Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Monti

Bouw Van Een Microhok, 30X70X110Cm

Recommended Posts

Hoi Wietforummers,

 

Na een tijdje niks gekweekt te hebben en niet de mogelijk te hebben om buiten te kweken, ga ik nu beginnen aan een klein microhokje. Omdat ik weinig tot geen ervaring met binnen kweken heb, plaats ik eerst mijn bouwverslag hier. Zo ook dat jullie misschien een beetje met me mee kunnen denken.

 

Ik heb een 2e hands kastje weten te vinden. De maat is ongeveer 30x70x110. Niet te groot, maar het is dan ook puur for the fun.

 

gallery_25884_17480_1054811.jpg

 

gallery_25884_17480_682241.jpg

 

De bedoeling is om eerst een andere achterplaat erin te zetten omdat deze heel dun is en niet stevig genoeg. Zodra dat er in zit ga ik de boel in de witte grondverf zetten en de kast afkitten om het goed lucht/licht dicht te maken,

 

Na wat lees en speurwerk ben ik op de volgende items gekomen om erin te plaatsen.

 

Axiaal ventilator, 185m3/h + koolstoffilter 160m3 KLIK

 

gallery_25884_17480_1707.jpg

 

Ik zit te twijfelen over de lichtbron. Een t-neon 2x 55 watt of een 100 watt hps

 

HPS KLIK, en dan met de bloeilamp

 

gallery_25884_17480_14752.jpg

 

Tneon KLIK

 

gallery_25884_17480_25132.jpg

 

Uit eindelijk is het de bedoeling om er voor sensimilla een scrog in te doen met 2 planten en af en toe een zaden kweekje.

 

Ik wil biologisch gaan kweken, met de kit van Sannie, Hier heb ik buiten ook al ervaring mee en dit was goed bevallen. Ik wil gebruik maken van 1 aardebak en daaronder een lekbak. De waterbehoefte hou ik in de gaten met een tensiometer Wellicht ga ik af en toe aanvullen met een gebrouwen theetje van wormenmest etc.

 

Voor de luchtcirculatie heb ik een klein computer ventilatortje met een telefoon adapter.

 

De luchtaanvoer ben k nog niet helemaal uit. iig passief, maar waar die ingang het beste kan komen, weet ik niet, advies?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en meedenken. Als de kast af is ga ik ook een growverslag doen.

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk micro hokje ik ga je volgen

de lampen kwestie kan ik je zo niet mee helpen nooit onder gekweekt .

kan je wel adviseren je plantjes te scroggen en of meerdere keren te toppen anders heb je al gauw te grote plantjes

en zorgen dat alles goed licht dicht is.

grtz en succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, kies een soortje wat niet zo groot word.

luchtinvoer ergens onderaan, alleen uitkijken dat je invoer geen licht binnen laat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks! :punk:

Toppen, scroggen en knakken was ik inderdaad van plan.

 

Iemand advies of ervaring met een 100 watt hps. Wat is een betere keuze in deze opstelling, T-neon of 100 watt hps, zie link eerste post?

 

En de luchtinvoer ergens onderaan, maar in de bodem of aan de zijkanten? Wat is beter voor de plant. De lucht die aangezogen wordt is kouder dan in het hokje, als dat direct op de potten/wortels komt lijkt me dat niet goed??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben trouwens ook al in het bezit van DAVIN DV12 Schakelkast. Dus die zal er ook tussen komen, alhoewel de wattages niet hoog zijn, is het toch een fijn gevoel. Evenals een klein automatisch brandblussertje voor 1m2.

 

gallery_25884_17480_2239.jpg

 

gallery_25884_17480_2764.jpg

 

Als iemand antwoord heeft op de vragen in de post hierboven hoor ik het graag :whistle:

Edited by Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

die inlaat gewoon ergens aan de zijkant onderaan, ik heb zelf een slang met een paar bochten, om lichtinval te vermijden, maar heb je te weinig plek voor denk ik.

 

kijk anders eens bij deze topic, mss interessant voor je

 

http://www.wietforum...chtdicht-maken/

 

die kleine buisventilators maken wel redelijk veel herrie, naar mijn mening :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voor de herrie was ik al bang ja. Ik dacht zelf een softbox er omheen te maken. Zal dat helpen of is het dan nog steeds goed te horen?

