Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cum Laude

50 X S5 Met Opticlimate 6000 Pro3 Op Rfx-1

Recommended Posts

@ boef. Je hebt bij minder watt per m2 meer gewas per watt. En doordat je in verhouding meer gewas hebt per watt hoeft je OC minder te koelen (OC koelt en maakt lucht droog). Hierdoor blijft de luchtvochtigheid hoog (want koeling door planten= verdampen=hoge RLV) en kun je de co2 ook hoger zetten. 1000ppm of meer is dan geen probleem terwijl je VPD nog wel goed blijft. Normaal gesproken werkt een hoge co2 waarde niet goed omdat de lucht vaak te droog is. Als je dus minder watt per m2 combineert met een hoge co2 waarde kun je volgens mijn ervaring ook bijna net zoveel uit eenzelfde hokje halen terwijl je er minder licht op hebt alleen omdat de luchtvochtigheid en co2 gehaltes hoger zijn. Je hebt dus minder gekloot met die akelige warmte want het is gemakkelijk om op co2 bij te sturen, je verbruikt minder stroom en haalt toch dezelfde opbrengst. Ideaal voor hokjes waar een stroomlimiet geldt. My two pennies...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

S5 leuk. mooi (en bekend) soortje. Have fun

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

:popcorn: Ik schuif gezellig aan om verder bij te leren voor mijn nieuwe 2,70x2,70 hokje :whistle:

Succes CumLaude!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk MRT dat je ook dit verslag komt volgen! Mooie verslagen van jou van de s5!

Pablo1, hemprenaissance en De Mug,. Welkom allen!

 

Update

Ze staan nu in de bloei en strekken als een malle. Vanavond de eerste s'5en al geknakt en zal nog wel even doorgaan. Er zijn ook een paar planten die echt slecht wouden starten en is nu ook wel duidelijk te zien maar er is nog wel even tijd om bij te groeien. De kleinere zijn ook niet getopt maar komen wel iets meer op gang nu. Volgende keer maar starten in startblokken en voorgroeien in een aparte ruimte zodat ik zeker weet dat ze allemaal goed zullen zijn.

 

Gevloed dag 12 groei

- 300L

- EC 1.4

- PH 5.5

Retour

- 230L (1.4L per plant)

- EC 1.5

- PH 6.6 (0.7 ph hoger als retour van dag 9?)

 

Kan die hoge ph waarden komen omdat er 2 dagen niet is gevloed?

Ik had meteen maar een nieuw voedingvat aangemaakt voor de volgende dag want vertrouwde het niet meer.

 

Gevloed dag 1 12/12

- 350L

- EC 1.4

- PH 5.2

Retour

- 310L (0.8L per plant)

- EC 1.5

- PH 6.0

 

Temp overdag: 27

Temp nacht: 21

LV: 60/80%

 

Dag 1 12/12 - 5 dagen geleden zijn ze getopt en beginnen nu al lekker te vertakken. Paar kleintjes die slecht wouden opstarten niet zoals links boven.

gallery_41078_17430_2025968.jpg

 

Stammen worden al mooi dik. :)

gallery_41078_17430_1905501.jpg

 

Uitschieters zullen vandaag geknakt worden om een egaler gewas te creëren. De potten worden eerdaags nog uit elkaar gezet als de overige 3 lampen erbij komen. Er brand nu nog steeds 6x600watt.

gallery_41078_17430_93934.jpg

 

Dag 2 12/12 - De s5'jes hadden hun eerste lange nacht gehad en doet hun deugt.. :whistle:

gallery_41078_17430_860974.jpg

 

gallery_41078_17430_1084254.jpg

 

Knakken geven ze niets om. De meeste staan alweer omhoog na een dag. Heb nog wat knakjes gegeven. :)

gallery_41078_17430_1634561.jpg

 

gallery_41078_17430_668513.jpg

 

gallery_41078_17430_733873.jpg

 

Jaa Racker ze staat verscholen maar je ziet het toch wel. ;) Ik zal haar nu wegzetten! :whip:

 

Gegroet, Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind ze aardig groot voor dag 1 12/12 als je niet uitkijkt schieten ze zo door het dak heen.

ik zou zo snel mogelijk zo veel mogelijk lampen aanzetten als je klimaat het toelaat.

