Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
g-o

Hps 600W Of Adjust A Wing?

Recommended Posts

Beste mede hobbyisten!

 

In een tentje van 1,20 bij 2,40 zouden jullie daar 2x 600W in hangen of 2 keer een Adjust a wing?

 

Zelf alleen ervaring met de regulieren 600 watters. Ken wel verhalen dat een Adjust a wing juist voor te veel warmte zorgt in een tentje. Hebben jullie hier ervaring mee?

 

Wat ik zelf ook een keer gezien heb is dat het veel warmer wordt onder een Adjust a Wing dan een HPS 600W.

 

Wie heeft hier ervaring mee :)

 

Thanks! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf sinds kort de triplestar 600 van gavita, geeft een mooi lichtbeeld en ideaal als je met warmte zit te kloten.. Hangt bij mij momenteel op 35cm van de dames... kan volgens mij nog wel dichterop.. :)

 

GRtz Smell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die triplestart 600 van Gravita is meer zo'n diepteschijner toch?

 

En staat deze dan bekend om de minimale hoeveelheid warmte die die lamp afgeeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is diep en wijd in te stellen.. ik heb een afwijkende maat tent. Of ie er om bekend staat weet ik niey.. ik spreek op dit moment uit eigen ervaring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triplestar moet je gewoon op diepstralen zetten en bovenin je tent hangen, werkt perfect.

In het begin wel ff breedstralen maar na de eerste bloei zo hoog mogelijk.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

adjust a wing zijn goed als je niet genoeg hoogte hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar iemand echt ervaring met de Adjust a wing? Reflecteert het nu echt beter? En... zijn de hogere opbrengsten ook echt bewezen?

 

Heb namelijk zelf een keer 2 losse tentjes naast elkaar gezien. Eentje met 600W HPS lamp en de andere met een Adjust a Wing lamp. In het tentje met de Adjust a Wing lamp was de temperaturen veel hoger. Is dit een (negatieve) bijkomstigheid van deze lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je eindelijk wat neerzetten :)

 

Het feit dat het in het genoemde tentje bij de wing warmer was, kwam vooral door het gebruik van een evsa ipv een magnetische vsa. De evsa blijft koel, maar daardoor ontwikkeld er wel extra warmte in de lamp, waar een magnetische vsa zelf heet wordt.

 

De reflectie is top. Wel na elke ronde ff met glassex schoonmaken, maar dat is sowieso wel wenselijk met welke reflector dan ook.

 

Bij gebruik van de superspreader die bij de wing zit heb ik het idee dat de warmte direct onder de lamp wel onder controle is, maar dat het daardoor onder de zijkanten van de wing door ontzettend heet wordt en dat de planten die aan de zijkanten stonden daar negatief op reageerden. Ergo, beter gewoon zonder spreader werken voor een uniforme warmteafgifte, zodat je er in z'n geheel beter op kunt anticiperen. Ik heb ze nu ook gewoon een stuk hoger hangen op een smallere stand.

 

De onlangs afgeronde zomerdraai in een enkel tentje onder de wing heeft me bijna een halve kg droog opgeleverd, dus daar ligt het in elk geval niet aan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar iemand echt ervaring met de Adjust a wing? Reflecteert het nu echt beter? En... zijn de hogere opbrengsten ook echt bewezen?

 

Heb namelijk zelf een keer 2 losse tentjes naast elkaar gezien. Eentje met 600W HPS lamp en de andere met een Adjust a Wing lamp. In het tentje met de Adjust a Wing lamp was de temperaturen veel hoger. Is dit een (negatieve) bijkomstigheid van deze lamp?

 

Ik heb er ervaring mee met 600w en ze zijn goed maar geven niet meer gewicht maar ook niet minder. Dus met andere woorden ze voldoen goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sok! Goed te horen dat die ronde succesvol was! :D Welke Kush?

