Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

younggrow

Arduino Automatisch Regel En Monitoring Systeem

Recommended Posts

k heb een leuk 2de project in de planning arduino automated grow

(ik ben begonnen aan een opleiding middenkader engineering en mechatronica en we houden ons bezig met de arduino systemen (vandaar dat die ga gebruiken)

 

ik ga o.a. automatiseren en monitoren:

 

ph meting

licht

ventilatie

lv meting

temp meting

bodem vochtigheid

water toevoer

voedingstoevoer in watertank

waterafvoer

filtering van water en lucht

verwarming

evt nog andere metingen en regelingen (suggesties?)

 

tekeningen:

gallery_41215_17431_14638.png

(design hier onder staat nog niet vast) (naam sticker e.v.t. custom bijgevoegd)

gallery_41215_17431_18733.png

testen wordt gedaan bij mn nieuwe partij planten eind dit jaar begin volgend jaar

 

ik zal voor de mensen die het interessant vinden een build tutorial er bij maken.

 

 

Kleine uitleg over functies die er in komen

 

Lcd:

 

het lcd moet o.a. de: temp. Lv. Bv. Tijd en ph laten zien.

 

leds:

 

de leds laten zien of iets aan of uit staat

bijv. staat de pomp aan, zijn de lichten uit, werken de sensoren, staat de kast op stroom, staat de fan aan.

 

Schakelaars:

 

Met de schakelaars kunt je kiezen tussen aan, auto en uit.

 

Aan: lampen zonder tijdschakeling aan

 

Auto: lampen staan op tijd via arduino vanaf dag 1 instelbaar waneer welk schema

(e.v.t software keuzemenu 12/12, 16/8, 18/6, 0/24 ) (bekende schema’s)

 

Uit: lampen staan uit en krijgen geen stroom.

 

Automatisch:

LV: als lv te hoog wordt gaat fan harder tot hij op goeie lv is, waneer te laag gaat fan minder hard.

 

TEMP: Als temp te laag wordt gaat verwarming aan. Waneer te warm verwarming uit, fan harder.

 

B.V. : bodem droog: Water erbij (afhankelijk van ec evt voeding er bij)

 

EC: te wijnig voeding : voeding toegevoegd aan water voor plant. ( 1ste week bloei? groeivoeding uit reservoir, week

water voor zuivering medium (bloeivoeding kan al in de tank)

 

PH: ph hoog: verlagen ph laag: verhogen

 

(dit is een voorbeeld van hoe ik m ga bouwen maar kan nog veranderen)

Edited by younggrow
handel aanbieden niet toegestaan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ff met Wietefras contacten als ik jou was, hij heeft al ervaring met het systeem en ik geloof zelfs een topic.

Mooi spul iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha leuk, nog een Arduino fan. Ben benieuwd.

 

Ik heb inderdaad ook een Arduino topic en wat over sensoren. Moet zelf ook weer eens een keer aan de bak om mijn pH, EC en DO sensoren aan te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg.....

 

Ik vraag me wel af wat nu het beste is om aan te schaffen als je een programeer-noob bent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te lezen. Ik meld me ook aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, Je kunt ook kijken naar de Nodo. Dat is een op Arduino gebaseerd platform voor domotica. Hoef je niets te programmeren. Je stelt de controller acties in met een event list. Er is een webapp waar de data van de sensoren naartoe gestuurd kan worden en waar je dan de grafieken uit kan halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag wat spullen binnen:

arduino board

relais board

draden

 

t is een begin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij sites als dx.com kun je lekker goedkoop van die relais bordjes, sensoren en andere spullen kopen.

Ik had het deels gedaan maar was gestopt.

Ik deed het met een Netduino. Da's een arduino formfactor maar dan kun je met C# en ,NET werken.

Arduino is wel beter om te nemen omdat daar veel meer resources op het internet voor zijn.

Mocht je een goedkope zuurstof sensor ergens zien (minder dan 50 euro) hoor ik het overigens graag.

 

Zie ook:

http://www.esologic.com/?p=665

http://peterphrastus.com/drupal/

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi project, ik volg.

 

 

Ik volg.....

 

Ik vraag me wel af wat nu het beste is om aan te schaffen als je een programeer-noob bent?

 

zijn tegenwoordig genoeg stukken code te vinden op het web danig dat iedereen ermee aan de slag kan.

op hackaday staan mooie voorbeelden met hardware en code erbij ,op github ook.

