Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Coops

Wat Zijn Jullie Ervaringen Met Goed Opgezette Led Kweeks?

Recommended Posts

+1 Wietefras.

 

Je kennis is verbluffend. Ik heb ze ook op een beurs zien staan met een handheld par metertje

 

Het geeft de LED markt gewoon een slechte naam. Dit neemt niet weg dat er best serieus gesleuteld wordt aan LED achter de schermen door mensen die echt wel weten waar ze mee bezig zijn.

Er bestaat heus wel LED wat je kan vergelijken met hps, het probleem tot nu toe is alleen dat dat net zo warm wordt, net zoveel stroom verbruikt maar wel een veelvoud duurder is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is de pest, zelfs als ze ergens een punt hebben dan kun je ze gewoon niet serieus nemen met al die valse claims. Als het qua efficientie bij elkaar in de buurt ligt, waarom je niet gewoon beperken tot de waarheid in plaats van pretenderen dat LED met de helft van het stroomverbruik 30% meer licht genereert.

 

Het mooiste zijn wel de verkopers die zeggen dat de panelen van andere led verkopers allemaal niet werken maar die van hun wel.

 

Heb zelf overigens led paneeltjes voor het voorgroeien. Al moet ik nog een keer kijken of die goed voldoen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die PAR metingen zijn punt metingen. Daar heb je verder niets aan ter vergelijking. Dat is ook de pest met die led verkopers. Ze liegen de hele zooi bij elkaar.

 

hoi wietefras, kun je dat iets verder uitleggen? je reactie lijkt me waardevol maar ik begrijp het niet zo goed, wat zijn puntmetingen? waarom heb je er daarom niks aan ter vergelijking?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat het niet aangeeft wat er 10cm verder gebeurt. Je wil toch de totale lichtoutput weten en niet die van een puntje?

 

En zelfs als je de totale output weet kun je dit niet zomaar naar je ruimte vertalen. Je zit nl met reflectieverliezen van reflectors, muren,planten enz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die test ook ziet dan vergelijkt hij een HPS met breedstraler reflector terwijl die LED's diepstraler reflectors erop hebben.

 

In het meest extreme geval zou je bij zo'n test een laser straal met een HPS lamp (zelfs zonder reflector) kunnen vergelijken en dan concluderen dat die laser straal veel feller is. Klopt ook wel, maar dan heb je wel een verdomd klein stukje oppervlak belicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ok, wat ik al een beetje dacht dat je bedoelde maar niet zeker wist. Idd wil ik de totale lichtoutput weten ipv een willekeurig gebiedje, sterker nog, wat ik zou willen is een schematisch beeld of parfoto als zoiets bestaat van de gehele paroutput van een lichtbron, zodat je gelijk kan zien wat de meest efficiente afstand is tussen planten en lichtbron betreffende par.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is dat daar haast geen gestandaardiseerde methode voor te bedenken is. Zoals Racker zegt ben je dan namelijk ook afhankelijk van de lamp reflector en wandverliezen etc.

 

Al zouden ze voor een heel armatuur natuurlijk wel kunnen zeggen dat als je die op een bepaalde hoogte hangt dat je dan een oppervlak van x m2 belicht met gemiddeld (of totaal) zoveel umol/m2/s. Dan zou je in ieder geval complete armaturen kunnen vergelijken. Zoals LED en die complete Gavita Pro en Dimlux armaturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen die zeggen dat led warm word kweken zelf niet met led. en zijn of jaloers of willen iets afkraken wat ze zelf nog niet hebben gezien. want de leds van dutchpassion die worden totaal NIET warm. daar durf ik mijn hand wel een paar dagen op te leggen alleen krijg ik dan een lamme arm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet om de temperatuur van het armatuur zelf, maar om de hoeveelheid warmte die er in totaal afkomt.

 

Waarom denk je dat er ventilatoren in die led armaturen zitten?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

the predator reageert hier met.. Je kan gewoon een eitje koken op zo een unit hoor als ie een tijdje aanstaat... ze worden wel warm!

 

dan is dat een hele speciale.. als ik mijn hand onder de lamp. of zelfs eronder tegenaan houd heb ik nog geen problemen. en nee ik draag geen handschoenen.

 

ik hou niet van slappe eieren. :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou niet van LED's van bijna 1K die nog geeneens haalt bij een 400 wat hpsje van een paar tientjes.

 

Messiah wat koste die Dutch passion Led van jou? Omdat ze er voor hebben gekozen om er geen prijzen bij te zetten.....

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja klopt is beetje vaag he. ze hebben hem niet meer dacht ik. de mijne was 300, en dan mogt je voor 100 euro zaad uitkiezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste messiah

 

op ebay 100 euro 300 watt led koop je meer word het nog veel goedkoper 3wattleds.

net als dutchpassion.

en zo heb je nog talloze variaties van wattages je hebt ze letterlijk in alle soorten en maten

vanaf 7 watt tot 1500 watt greetzz smoke :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mochten er hier toch liefhebbers van LED rondlopen en nog moeten aanschaffen........

 

succes ermee

Edited by djbroertje
geen handel aanbieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan die niet regelen dat er mensen van dit forum zo'n lamp te testen krijgen?

Eventueel met 2 hokjes/tentjes naast elkaar, de ene hps en de andere led.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ag iets afkraken is makelijk jongens.

Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, lampje testen lijkt mij leuk.

Maar predator heeftvwel vaker negatieve reacties vooral op led kwekers.

De meeste hps's halen de 1op1 niet eens dus een led kweker die is 0.7 haalt is gelijk slecht terwijl ze het zelf ook ronde op ronde doen.

Als je de kiloknaller gelooft gegarandeerd een kilo.owja mits je kan kweken.

