Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbladeren

De Overheid

Recommended Posts

Ik heb toch niets te verbergen?

COLUMN

 

 

Privacy is geen onnodige luxe

Geplaatst op: 4 oktober 2014 om 01:14 door Peter Hermens

Updated: 4 oktober 2014 om 01:55

camilleri.nl-ik-heb-toch-niets-te-verbergen-01.pngZOETERMEER (ZH) – Afgelopen zomer was ik kennelijk in een zogenaamd veiligheidsrisicogebied. De naam doet vermoeden dat ik in Oost – Oekraïne of een andere brandhaard in de wereldwas. Maar nee, ik was in Amsterdam – West waar preventief werd gefouilleerd. Elke burger die zich in een dergelijk gebied bevindt, mag worden gefouilleerd. Er is geen enkele verdenking van een strafbaar feit voor nodig om dit te mogen doen. Dit krijgt vorm door het aftasten van de kleding en het openen en van de rugzak, handtas, fietstas of andere vorm van bagage. De politie zoekt dan naar verboden wapens. Als zij tijdens het fouilleren echter andere verboden goederen aantreffen, wordt dit gezien als legitieme bijvangst en worden die (ook) in beslag genomen.

Hoewel er in Nederland al sinds 2002 preventief wordt gefouilleerd, was het de eerste keer dat ik het zelf meemaakte. Ik begon mij ergens wel een beetje schrap te zetten. Ik heb namelijk altijd vanuit een principiële overweging tegen mezelf en de mensen in mijn omgeving gezegd dat ik mij niet preventief laat fouilleren. Ik begon er dus ook rekening mee te houden dat ik zou worden aangehouden, wegens het niet opvolgen van een ambtelijk bevel. De politieagenten fouilleerden mij echter niet. Tegelijk kon ik de verleiding niet weerstaan om toch te blijven kijken hoe zo’n preventief fouilleeractie verloopt. Wat mij met name opviel was dat iedereen die gefouilleerd werd, de actie gelaten en zonder weerwoord over zich heen liet komen. Er werd zelfs niet eens gevraagd wat het doel van die fouillering was.

De belangrijkste reden voor de wetgever om het preventief fouilleren in te voeren, was dat het een aanzienlijke bijdrage zou leveren aan de vergroting van de veiligheid. Met precies die reden is ons ook wijsgemaakt dat het nodig is dat er op zowat elke hoek van de straat een veiligheidscamera staat, dat de kentekens van onze auto’s worden geregistreerd op grote delen van de snelweg, dat het nodig is dat onze vingerafdruk in ons paspoort wordt opgenomen en ga zo maar door. Toch er is ten aanzien van die vergaande maatregelen nog nooit aangetoond dat het de maatschappij veiliger maakt, terwijl de inbreuken op de privacy van burgers toch aanzienlijk zijn.

Tegelijk lijkt het ons maar weinig te interesseren dat de overheid beetje bij beetje steeds meer toezicht heeft over ons dagelijkse leven waarin wij worden bespied, begluurd en besnuffelt. De algehele teneur op dit vlak is: ‘ik heb toch niets te verbergen’. Een merkwaardige instelling naar mijn mening, die pakweg dertig jaar geleden ook ondenkbaar was toen er in Nederland nog een gezond wantrouwen bestond naar de autoriteiten. Maar ergens is het kennelijk gelukt een permanent gevoel van angst te creëren, waardoor permanente controle vanuit de overheid mogelijk wordt.

Een tijd geleden was ik met vrienden in Berlijn. Met uitzondering van regeringsgebouwen, heb ik daar nergens camera’s op straat gezien. Preventief fouilleren is daar ook niet toegestaan zonder enige mate van verdenking. Dit voedt de gedachte dat je misschien eerst de absolute controlestaat moet hebben meegemaakt, om te weten dat je een overheid niet teveel inzicht mag geven in zaken die in onze privésfeer liggen. Het ligt nou eenmaal in de aard van de overheid om eenmaal verkregen controlebevoegdheden niet meer af te geven. Er zijn in Nederland weliswaar enkele organisaties zoals Bits of Freedomdie opkomen voor het recht op privacy, maar het maatschappelijk draagvlak mag wel wat groter. Dit recht is namelijk te waardevol om te denken dat de overheid er voorzichtig mee omgaat.

 

:zucht: Wanneer worden we wakker wanneer het te laat is ?Of gaan we gewoon helemaal niet wakker worden ?