 

en je ph kan ook omhoog gaan als er veel stikstof opgenomen word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vreemd dat je drain zo hoog terug komt, ik blijf ook 2 dagen weg op rfx en mijn drain is altijd nagenoeg gelijk als de vloed(1of 2 puntjes verschil) ..

mss je sensor even schoon maken? of er een keer mee rammelen(luchtbelletje)

 

staan er mooi bij! idd wel alles vol aan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amecheesia, Ze schieten idd de lucht in nu en ze strekken best hard nu ze bloeien. Er zijn bij die al bijna 40 cm hoog zijn en het bloeit nog maar net. Ik heb ik de temperatuur nu omlaag geschroeft naar 25/26 graden overdag en er hangt nu 8x600 boven op te drukken op 50/60cm. Er komt nog een exra lamp bij en misschien nog wel 1 als het uitkomt met de stroom. Verder groeien ze niet zo lang door als een Amnees. Volgens mij 15 dagen maar ben bang dat ze gaten gaan prikken in me filter als ik niet op pas!..., geintje. :likken:

 

Dus als ik het goed begrijp kan die hogere retour ph komen omdat ik in de begin fase 1 van de groei hoger zat met de ec (dus meer stikstof in het medium) wat ze toen die tijd hebben opgenomen en laatst de afvalstoffen uit hebben gestoten in dat retour?

 

@ Secret Jardin, Dank voor de tip maar het probleem ligt waarschijnlijk door die ophopingen/afvalstoffen in de RFX. In het begin heb ik een hogere EC gegeven maar vonden ze ook niet echt fijn dus ben er mee opgehouden. Ook heb ik het retour toen een paar keer hergebruikt en sins ik weer een nieuw vat heb gemaakt is de de drain weer wat gezakt en geeft kwa ec bijna het zelfde aan als met het retour. Drain van uitgelekte potten is wel hoger en is ph 7.1 en had een week niet meer de drain gemeten op advies van super. Verder gaan ze wel goed.

 

Gevloed dag 3 12/12

- 310L

- EC 1.4

- PH 5.5

Retour

- ??

- EC 1.5

- PH 6.2

Drain

- EC 1.7

- PH 7.1

 

Nog steeds raar dat de ph zo hoog is van de drain. Misschien omdat de RFX nieuw is en dat het gewoon de tijd nodig heeft om in te werken. Morgen ga ik een nieuw vat aanmaken met bloeivoeding voor de volgende vloed. In die bloeivoeding zit ook minder stikstof in wat de ph misschien kan beïnvloedden..

 

Thx, Cum Laude.

Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knijp je medium eens uit, ben je direct een stuk wijzer. Je wil toch weten wat r in je pot zit?

 

Meting van je drain klopt niet, zou betekenen dat je PH boven de 8 zou zitten voordat je gaat vloeden.

 

FF handje onder uit de pot halen en dat ff meten vlak na je vloeden (dat zijn de waardes die je echt wil weten).....ff bij verschillende potten doen.

 

Ik gok 5,9 ph in je pot en 1,5 ec in je pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo HighTops, en welkom. Uitknijpen van de vlokken heb ik net gedaan. Ik heb kleine beetjes vlokken verzameld van meerdere potten en bij de wortels onderin weggepakt en uitgeknepen. De PH is zelfs nog hoger als verwacht. Van 3 potten samen is de PH 7.4 en van een ander setje potten is de PH 7.6.. :thumbsdown: Best hoog die PH.

 

Het voedingvat waar nog een restje water in zat van de vloed heeft nu na een halve dag een PH van 5.6 dus ligt niet aan het vloedwater.

 

De uitgeknepen drain heeft een EC van 1.6 en van een ander setje potten 1.7 en in het retour zat 1.5 en klopt ook wel aardig met wat ik in het retour krijg maar deze meting is globaal en de waardes zullen in werkelijkheid wel afwijken.

 

Het kan ook zijn dat ik vanaf nu elke dag moet gaan vloeden want het valt me op dat als ik gelijk de volgende dag weer eens vloed ipv een dag overslaan dat het retour wel beter terug komt. De potten zijn momenteel ook wel een stuk lichter als eerdere dagen en volgens mij willen ze nu meer drinken. Morgen ga ik de vloed nog wat langer laten staan.

 

Kan ik ook wel eens 2 keer op een dag vloeden of is dat te veel?

Het lijkt mij nu wel makkelijk om in zon situatie nog eens te gaan vloeden.. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

breng een aantal keer je vloedwater in op 5,4 en een 20 min laten staan. En dat om de dag!

 

BTW je medium uitknijpen vanuit 1 pot en niet uit meeredere en dan RFX pakken van onderuit de pot. en geen vlokken van boven meenemen, maar puur onder uit je pot. En dan gewoon een paar goede handen pakken uit 1 pot en dat meten. dit doe je 5 min nadat jeje water hebt terug gepompt. Zo meet je een aantal potten.