Edited by digi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik koop de spullen niet meer bij DX. Die zijn namelijk vrij duur geworden de laatste jaren en de bezorging duurde ook steeds langer.

 

Als je kijkt op de link uit mijn handtekening over de "Arduino datalogger" dan heb ik daar een hele zooi links naar voorbeeld projecten en componenten in staan.

 

11 dagen geleden wat spullen op AliExpres besteld (voor een capacitieve vloeistofmeting) en vandaag had ik ze al binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik koop vooral bij :

http://www.tinytronics.nl/

en

http://www.miniinthebox.com/nl/arduino_c5028 bij 35 euro versneld verzenden (3-5 w. dagen)

 

zal t in de gaten houden of k een goedkope zuurstof meter langs zie komen.

 

ben nu bezig met relais bordje aansturen moet nog ff kijken voor tijdschema's t gaat nu per 1000 milisec. dus das onhandig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je haast hebt moet je niet bij DX zijn.

Maar ik bedoelde gewoon dat soort sites, ook mitb en banggood.

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je haast hebt kun je het inderdaad beter op een Nederlandse site kopen, maar een Arduino Mega is op AliExpress 7 euro ipv 18 euro en nog gratis verzonden ook. Dan wacht ik wel twee weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ik bedacht me dit nog net toen ik een ander project aan het bekijken was.

Beknibbel niet op je display. Ik had 2x16 en dat is best wel weinig.

Volgende keer zal ik zelf voor een groter scherm gaan.

En waarschijnlijk ook alle sensoren via plugs doen in plaats van solderen.

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ik bedacht me dit nog net toen ik een ander project aan het bekijken was.

Beknibbel niet op je display. Ik had 2x16 en dat is best wel weinig.

Volgende keer zal ik zelf voor een groter scherm gaan.

En waarschijnlijk ook alle sensoren via plugs doen in plaats van solderen.

goeie k ga de sensoren via de headers op t bord naar buiten pluggen (tulps ofzo)

dan heb je losse kast met aansluitingen is idd chiller

het scherm is idd best klein mischien een wat grotere

http://www.miniinthe...64_p340849.html (bijvoorbeeld deze)

http://www.miniinthe...le_p583675.html (of deze)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die LCD is waarschijnlijk makkelijker dan die TFT module.

Alhoewel er vast wel (zeker voor Arduino) een library voor zal zijn. :)

 

Gebrek aan libraries daar ben ik destijds (2 jaar terug ofzo) voor die NetDuino erg veel tijd aan kwijt geweest.

Wel leuk om uit te zoeken, maar als ik nu moest kiezen zou ik gewoon Arduino nemen.

 

En sommige sensoren (tenzij je alles one-wire hebt) hebben meer dan 2 draden nodig.

DHT11 en 22 bijvoorbeeld die zowel temp en vochtigheid doen.

Zelf had ik gedacht minijack, maar dan heb je hetzelfde probleem.

Ik heb er niet echt veel naar gekeken nog

Als ik er zo over denk zou ik eigenlijk per soort sensor een plug willen kiezen.

Lijkt me wel lekker als ik even nieuwe versie wil debuggen ofzo ik gewoon die stekkers eruithaal en naar mijn PC loop.

 

Oh en een ding waar ik veel tijd aan kwijt ben geweest.

Met die DS18B20 (temp sensor) ben ik eeuwig bezig geweest om goede waardes te krijgen.

Bleek de voeding niet stabiel vlakke spanning te leveren aan mijn bordje waardoor de metingen niet goed waren.

Damn, daar ben ik echt dagen mee zoet geweest voordat door had dat dat het was.

 

Maar daarna.. bliss :)

Alles wat je wilt loggen, web page laten renderen. WOOOT!

Op je werk kijken hoe het is met alle waardes, dat heeft ook wel iets.

Ik ben 1x naar aanleiding van grafiek waardes in de pause naar huis gereden maar al sla je me dood ik weet niet meer wat de reden was.

Maar ik heb altijd alleen gemeten en niets aangestuurd, als ik het goed begrijp ga jij voor de money shot :) meten en regelen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook leuk speelgoed:

 

En mega klein.

Is alleen nog erg nieuw dus zal weinig (als die zelf al te krijgen is) info en tutorials voor zijn.

 

 

Edit: *snif* :(

 

Ik had net nog eens zitten kijken naar de sensoren die ik wil.