Bron : http://www.camilleri.nl/2014/10/ik-heb-toch-niets-te-verbergen/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een overdreven gelul zeg, niet zo raar dat ze dit doen in alochtoniestan met dat riff straat tuig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je te zeggen Johnny , dat het belachelijk is om de paar rechten die we hebben te verdedigen?

 

voordat er burgerrechten-bewegingen,democratie , vakbonden, ombudsman, en gelijkheidsbeginsel waren waren je rechten precies nul als gewone burger zijnde.

als je je vrijhied niet bevecht ben je em kwijt.

maar dat moeten mensen kennelijk elke 70 jaar opnieuw leren...zucht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnny jij ben er zeker zo 1 die als zijn vrijheden inlevert voor bescherming tegen "terrorisme" ??

Wakker worden knul

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een overdreven gelul zeg, niet zo raar dat ze dit doen in alochtoniestan met dat riff straat tuig.

Oh jij hebt geen joden op zolder dus maakt je geen zorgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je te zeggen Johnny , dat het belachelijk is om de paar rechten die we hebben te verdedigen?

 

voordat er burgerrechten-bewegingen,democratie , vakbonden, ombudsman, en gelijkheidsbeginsel waren waren je rechten precies nul als gewone burger zijnde.

als je je vrijhied niet bevecht ben je em kwijt.

maar dat moeten mensen kennelijk elke 70 jaar opnieuw leren...zucht

We?

 

Er wonen daar bijna alleen maar allochtonen dus niets we. Als ze in een gemiddelde normale Nederlandse woonwijk dit gaan toepassen ok maar je moet kijken wat voor figuren er wonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je te zeggen Johnny , dat het belachelijk is om de paar rechten die we hebben te verdedigen?

 

voordat er burgerrechten-bewegingen,democratie , vakbonden, ombudsman, en gelijkheidsbeginsel waren waren je rechten precies nul als gewone burger zijnde.

als je je vrijhied niet bevecht ben je em kwijt.

maar dat moeten mensen kennelijk elke 70 jaar opnieuw leren...zucht

We?

 

Er wonen daar bijna alleen maar allochtonen dus niets we. Als ze in een gemiddelde normale Nederlandse woonwijk dit gaan toepassen ok maar je moet kijken wat voor figuren er wonen.

ben ik nou opeens niet meer welkom in mijn eigen land? :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je te zeggen Johnny , dat het belachelijk is om de paar rechten die we hebben te verdedigen?

 

voordat er burgerrechten-bewegingen,democratie , vakbonden, ombudsman, en gelijkheidsbeginsel waren waren je rechten precies nul als gewone burger zijnde.

als je je vrijhied niet bevecht ben je em kwijt.

maar dat moeten mensen kennelijk elke 70 jaar opnieuw leren...zucht

We?

 

Er wonen daar bijna alleen maar allochtonen dus niets we. Als ze in een gemiddelde normale Nederlandse woonwijk dit gaan toepassen ok maar je moet kijken wat voor figuren er wonen.

lol, jij bent zeker de slimste thuis. Nee effe serieus, dat is wel hypocriet wat jij zegt hoor :) ze gebruiken die buitenlanders alleen maar als excuus zodat de blanke Nederlander het normaal zal vinden en zal accepteren. En voor je het weet hebben ze je zelf in de gaten. Dus naar mijn mening is het niet echt bepaald slim wat jij net schreef :P

 

mvg,

 

Striker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de reacties in dit topic maak ik op dat mensen zelfs denken dat overheden vrijheden en rechten kunnen geven.

Overheden kunnen helemaal geen vrijheden en rechten geven, overheden kunnen alleen plichten opleggen door middel van dwang.

 

Het is normaal geworden in de ogen van de meerderheid om alles maar voor normaal aan te nemen wat de overheid doet alsof zij de wijsheid in pacht hebben.

Enkel omdat ze een boek met zelf bedachte wetten aan hun zijde hebben.

De belasting is ook ooit bedacht als het steentje bijdragen, tegenwoordig ben je tegen de 70% aan belastingen kwijt als je alles bij elkaar optelt.

 

De ®overheid trekt steeds meer macht naar zich toe en wil steeds meer controle uitoefenen om een gemaakte samenleving naar hun idealen te creëren door middel van dwang.

Een andere organisatie die dit ook doet word de cosa nostra genoemd, maar dan is het crimineel, doet de overheid het dan vind de meerderheid het prima.

Edited by GrowingP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mompelt iets over een zekere oostenrijker ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
De politieagenten fouilleerden mij echter niet.

 

Seriously? Weet je dus gelijk wie de volgende keer de stash mee mag nemen naar het festival!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...