 

Je plantjes staan er wel ok bij hoor en kan mij niet voorstellen dat je PH boven de 8 is voordat je gaat vloeden.

 

Weet niet of je watervat het toelaat maar vloed eens wat hoger, zie dat je maar 3 cm vloed en 1,7cm verhoging hebt. Ik zelf vloed altijd tot 1/3 hoogte van mn krat en met potten zou ik wat langer vloeden. Steek je hand eens in de pot en kijk waar het echt zeikenat is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je waarom die van mij nooit boven de 7 is.

 

 

Omdat ik nooit uitgeknepen pito meet :P

 

 

Gewoon 5.5 blijven insturen Om de dag, niet eens per dag en al helemaal niet 2x per dag.

 

 

Gebruik wel minerale voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet ook niet zeker elke keer vanuit mn kratten maar 1x per 2 week gewoon ff checken. Zie meeting drain meer als een richtlijn, bij grote afwijkingen check ik altijd wel ff het medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er wordt hier gesproken over een handje RFX onder uit de pot pakken om je medium te meten. Maar beschadig je de wortels niet op deze manier? of is hier een speciaal truckje voor?

 

Gr, GK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen. Bedankt allen voor de tips. :wave:

 

Hier even een snelle update want er komen wat problemen!

 

Waarom ik de drain wou meten terwijl het retour wel goed uitkomt is omdat ik een beginnend probleem zag opkomen bij sommige s’5en.. roest met vlekken in het blad.. (begon eerst bij 2 achterblijvers en was nog geen teken om aan de bel te trekken) nu zag ik al een paar stipjes op andere planten die het eerst niet hadden maar is gelukkig nog niet erger geworden.

 

Als mijn ph niet is goed was worden sommige stoffen natuurlijk niet opgenomen. Ik heb nu wel een betere drain gekregen in het medium doordat ik eergisteren en gisteren heb gevloed ipv een dag overslaan (omdat ik de PH naar beneden wil hebben) Resultaat is nu wat verbeterd en heb een veel lagere PH in de drain gekregen. PH 6.4

 

Hieronder een goed aangetast blad!

Lijkt wel een kalium probleem of wat kan het zijn?

gallery_41078_17430_390443.jpg

 

Het zit in het schutblad ..

 

Deze planten hebben bv geen roest. Ik denk dat een stuk of 7 planten nu wat problemen vertonen..

 

gallery_41078_17430_995592.jpg

 

gallery_41078_17430_1386558.jpg

 

Gevloed dag 4 12/12

- EC 1.3

- PH 5.4

Retour

- EC 1.5

- PH 6.0

 

Gevloed dag 5 12/12

- EC 1.4

- PH 5.5

Retour

- EC 1.5

- PH 5.8

Drain

- EC 1.6

- PH 6.4

 

De uitgeknepen drain is gemeten van 1 pot nu ipv meerdere. Vorige keer heb ik ook niet op de juiste manier gemeten omdat ik meerdere vlokken heb gepakt van verschillende potten dus misschien was me ph wel goed en komt die roest door wat anders? Zoiezo is die PH nog wel aan de hogere kant. :)

 

Morgen zal ik wat foto's maken van het totaal gewas.

 

@ HighTops, De verhoging van de potten is lager als 1cm. De vloed zelf is 3,5/4cm ongeveer met een vol vat erin en laat dit ongeveer 20min staan en de potten zuigen zich echt wel vol want ze voelen nat en zwaar aan. Ik vind hoger vloeden dan ook geen meerwaarden hebben, misschien dat het met kratjes anders is.

 

@ Supernoob, 2x op een dag vloeden is misschien wel overdreven maar ik dacht juist dat rest water er wel uit loopt. :)

Minerale voeding gebruik ik wel en mijn planten. Vloeden ga ik om de dag doen. Dank.

 

@ Amecheesia, Leek mij ook niet juist. :huh:

 

@ Growking86, Ik vond het ook wel tricky om stukken te pakken op die manier. Maar voorzichtigheid is gewenst.

Vlokken van onderin het medium wegtrekken vanuit de gaatjes werkt ook niet want die blokjes trek je zo stuk als ze nat zijn.

Wegpakken is de enigste manier denk ik of ik zou een digitale meter erin moeten drukken heb geen idee of dat goed zal werken op de RFX.

Kan iemand dat ook bevestigen?.. :)

 

Groeten, Cum Laude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man.

Ik ga dit verslag zeker volgen.

Ga morgen een 3x3 tent opbouwen met 9x600w.

Zit alleen nog te twijfelen om hem vol te zetten met rond de 140 op 11liter of rond de 90 stuks op 18 liter.

