Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

"spirituele" Ontwikkeling

Recommended Posts

Ik ben heel erg benieuwd hoe het zit met wietgebruik en spirituele ontwikkeling.

Wat ik bedoel met spirituele ontwikkeling is het ontwikkelen van jezelf, je echte ik leren kennen, leven vanuit je hart in plaats van uit je hoofd.

 

Ik ben nu een tijdje echt bezig mezelf te leren kennen en dat gaat nog steeds een beetje met vallen en opstaan.

Soms heb ik dagen dat het echt heel goed gaat, dat ik alles aan kan en dingen erg helder zie en duidelijk uit kan leggen.

Ook heb ik soms dagen dat ik het allemaal niet meer zie zitten, het nut niet meer zie van mezelf verder te ontwikkelen en eigenlijk niet goed weet wat ik wil.

 

Nu ben ik een tijdje gestopt met blowen, op aanraden van iemand die me 'begeleid' zeg maar.

Maar die persoon kan me niet echt vertellen hoe het nu zit met het wietgebruik.

Ik vraag me af wat de (negatieve) effecten zijn op de ontwikkeling van mezelf als ik zo nu en dan wel weer een jointje op ga steken.

Wat ik als mogelijkheid zie wat er kan gebeuren is dat ik weer meer teug val op het leven vanuit het hoofd in plaats vanuit het hart, maar aan de andere kant kan het ook zo zijn dat het me juist ergens weer even een andere kijk geeft op mezelf en ik daardoor wel weer verder kan komen.

Ook kan het zijn dat het blowen er juist enkel voor zorgt dat ik even ontsnap aan de realiteit, ergens is dat denk ik wel het geval, maar zeker ben ik daar ook niet van, aangezien ik wel veel na dacht als ik geblowd had en de dingen dan 'helderder' of anders zag of zoiets.

 

Zijn er hier mensen die met hun eigen ontwikkeling bezig zijn en daarbij blowen, of juist gestopt zijn met blowen daarom?

En kan er iemand antwoord geven op wat het nu wel of niet doet?

Of is er iemand die een idee heeft waar ik terecht zou kunnen met bovenstaande?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard ben k en wie niet eigenlijk bezig met mn eigen ontwikkeling.

Wiet is daarin gewoon een middel om tot rust te komen en mischien zelfs even de realititeit van de dag te ontvluchten.

Ik denk dat zoals jij op spirituele ontdekking bent dat wiet daarin niet echt zal helpen aangezien je er ook best wel van afstomt.

Als je stoned bent kunnen sommige zaken je niet intreseren, dromen verdwijnen en zi zijn er nog wel wat zaken volgens mij.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt voor je reactie Agent Orange!

Ergens was dat ook wel een beetje mijn eigen gedachte dat het niet zal helpen, enkel ben ik er niet zeker van, of ik hoop dat het anders is of zo iets.

Dat je dromen verdwijnen, dat wordt wel gezegd inderdaad, maar ik kan me helaas niet echt meer herinneren of dat ook echt het geval was, of weet jij dat uit ervaring?

Zoals je zegt is het dus om weg van de realiteit komen, als dat echt het geval is dan zal het mij inderdaad niet gaan helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt eraan wat je rookt bosrand,denk ik.

De hybrides van tegenwoordig werken je alleen maar tegen op dat gebied.

Ik denk als je wat meer de spirituele kant op wil en wil blijven roken dat je dan echte sativas kan proberen,of andere soorten die een spirituele actieve high geven.

In jou geval zou ik dan zeker geen zware indicas of hybrides of bank hangers roken.

 

Van de "zware jongens" stomp je idd best wel af,droomt niet meer of je weet niet meer dat je gedroomd heb.

Als ik weer eens een lekkere thai heb ofzo dan merk je dat veel minder.

 

En alles met mate,af en toe een biertje drinken kan ook geen kwaad en af en toe een blowtje zeker niet.

Maar je moet natuurlijk wel een wietje hebben wat bij jou pas in dit geval.

 

Met een soortje wat een actieve high geeft is het zeker geen ontsnappen aan de realiteit eerder een boost.

 

Ik mag het natuurlijk niet stimuleren maar af en toe een lichte paddo trip kan ook heel goed helpen om jezelf te leren kennen en tot nieuwe inzichten te komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt er ook een beetje van af hoe je zelf als persoon bent bosrand....

als je een druk( te druk) persoon bent heb je het ook moeilijk met ontwikkeling, als dat jointje jou dan rust geeft kan dat je zeker helpen denk ik, omdat je dan een relaxte kijk hebt op wat er gebeurt en dingen meer gaat beleven, hier vind ik mij wel in terug....