Dissolved oxygen (De goedkope variant) , EC en PH

 

Totaal: $450

 

En dan heb ik alleen 3 sensoren en verder helemaal NIETS :(

WHYYYYYYYYY is het zo duur :( Whaa.

 

Wat ik je nog wilde vragen, ga je ook de afzuig-ventilator sturen?

En zo ja, hoe?

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ietsje verder maar had het nogal druk

licht timing is klaar:

relais aangestuurd via arduino programma, geschreven en uren naar milliseconden geconverteerd

code:

 

#define RELAY1 7 //welke pins je relais op staan

 

#define RELAY2 8

 

void setup()

 

{

 

// welke pins waarvoor zijn:

 

pinMode(RELAY1, OUTPUT); //in of output in: inkomend signaal of out: uitgaand 5v signaal

pinMode(RELAY2, OUTPUT);

}

void loop()

{

digitalWrite(RELAY1,HIGH); // zet lamp 1 aan (HIGH is aan)(verander HIGH of LOW voor aan of uit)

digitalWrite(RELAY2,HIGH); // zet lamp 2 aan

delay(64800000); // blijven aan voor 18 uur (voor 12 uurs: 43200000 tussen de haakjes zetten) (voor 16 uurs 57600000)

 

digitalWrite(RELAY1,LOW); // zet lamp 1 uit (LOW is uit)(verander HIGH of LOW voor aan of uit)

digitalWrite(RELAY2,LOW); // zet lamp 2 uit

delay(21600000); // blijven uit voor 6 uur (voor 12 uurs: 43200000 tussen de haakjes zetten) (voor 8 uurs 28800000)

}

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet in je Loop niet met zulke grote delays gaan werken. Of je moet de Arduino echt alleen voor het schakelen van de lamp gaan gebruiken. Er zit een voorbeeld bij van "blink led no delay". Zo moet je dat soort dingen eigenlijk doen. Een klok module op je Arduino zou ook kunnen helpen. Al

 

@MrMonkE, Ja die probes zijn nogal prijzig helaas.

 

Die DO meter is helemaal al absurd duur. Viel me ook ontzetten tegen wat je daar aan hebt, want de DO is al heel snel hoog zat. Als je maar het minste geringste aan beweging in je water hebt kom je al een heel eind.

 

Ik heb zo'n goedkope pH sensor van AliExpres gekocht (30 euro voor probe plus bordje) en dat ding werkt prima. Heb er zelf een 3 punts calibratie op geprogrammeerd en dat ding meet echt snaarstrak en super snel de pH waardes.

 

Zoek alleen voor de EC nog iets goedkoops. Chemins Instrument heeft allerhande probes, maar die leveren weer niet naar Nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ec hoef je geen probes. Het is een weerstandsmeting.

 

In de tuinbouw draaien ze gewoon 2 zelftappers 20cm uit elkaar in een pvc buis waar het water doorstroomt. 2 draadjes eraan en klaar. Goedkoper kan haast niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, klopt ook wel ten dele, maar als je gewoon stroom zet over twee schroeven in een zoutoplossing dan is er no-time eentje verrot. Al zal een standaard EC module daar ook wel wat beveiliging tegen hebben.

 

Bovendien is het ook wel handig als je de probe er even uit kan halen om die te controleren/calibreren.

 

Ik had zelf overigens de onderkant van een kapotte oude EC meter afgehaald. Dat werkt uiteraard ook prima als EC probe, maar die Chemin Instrument probes kosten bijvoorbeeld maar 12 euro. Voor dat soort bedragen heb ik dan niet zo'n zin om te gaan "hobbyen".

 

Deze pagina geeft overigens wel een mooi voorbeeld van hoe je zelf een EC probe zou kunnen maken (al geeft hij op het eind ook aan dat je beter een kant en klare probe kan kopen):

http://www.octiva.net/projects/ppm/

 

Een pH probe kun je trouwens ook prima zelf maken. Klein kerstballetje van binnen schoon maken en vullen met KCL. Electrode erin en een referntie electrode ernaast en klaar (ongeveer):

https://www.noisebridge.net/wiki/BioBoard/Documentation/pH

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Younggrow: cool, ik zie al lappen code voorbij komen :D

Leuk, ga zo door!

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even en we veranderen de naam van wietforum in K.M.A.F .......Kweken met Arduino Forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...