Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sWEEDy

kweken uit zaad

Recommended Posts

Even een vraagje,

 

Is het waar dat planten direcht uit zaad groter worden en meer opbrengst geven dan stekjes? :unsure:

Gaat me bij deze vooral over planten voor buiten.

Hoor het graag

 

greetz

 

sWEEDy :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee zal niet zo veel schelen, een plant uit zaad gaat meestal gelijk de hoogste in, een stekje gaat vooral in de breedte. In het begin lijkt het misschien dat je beter een stekje kan halen, maar na een tijdje worden ze toch even groot ongeveer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is wel waar , alleen de start is bij een zaailing vaak moeilijker , dat komt wat nauwer aan . Maar als de start met een zaadplantje goed is kunnen het ware reuzen worden , Sativa's kunnen dan makkelijk 3 meter hoog ,maar ook 3 meter breed halen halen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal zijn planten uit zaad gewkeekt mooier en simetrischer dan stekken. vaak zijn ze ook gezonder en groeien ze iets harder. maar in het begin zijn ze nooit zo breed als stekkies (als je niet topt ) ik vind de stam van een 2 maand oude zaa plant ook altijd veel mooier dan een van een even oud stekkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het legt er maar net aan hoevaak de moederplant al is gebruikt voor steken

 

metde eerste steek.heb je altijd de beste en sterkste plant en de meetse opbrengts en als de moederplant nou al 3 a 4 keeer is gebruikt voor stekken.

 

dan is de kwaliteit ook minder omdat de moederplant ook verzwakt

 

ik zou kiezen voor stekken, zaad moet je alleen gebruiken aals je witte soorten wil kweken , of een soort die niet in stek te krijgen is

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het voordeel van stekken is dat je het geslacht al weet en dat is bij zaad altijd maar even afwachten. Ik zelf kweek altijd met zaad, maar dat is gewoon gevoelsmatig, het idee dat uit zo'n kleine klote zaadje een ontiechelijke boom groeid. Alleen wat jammer is dat je vaak de helft weer kan weggooien omdat het mannen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vindt voordeel van zaad dat je 100% zeker weet wat je hebt, in tegenstelling tot sommige stekkenboeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je dan ook nog vrouwelijk zaad koopt weet je ook zeker dat het geen mannetjes zijn . Zonder ze te toppen kunnen ze toch echt wel net zo breed worden als stekken , ik beweer zelfs breder en steviger .

 

Hoe? daar is al een topic met info over

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring met zaad is dat 't véél langer moet voorgroeien dan met stekjes...

 

is ook logisch, maar ik heb 't idee dat 't met zaad wat langzamer gaat in 't begin.

 

ook de kwaliteit viel me een beetje tegen (maar dat had andere oorzaken toen)]

de hoeveelheid is wel goed, maar ze staan ook en stuk langer....als je de tijd erbij telt, leveren stekjes meer op !

 

wél krijg je véél stevigere planten met een dikke (bezem)steel....ook krijg je veel hoogte/breedte verschil vind ik met zaad...

 

't beste lijkt mij om 'n aantal planten uit zaad op te kweken.....hier dan de sterkste uitzoeken > stekje snijden > bloei zetten > als 't dan een vrouwtje is, haal je van die plant ál je stekken af....

 

je moet er wel een beetje de ruimte voor hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus wat kan je beter doen om meer opbrengst te krijgen.....

 

- 100% vrouwelijk zaad en in februari/maart beginnen met voorgroeien onder tl?

 

of

 

- gewoon stekjes en die voorgroeien onder tl in februari/maart.

 

 

want ben namelijk volgenbd jaar van plan om ze voor te laten groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor buiten zou ik dan wel voor zaad kiezen...........

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn ervaring met zaad is dat 't véél langer moet voorgroeien dan met stekjes...

 

is ook logisch, maar ik heb 't idee dat 't met zaad wat langzamer gaat in 't begin.

 

ook de kwaliteit viel me een beetje tegen (maar dat had andere oorzaken toen)]

de hoeveelheid is wel goed, maar ze staan ook en stuk langer....als je de tijd erbij telt, leveren stekjes meer op !

 

wél krijg je véél stevigere planten met een dikke (bezem)steel....ook krijg je veel hoogte/breedte verschil vind ik met zaad...

 

't beste lijkt mij om 'n aantal planten uit zaad op te kweken.....hier dan de sterkste uitzoeken > stekje snijden > bloei zetten > als 't dan een vrouwtje is, haal je van die plant ál je stekken af....

 

je moet er wel een beetje de ruimte voor hebben....

Wanneer je zelf ook de stekken moet maken ,dan ben je met vrouwelijk zaad zo wie zo eerder klaar . Het probleem van vrouwelijk zaad is nog de prijs , die licht belachelijk hoog meestal . En de kwaliteit is vaak te wisselend . Wanneer je goede zaden hebt dan kiemen ze gelijktijdig ,en kun je dus ook even hoge planten krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

van dat zgn. 100% vrouwelijk zaad heb ik ook een keer gehad (sensi-seeds)

 

en daar zaten toch echt 6 mannetjes tussen van de 16 !

 

't is dan maar een eenmalige ervaring wat ik er mee heb, maar ze bestaan dus wel: 100% vrouwelijk ? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ervan gaat stekken hoef je er eigenlijk toch maar 2 of 3 te planten dan.

Maak je van de sterkste zaadplant je moederplantjes.

Dan kom je ook in de buurt van de gewenste minimale 6 mnd eer je 1e stekken afbloeien en dan wel een behoorlijk potentieel hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijd en apparatuur zat, ga dus zaad kopen, binnen voorgroeien en dan lekker naar buiten, eens kijken wat de dames dan gaan doen in de volle grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...