 

ik heb veel maten die niet blowen maar dan wel 4 van de 7 avonden in de kroeg hangen, of zij nu echt een stap voor staan op ontwikkeling betwijfel ik me

 

misschien kan je voor jezelf eens proberen uit te maken waarom jij nu cannabis gebruikt(e), welke positieve dingen en negatieve dingen jij ervan ervaart

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt Achterlijke Harry!

Echte sativa's, dan komt er bij mij 1 soortje op en dat is (de echte) nevilles haze, misschien ergens een echte amnesia haze vandaan, maar veel sativa soortjes zijn gekruist tegenwoordig volgens mij.

Ik heb ooit eens cdb skunk haze zaden aangeschaft, die heb ik nog steeds liggen, zou dat dan ook wat kunnen zijn?

 

Ik bekijk het ook een beetje zo van als een biertje kan, dan zou een jointje ook moeten kunnen, enkel hakt een joint er veel harder/sneller in dan 1 biertje, de werking is totaal anders.

 

Dat van de paddo's weet ik, ik heb 2 jaar geleden een paar keer paddo's gegeten, en ik merkte dat ik daardoor (heel dicht) bij mijn echte werkelijke ik kwam.

Enkel vind ik die paddo's zo ontzettend goor dat ik ze niet zo snel zal eten.

Ook deed het de laatste keer dat ik ze at eigenlijk niet heel bijzonder veel meer met me, de eerste keer dat ik ze at werkte het het beste en er zat ruim een maand tussen het gebruiken in.

 

 

Sensi ook hartelijk bedankt voor je reactie!

Ik ben niet een heel erg druk persoon, eerder rustig, ik heb de laatste jaren geleerd nog rustiger te worden, me niet meer wat aan te trekken van wat anderen zeggen en wat er allemaal om me heen gebeurd.

Dus het is niet dat ik het jointje nodig heb of wil gebruiken om rustig te worden.

Op momenten dat ik me onrustig voel moet ik dat zelf zonder joint op kunnen lossen, anders loop ik eigenlijk weg voor mijn eigen onrust, dat is niet iets dat helpt in mijn ontwikkeling.

Dus op momenten dat ik met rustig voel en geen problemen of wat dan ook maar aan mijn hoofd heb zal ik dan een jointje willen roken.

Ik wil het echt gebruiken om inzichten in mezelf te krijgen en daardoor verder te komen met mijn eigen ontwikkeling.

Enkel weet ik niet of dat zo werkt, doordat ik dat doe denk ik er misschien te veel over na terwijl ik eigenlijk niet moet denken maar geloven/vertrouwen op mezelf.

Dat is nog een beetje een punt van twijfel wat ik er bij heb.

 

Ik gebruikte voorheen cannabis om mijn hoofd rustig te krijgen, de gedachten op een rijtje te zetten en te kunnen slapen.

Eigenlijk was dat dus deels vluchten voor de realiteit, op het moment dat ik dat deed zag ik dat zelf niet zo, toen zag ik het meer als het helpen van mezelf, net zo als een ander dat zou doen met anti depressivia of iets dergelijks.

Ik denk ook dat het goed is geweest dat ik het zo gebruikt heb, de echte anti depressivia zorgden er voor dat ik verder bij mezelf vandaan leek te geraken, met het blowen had ik dat niet.

Mensen om mij heen dachten dat dat wel het geval was/zou zijn met blowen en dat ik beter aan de anti depressivia zou moeten gaan, maar gelukkig koos ik ervoor wat voor mij goed voelde en ik denk achteraf dat die joint de beste keus was.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

om echt te gaan spreken van wiet te gebruiken voor je ontwikkeling snap ik ook niet zo goed eerlijk gezegd bosrand....

kan je dat wat verder verduidelijken? hoe zie jij dan die verdere ontwikkeling icm wiet en zonder wiet?

ontwikkelen doen we uiteindelijk allemaal, de een al wat anders dan de andere, en dat komt net door de keuzes die jij maakt

 

of jij nu verder wil met een spuit in je arm, de halve week aan de toog in de kroeg, geen werk, de oudjes wat helpen, jointjes roken, of gewoon helemaal clean is natuurlijk volledig jou zaak, mede deze keuze's zal voor jou ontwikkeling zorgen als je het later zou bekijken

 

het punt dat je zegt dat als je rustig bent en geen problemen hebt, dat je dan een jointje zou roken begrijp ik natuurlijk wel(recreatief dan), maar wat zou dat voor inzichten geven?

als je echt inzicht wil krijgen over je eigen zou je dat beter op die moment dat je rustig bent en geen problemen hebt doen(wanneer je normaal dat jointje zou roken) zonder iets te gebruiken denk ik zo, zo nuchter als je maar kan, en bv. op die moment even nadenken over jou leven en hoe jij het allemaal ziet, net dan ben je het helderst en kan je het beste dingen bekijken en over nadenken over je eigen ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil dat (denk ik) graag omdat ik door het gebruik van wiet soms bepaalde inzichten krijg en dingen die in mijn gedachte zweven beter op een rij kan zetten.

