Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bluebloomer

Ghe Ripen, Hoe Precies Te Gebruiken ?

Recommended Posts

Hi all,

 

Na een hele poos afwezig te zijn geweest heb ik toch weer even een voor mij belangrijke vraag. Mijn buitenplantjes zijn helaas nog lang niet zo ver om te oogsten, maar nu het weer aardig kan gaan omslaan wil ik pakken wat ik pakken kan, en dus GHE Ripen inzetten om toch wat te kunnen oogsten voordat straks alles zo nat is en wegrot..

 

Ik begrijp hoe Ripen werkt, en ook dat sommige mensen ervaring hebben met een vieze wietsmaak etc maar dat neem ik dan maar voor lief.

 

Wat ik niet weet is HOE je Ripen precies inzet. Er staat elke 2e waterbeurt, maar ik geef mijn plantjes momenteel 2x per dag een liter, met voeding om de 2 a 3 dagen. Voornamelijk maandag - woensdag - vrijdag tenzij ik het een dag vergeet.

 

1. Is het nu de bedoeling dat je Ripen met of zonder voeding toevoegt aan het water ?

2. is Ripen nu een vervanging geworden voor de PK 13/14 / basisvoeding en hoeft ik dus geen voeding meer te geven die laatste 2 weken, of moet ik vanaf nu 1 dag Ripen en 1 dag voeding geven met 1 dag alleen water?

3. Als ik 2 x per dag 1 Liter water geef, met om de 2 a 3 dagen voeding, hoe past Ripen daar dan het beste tussen, in welk schema ?

 

Thanks,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het gebruik,stop ik met voeding en dan om de dag ripen meegeven.

Dus bijv. maandag ripen dinsdag niet woensdag ripen donderdag niet enz.......en dan 10 keer meegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding hoort sowieso niet bij een afrijpende plant. Dus voeding geven in de laatste periode sowiso niet doen als je er een einde aan wilt breien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik Rip altijd maar 2x daarna alleen water.

Maar ik Rip nooit mijn buiten wiet.........

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de aanbevolen dosering gebruik dan zou de plant in 2 weken haar eindpunt moeten bereiken, dus vanaf het 1e Ripen moment geen voeding meer geven klinkt inderdaad logisch.

 

Om de dag klinkt goed, met alleen in het weekend 2 dagen ertussen ga ik dus aanhouden.

 

Ik denk niet dat ik het ga redden met 2x Ripen P H, er zit wel wat volume aan de topjes maar ik denk dat ik de volle 2 weken cycle in moet of in elk geval 1 week, en daarna eens kijken hoever het staat, en misschien die 2e week alleen spoelen.

 

Dit jaar besloten om eind mei de buitenplantjes buiten te zetten, maar met wederom een flut zomer, en wederom veel te grote planten kan het wel eens november worden als ik Ripen niet in ga zetten.

Met het oog op ruk zomers ga ik vanaf nu kleinere buitenpotten gebruiken, want 25 liter geeft al planten van 2 bij 2.

Dan heb ik nog geluk dat ze in de bloei schoten, want een kleine 6 weken geleden was er nog geen teken van bloei. Toen heb ik besloten ca 60% van de plant weg te snoeien, vanaf onder beginnend, en boem week later schiet de bloei er in en in 6 weken tijd lijkt het net zo snel te gaan als in 4 weken indoor.

 

Enige wat ik kan doen is beginnen met de Ripen, en na elke bui de takken een beetje uitschudden dat het ergste water er uit, en hopen dat het rot nog even wegblijft...

Bedankt voor de tips :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zou t niet te lang geven(paar keer); tenslotte als de rot wel toeslaat en je moet eerder omhalen, zit je mischien wel met een vieze smaak(weet niet of je t proeft, maar t is geen limonade) succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi groenfingers !

 

Thanks en ja goed idee, het lijkt erop dat het weer nog even ten goede omslaat dus misschien heb ik nog 2 tot 3 weken tot de oogst. Ik ga er niet vanuit, maar ik zal idd de boel per dag goed in de gaten houden en stoppen met de Ripen als de plantjes hun eindfase naderen, of als het weer dreigt om te slaan zodat ik nog ten minste een paar dagen kan spoelen.

 

Ik heb me laten vertellen dat er mensen zijn die spoelen met H2O2 3% een dag of 4 voor de oogst om de aarde helemaal leeg te trekken omdat H2O2 alle goede en slechte bacterien dood, en dus ook voor een groot deel de opgebouwde zouten en voedingsresten, maar ik kan er weinig over vinden. +

Kan iemand zich vinden in die stelling ? Het zou misschien wel de Ripen smaak kunnen verdunnen / wegspoelen.. ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ripen van GHE bevorderd de smaak van je gewas ! het is niet zo dat er een bijsmaak van komt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buitenplanten en rotkans?

Dan zoals PH aangeeft, volle mep Ripen neemt rotkans ontzettend toe, je geeft ze een Ec van ruim 2 volle mep Ripen namelijk.

 

Ripen is geen booster oid maar een hoge portie zwavel en geeft je plant seintje: ga dood en haal er het beste uit.

 

Geef je 10x de volle mep dan heb je wat scherpe wiet, zorg je dat je na Ripen geven minimaal een dag of 5 allen water geeft merk je helemaal niks, wonderspul.. zou je met PK troep moeten proberen zo tekeer gaan in de laatste weken :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lost Child,

Weet je dat zeker van die zwavel? Of vertrouw je op info van de fabrikant of leverancier?