In america gaan langzaam de grote kwekers om naar led.

Maat in nl agja moeten we het hebben van de broodkwekers en die willen maar 1 ding.

Geen geld uitgeven en het maximale eruit halen kwa geld en niet kwaliteit.

Ik heb mijn gal weer gespuugd maar word wel moe van dit soort topics.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Nobelprijs voor Natuurkunde gaat dit jaar naar de drie ontdekkers van blauwe led-verlichting, twee Japanners en een Amerikaan van Japanse afkomst.

 

Maar er hangen nog steeds geen LED's in de kassen in het Westland

 

greenhouse.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opzet van dit topic was voor mij alleen bedoeld om te zien hoe jullie over led denken ten opzichte van Hps.

 

Ik heb hem gemaild of er een mogelijkheid bestaat dat ik die led verlichting zou mogen testen en daar een verslag van bijhoudt.

Tot nu toe heb ik alleen buiten eens een paar planten gedaan en dat ging vrij goed.

Inmiddels heb ik al heel veel ingelezen en ik weet dat je elke dag bijleert, maar van huis uit ook wat kwekerservaring dus heb daar wel vertrouwen in!

 

We gaan het zien. Ik ben niet van plan om zelf die dure led lampen aan te gaan schaffen maar zou zo'n test graag doen om te zien hoe het nu werkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ag iets afkraken is makelijk jongens.
Heeft niets met afkraken te maken. Gewoon realiteit.

 

In de VS gaan ze ook niet over op LED. Laatst nog een paar van die documentaires gezien over Colorado en die waren allemaal bezig met enorme hallen met HPS. Als dat soort broodkwekers er al geen brood in zien dan is het toch echt wel duidelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de duidelijkheid

 

Niemand heeft iets tegen leds, ledhokjes, ledkwekers enz... Integendeel. led heeft vast wel een toekomst.

 

Fabrikanten die via een slinkse manier beweren dat led beter is dan hps is een heel ander verhaal. Als je 300gram van een 300watt led haalt, ben je goed bezig, maar ga niet zitten roepen dat een led van 300watt gelijk of beter presteerd dan een hps van 600 of 1000watt. Dan wordt je niet echt serieus genomen op dit forum waar al 100+ keer gewaarschuwd is voor dit soort praktijken.

 

Illusie is en blijft de beste verkooptruc.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof er geen kut van die score....

Hier staan er ook een paar bij oordeel zelf maar:

http://www.ledgrow.eu/Reviews.html

LED is gewoon VEELSTE duur. Budmaster II 1200-GOD Type voor €3.375,00 is gewoon belachelijk. Voor dat geld kan je weet ik veel hoeveel HPS lampen + VSA + kappen kopen. LED kan ook goedkoop zijn als je zelf een unit bouwt, het enige wat je moet weten is welke ratio je moet gebruiken en vervolgens sluit je de boel aan op de LED drivers.

LED's worden volgens mij niet zo warm maar de drivers zijn de gene die deze warmte produceren. Met een diy LED unit zou je deze wel kunnen koelen op basis van water maar dan zit je al met een dure chiller dus LED is eigenlijk gewoon een dure oplossing. Hou het gewoon bij HPS.

Mvg,

Striker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken niets van kweken, maar mijn beroep (en opleiding) houdt wel serieus wat lichttechniek in. Ik denk het volgende te kunnen stellen:

 

Voordelen HPS vs. LED:

-goedkoper in aanschaf

-HPS haalt algemeen genomen een hogere lumen/watt-ratio (tenzij je bepaalde kleuren apart gaat meten en vergelijkt met een voor die kleur optimaal ingestelde LED)

-vertrouwde techniek, ik denk dat er wel heel wat cannabis-soortjes zijn die generaties lang onder HPS werden gekweekt

 

Voordelen LED vs. HPS

-op bepaalde (duurdere) modellen kan je heel gemakkelijk de kleurtemperatuur instellen, dus 1 lamp voor zowel groei als bloei

-Op diezelfde modellen kan je dus een efficiëntere lichtopbrengst hebben, door enkel de gewenste kleuren weer te geven

-minder warmte-afgave naar de plant toe, waardoor je de lampen dichter kan plaatsen (over de algemeen gegenereerde warmte spreek ik niet, dat kan net zo goed evenveel als bij HPS zijn, maar er komt minder warmte bij de planten)

-Geen nood aan reflectoren, een grotere verhouding van het gegenereerde licht straalt beter in op de plant

 

MAW: tenzij je heel dure LEDs aanschaft, blijft HPS een betere optie. Maar gezien de snelle doorontwikkeling op LED is de vraag niet of HPS en LED vergelijkbaar zijn, maar wanneer de betaalbare modellen vergelijkbaar zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist,

 

Met de kanttekening dat lumen zichtbaar licht voor het menselijk oog is en sinds planten geen ogen hebben praten we liever over PAR licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist,

 

Met de kanttekening dat lumen zichtbaar licht voor het menselijk oog is en sinds planten geen ogen hebben praten we liever over PAR licht.

Inderdaad! Dat was hetgeen ik bedoelde met bepaalde kleuren apart te gaan uitmeten, wist niet dat er een aparte benaming was voor licht dat door de plant wordt waargenomen. Had de benaming par al een paar keer tegen gekomen, maar ging er domweg van uit dat men het had over het gebruik van par-lampen (lichtarmatuur uit theater), die ook voor hogere wattages (1KW - 2,5KW) gemakkelijk en goedkoop te bestellen/monteren zijn (maar wel serieus wat vermogen nodig hebben en veel te warm worden om praktisch te zijn voor te kweken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 zucht we gaan gelukkig de goede kant op.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...