Maar misschien is het ergens toch nog een stukje onrust die in me knaagt om die joint.

Ik krijg dat niet helemaal duidelijk.

 

Als ik geblowd heb (lijk ik) dingen helderder (te) zie(n).

Enkel weet ik niet of het goed voor me is en of het echt zo werkt als ik denk of als het lijkt.

 

Hmm, lekker vaag berichtje volgens mij, loopt even allemaal wat door elkaar ofzo.

Misschien moet ik ook wel enkel geduld hebben en niet meer blowen en komt het inzicht dan "vanzelf".

 

Thnx weer voor je bericht!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof dat je dat zo neerzet Bosrand. Supereerlijk en stoer van je.

 

Als je over soorten praat moet ik gelijk aan Purple Peace denken. (zelf nooit gerookt maar is het eerste wat in me opkomt)

 

Er zijn wel spirituele ceremoniën in India. Hoe die heten weet ik niet maar zal eens rondvragen hier.

Ze roken dan een dikke chillum en hebben een paar dagen een bijeenkomst. Hoe en wat verder weet ik niet maar zoals ik al schreef, ik kom er op terug,.

Edited by miramar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Miramar, thnx voor je bertichtje!

Ik probeer het voor mezelf allemaal duidelijk te krijgen hoe het zit, daarbij is het handig om open en eerlijk te zijn. ;)

 

Ik heb een beetje gegoogled over Purple Peace, ik heb daarover op WF een topic gevonden, enkel qua zaad ben ik nog niet echt iets tegen gekomen, enkel kruisingen met Purple Peace.

 

Ik ben erg benieuwd naar meer informatie over die ceremoniën, bedankt dat je daarover wat wilt rondvragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vriend van me komt daar steeds vaker en neemt dan ook vaak deel aan een ceremonie. Hij zegt er spiritueel rijker van te zijn geworden. Die vriend ken ik al vrij lang en gaat bijvoorbeeld ook rustig een paar maanden ergens in de bergen werken daar om te helpen een school te bouwen, les te geven, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is absoluut waar dat je dingen helderder kan zien door het gebruik van wiet en zo te lezen ben je met jezelf in gevecht om dat helder te krijgen. Doordat je één ding helder ziet ligt je focus niet op het andere en dat is echt niet uitsluitend negatief. Een jager kan alleen overleven door op één ding zijn focus te leggen.

 

De inzichten komen uiteindelijk niet van de wiet zelf, het is slechts een middel wat bepaalde factoren in jezelf triggert en versterkt. Het is wat mij betreft ideaal om mee te functioneren als je er tegen kan. Het komt er op neer dat je er de ballen voor moet hebben want anders breek je ze.

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Miramar en Dilago!

 

Zulke dingen heb ik ook wel eens overwogen om te doen Miramar, inmiddels zit dat er niet meer in, misschien komt dat ooit nog wel eens, of misschien ook wel niet meer en komen er andere dingen op mijn pad. ;)

 

Dus als ik je goed begrijp zie ik/je met wiet eerder 1 ding helder en de rest wat meer in een waas?

Dan zou het gebruik van wiet me denk ik op dit moment enkel tegen gaan werken omdat ik (volgens mij) bezig ben het hele geheel te overzien.

En daarbij dus me niet op 1 ding focus.

Alles in het leven staat in verbinding met elkaar, ga ik dingen apart van elkaar bekijken dan lijkt het alsof ik daar meer inzicht in krijg maar door dat ik de andere dingen eromheen een beetje uit het oog verlies door het gebruik van wiet, zie ik de dingen eigenlijk nog steeds niet helder.

 

De inzichten komen inderdaad niet van de wiet, de wiet is zoals je zegt enken een middel om je ergens bij te 'helpen'.

 

 

Ik denk dat als ik het zo bekijk en het verhaal zo een beetje klopt, dat het beter is geen wiet meer te gebruiken, omdat ik daardoor eigenlijk bepaalde dingen uit het ook kan verliezen.

