Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
green enfield

[B]Groene Zeep Tegen Schimmel Op Takken [/B]

Recommended Posts

Bij bomen smeert men ook wel eens een soort 'plamuur' op de plaats waar ze net een tak hebben afgezaagt,  meestal is dat spul donkergroen . De naam weet ik niet meer .

hey Atmosphere,

 

..dit is toch echt iets anders, dat groene spul is om wonden bij bomen mee af te dichten en heeft helemaal nix met schimmel te maken. Alhoewel,....indirect natuurlijk tegen leeglekken en infectiebescherming, maar dan anders...zou ik met cannabis niet aanraden.

 

Vreemd alleen dat die groene zeep best veel stof doet opwaaien. Het is natuurlijk, veilig, makkelijk, goedkoop en effectief. Das alles...en af en toe kijken met de oogjes en evt bijhouden..

 

Greets en een goed weekend allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het vochtige doekje prefereer ik want het is niet zo chemisch als met die gruuuuune zeep

...groene zeep is een zeer zacht middel wat ook ter bestrijding van bv bladluis ingezet worden kan. Niet echt gevaarlijk dus. Alle zeep is chemisch. recept: caustic soda99% mengen met (runder, varkens, plantaardig) vet op 50 graad C en 1uur laten reageren, plm 3 dagen laten rijpen. Toch noemen ze dit een natuurlijke zeep.

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het vochtige doekje prefereer ik want het is niet zo chemisch als met die gruuuuune zeep

...groene zeep is een zeer zacht middel wat ook ter bestrijding van bv bladluis ingezet worden kan. Niet echt gevaarlijk dus. Alle zeep is chemisch. recept: caustic soda99% mengen met (runder, varkens, plantaardig) vet op 50 graad C en 1uur laten reageren, plm 3 dagen laten rijpen. Toch noemen ze dit een natuurlijke zeep.

 

greets

met bladluis wordt het sterk verdund want als je pure voeding gaat geven is dat ook niet echt bevordelijk voor je planten he :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat als de zwarte schimmel blijft zitten? en hoelag duurt het ongeveer voordat het wegaat?- en is die gele zeep van driehoek (natuurlijke bestandsdelen) goed?

 

laterszzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
en wat als de zwarte schimmel blijft zitten? en hoelag duurt het ongeveer voordat het wegaat?- en is die gele zeep van driehoek (natuurlijke bestandsdelen) goed?

Dat zwarte blijft zitten en is ingekapseld door de zeep en niet meer actief. Die groene zeep is er goed voor. Blijf wel de andere takken van je plant goed nakijken en zorg dat je er snel bij bent als je nieuwe plekjes ontdekt. Hoe sneller je de schimmel stop zet hoe minder schade. Controleer ook je toppen binnenin en/of als er kleine gele blaadjes in je top zitten kijk ze dan goed na. Toppen er uit knippen en evt nog goede delen toch drogen en lekker oproken. Het drooghouden van je plant is zowat het meest belangrijke...

 

greets!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij bomen smeert men ook wel eens een soort 'plamuur' op de plaats waar ze net een tak hebben afgezaagt,  meestal is dat spul donkergroen . De naam weet ik niet meer .

hey Atmosphere,

 

..dit is toch echt iets anders, dat groene spul is om wonden bij bomen mee af te dichten en heeft helemaal nix met schimmel te maken. Alhoewel,....indirect natuurlijk tegen leeglekken en infectiebescherming, maar dan anders...zou ik met cannabis niet aanraden.

 

Vreemd alleen dat die groene zeep best veel stof doet opwaaien. Het is natuurlijk, veilig, makkelijk, goedkoop en effectief. Das alles...en af en toe kijken met de oogjes en evt bijhouden..

 

Greets en een goed weekend allemaal.

Schimmels ontstaan op de plaatsen waar de stengel schade heeft opgelopen , veel schade hoeft dat niet te zijn. Er komt dan vochtig celweefsel aan de oppervlakte te liggen , dit is een ideale voedingsbodem voor schimmels. Door er een watervaste laag overheen aan te brengen stopt de schimmel ook met groeien .

 

 

Waarom zou je het spul dat voor bomen wordt gebruikt voor het afdichten van wonden niet gebruiken voor Cannabis? Ik denk zelf wel dat dat groene spul te maken heeft met het voorkomen van schimmels op de plaats van de wond .

 

Groene zeep is in wateroplosbaar , dus zou het in je plantsappen terecht kunnen komen, bij vergevorderde schimmelplekken lijkt mij die kans vrij groot.

Caustic soda is toch hetzelfde als bijtende soda? of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand weleens wat gehoord over honing??

