respect voor de menselijke waardigheid’, kwaken antroposofen. Het is van alle zaken die hier aan bod zijn gekomen overigens het enige antroposofisch initiatief dat niet bij leven van Rudolf Steiner ontstond, maar pas in 1980. Het cliënteel is idealistisch en van overwegend groenlinkse signatuur. Ik heb te doen met die mensen, want de Triodos Bank misleidt het publiek op grote schaal. Zo investeert deze ‘groene’ bank wel degelijk in projecten en bedrijven die weinig tot niks met duurzaam ondernemen, ecologie of fairtrade te maken hebben, stopt ze zelfs geld in ondernemingen die op hun beurt de kernwapenindustrie steunen[34] en vindt ze het zelf helemaal niet onethisch dat ze offshore-constructies heeft opgericht in belastingparadijzen[35] of dat haar directeurs met milieuonvriendelijke wagens rondrijden. Die antroposofen en hun janusgezicht toch. Maar ze vangen wel geld, hebben zich bij de Club van Rome binnengewurmd en schuiven aan tafel bij een Herman Wijffels, een Prinses Irene en de bobo’s van Shell. Eigenlijk niet zo slecht voor een stel wederopgestane hippies. Wel zonde van de malaise die ze veroorzaken.

 

http://www.antroposo...raktijk/#_ftn17

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve Aad, je kan over alles wat er in de wereld aanwezig is verhalen vinden op het internet die zeggen dat iets niet bestaat of dat het niet waar is.

De enige manier om er achter te komen of iets bestaat of waar is, is door het zelf te gaan ontdekken.

Ik kijk liever met een open blik naar alles wat ik lees en hoor van mensen, en probeer daar mijn eigen waarheid in te vinden.

Ik weet dat er meer is dan dat wat met het "normale" oog zichtbaar is. ;)

 

 

Dankjewel Konopi, dat is een hele lap tekst, ik zal het eens doornemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit boek kan ik je aanbevelen, om te lezen voor je volgende ervaring..

 

Rudolf Steiner is een heel bekende antroposoof.

Zijn inzichten zijn lijdraad voor vele bewegingen.

O.a. in de pedagochisce richtingen, vandaar scholen.

 

Ik heb heel veel aan zijn boeken gehad..

Sinds ik Steiner ken, ben ik rustiger geworden..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het heel relativerend moet samenvatten,

komt het er hier op neer:

Dit leven, duurt ca 3 sec, in vergelijking met het bestaan van wat dan ook.

Waar maak je je druk om..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lieve Aad

:hug:

Voor de aanhangers, dit is dus 1 quote van deze man :

“The object of the Aryan race is to bring the thinking power to full expression, with all that that implies.” (Rudolf Steiner)

Ik zal geen stukken tekst gaan plakken, maar voor de mensen die inderdaad een open geest willen houden, die moeten je het ook echt van alle kanten bekijken natuurlijk :

http://skepdic.com/anthroposophicmedicine.html

;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn technisch/medisch engels is niet zodanig, dat ik Peter Hinderberger helemaal heb kunnen begrijpen..

 

Maar dat er mensen waren/zijn/zullen komen, die de filosofie van Steiner verwerpen is vanzelfsprekend..

Het geen niet weg neemt, dat wat ik gelezen heb van Steiner. (ik geloof dat de man 200 boeken heeft nagelaten, + nog 100den "brieven". Ik heb 5 boeken gelezen).

Kan ik heel veel met zijn verhaal.

 

Het bestaan wordt voor een belangrijke mate begrijpelijk.. :innocent:

 

Ps..

Waar Hinderberger schrijft, dat Steiner zou geloven in reïncarnatie, slaat hij de plank mis..

Steiner, onderbouwd dat alles wat leeft energie is.

En dat die energie eeuwig aanwezig is/blijft.

Telkens in andere vormen..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het heel relativerend moet samenvatten,

komt het er hier op neer:

Dit leven, duurt ca 3 sec, in vergelijking met het bestaan van wat dan ook.

Waar maak je je druk om..

Lol, dat zijn dan wel drie lange seconden, gelukkig maar. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel weer voor de reacties!

 

Ik ben de laatste tijd niet zo heel lezerig, maar als ik weer zin heb om wat tekst naar binnen te werken zal ik er eens wat verder in duiken.

 

Schrijft Steiner ook over wat het doel van het leven is Rocker, en/of wat is volgens jou het doel van het leven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leven??

Dan bedoel je waarschijnlijk die 3 sec. hier en nu in dit leven?.. Dat wil dan zeggen de mensheid Dilago..

Niet jou of mijn leven, dat is een fractie van een seconde..

 

Volgens Steiner, (pas op he,, voor zover ik hem begrijp!!!),

heeft alles tot doel om te evalueren.

De dingen die je in dit leven meemaakt, hebben allemaal tot doel, om uiteindelijk in een volgend levensvorm, "beter" terug te komen.

Zo even uit mijn hoofd, zouden we na onze dood.

Na ca 500 / 600 jaar later terug komen in welke levensvorm dan ook..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ca 500 / 600 jaar later terug komen in welke levensvorm dan ook..

 

Hoop niet in een worm, om vervolgens te bundelen aan een haakje om als voedsel te dienen voor een grote vis. :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet? Dat is ook een ervaring op zich. :D

Misschien kom je daarna zelf wel weer terug als een grote vis, die aan de haak wordt geslagen, omdat die worm er zo verleidelijk uit ziet. :fish:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien verdwijn je wel als worm in een grote bak van een wietplant.Zou beter zijn dan aan zo haakje lijkt me.Nou ja als een rups aan een grote hookah lijkt me ook wel wat. :vape:

 

b9fa41ff.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nee 1+1 is niet soms 1, het is altijd 2...

 

In de marketing, zegt men zelfs 1+1=3

 

Synergetica heb je het dan over; het geheel is meer dan der som de delen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...