Ik denk dat de zin in wiet die ik soms heb komt door een stukje onrust dat nog in me zit, enkel zie ik dat op die momenten zelf niet.

 

Mocht er iemand zijn die nog interessante aanvullingen heeft hierop, dan hoor ik het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het algemeen kun je zeggen dat canabis gebruik de heoveelheid of werking van de endo cannainoiden(lichaamseigen stoffen) versterkt.

Er is gemeten dat dit bij blowers dus toeneemt,

waardoor er ook gezegd wordt dat mensen er jeer empathisch van worden.

En vinden we dit niet terug in de spreuk: One love.?

 

Bovenstaande is ook wetenschappelijk onderbouwd.

 

Maar we spreken NOOIT over algemeen.

We spreken over ons individu en de persoonlijke werking van cannabis.

Mijn persoontje krijgt focus en rust in zijn hoofd door Hypro anesia met maroc.

Mijn ontbijt om een werkdag te beginnen, tegenwoordig soms noig maar enkele trekjes.

 

Ik heb mijzelf 20 jaar als recreant beschouwd,

totdat dit inzicht kwam dat lang niet alle wiet dit voor mij doet,

en dat ik het medicinaal noem; dus hop naar de arts etc etc.

 

Wiet brengt mij rust en balans; en ik heb daar recht op

dus schroom ik niet om het al zo'n 10 jaar mijn medicijn te noemen.

 

De mata van focus of hyperfocus kan ook te vernauwend werken waardoor je inderdaad de context uit het oog kan verliezen,

zoek deze balans, want ook deze is persoonlijk,

Ik zou zeker kijken of je ff lekker clean kan eten zonder E numers en ander gedoe.

Dit kan ook een mooie duit in het zakkie doen; en kost je wienig moeite.

 

Als jij weet wie je wilt zijn,

als jij kunt beoordelen wanneer je zelf optimaal functioneert

dan kun je hier de gepast mate van cannabis bijzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Weetje!

Ik heb het voor mezelf nooit echt als recreatief gezien, ik heb het eigenlijk altijd gezien als iets wat ik nodig had om verder te komen met mezelf, en om mezelf in leven te houden zelfs.

De mensen om mij heen vonden dat ik het gebruikte om enkel te ontsnappen aan de realiteit en vonden het meer een verslaving dan dat ze goed begrepen wat het voor me deed, ook al had ik het ze uitgelegd.

Het is natuurlijk ook wel deels een ontsnapping aan de realiteit geweest op bepaalde momenten, zeker toen ik elke dag bijna heel de dag blowde, maar het bracht me meer dan enkel een ontsnapping.

Het gaf me inzicht in mezelf, niet dat ik daar dan ook altijd wat mee deed of kon doen, maar toch.

 

De laatste tijd heb ik eigenlijk niet geblowd, ik wilde het niet doen omdat ik me sterk af vroeg of het wel een positieve uitwerking zou hebben en het me niet weer terug naar beneden zou halen.

Dat was eigenlijk mijn grootste angst, dat ik weer achteruit ging in mijn ontwikkeling.

Dat is iets wat ergens wel gebeurd is, dat gaat een beetje op en neer bij me, vooruit en achteruit.

Ik blijf soms te veel in mijn hoofd hangen, dan zie ik niet meer hoe het werkelijk gaat met mij.

Dan lijkt het dat het wel redelijk gaat, maar dan gaat het in werkelijkheid niet zo goed.

Op bepaalde momenten heb ik zoiets gehad dat het me allemaal niks meer boeide, dan ging het dus niet goed, en op enkele momenten heb ik toen de afgelopen maanden een jointje opgestoken.

Volgens mij, voor zover ik het kan zien, heeft me dat eigenlijk in positieve zin geholpen.

Na dat ik 3 hijsjes genomen had, en meer heb ik dan ook niet nodig, begon ik dan in te zien dat het eigenlijk helemaal niet zo goed met me ging.

Dus in dat opzicht, heeft het wel een positief effect gehad voor me, ik moet denk ik alleen er voor blijven waken dat ik er niet in blijf "vluchten" zoals ik voorheen deed.

 

Dat ik dat in ging zien, dat was al iets, maar het veranderen van de situatie, het sterker gaan en blijven staan, dat valt nog steeds niet mee.

Op de een of andere manier kan ik voor mezelf nog niet helemaal de beslissing maken om positief en krachtig in het leven te gaan staan.

Het is een oud denkpatroon waar ik steeds in terug val of me in terug laat vallen. Ik moet ergens voor mezelf de beslissing maken om door te gaan zetten en dat te blijven doen, nooit op te geven al word het nog zo zwaar.

