Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mrblonde01

Te Warm In Mijn Kweektent Bij 600 Watt

Recommended Posts

Ik ben met mijn eerste kweek begonnen, echter wordt de temperatuur in mijn tent veel te warm, tussen de 31 en 34 graden. De afzuiger staat op 100% te blazen. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals meerdere gaten open gezet en de ventilator anders richten.

 

Ik heb de volgende setup:

  • 1x.tent 120cm x 120cm x 200cm / mammoth darkroom
  • 1x.vsa 600watt trafo
  • 1x.philips bulp 600watt master son-t pia plus groei en bloei
  • 1x.buisventilator ruck 125l 325m3 afzuiger
  • 1x.buisfilter dcs 9000 325m3 koolfilter
  • 1x.tijdklok Legrand
  • 1x.dimmer Voltech 1000watt 4,5ampere

Ik heb dit als complete tent bij een growshop gekocht, wel vreemd dat het standaard zo moeilijk op temperatuur te krijgen is toch? Of zie ik iets over het hoofd? De luchtvochtigheid is ook moeilijk hoog te krijgen, vandaar de handdoeken in de tent.

 

Foto van mijn setup: bNBaTjM.jpg

Edited by mrblonde01

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je onderaan geen actieve inlaat maken, met lucht die je van buiten aanzuigt? of eventueel een passieve.

dat zal al wel een paar ° schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

afdakje boven je temperatuur meter je meet de stralingswarmte nu, niet de omgevingstemperatuur.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd dat de temperatuur aan de hoge kant zit. Met deze set up en dit weer denk je eerder aan 25 graden. Zorg ervoor dat de afvoerbuis naar buiten gaat anders wordt de kamer waar de tent in staat standaard ook erg warm op een gegeven moment. Probeer alle luchtinlaten open te doen en stop er een stukje buis is met daarvoor een panty( om de ongedierte buiten de tent te houden) staat je temperatuur meter direct in het licht? Dit kan veel schelen. Probeer hem eens op een schaduwplek te zetten. De lv moet hoog zijn rond de 90% zou ideal zijn,hiervoor mag de afzuiger dus niet te hard staan. Liefste rond de 25 % vermogen. Probeer de kamer dus goed te luchten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle gaten onderaan staan al wijd open, bij een van die inlaat gaten heb ik de ventilator gezet zodat hij direct die lucht zou moeten aanzuigen.

 

De buis gaat via een gat in de muur direct naar buiten. In de kamer zelf is het momenteel 26 graden, dat is ook aan de hoge kant natuurlijk? Ik kan proberen een raam naar buiten op een kiertje te zetten, maar dit wil ik eigenlijk niet vanwege het eventuele geluid.

 

Ik zou de luchtvochtigheid graag hoger willen maar hoe kan dit als ik de afzuiger op 100% moet laten blazen?

 

Ik heb de temperatuurmeter nu onder een afdakje gezet, al weet ik niet wat dit uitmaakt als ik de dimmer van de afzuiger toch op 100% moet zetten

Edited by mrblonde01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken iemand die doet het andersom, aanzuigen van buiten en binnen uitblazen. Mooiste zou zijn aanzuigen van buiten en afblazen naar buiten. Je kan ook nog een wat zwaardere afzuiger pakken... genoeg dingen om te doen.

 

Abruzzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

600 watt 600m3 afzuigen, zeker als je niet direct koud lucht van buiten pakt

Afdakje gaat je 2-3 graden schelen nog te warm dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur kan heel anders zijn dan je meter aangeeft omdat hij in direct licht staat. Dit is dus een andere temperatuur dan in je hok. Met een afdakje zal je waarschijnlijk een verschil zien. De temperatuur in je kamer is erg hoog voor deze tijd. Bij mij is het 22 graden in de kamer en 25 in mijn tent 2 X 400 op 1 m2. Een raam open op een kier kan veel schelen. Hierdoor zal de temperatuur aanzienlijk dalen en kan de afzuiger veeeeeeel zachter waardoor hij ook minder geluid maakt. Een ventilator maakt de lv ook lager, niet heel erg aan te raden in de eerste paar dagen. Een mistmaker is een echte aanrader trouwens voor de eerste weekjes groei.

