Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Major Max

Verslag Minikweek Met Spaar- En Ledlampen

Recommended Posts

Zowat elke smoker die wilt beginnen met kweken, ziet er tegen op om meteen dure lampen te kopen. Ze vragen advies over simpele huishoud spaar- en ledlampen, en krijgen te horen dat dat niet deugt. Soms zie je die projecten uitgroeien tot mooie kweekkoten met een degelijke lamp en alles er op en er aan, maar vaker eindigt het bij de discussie over de energiefactuur of het nut (en de opbrengst) van huishoudlampen. Tegelijk zie je ook verslagen met huishoudlampen die na de eerste paar weken ophouden.

 

Recentelijk heb ik de kans gekregen om te experimenteren met kweken, en heb ik een grote beginnersfout gemaakt: zomaar zaadjes ontkiemen om uiteindelijk in een kast te kweken, in het najaar, zonder de intentie een degelijk kweekkot te bouwen. De eerste werden eind juli ontkiemt. Als echte stoner ben ik steeds te laat met het in orde brengen van bepaalde zaken, en problemen met de eerste kweek worden steeds te laat aangepakt. Dat belooft :icecream:

 

Ik had eerder al een paar foto's getrokken, moet ze nog zoeken maar zal nu pas écht beginnen met alles goed bij te houden. Een samenvatting tot nu toe:

1e kweek: 2 zaadjes, 1x feminized, 1x random (van een vriend)

Ontkiemen:

-Eind juli de 2 zaadjes beginnen ontkiemen, zonder te labelen ...

Potten & 1e maand:

-1 plantje heeft het potten niet overleefd, het andere plantje deed het goed (in een mini kweekpotje).

-Tot en met eind augustus heb ik het plantje vaak verplaatst om steeds in de zon te staan (weinig direct zonlicht in huis, 's ochtends langs de ene gevel, 's avonds langs de andere gevel), en dat ging best OK.

-Eind augustus ben ik 's avonds beginnen bijlichten op mijn bureau met mijn bureaulamp (met daarin een 4W Led Reflector).

2e maand:

-Begin september kreeg ik de indruk dat de lamp meer groeide met de bureaulamp, en heb ik de plant naar binnen gehaald.

-Na enkele dagen bleek het plantje goed te groeien, en heb ik een opstelling gemaakt met de bureaulamp, een ventilator, boeken, luidsprekers en planken in een kast om de lamp steeds een beetje hoger te kunnen hangen, en de plant verpot naar een iets grotere kweekpot.

-Door de goede resultaten van m'n bureaulamp op het 1e plantje, besloot ik een extra bureaulamp te halen en dat als opstelling te gebruiken voor de eerste maand van volgende kweekjes. Dan ben ik ook begonnen aan een opstelling met 2x 20-Watt spaarlampen boven de plant te hangen, en 2 plantjes van de 2e kweek voorzien van de bureaulampjes.

12/09

12/09

13/09

-Totaal vergeten dat de kweekpot te klein was, heb ik wanhopig gezocht naar een grotere, en heb ik 'm verpot in een opnieuw net iets grotere kweekpot.

-Van midden tot eind september bleek de plant serieus in lengte te groeien, de bladeren naar boven te richten en witte spikkeltjes te krijgen. Om de groei te beperken heb ik 'm getopt.

16/09

19/09

-Omdat ik het niet meer aan kon zien, heb ik er 2x 7W Ledlampen bij gehangen, vlak boven de 2 bovenste bladeren. De plant ging er langzaamaan beter bij staan. Meteen ook een timer gekocht en 18/6 gezet, tot nu toe ging het licht uit tijdens het slapengaan en hebben ze dus ook vaak te lang donker gehad.