Maar elke keer laat ik het weer gebeuren dat ik denk, ach vandaag even niet, ik doe het morgen wel weer. Ik denk dat er ergens in mij nog iets is wat nog niet helemaal overtuigd is van mezelf ofzo, ergens mis ik nog een stukje gevoel, het gevoel dat me zegt dat dit echt is wat ik wil, dat ik echt door wil zetten.

Ik denk dat als ik die keuze eenmaal gemaakt heb, dat ik dan uiteindelijk zo in het leven kom te staan dat ik het gebruik van cannabis niet meer nodig zal hebben doordat ik dan echt helemaal mezelf kan zijn, dat is namelijk wie ik wil zijn ;)

Het afgelopen jaar heb ik daarin hele grote sprongen al gemaakt, ik ben gegaan van iemand die zich zowat alles aan trok van anderen naar iemand die zich niks meer aan trekt van wat anderen vinden of zouden kunnen denken van me. Ik ben van een angstig in zichzelf gekeerd persoon gegaan naar geen angst en redelijk open naar anderen toe, dat open zijn naar anderen valt nog niet altijd mee, dat is nog iets waar ik aan moet werken, maar dat zal ook komen als ik me nog sterker zal gaan voelen en doorgezet heb met alles wat nodig is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosrand, volgens mij haal je in dit topic een aantal zaken door elkaar...

...even aanhakend op het verhaal van Weetje; het is zonder meer waar dat de uitwerking van cannabis - evenals alle andere "geestverruimende middelen" sterk persoonsgebonden is. Dat is onomstotelijk wetenschappelijk bewezen!

 

Wat mij betreft zou het geen kwaad kunnen wiet te roken, mits je het ziet als genotsmiddel. Zodra het een "must" wordt, ben je verkeerd bezig!

Het is dus niet zozeer de vraag in hoeverre eea kan bijdragen aan je ontwikkeling, maar in hoeverre jij als persoon in staat bent om het risico op afhankelijkheid te (kunnen blijven) trotseren...

 

Ik heb jaren lang echt veel gerookt - dagelijks minimaal 1 à 2 gram. Zoals jij al schetst zien mensen in je omgeving het dan niet meer als "genotsmiddel", maar veel meer als verslaving. Het effect van de "self-fulfilling prophecy" resulteerde vervolgens in een aanname als probleemstelling. Zou je er niet mee stoppen, minderen, etc.

"Alles wat je aandacht geeft groeit" is in deze context - en gezien de de aard van dit forum ^_^ - denk ik aardig op z'n plaats.

 

Je maakt er een "dingetje" van, een issue, waardoor het in sommige gevallen zelfs obsessieve vormen kan aannemen...

 

Een jaar of 7 à 8 geleden ben op miraculeuze wijze van de ene op de andere dag gestopt met het excessieve gebruik. Niet door allerlei zelfhulp methodes of zelfbenoemde goeroe's, maar gewoon door me er zelf van bewust te zijn (worden) wat de voors en tegens zijn, wat het feitelijk toevoegde aan mijn leven...

 

Wat mij betreft heb je het dan over persoonlijke ontwikkeling, waarbij het helemaal niet persé zo hoeft te zijn dat er voor wiet geen ruimte in je leven kan zijn... Ik heb in principe altijd wel wat in huis, maar het zal niet in me opkomen om in m'n eentje een jointje te draaien...

De slaapproblematiek waar jij het over had, is volgens mij kenmerkend voor een ongezonde "rol" van wiet in je leven. Het er constant mee bezig zijn, de gewoontes die men zich in de loop der tijd aanmeet en waarbij cannabis een rol speelt, zijn feitelijk mechanismen om jezelf voor de gek te houden om toch maar vooral te kunnen roken...

 

Zodra je denkt dat je je gebruik niet onder controle kunt houden, is het wellicht onverstandig met enige regelmaat naar de shop te gaan, maar geldt dat niet voor alle genotsmiddelen?!

 

Terugkomend op waarmee ik deze post begon: het zijn twee verschillende onderwerpen, die je dan ook elk op hun eigen manier moet aanvliegen...

Volgens mij ben je qua persoonlijke ontwikkeling al een aardig eind op weg, alhoewel je - correct me if i'm wrong - nog steeds bang bent dat wiet iets is dat je NODIG HEBT, terwijl je jezelf er eerst van zou moeten overtuigen dat dat niet het geval is.

Pas dan kan het weldegelijk iets toevoegen, zorg dat jij de cannabis neemt, en niet de cannabis jou!

 

:spliff:

Edited by HarryvG
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor je reactie HarryvG!