't plakt, wordt hard, lost niet goed op in water, en is zeker niet slecht voor je planten :no

(en je kan er mensenwonden tenslotte in nood ook mee behandelen... :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honing smelt met een beetje temperatuur meteen weg en meestal is het al zoo druiperig dat het eraf stroomt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmosphere,

 

Ik wil je zeggen dat je gelijk hebt over de werking van die bomenpasta tegen schimmel op takken van cannabis, het was alleen niet bij me opgekomen en heb ik het nooit geprobeerd. Ik heb ooit eens zo'n potje gehad maar ik dacht dat het een niet zo'n toffe samenstelling was. Komende keer dat ik in de boerebond ben zal ik ff het etiket lezen zodat ik weet wat er in zit.

 

Nu ik iemand anders zag reageren met honing kreeg ik er een bredere smile van, eerstvolgende schimmelplek ga ik gewoon proberen omdat ik wel wist dat honing in wonden desïnfecterend werkt en dat een koninginnebrei (erg duur!) een zeer heilzaam product is.

 

Vraag me af wat er gebeurd als ik er met een penseel dunnetjes olijfolie op strijk....btw, olijfolie bevat ook heilzame stoffen en droogt redelijk snel op tot een gom-filmpje (olie verdampt nl ook ..=vetstoffen oxideren= vergommen, vertalken en verzepen). Nog niet thuis uitproberen!!!...behalve de zeep, die durf ik veilig te verklaren :D

 

Waar het mij om gaat is dat ik mijn goeie ervaringen (om het even welke soort) met groene zeep tegen schimmel op groene planten wil delen met andere forumbezoekers.

 

Wellicht dat we allebei 'gelijk' hebben, we kiezen gelukkig ieder onze eigen manier van aanpak én leren van elkaar. Wat ik van je gelezen heb in het forum is géén bullshit en zie ook dat er een geweldige inzet van je is. Respect! Ik geef je liever de hand en een grote peuk als dat we gaan armpje drukken over zeep en balsem.

 

Greets.

 

 

smoke-long3.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D uiteraard gaat het mij ook niet om het gelijk hebben , ik probeer gewoon zo kritisch mogelijk naar alles te kijken, en de dingen die ik zelf beweer mogen gerust worden afgeschoten ,met inhoudelijke argumenten , graag zelfs .

M'n beweringen probeer ik altijd zo veel mogelijk te onderbouwen met bepaalde feiten of wetenschap . Maar soms reageer ik ook weer te snel omdat ik het gelijk denk te weten , haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Wizzle
Schimmels ontstaan op de plaatsen waar de stengel schade heeft opgelopen , veel schade hoeft dat niet te zijn. Er komt dan vochtig celweefsel aan de oppervlakte te liggen , dit is een ideale voedingsbodem voor schimmels. Door er een watervaste laag overheen aan te brengen stopt de schimmel ook met groeien .

Een van mijn buitenplanten heeft behoorlijk wat blad afval (de bladeren worden geel). Deze bladeren trek ik er altijd af, omdat een bioloog mij had verteld dat deze bladeren toch niks meer voor de plant betekenen. Is dit misschien niet zo verstandig van me omdat hierdoor vele wondjes in de takken ontstaan?

 

De enige schimmel die ik heb onstaat trouwens door de voorbloei die in de oksels zit, deze gaan dood en gaan vervolgens schimmelen en steken dan de toppen aan. Is dit een gebruikelijke plek voor schimmel of rot om te onstaan? En zou het verstandig zijn om deze "okselhaartjes" allemaal weg te snijden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij bomen smeert men ook wel eens een soort 'plamuur' op de plaats waar ze net een tak hebben afgezaagt,  meestal is dat spul donkergroen . De naam weet ik niet meer .

hey Atmosphere,

 

..dit is toch echt iets anders, dat groene spul is om wonden bij bomen mee af te dichten en heeft helemaal nix met schimmel te maken. Alhoewel,....indirect natuurlijk tegen leeglekken en infectiebescherming, maar dan anders...zou ik met cannabis niet aanraden.

 

Vreemd alleen dat die groene zeep best veel stof doet opwaaien. Het is natuurlijk, veilig, makkelijk, goedkoop en effectief. Das alles...en af en toe kijken met de oogjes en evt bijhouden..

 

Greets en een goed weekend allemaal.

Schimmels ontstaan op de plaatsen waar de stengel schade heeft opgelopen , veel schade hoeft dat niet te zijn. Er komt dan vochtig celweefsel aan de oppervlakte te liggen , dit is een ideale voedingsbodem voor schimmels. Door er een watervaste laag overheen aan te brengen stopt de schimmel ook met groeien .

 

 

Waarom zou je het spul dat voor bomen wordt gebruikt voor het afdichten van wonden niet gebruiken voor Cannabis? Ik denk zelf wel dat dat groene spul te maken heeft met het voorkomen van schimmels op de plaats van de wond .

 

Groene zeep is in wateroplosbaar , dus zou het in je plantsappen terecht kunnen komen, bij vergevorderde schimmelplekken lijkt mij die kans vrij groot.