 

28/09

28/09

 

 

3e maand:

-De ervaringen van de eerste kweek tot nu toe en de beperkte conclusies van de 2e week (daarover later meer), doen me vermoeden dat ledlampen het niet zo slecht doen, zolang je dicht genoeg op de plant zit en op een voldoende groot deel van de plant kunt instralen. Na het zien van foto's van een paar handig getopte planten, neig ik naar het proberen maken van kleine planten met meerdere ledlampen op korte afstand. Ik heb alvast een extra 6,3W ledlamp in het midden boven de plant gehangen, tussen de 2x 7W. Op 2 dagen bleken de 2 nieuwe hoofdscheuten hier serieus deugd van te hebben. Niet onlogisch als je weet dat die plant eigenlijk permanent te weinig licht krijgt, en de scheuten nu opeens een extra "dedicated" lamp krijgen. De spaarlampen heb ik meer laten zakken, tot ongeveer het midden van de plant.

29/09

01/10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb ik tot nu toe geleerd?

De spaarlampen hingen vrij ver boven de plant omdat die lampen wel een beetje warmte afgeven. De plant is zodanig gestrekt dat ik 'm eigenlijk mislukt vindt. Ik had de plant liever klein gehouden. Dit doet me vermoeden dat ik de ledlampen veel dichter op de planten moet zetten.

Ik heb meerdere keren gehoord/gelezen dat een wietplant moeilijk breder te kweken is dan dat de pot is. Ik ga dus grotere potten moeten aanschaffen.

Ik had de plant beter veel vroeger getopt. Ik heb 3 zaadjes gekregen uit iemand z'n wiet, en ben ermee aan het experimenteren. 2 er van ga ik steeds heel vroeg toppen (dus 2, want kans op sterven is groter), en de ander wat langzamer. Zien wat dat geeft.

 

De eerste kweek zal dus verder slabakken, de volgende gaan hopelijk beter :)

Edited by Major Max

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk is het wel, maar wat is precies je bedoeling? Gewoon leuk een plantje kweken?

Je bent een smoker, maar op deze manier krijg je er zowat niets te smoken af...

2x7W + 6,3W? 20,3 watt dus?

In het EXTREEM beste geval haal je er dus 20 gram vanaf...

Vraag me af of dat überhaupt lukt met spaarlampen..

 

Leuk vind ik het wel hoor, maar opbrengst zul je er niet van hebben.

Er is een reden waarom de meeste die zo beginnen na een aantal weken stoppen, of er minimaal een 250w HPS boven hangen, dat werkt gewoon veel beter!

Dan heb je ook veel minder last van strekkende planten, door de betere lichtopbrengst.

 

Maar met een HPS moet je meteen wel weer aan een hok met afzuiging ed denken en met deze 20w niet.

 

Als je het klein wilt houden zonder HPS zou ik een SCROG opstelling maken met TL, daar heb ik leuke topics over gezien...

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk man! ik hoop dat je er wat te roken aan overhoud. ik zou toch voor iets meer vermogen gaan.

 

hoe dan ook, succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk is het wel, maar wat is precies je bedoeling? Gewoon leuk een plantje kweken?

In eerste instantie: inderdaad, een leuk plantje kweken. Ooit wil ik wel serieus kweken, maar dan wil ik eerst wat ervaring opdoen met de plantjes: leren toppen, stekken, werken met SCROG, een plant meerjarig houden, etc. ...
Je bent een smoker, maar op deze manier krijg je er zowat niets te smoken af...

2x7W + 6,3W? 20,3 watt dus?

In het EXTREEM beste geval haal je er dus 20 gram vanaf...

Vraag me af of dat überhaupt lukt met spaarlampen..

Het lukt niet met spaarlampen, dat geef ik ook eerlijk toe na mijn ervaring met de 1e plant. Daarom dat ik meteen erna met LED verderging en de spaarlampen hooguit gebruik als extra zijverlichting.
Leuk vind ik het wel hoor, maar opbrengst zul je er niet van hebben.

Er is een reden waarom de meeste die zo beginnen na een aantal weken stoppen, of er minimaal een 250w HPS boven hangen, dat werkt gewoon veel beter!