 

Ik ben een half jaar geleden ongeveer ook van de een op de andere dag gestopt met wiet te roken, dat was helemaal geen probleem.

Enkel merk ik dat als ik me minder sterk voel dat ik weer terug neig naar die joint.

Eerst had ik dat niet zo goed in de gaten en dacht ik dat ik gewoon een lekker jointje wilde roken, maar later zag ik achteraf dan dat het helemaal niet goed ging met me en dat ik eigenlijk daardoor weer naar de joint greep.

En het is niet zo dat ik dan weer elke dag begon te blowen of iets dergelijks, dat was dan een eenmalige actie.

Het blijft telkens weer een uitvlucht van de realiteit, en dat zou uiteindelijk niet nodig hoeven zijn.

 

Wanneer zijn de momenten dat jij er zelf een op zou gaan steken dan, als er anderen bij je zijn?

 

Ik ben op een punt geweest dat het eigenlijk best wel goed ging met me, alles ging langzaamaan de goede kant op. Soms had ik nog wel lichte momenten dat ik terug viel, maar niet heel diep en dat ik weer naar een joint greep.

Enkel blijft het probleem dat ik niet door zet, als ik op die momenten dat het moeilijk gaat tegen mezelf zou zeggen, het is maar jammer dat het niet zo geweldig gaat, maar je gaat dit en dat doen, en elke dag een stuk zou gaan lopen, dan was ik nu verder geweest dan dat ik nu ben. Nu ben ik eigenlijk weer deels terug gevallen naar waar ik eerder met mezelf was en dat moet ik nu allemaal ook weer voorbij zien te geraken.

Eigenlijk zou ik dat nu ook moeten doen, maar ik ben te lui ofzo, ik mis het doel van het vooruit gaan met mezelf vaak. Eigenlijk is dat dikke bullshit, want het doel zou zijn mezelf beter voelen en sterker. Maar ergens ben ik bang voor dat nieuwe/sterke ofzo en hou ik me elke keer weer vast aan mijn oude gewoontes.

Ergens zou ik, als ik het niet voor mezelf kan doen, het voor de mensen om me heen kunnen doen, ik zie bij heel veel mensen hoe het echt met ze gaat, soms door een blik of door hun praten en gedrag. Dat is iets waar ik wat mee moet en wil en kan. Enkel durf ik op dit moment vaak er niks van te zeggen, deels is dat omdat ik bang ben hoe mensen reageren en deels omdat ik weet dat het niet zo goed met me gaat en ik dan eigenlijk niet helder genoeg ben om het op de juiste manier te zeggen.

 

Ik weet niet precies waarom ik dit allemaal typ, maar misschien dat het me wat duidelijkheid geeft of iets dergelijks.

 

Het gebruik van cannabis is dus in mijn geval nooit echt enkel recreatief, het is enkel met een doel, al denk ik soms op het moment dat ik een joint wil daar anders over.

En ik kan mezelf er wel van overtuigen dat ik het niet nodig ben, maar dan houd ik enkel mezelf voor de gek, dat heeft weinig zin lijkt me.

Als ik het niet nodig ben, waarom zou ik het dan recreatief gebruiken?

Als je iets recreatief gebruikt, heb je het dan niet nodig, of hou je daarmee jezelf voor de gek en zorg je er op die manier voor dat je het zonder bezwaren kan gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helder - vooral openhartig - verhaal...

 

Volgens mij heb je de belangrijkste stap in het proces al gezet; je identificeert namelijk de belemmerende werking die wietgebruik op je ontwikkeling heeft.

Er nu iets mee doen is natuurlijk het volgende en niet minder makkelijke deel van het traject...

 

Herkenning alom; ik betrapte me er destijds op dat ik na m'n werk - vaak al onderweg in de auto - direct naar een jointje greep. Met als gevolg dat de rest van de avond "verloren tijd" was... Als een lamzak op de bank hangen, passief laten vermaken door allerhande televisieseries e.d.

 

Ik heb me toen serieus afgevraagd hoe belangrijk ik blowen eigenlijk wilde maken in m'n leven. Antwoord was dat ik er in elk geval schoon genoeg van had dat het mijn "drive" om dingen aan te pakken letterlijk de das om deed.

 

Als soort van kyoto overeenkomst heb ik derhalve met mezelf afgesproken om in elk geval niet voor 22u 's avonds een joint op te steken...

 

En bij mij werkte dat. Sterker nog: niet lang daarna dacht ik er steeds minder aan,

 

Door het een andere plek in mijn ritme te geven, heb ik bewerkstelligd dat blowen als factor in mijn leven significant aan "belangrijkheid" inboette...