 

Anyway succes man en dat het mawr dikke dames mogen worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom snip en succes met je aanwinst. :)

Ik zou halveren met je aantal mediums en de 18 liters gebruiken en het liefst de mediums nog ruimer.

 

Update

Vandaag hadden ze geen water gehad. De blad problemen lijken gelukkig niet erger te worden terwijl het ineens snel kwam opzetten in 2 dagen tijd bij een aantal s'5en. Ik verdenk de ph ervan omdat er een gebrek onstaat als die niet juist is of er was iets fout gegaan met de A&B maar lijkt me sterk.

 

De ph van het retourvat van 2 dagen terug zit nu op 6.2 en dat wijkt niet veel af met wat de drain toen ook aangaf.

Na hun rust zal er weer gevloed worden met 5.5 en krijgen de uitschieters weer een stevige knak beurt. :wave:

 

Einde dag 6 12/12

gallery_41078_17430_1812017.jpg

 

gallery_41078_17430_1813308.jpg

 

gallery_41078_17430_2217854.jpg

 

Gegroet, Cum Laude.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet ook alleen maar in je medium meten als je een probleem hebt en je weet niet wat het is. Je kan dit ook het beste direct na het vloeden doen met een spuit en zo dicht mogelijk bij je wortels.

Elke dag of 2x per dag vloeden helpt ook niet zoveel je rfx is dan nog verzadigd met vocht en zal dan ook niet veel nieuw vocht op nemen en ook op RFX kan je te nat kweken en dan krijg je weer andere problemen.

In het begin loopt je PH toch altijd meer op dat komt toch wel weer goed later in je kweek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaren geleden heb ik uit een door justitie met een moker bewerkte voedingscomputer (kon je toen nog op de Domeine kopen) een pomp gesloopt. Die oranje van een tps.

 

Ik heb toen een met watten gevulde filter (ook tps) aan de aanzuig bevestigd en dit filter in de wortelkluit begraven. Toen deed ik ook al mapito eb/vloed. Meteen na het vloeden trok ik ter hoogte van de wortels elke 10 minuten een beetje water weg. Uren heb ik met met mijn ph en ec metertje en honderden plastic bekertjes gemeten wat het verloop nu eigenlijk was na het vloeden.

 

Conclusie;

 

De ph stijgt na het vloeden. Deze staat na een paar uur al een heel puntje hoger

De EC stijgt na het vloeden Deze staat na een paar uur een paar tiende hoger.

 

Ik heb dit niet 1 keer getest maar bij verschillende kweekjes en in verschillende kratjes. De waardes verschillen maar de tendens blijft gelijk.

 

Het komt erop neer dat de gegeven voedingswaarde uit je vat niet strookt met wat de plant fijn vindt. Met elke vloedbeurt "verbeter" je de waardes in je medium. Je geeft bv ph 5,5, dit verloopt tot boven de 6 waarna de vloedbeurt de ph weer laat kelderen naar 5,5.

Zo heb je een gevarieerde ph waarde waarbij alle voedingstoffen kunnen worden opgenomen die voordat de waardes uit de hand lopen door elke voedingsbeurt weer verbeterd wordt.

Voor de EC waarde geldt hetzelfde ongeveer.

 

gallery_10428_10584_667459.jpg

 

Bovenaan het plaatje de pomp

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo hoe gaat hier irrigatie.

is de tent hier overspoeld?

Neen Vijver mat hoe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat is nog eens info Racker en Lion... gewoon de retour meten dus, en inspelen op je ec behoefte van de plant!?!?

 

Hoe bevalt jou de goldlabel voeding Racker? ik krijg in de gaten er veel mee werken op RFX en Mapito, Noob had het er ook al eens over dat deze geen residu achterlaat in je vat zoals Aptus doet?

 

 

Cumlaude misschien kan je wat met onderstaande plaatje, heb hem uit een topic van Moneytree gestolen.

Jou bladprobleem komt het meest overeen met plaatje links in het midden.

Die als aanduiding heeft laat stadium tekort aan K

 

gallery_33149_13446_74248.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker, Super dat je deze conclusie wil delen! :hug:

Ik was erg benieuwd naar het verloop van de PH en EC en is nu wel duidelijk. Dank.

 

@ Oefianer, Hallo! :wave: en mensen uit duitsland met vertalers zijn ook welkom. :)

Alleen vloed met eb en alles word om de dag overspoeld,. Ik gebruik geen vijver mat maar ik gebruik de originele lek mat.

 

@ Growking, Duidelijk plaatje, ik zeg niets tegen M.tree. Ik dacht zelf ook aan Kalium. Thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...