Dan heb je ook veel minder last van strekkende planten, door de betere lichtopbrengst.

 

Maar met een HPS moet je meteen wel weer aan een hok met afzuiging ed denken en met deze 20w niet.

 

Als je het klein wilt houden zonder HPS zou ik een SCROG opstelling maken met TL, daar heb ik leuke topics over gezien...

Jep, voor het bloei-hok denk ik ook aan een opstelling met TL-lampen, maar het kan goed zijn dat dit pas de 2e of 3e kweek volledig op punt staat. Overigens is m'n 1e plantje vandaag opnieuw wat minder gestrekt dan gisteren, wat doet vermoeden dat de opstelling van de 2x7W LED in de 3e maand al beter werkt dan 2x20W spaarlampen in de 2e maand. Dat zal nog steeds geen optimale opstelling zijn, maar ik heb al slechtere resultaten gezien onder betere lampen. Doet me ook vermoeden dat 2x7W LED in de 2e maand OK moet zijn.

 

leuk man! ik hoop dat je er wat te roken aan overhoud. ik zou toch voor iets meer vermogen gaan.

 

hoe dan ook, succes!

Tot nu toe blijft er steeds vermogen bijkomen.

Ruw geschetst, lichtschema 1e kweek:

1e maand: zonlicht & 4W LED Reflector, onregelmatig getimed (werkt goed!)

2e maand: 2x20W spaar, onregelmatig getimed (werkt slecht!)

3e maand: 2X20W spaar + 2x7W LED + 6,3W LED, met timer (eerste bevinding: werkt goed!)

 

Voor de 2e kweek ga ik de 2e maand meteen naar 4x6,3W LED gaan denk ik. Die 4W LED Reflector blijkt wel goed voor de 1e maand. Dat ze meteen een timer krijgen, zal ze ook wel goed doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend opgestaan en gemerkt dat de plant zijn bovenste blaadjes minder strekt. Heb de lampen dan maar meteen ietsje lager gehangen. Vooral in de "okseltjes" zie ik nu veel activiteit.

 

03/10

03/10

 

Voor de volledigheid, momenteel hangen er boven de 2 bovenste bladeren een 7W LED , daartussen een 6,3W LED (gericht op de 2 nieuwe hoofdscheuten) en 2x20W spaarlampen naast de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad in de micro fluo sectie zie je veel van die kleine scrog dingen. Check eens bij baekelandt, ik ben een grote fan! Leuke verhalen en nog leukere plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad in de micro fluo sectie zie je veel van die kleine scrog dingen. Check eens bij baekelandt, ik ben een grote fan! Leuke verhalen en nog leukere plantjes.

veel leuke verslagen gevonden onder zijn naam! Merci voor de tip ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplaatst naar de microsectie, succes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danke!

 

Vandaag begonnen met LST: dagelijks elk takje beetje duwen tot het horizontaal komt te staan, ook de nieuwe hoofdscheuten. Ben benieuwd wat dit gaat geven. Samen met m'n 2e kweek is deze vandaag op 12/12 komen te staan. Ik ben benieuwd! De 2x20W spaarlampen gaan er uit, in plaats daarvan ga ik elke oksel voorzien van een aparte LEDlamp (spaarlamp ver boven 3000K, LEDs volgens verpakking 2700K, in realiteit zo'n 2900K gemeten op 3cm van de lamp).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel topic als plantje ff verwaarloosd :(

 

Maar bij deze nog een update ;)

 

2014 10 27 13.47.19

 

Hier hangt 4x6,3W LED en 2x20W spaarlamp boven, en de kleine plantjes er naast hebben elk 7W + 4W LED.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja groeien doen ze wel. ze staan er wel een beetje gestrekt bij maar dat valt nog mee

Ik raad je aan om je licht veel efficiënter te gebruiken. Ik zie niet echt iets van reflecterend materiaal.

 

Mo toch leuk om te zien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

al reflectie materiaal aangebracht ? ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...