 

Voor de inlaat dacht ik gebruik te maken van de onderkant van de kast. Daar zit al een ruimte namelijk, hij is open met een sleuf aan de achterkant. Als ik daarin een doolhofje maak en vervolgens gaten in de bodem van de kast. Dan heb ik de luchtaanvoer vanuit de bodem. Daar op staat dan op 2 latjes de waterbak en daarin dan de pot. Dus dan trekt de verse lucht langs de wateropvangbak omhoog. Is dat oke? Of kan ik het beter tussen de planten laten uitkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat er weinig mensen reageren. Zou graag verder gaan, maar wacht op wat advies en ervaringsdeskundige.

 

Vandaag de deuren eraf gehaald, alles een beetje geschuurd en de voorgeboorde gaten van de kast dichtgemaakt. Tochtstrips gehaald en een nieuwe achterwand van multiplex. Wil eigenlijk de luchtaanvoer gaan maken, maar heb nog niet een idee hoe ik dit het beste kan doen.

 

De luchtinlaat moet 3x de uitlaat zijn toch? Hebben mensen nog antwoord op bovenstaande vragen?

 

gallery_25884_17480_439570.jpg

 

gallery_25884_17480_519316.jpg

 

- Iemand advies of ervaring met een 100 watt hps. Wat is een betere keuze in deze opstelling, T-neon of 100 watt hps, zie link eerste post?

 

- Voor de inlaat dacht ik gebruik te maken van de onderkant van de kast. Daar zit al een ruimte namelijk, hij is open met een sleuf aan de achterkant. Als ik daarin een doolhofje maak en vervolgens gaten in de bodem van de kast. Dan heb ik de luchtaanvoer vanuit de bodem. Daar op staat dan op 2 latjes de waterbak en daarin dan de pot. Dus dan trekt de verse lucht langs de wateropvangbak omhoog. Is dat oke? Of kan ik het beter tussen de planten laten uitkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lucht inlaat kan je beter aan de bovenkant doen, anders heb je grote kans dat het te koud word in je kastje

100watt hps heb ik geen ervaring mee.

als je voor zekerheid wilt gaan zou ik de t-neon nemen en anders kan je de 100watt hps proberen, maar met hps heb je altijd meer hoogte nodig dan met TL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks, alleen jij zegt boven iemand anders zegt onder... De koude lucht zakt natuurlijk wel.

 

T-neon is inderdaad vanwege hoogte een verstandigere keuze, wel wil ik de filter enz. aan de buitenkant plaatsen.

 

Als ik trouwens een variac koop bv deze: Merk / Type : VEB Afmetingen : 120x80 mm Gewicht : 3 kg Primair : 125/220/250 V Secundair :

0-250 V / 2 A nom.

 

Is dat genoeg om die ventilator te dimmen die in de eerste post staat? Of kan die ventilator gedimt niet meer genoeg druk opbouwen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zou een Torin DSG380 als ven goed zijn? 125x40mm, 230V / AC, 20 watt. Vooral dan ism bovengenoemde variac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat begrijp ik, ik bedoel of de ventilator genoeg kracht zal hebben om de lucht door een filter te trekken. Kortom zal die ven sterk genoeg zijn om de lucht te verversen en de temperatuur goed te houden met een dimmer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt ook aan de omgevingstenperatuur maar voor 100Watt heb je haast geen afzuiging nodig om het om temperatuur te houdrn.

Het gaat er meer om dat de geur niet ontsnapt.

 

Anders gewoon tentje van 1X1 600watt lamp

En 500M3 afzuiger en filtertje dimmertje erop en gaan met die banaan

 

Dat is ook wat interresanter voor mensen om te volgen lijkt mij dus dan krijg jr ook meer tips

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel te veel man. Het is klein en voor de lol. 600 watt alleen al aan stroomkosten en laat staan de wiet zal voor mij veel te veel zijn. Nee klein is fijn komt hier goed tot zijn recht. Eigen gebruik en plezier.

 

Ik weet dat er meer mensen zijn die hier verstand van hebben... zijn op vakantie ofzo :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monti,

 

Ik zou voor afzuiging deze BV nemen. of een kant en klaar boxje. Op zich misschien wel wat groot voor je maar echt lekker stil, zeker ICM een variac. Maar inderdaad hangt het er erg van af hoe warm de omgeving is.

 

Ik heb zelf geen ervaring met 100 Watt HPS, maar dan is wellicht je kap bepalend of deze past in je kastje.

 

Qua warmte zou denk ik beide kunnen, maar dan zou onder T-neon je plant wat lager moeten blijven een klein scrogje misschien. Maar met de HPS zou je de planten wat hoger kunnen laten worden, wat meer diepstraling. Een en ander hangt natuurlijk ook van het soort af wat je wilt gaan zetten.