 

Terugkomend op mijn eerdere post: Alles wat je aandacht geeft, groeit

 

Ik ben dan ook van mening dat in jouw geval je een manier moet zien te zoeken om de verhouding tussen de diverse factoren in je leven weer in balans te krijgen (qua zwaarte)...

 

Dagelijks rondsnuffelen op een wietforum zou je bijvoorbeeld ook kunnen beperken tot na 22u, dan ben je er in elk geval op die manier al minder mee bezig...

 

:innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind wiet geen enkel probleem en waar maar enigszins mogelijk ben ik graag open hieromtrent, want cannabis doet niets anders dan uitvergroten wat er al is. 's Ochtends bij de koffie begin ik al en heb nog nooit een afspraak gemist wegens mijn gebruik. Niet dat ik er trots op ben dat ik zo leef, maar het is de waarheid en die accepteer ik. Als ik geen wiet te roken heb dan drink ik drank en is er geen drank of wiet vind ik wel wat anders. Dat noemen vele instanties een probleem hebben, prima, maar zolang ik in mijn eigen gebruik kan voorzien val ik niemand er mee lastig.

 

Kortom, de wiet op zich kan het probleem niet zijn Bosrand, zo eerlijk mag je tegen jezelf wel zijn. Mogelijk houd je er gewoon van om jezelf te verwennen met een lekker soortje en dat is ook prima. Dat is altijd gezonder dan vele andere genotmiddelen moet je maar rekenen. :)

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis doet niets anders dan uitvergroten wat er al is...

 

Wellicht heb je mijn eerste reactie op Bosrand niet gelezen, waarin ik expliciet aangaf dat het zelfs onomstotelijk wetenschappelijk is aangetoond dat ieder individu - het menselijk lichaam is in alle opzichten (chemisch, psychisch) een uiitermate ingewikkelde machine - anders (kan) reage(e)r(t) op willekeurig elke vorm van "geestverruimende middelen" .

 

Het lijkt mij niet de bedoeling om in dit topic in te gaan op invloeden als gemoedstoestand, persoonlijk geluk, zelfs weer kan van invloed zijn, maar ik kon het toch niet nalaten jouw stelling bij deze te weerleggen.

 

No offence :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis doet niets anders dan uitvergroten wat er al is...

 

Wellicht heb je mijn eerste reactie op Bosrand niet gelezen, waarin ik expliciet aangaf dat het zelfs onomstotelijk wetenschappelijk is aangetoond dat ieder individu - het menselijk lichaam is in alle opzichten (chemisch, psychisch) een uiitermate ingewikkelde machine - anders (kan) reage(e)r(t) op willekeurig elke vorm van "geestverruimende middelen" .

 

Het lijkt mij niet de bedoeling om in dit topic in te gaan op invloeden als gemoedstoestand, persoonlijk geluk, zelfs weer kan van invloed zijn, maar ik kon het toch niet nalaten jouw stelling bij deze te weerleggen.

 

No offence :j

Wel, ik zie niet wat je weerlegd hebt want ook ik leg de bal bij het individu neer. De wiet is nooit het probleem, zeker niet als je zorgt dat je er genoeg van hebt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, je schrijft dat als je geen wiet voor handen hebt dat het dan drank of een ander middel is, waarom dan, waarom niet gewoon een kop thee?

Wat gebeurd er als je het niet neemt, wat is er dan anders, daar ben ik erg benieuwd naar.

 

Dat de wiet op zich het probleem niet is, dat klopt, het is enkel een middel.

Maar het is wel een middel wat volgens mij (deels) verdoofd en me laat ontsnappen aan de werkelijkheid.

Dus in plaats van dat ik de strijd met de realiteit aan ga, duik ik er voor weg, tenminste zo was dat vaak wel volgens mij, of dat nog zo is als ik een jointje rook een enkele keer, dat weet ik niet zeker, maar ergens denk ik van wel.

 

Maar nu kwam ik toevallig een programma tegen wat over non dualisme gaat, dat je eigenlijk veel te veel nadenkt bij alles wat je doet en dat staat een mens in de weg.

Toen dacht ik (ja weer dat denken), als ik nu eens niet nadenk over het gebruik van wiet en het gewoon gebruik, zou dat een andere uitwerking hebben en zou ik het dan anders kunnen ervaren, of is dat ook enkel maar weer een gedachte.

Ook gaat het over het gebruik van Ayahuasca, die trip zou net zo iets zijn als een paddo trip alleen dan een stuk heftiger, daarmee zou je volgens mij de controle over jezelf los laten en jezelf echt te ervaren zoals je werkelijk bent, zonder alle gedachten die er normaal zijn.

