Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Falesco

Help! Groot Stekkenprobleem..

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat iemand mij tips of de oplossing kan geven voor het volgende probleem..

 

Ik heb twee ruimtes waarin in de ene mijn moeders staan en in de andere ik een wortelruimte gebouwd heb.

Dit allemaal gewoon netjes in een steriele ruimte. In beide ruimtes zit ik constant tussen de 26 en 30 graden met een luchtvochtigheid van 79%. Ook mijn in en uitblaas heb ik onder controle.

 

Het probleem... Na het knippen van de moeders steek ik de stekjes direct op 8cm op grote plug met stekkenpoeder.

Ze blijven mooi rechtstaan en er lijkt niets aan de hand. Tot elke keer 3 dagen, ze hangen slap en gaan dood.

De onderkant van het steeltje lijkt leeggelopen en is "papperig", dit constant bij elke keer na 3 dagen. Hier en daar worteld wat door, maar het grootste gedeelte overleeft het dus niet. Er is zover ik weet geen ziekte of iets dergelijks bij de moeders, die staan er gewoon mooi bij.

 

Dompelen doe ik nu in gewoon schoon water, maar ook met wortelstimulator heb ik hetzelfde probleem.

De stekken krijgen licht en lucht voldoende..

 

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik heb dit probleem vanaf begin af aan.

 

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

teveel stekpoeder op de snijkant van de stek maakt ze papperig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe water je je pluggen in? Staan ze met de voetjes in perliet? Bij mij gaat het rotten als ze te nat staan.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je het wel eens geprobeerd zonder stekkenpoeder? Ik gebruik zelf ook alleen water en dat werkt prima.

 

Al gebruik ik wel een bubblecloner, dus dat is sowieso iets anders (heb ook geen kap of verhoogde LV nodig), maar ik las laatst ook bij Groene Mug dat zijn stekkenpoeder stekken het niet overleefden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inderdaad niet te zuinig met stekkenpoeder, maar zou het hier echt aan liggen joh?

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe maar eens een paar zonder en een paar met en kijk of je verschil bemerkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier laatst ook stekken met stekpoeder gemaakt en stekken zonder stekpoeder, die met poeder overleefden het niet, die zonder poeder deden het bijna allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem... Na het knippen van de moeders steek ik de stekjes direct op 8cm op grote plug met stekkenpoeder.

Ze blijven mooi rechtstaan en er lijkt niets aan de hand. Tot elke keer 3 dagen, ze hangen slap en gaan dood.

De onderkant van het steeltje lijkt leeggelopen en is "papperig", dit constant bij elke keer na 3 dagen. Hier en daar worteld wat door, maar het grootste gedeelte overleeft het dus niet. Er is zover ik weet geen ziekte of iets dergelijks bij de moeders, die staan er gewoon mooi bij.

 

Na snijden stek meteen in bakje met steeltje onder zo koud mogelijk water en dan per stuk verwerken werkt beter dan zo vd plant, dippen in poeder en dan de plug in.

 

Teveel stekpoeder kan van invloed zijn, je tikte teveel toch wel af voordat je in de plug stak of nam je die moeite niet?

 

Stekgel werkt overigens vele malen beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super bedankt voor al jullie reacties en tips, ik heb ze dan ook stuk voor stuk geprobeerd..

 

Voor de zekerheid heb ik bij een maatje ook wat stekken gepakt en bij mij laten wortelen, deze gingen als een speer!

Het is dus een virus of iets in de moeders.. Kleine tegenslag, maar we weten nu in ieder geval wat het is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees;De stekken worden papperig .dat zegt die.

Ik zeg ,30graden is te warm voor een stek zonder wortels....

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem... Na het knippen van de moeders steek ik de stekjes direct op 8cm op grote plug met stekkenpoeder.

Ze blijven mooi rechtstaan en er lijkt niets aan de hand. Tot elke keer 3 dagen, ze hangen slap en gaan dood.

De onderkant van het steeltje lijkt leeggelopen en is "papperig", dit constant bij elke keer na 3 dagen. Hier en daar worteld wat door, maar het grootste gedeelte overleeft het dus niet. Er is zover ik weet geen ziekte of iets dergelijks bij de moeders, die staan er gewoon mooi bij.

 

Na snijden stek meteen in bakje met steeltje onder zo koud mogelijk water .....

 

 

wat is "zo koud mogelijk" ??? ijs koud of gewoon koud water??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf wel gemerkt.. Na het knippen, gewoon in "kraanwater" zetten, en de dag erna steken.. Dan zijn de steeltjes een stuk steviger inplaats van hangen.. Je moet ze een beetje laten vechten he..

Share this post


Link to post
Share on other sites

een paar dagen oude bay laat je ook niet vechten als het niet nodig is.

 

bovenstaande bericht niet al te serieus nemen anyway.

 

ik ben zelf ook geen stekkenkoning die percentages van 90%+ mogen bij hempy ook nog aan breken.

 

tis een apart vak dat zekerz

 

peace hempy

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag zelf stekken genomen. Stekken nog aan de plant qua blad gehalveerd en daarna pas genomen. Na het nemen gelijk in afgezuurd water gezet (5,5).

zodra ik mijn 90 stekken had genomen heb ik ze allemaal in Jiffy's (cocos) gezet. Gaaf, je gooit een Jiffy inhet water en een minuut of 5 later heb je een mooie grote cocos-substraat plug. Jiffy's lichtjes uitgeknepen en in tray gedaan. Vervolghens met chopstick een gaatje geprikt. Daarna stek uit glas water in Clonex stekkengel (inderdaad veel betere ervaring mee dan met Rizophon stekkenpoeder). De stek in de Jiffy en na het vullen van de tray's heb ik de kap van de propagator nat ge-nevelt.

60 staan in een propagator onder 2x24watt K9500 T5's in mijn Growlab naast de moederplanten. Rond de 24 graden in de tent (24/7 licht).

 

De andere 30 staan in een propagator met bodemverwarming, maar niet onder speciaal licht (geen ruimte meer in Growelab), slechts in een mix van gewoon halogeen en TL-licht.

 

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan! Ik hou je op de hoogte!

 

De bedoeling is 2 dagen in propagator op zo'n hoog mogelijke LV. Daarna twee dagen de 'schuifjes' van de kap open en een half uurtje luchten per dag. Daarna de kap er helemaal af en elke dag even een sproeibeurt met bladvoeding geven. Hoop dat dit mijn dramatische vorige stekkenronde zal goed maken.

 

Heb 90 stekken genomen en heb ongeveer 60 stekken nodig, ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het beter het water wat je gebruikt direct na het snijden en de stekken in plaatst nog zonder de clonexgel afzuren ?

Àls je de stekken een paar dagen na de eerste watergift weer water geeft,dan geef je PH 5.5 met wortelstimulator ?

Hoeveel water totaal geef je per bletje/keer als het hele bletje volstaat met stekken ?

Is er een manier om te kijken of de stekplug nog genoeg water bevat ?(BV de stekplug in drukken met je vinger en als ie terug veert is het ok ?)

Wat is de hoeveelheid water dat een pas gesneden stek ongeveer gebruikt per dag ?evt per paar dagen ?

Mvg

Edited by wietbladeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...