Heb eens gegoogled maar kan nergens vinden dat zwavel de rijping van planten beinvloed namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update; Ik heb Ripen 3-4 maal per plant ingezet en elke waterbeurt voorzien van ofwel Ripen ofwel water met detrose afgwisseld met melasse.

 

Hier en daar kleine rot plekjes maar gezien het weer is dat niet vreemd. De toename in thc was drastisch te noemen, en alhoewel een 40-50% van de plant nog doorzichtige trichomen heeft moeten de plantjes om, omdat er weer veel regen aan zit te komen.

 

Wederom veel pech dit jaar, en weer zit ik in oktober te wachten tot de plantjes rijp zijn. Maar ja, liever een beetje wiet die goed is, dan het het risico dat alles wegrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ripen is geen booster oid maar een hoge portie zwavel en geeft je plant seintje: ga dood en haal er het beste uit.

 

Zwavel?

Bedoel je misschien fosfor?

 

GHE Ripen -LATE FLOWERING NUTRIENT

N - P - K : 0 - 6 - 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zitten een aantal sulfaten in Ripen, en een sulfaat is het zout van zwavelzuur. Wat ik er uit ophaal is dat er geen zwavel in Ripen zit, maar een aantal zwavelzuur zouten, waardoor men indirect zou kunnen zeggen dat er zwavel in Ripen zit. Maar het gaat natuurlijk om de interactie tussen al die ingredienten die een chemische reactie in de plant triggeren. Ik meen te hebben gelezen dat de oplossing van Ripen om en nabij de 2% zwavel bevat als gevolg van die sulfaten.

Edited by Bluebloomer

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Ripen zit magnesium-, kalium- en ammoniumsulfaat. Een globale samenstelling (zonder percentages, dat houden ze geheim) staat op:

 

http://www.eurohydro...TA-SHEETS-(MSDS)/GB/ripen.pdf

 

(de link werkt niet echt lekker, heb al een paar geprobeerd deze hier goed in te kopiëren)

 

Het percentage aan zwavel of sulfaat in Ripen heb ik googelend ook nergens kunnen vinden. Weet helaas ook niet zo 1-2-3 een simpele bepalingsmethode om dat te kunnen achterhalen. Ik zou het wel willen weten (ben zelf ook met Ripen bezig momenteel), echter 2% lijkt me een reële waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las de 2% ergens op een USA forum, daar stond ook wat onderbouwing bij. Als ik het kan vinden post ik de link ook ff.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond dit in een oud topic,of de waarden nog kloppen weet ik niet,het was een topic uit '09.

 

Ripen werkt op verschillende niveaus:

* het geeft de plant een duidelijk teken dat zij aan het einde van haar leven is.hierdoor reageert de plant in een laatste poging zich te vermeerderen met een versnelde bloei en vrucht afzetting.

* het dwingt de plant haar weerstand te verhogen met als gevolg vermeerdering van de hoeveelheid actieve bestanddelen.

* het geeft de plant alle mineralen,die ze nodig heeft in deze voortplantingsfase.

*in het geval van ophoping van nitraten of micro-elementen helpt het deze te metaboliseren, hetgeen de smaak ten goede komt.

 

samenstelling:

Beschikbaar fosfaat 6%

Oplosbaar Kalium 5%

Magnesium 2,5%

Sulfer(zwavel) 2%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, je hebt gelijk Harry: gewoon even goed op de fles kijken. Sufferd die ik ben :oeps.

 

Was zelfs al aan het kijken hoe ik zelf het sulfaatgehalte kon bepalen :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, ze checken ook de fles (nav waar ik vandaan haal dat er zwavel in zou zitten) :whistling

 

2% is in verhouding een flinke lading en dat is volgens mij nu net hetgeene wat ze het loodje doet leggen, de rest zit erbij in om de Ripen compleet te maken zodat je planten niet van voeding naar niks gaan.

 

Kende Ripen nog vd Overgrow tijd (GH) voordat ik het zelf eens kon gaan gebruiken en op Overgow waren er vele dit ook als een lekker rammen einde bloei sturen booster zagen en ff verkeerd inschatten, want je planten (zeker volle mep) leggen echt in een week of 3 het loodje met Ripen dus wel weten hoe je het in gaat zetten

 

Ik zou het alleen doen als je soortje kent en er net een beetje extra uit wilt knijpen (wat je dus met halve dosis zoals PH doet ook uitstekend kunt doen) en voor boosten andere dingen zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik kan nagaan zit er geen pure zwavel in maar sulfaten, dus ik weet niet of je dan zomaar kunt zeggen dat het zwavel gehalte dan 2% is. Een sulfaat is een zout van..

 

Ik gebruik het waar het voor bedoeld is; een late blooming forcing solutiion. Heb nu nog 2 dames buitenstaan, die ondanks de ripen nog steeds knalgroen zijn.

 

Aangezien daar ook al rot begint te komen denk ik dat ze ik ze maar gewoon omhak, ondanks de donkergroene bladeren..

Het is een Kings Kush, die ondanks de Ripen maar niet wil sterven, hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godverdomme waarom zie ik dit topic nu pas:(

In me kas moet alles om voor het afgerijpt is dus dan zou dit een potentieel top product zijn! (Of een flop en een rot accelerator in mijn geval...)

 

Flesje word in iedergeval besteld voor volgend jaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...