Dat lijkt me wel iets om een keer te gaan proberen, ik heb truffels al eens geprobeerd, daar mee kwam ik echt mezelf tegen, alleen is dat maar 1 keer gebeurd, de keren dat ik daarna weer truffels nam, gebeurde er eigenlijk helemaal niks met me.

Heeft iemand hier ervaring met Ayahuasca?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, je schrijft dat als je geen wiet voor handen hebt dat het dan drank of een ander middel is, waarom dan, waarom niet gewoon een kop thee?

Wat gebeurd er als je het niet neemt, wat is er dan anders, daar ben ik erg benieuwd naar.

Het is als eten zonder zout, je eet het op, je hongert niet uit maar je mist iets wat het eten zo lekker maakt. Overigens zou ik bij gebrek aan cannabis niet zoveel drinken als ik nu rook, want ik ben me wel bewust van de gevaren.

Dat de wiet op zich het probleem niet is, dat klopt, het is enkel een middel.

Maar het is wel een middel wat volgens mij (deels) verdoofd en me laat ontsnappen aan de werkelijkheid.

Dus in plaats van dat ik de strijd met de realiteit aan ga, duik ik er voor weg, tenminste zo was dat vaak wel volgens mij, of dat nog zo is als ik een jointje rook een enkele keer, dat weet ik niet zeker, maar ergens denk ik van wel.

Dat hoor ik wel meer, maar bij mij komt alles juist extra sterk binnen als ik gerookt heb. Daardoor beleef ik de dingen intenser.

Maar nu kwam ik toevallig een programma tegen wat over non dualisme gaat, dat je eigenlijk veel te veel nadenkt bij alles wat je doet en dat staat een mens in de weg.

Toen dacht ik (ja weer dat denken), als ik nu eens niet nadenk over het gebruik van wiet en het gewoon gebruik, zou dat een andere uitwerking hebben en zou ik het dan anders kunnen ervaren, of is dat ook enkel maar weer een gedachte.

Nou, ik vind dat een hele gezonde gedachte, want wat is er nou mis met een beetje wiet roken? En zelfs als je af en toe even wilt ontsnappen aan de realiteit, prima toch, doen andere mensen dat niet door naar hun kroegen te gaan, soaps e.d. te kijken? Ik ontsnapte al graag aan de realiteit toen ik nog een kind was, dat heette fantasie hebben. Niks mis mee.

Ook gaat het over het gebruik van Ayahuasca, die trip zou net zo iets zijn als een paddo trip alleen dan een stuk heftiger, daarmee zou je volgens mij de controle over jezelf los laten en jezelf echt te ervaren zoals je werkelijk bent, zonder alle gedachten die er normaal zijn.

Dat lijkt me wel iets om een keer te gaan proberen, ik heb truffels al eens geprobeerd, daar mee kwam ik echt mezelf tegen, alleen is dat maar 1 keer gebeurd, de keren dat ik daarna weer truffels nam, gebeurde er eigenlijk helemaal niks met me.

Heeft iemand hier ervaring met Ayahuasca?

Ik heb wel ervaring met tripmiddelen en zowel goede als slechte. Eén ding weet ik wel: je verliest jezelf er eerder in dan dat je je tegenkomt. Trippen betekent immers struikelen en wie struikelt staat op het punt om te vallen.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontsnappen aan de realiteit - al dan niet met behulp van (geestverruimende) genotsmiddelen, hoeft niet per definitie slecht of schadelijk te zijn; bewezen is dat een mens zelfs expliciet behoefte heeft aan een dergelijke "ontspannings"momenten...

Maar volgens mij - en corrigeer me maar als ik ernaast zit, Bosrand - bedoeld Bosrand eigenlijk meer "vluchten" voor de realiteit, de confrontatie ontwijken...

 

Zoals een wijs man ooit zei "van uitstel komt (doorgaans) geen afstel... De term "Struisvogelpolitiek" ("kop in het zand - methodiek") zou hier wellicht eveneens van toepassing zijn

(saillant detail is dat struisvogels hun kop niet in het zand steken om van realiteit verstoken te raken, doch louter om consumptieve reden, maar dat terzijde)

 

Ik sluit me geheel en ondiscutable aan bij Dilago's mening inzake tripmiddelen, hetzij om andere reden... Laten we de aanvankelijke intentie van dit topic niet uit het oog verliezen; essentie van trippen is buiten jezelf treden, dat was nou juist niet jou bedoeling toch? ...over confrontatie met de realiteit uit de weg gaan gesproken.. :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...