 

Als inlaat zou ik als deze passief blijft ergens onderin maken, of net boven je potten. Mocht het dan wat kouder worden koelt misschien je medium niet zo erg af. Met een actieve inlaat zou je wel van boven kunnen, evt met een stukje slang dan binnen weer naar beneden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

 

Succes met je projekkie,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt dj voor je antwoord.

 

De ventilator is inderdaad een goed idee. Wat de hps betreft, het lijkt me leuk om wat meer dieptestraling te hebben, alleen is het qua breedte van de kast niet optimaal denk ik. De t-neon past qua formaat heel goed en zal het oppervlakte optimaal belichten denk ik.

 

Zodoende heb ik dus dit besteld:

 

- T-neon 2x55watt met bloeilampen (voorgroeien doe ik onder een lager wattage)

- 250M3 Torin Slakhuis ventilator

- Flensen en slang om zelf een softbox te bouwen

- Een Variac van 2 ampere

- Wat vijverfolie voor de lekbak

 

Ik ga dan denk ik de inlaat van de lucht net boven de potten maken. Misschien dat ik dit van pvc buisjes maak, zodat ik de luchtstroom nog enigzins kan sturen.

 

De afzuig komt dan boven in, de afzuiger zal dan gedimt worden met de variac. Even afstellen en misschien handmatig aanpassen zodra het nacht is en dus kouder.

 

Misschien dat ik qua potten eerst begin met 2 smartpots van 1±19 liter. Die heb ik nog liggen namelijk.

 

Binnenkort weer verder aan het hok. Als mensen iets aan te merken hebben hoor ik het graag :rolleyes2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zooooo... :whistle:

 

2 maanden later.

 

Vandaag weer een stuk verder gekomen met de kast.

 

Ventilatie gaten zijn gemaakt.

Kast gegrondverfd

 

gallery_25884_17480_74169.jpg

 

Kast gelakt (1e laag, komt wsl nog een tweede overheen)

 

gallery_25884_17480_242936.jpg

 

Softbox deels gemaakt

 

gallery_25884_17480_124115.jpg

 

Softbox gegrondverft en gekit. Ook geluidsisolatie op maat gesneden.

 

gallery_25884_17480_421374.jpg

 

Binnenkort de tweede laag lak erop.

Ventilatie roostertjes instaleren.

Ventilator en filter aansluiten.

Softbox afmaken.

Deuren weer in de kast en dan vervogens tochtstips er in plakken en licht/luchtdicht maken.

Kast afkitten.

En dan de lamp ophangen.

Test draaien en dan planten er in. :dope:

 

Gr Monti

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer verder gegaan.

 

Dit is de variac die ik heb gekocht.

 

gallery_25884_17480_251169.jpg

 

 

Vandaag softbox zo goed als afgemaakt.

 

gallery_25884_17480_336122.jpg

 

gallery_25884_17480_28525.jpg

 

gallery_25884_17480_659239.jpg

 

gallery_25884_17480_199972.jpg

 

gallery_25884_17480_535166.jpg

 

Gister 2e laklaag gedaan en gekit.

 

Ook tochstrips geplaatst, helaas witte gekocht en die zijn een beetje lichtdoorlatend. Terug naar de bouwmarkt voor bruine of zwarte.

 

Lamp opgehangen en ventilatieroosters geplaatst.

 

gallery_25884_17480_119499.jpg

 

gallery_25884_17480_371943.jpg

 

gallery_25884_17480_171514.jpg

 

Je ziet er bijna niks van aan de buitenkant.

 

gallery_25884_17480_576941.jpg

 

Bijna klaar, misschien van het weekend ontkiemen, de tijd zal het leren.

 

Als iemand nog tips heeft of er gaat iets fout, dan hoor ik het graag.

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gemaakt. Ben benieuwd hoe het gaat draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes ben ook benieuwd naar je kweekje

kastje wat je daar bouwt =netjes :verrygood

leuk dat je ook een bouwverslag van het geheel maakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal!

 

Mooi man, hoe is het geluid? :tu

Thanks

 

Het geluid is al aardig wat minder, maar ik denk dat als alle slangen zijn aangesloten, het minder wordt aangezien het systeem dan gesloten is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn variac zoemt zachtjes, maar net vervelend... Iemand een idee hoe dat komt en hoe ik dat op kan lossen? :innocent:

 

Het is dus deze:

 

gallery_25884_17480_251169.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...