 

Hoe ga je nu met die warmte om? Blijft toch een nadelig bijeffect hoor. Of is dit op te lossen door die Adjust a wing aan te sluiten op een magnetische vsa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adjust a wing zijn veel te duur, na 2 rondes moet je ze vervangen omdat de reflectie dan achteruit gaat.

 

Het ontwerp van de adjust zorgt er ook voor dat er meeega veel hitte onder blijft hangen.

 

Vsa er ook uitgooien, je verdient je evsa terug omdat de stroomkosten lager zijn. Gavita digistar evsa met een hortistar kap en dan kan je simpel voor 22 euro het reflecterende gedeelte vervangen.

 

Vsa gebruikt 750 watt per uur

Evsa gebruikt 660 watt per uur

 

10 dagen voorgroei 18 uur = 180 uur

70 dagen bloei 12 uur = 840

 

Totaal heb je dus 1020 uur dat je 90 watt meer gebruikt dus je gebruikt 91800 watt of 91,8 kw meer.

 

Dat kost je dus per ronde per lamp €20 meer aan stroom!

Edited by The-Predator
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe slechter of hoe vaker een reflector reflecteert, hoe warmer deze wordt.

 

Vul de rest zelf maar in.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die warmte is idd niet relaxt, maar ik handle 'm nu prima met een actieve inblaas en luchtverdeelslang tussen de potten. Zo gaat de luchtstroom efficiënt van onder naar boven. Niet te koud aanzuigen in dat geval.

 

Ik zat bij het aanschaffen van die wings destijds ook te twijfelen over die triplestar kap, dus misschien bij een eventuele volgende ronde na de huidige maar ff overstappen.

 

@g-o het is nogmaals de holy grail kush geweest, kom maar ff proeven want hij's fijn! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Predator > Duidelijke uitleg, dank je wel :) Een evsa is ook aan te sluiten op de ''standaard'' hamserslagkappen lijkt me?

 

Racker > Jij zegt dus dat die Adjust a Wings wel beter zijn? Interessant dat de meningen zo verdeeld zijn :)

 

Sok > Jij heb die Gravita (e)vsa toch? Die je kan dimmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 600w evsa's met adjust-a-wings (medium size) in een 1,20 x 2,40 tent.. zonder de superspreaders.

Ze hangen naast elkaar en aan een van de zijkanten hangt een ventilator die onder alle adjust-a-wings blaast richting de andere kant v/d tent waar ook de koolstoffilter hangt. Maar wat al hier verteld wordt, aan de zijkanten wordt het inderdaad extra warm.. je merkt dat de planten in het midden het beter doen dan de planten aan de zijkanten!

 

anyways.. succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conclusie is denk ik wel dat die (dure) Adjust a Wing lampen eigenlijk niet zo superieur zijn als ze zelf vertellen. Er blijft veel schadelijke warmte hangen en de beoogde reflectie die ze hebben neemt dus eigenlijk ook snel af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

?? Een adjust a wing is toch geen stand alone setje. Het is toch maar gewoon een kap die je in combi gebruikt met een 600 watt hps..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad. Maar dat zou dus de meeste reflecterende kap moeten zijn. Maar er blijft veel warmte onderhangen. En er gaan hier ook geluiden op dat de reflectiekracht snel achteruit gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit toch een coating over de reflectielaag van de Adjust-a-Wing die voorkomt dat die de reflectie terug loopt? Als je het ding tenminste schoon maakt met een doekje (evt bevochtigd met demiwater).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Het feit dat het in het genoemde tentje bij de wing warmer was, kwam vooral door het gebruik van een evsa ipv een magnetische vsa. De evsa blijft koel, maar daardoor ontwikkeld er wel extra warmte in de lamp, waar een magnetische vsa zelf heet wordt.

 

 

 

Dit begrijp ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ook niet. Er gaat hetzelfde vermogen (600W) naar de lamp. Maar een evsa heeft een lager eigenverbruik dan een magnetische vsa en blijft dus koeler. Bovendien hebben evsa's koelribben en raken daardoor hun warmte sneller kwijt en zijn ook daardoor koeler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...