 

De afzuiger die jij gebruikt heb ik ook en kan ik in hartje zomer nog onder de 30 graden houden met 2 X 400 watt. Daar zal het niet snel aan liggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of draai gelijk 12/12 zo dat ze s'nachts lekker hun ding doen.

Dat scheelt altijd veel met de tempratuur.

 

Gr Frosty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je straks grotere planten hebt is alles weer anders. Planten koelen ook mee.

En inderdaad een dakje boven je metertje geeft beter de temp weer.

 

 

Ook zoveel mogelijk bochten uit je slang halen scheelt behoorlijk op de afzuigcapaciteit. Ik zie nu 1 soort 90° bocht erin, maar misschien verderop nog wel meer.

 

Als je met zaad werkt hoeft de LV helemaal niet zo hoog te zijn, daar zou ik me dan minder druk over maken.

 

En inderdaad in de nachturen de lamp aan, dan neem ik aan dat je kamer een stuk koeler is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ja we hebben er laats nog over gehad Topic over hoge temperaturen... in de eerste weken kunnen de planten best wel wat warmte hebben

ik geloof in Mug zn topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ps. Haal je filter er nog even af. Deze ga je pas nodig hebben in de bloei periode. Als je het filter nu al in de tent zit en de lv aardig aan de hogere kant zit raakt tie verstopt en dat merk je behoorlijk snel. De levensduur word veel langer als je alleen de bloeiperiode het filter gebruikt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de suggesties allemaal!

 

Een raam op een kiertje bleek het grote verschil te zijn. De tent staat in een redelijk klein kamertje dus liep de temperatuur te snel op, en kreeg hij niet genoeg koele lucht. Ik ga vanavond proberen de afzuiger wat zachter te zetten, en wellicht de filter eraf, goeie tip!

 

Ik heb verder geen s-bochten in de slang, hij gaat buiten de tent direct naar beneden en in een geleidelijke bocht via een gat in de muur naar buiten.

 

Ik heb ergens nog een kleine mistmachine liggen toevallig! Deze was voor in een terrarium. Misschien is hij krachtig genoeg om een verschil te maken in de LV.

 

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet begrijp hoe die afzuiger dimmer nou werkt, ik voel me erg dom... Je zet de thermometer op een gewenste temperatuur, en de dimmer op een bepaald percentage. Kan iemand me de relatie tussen die twee uitleggen? Momenteel blaast hij gewoon altijd op 100%.

Edited by mrblonde01

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder je filter zal waarschijnlijk de afzuiger ook minder hard hoeven te werken deze geeft ook wat weerstand in de luchtstroom.

 

Een mistmachine zal denk ik niet veel verschil maken, zolang je veel afzuigt, maar je kunt zien wat deze doet.

 

Met je controller werkt het normaal zo dat je de gewenste temperatuur instelt en als de temperatuur deze waarde overschrijd gaat je afzuiger op vol vermogen draaien tot het weer onder de ingestelde waarde is.

Volgens mij is het dimknopje ervoor om de afzuiger weer terug te dimmen naar een afzuigwaarde die alles goed houd als de lamp uit is. Zo kun je de temperatuur regelen met donker.

 

wat gebeurt er als je de temp op je controller insteld op BV 34 graden? Als je hem zover kunt regelen. Als het goed is werkt dan de dimfunctie wel. Ik hoop dat er geen brom komt voor je.

 

Wat ik zo wel even mis in je opstelling is een schakelkastje BIJVOORBEELD , of een relais. Volgens mij schakel je nu de lamp met de tijdklok.

Als de contacten van je tijdklok blijven kleven wat erg goed mogelijk is door de hoge aanloopstroom schakelt je lamp straks niet uit als het wel moet.

Ook geven ingebrande contacten brandgevaar, dus ook voor de veiligheid is een schakelkastje aan te raden.

 

Succes ermee,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je reactie.

 

Dus als ik het goed begrijp zou ik de thermometer van de dimmer op 27 graden kunnen zetten, en de afzuiger zelf op bijvoorbeeld 50%. Hij blijft dan op 50% zolang het onder de 27 graden blijft. Zodra de temperatuur boven de 27 graden komt, gaat hij zelf steeds hoger in percentage qua afzuigen?

 

Schakelklokje ga ik in de toekomst zeker aanschaffen, goeie tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...