Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bubba.is.a.god

Set-Up Vraag: Cool-Tube

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb een vraagje voor kwekers die bekend zijn met cool-tube reflectoren:

 

Nanolux 600W

Lamp Philips Master son-t pia green-power 600w

Buisafzuiger BK 150 495m3

Phat/ Rhino filter 600m3 diameter 125mm

BLT cool-tube 125 x 490mm met reflector

==> de set-up die ik in gedachten heb.

 

De Cool-tube reflector heb ik gekozen wegens hoogte beperking (1,60m max lamp hoogte).

 

 

In de zomer bij een buiten temp van ± 35c is het in mijn toekomstig kweek kot 28c,

in de winter blijft het rond kamer temperatuur (22c dag / 17c nacht)

Ik plan mijn lamp 's nachts te laten branden omdat ik tussen 22:00 – 07:00 nacht tarief heb & hopelijk beperkt dat ook de temp daling 's nachts.

 

Mijn vraag:

Hoeveel hitte zuigt een cool-tube af, is dat werkelijk ±90% of is dat een pak minder?

Indien een 600w cool-tube de temp niet met een paar graden kan verhogen zou het dan beter zijn om een aparte blazer

op de cool-tube te zetten om de hitte gewoon in de kamer te blazen & dan met een kleinere 250m3 of 300m3 filter/afzuiger te werken?

 

Bubba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooltube apart systeem doen en blazen ipv zuigen door de buis wil je lang van je bulb profiteren.

 

Je kunt dan idd met een veel kleinere afzuiger toe maar houdt er rekening mee dat einde vd tube een straalkachel is met lamp aan dus niet in kamer blazen als je niet kunt regelen, kan wel eens verkeerd uitpakken (amper co2 aanvoer oa) en rekening houden dat aanvoer niet te koud wordt zodat je lamp actief koelt tot kritiek punt.

 

Afzuiging qua geur had ik een 250m3 setje wat ruim voldeed, jammer dat die tubes best wel veel licht wegkapen (meen me 10-15% te herinneren).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blies de warme lucht van de ruimte ipv. naar buiten door de koel-tubes. Maar las dat er inderdaad veel licht verlies was, helemaal als ze niet schoon zijn.

dus heb ik alles vervangen door open kappen in de winter, geen probleem totdat zomer begon en toen kon ik nog maar 8 van de 15 lampen aan doen, dus zelf met vrij warme lucht kon ik zon 45% meer warmte afvoeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de info, zeker de tip “lucht inblazen & niet afzuigen” zal goed van pas komen.

 

Spijtig genoeg heb ik niet de optie om een aparte lucht toevoer te voorzien voor de reflector,

ik moet nu al een gat kloppen / slijpen door een steunmuur om de lucht afvoer naar buiten te laten blazen.

1 gat van 15 x 15 maken is te doen maar voor mits ik in een huurhuis woon dat nog geen 5 jaar oud is

kan ik niet at random gaten beginnen kloppen door muren.

 

@ NOA: Hoe problematisch is het om de geurafzuiging door de cool-tube te blazen,

is het doenbaar om gewoon na elke kweek de cool-tube te kuisen of hoopt het stof van de filter te snel op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

houdt er rekening mee dat einde vd tube een straalkachel is met lamp aan dus niet in kamer blazen als je niet kunt regelen, kan wel eens verkeerd uitpakken (amper co2 aanvoer oa)

 

DIt snap ik niet echt.

 

 

Afzuiging qua geur had ik een 250m3 setje wat ruim voldeed, jammer dat die tubes best wel veel licht wegkapen (meen me 10-15% te herinneren).

 

De vraag is dan hoe dat zich verhoudt tot het dichter bij de planten kunnen hangen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooltube heeft een opening waar bulb licht doorheen kan schijnen, is geen geheel glazen buis en des te dichter op de planten wat gebeurt er dan met de lichtbundel slimmert?

 

Dingen braken geen hitte rechtstreeks onder de kap uit zoals HPS in reguliere kap, daarom dichter erop mogelijk en dat wist je best wel.

 

En je vraag co2.. wat maken planten nu niet zo veel aan maar zijn ze wel dol op en moet je ruim voldoende aanvoeren omdat er in de aangevoerde lucht ook maar max iets van 400PPM zit?

 

Afgewerkte lucht terug in een ruimte blazen en weer aan je plantjes voeren.. zo werkt dat een beetje zeg maar, had je ook kunnen weten volgens mij..

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, Ik dacht dat die dingen helemaal dicht waren daarom begreep ik al niet hoe dat iets met de co2 te maken zou moeten hebben.

Leek mij juist win-win in de winter, lekker lampen koelen en de geurloze lucht van de lamp koeling in je huis afblazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geurloos?

Een volop draaiende HPS lamp die warmte produceert meurt van zichzelf ook.

 

Ik had de lucht afblazen in de kamer (apart systeem en dan 90C boggie), zaten we Discovery te kijken, sloeg de kachel aan omdat iemand de deur open deed en nog geen 10min later was het zowat alles uit want je zweette als een otter, goed over nadenken.

 

HPS lamp, fan eronder en dan einde luchtstroom lekker warm, echt een fohn.

 

Cooltube buis is deels metalen buis met daarin een (plexi?) glas iets verwerkt.

Een soort luxe E40 fitting houder vinnik het.

 

Het deel waar glas zit kan bulb doorheen lichten (blijft er nog beetje glas over, allemaal metaal wordt en te warm/zwaar /duur) en bovenin zet je een reflectortje voor licht terug kaatsen (dubbel verlies dus want terug op bulb) uit de tube naar boven toe.

 

Er zit wel verschil in cooltubes, die van 5 tientjes hebben een klote reflectie en halen gegarandeerd die 15% minder licht op je plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen last van stof toen ik ze gebruikte deed ik regelmatig sproeien en die druppeltjes belanden op het glas, als is 1 of 2 kappen vrij makkelijk schoon te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen last van stof toen ik ze gebruikte deed ik regelmatig sproeien en die druppeltjes belanden op het glas, als is 1 of 2 kappen vrij makkelijk schoon te houden.

 

Goed nieuws,

Ik ga een dezer een cool-tube bestellen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...