Caustic soda is toch hetzelfde als bijtende soda? of niet?

Ja dat zou best kunnen... Ik las op een site over

biologisch tuinieren een kort maar krachtig recept.

Het komt van deze website: tuinieren VEEL info

Kalk en bijenwas : Wondafdekmiddel

 

Dit zijn andere hulpmiddelen tegen schimmels en ook andere

problemen:

 

Bier : Bestrijden van slakken

 

Celkalk: Bestrijding schimmels.

 

Componenten van etherische olién van plantaardige oorsprong Bestrijding: ziekten en plagen en plantaardige producten; dompelen of aangieten.

 

Kalk en bijenwas : Wondafdekmiddel.

 

Knoflook -, soja en / of ui - extract. Besscherming tegen insecten en schimmels, aangieten, toevoegen aan voedingswater of dompelen.

 

Kokos - en zonnebloemolie. Bestrijding tegen insecten op fruit, groente - siergewassen; concentratie maximaal 0, 1%.

 

Magere melk ( producten). Verspreiding voorkomen van plantenvirussen; planten; plantmateriaal.

 

Pijpzwavel ( via zwavelverdamper ). Bestrijding meeldauw in teelten onder glas.

 

Spiritus en / of zeep Bestrijding insecten en mijten op planten.

 

Uiensap. Afweren van mieren.

 

Waterglas. Bestrijding ziekten en insecten op planten.

 

Zand of gesteentemeel. Bestrijding insecten, mijten, bacterién en schimmels op planten.

 

Zeewier - en / of algenextracten. Stimulering plantengroei; aangieten, toevoegen aan voedingswater of dompelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. Ik gebruik Vital van Ecostyle preventief tegen schimmel. Op toppen zou ik persoonlijk niks meer smeren.

 

Vital plakt goed, spoelt er niet meteen vanaf, is biologisch en mag ook gebruikt worden op vruchtbomen. Tégen schimmel is volgens mij inderdaad niks meer te doien dan het er uit halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm.. Ik gebruik Vital van Ecostyle preventief tegen schimmel. Op toppen zou ik persoonlijk niks meer smeren.

 

Vital plakt goed, spoelt er niet meteen vanaf, is biologisch en mag ook gebruikt worden op vruchtbomen. Tégen schimmel is volgens mij inderdaad niks meer te doien dan het er uit halen.

en ik denk idd dat als je het alleen maar goed zou blijven controleren dat je niet eens zo'n hoge uitval hebt. als je er niets aan doet dat gaan alle sporen overal meer aantasten op droge dagen, daarna kan een plant in een paar dagen helemaal weg zijn.

 

komend jaar ga ik aan de gang met sproeien van melk en/of kalk om te zien of een ander opgebouwd millieu effect heeft. als kalk ingezet word in bestrijding van schimmel kan het dus ook preventief werken. met een bepaalde verdunning van water en melk creëer je een zuur millieu waar andere fungi wer niet van houden.

 

en met je handen van de planten afblijven scheelt ook.

 

 

maar als het Vital biologisch is sta ik er zeker voor open, dan zet ik de melk ff in de koelkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en atmo, bedankt voor de mooie opsomming van middelen ter bevordering van de gezondheid van de planten.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmo?

dacht dat het lola was die de opsomming deed?

 

of is atmo soms ook lola:)?

 

in ieder geval..weer veel bijgeleerd

tx!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm.. Ik gebruik Vital van Ecostyle preventief tegen schimmel. Op toppen zou ik persoonlijk niks meer smeren.

 

Vital plakt goed, spoelt er niet meteen vanaf, is biologisch en mag ook gebruikt worden op vruchtbomen. Tégen schimmel is volgens mij inderdaad niks meer te doien dan het er uit halen.

en ik denk idd dat als je het alleen maar goed zou blijven controleren dat je niet eens zo'n hoge uitval hebt. als je er niets aan doet dat gaan alle sporen overal meer aantasten op droge dagen, daarna kan een plant in een paar dagen helemaal weg zijn.

 

komend jaar ga ik aan de gang met sproeien van melk en/of kalk om te zien of een ander opgebouwd millieu effect heeft. als kalk ingezet word in bestrijding van schimmel kan het dus ook preventief werken. met een bepaalde verdunning van water en melk creëer je een zuur millieu waar andere fungi wer niet van houden.

 

en met je handen van de planten afblijven scheelt ook.

 

 

maar als het Vital biologisch is sta ik er zeker voor open, dan zet ik de melk ff in de koelkast.

Ja, vital is uit 100% natuurlijke ingredienten, natuurlijk afbreekbaar en ook geschikt voor bijvoorbeeld de fruitteelt. Zie meer op de site van Ecostyle

 

Quote:

 

Vital is een planten versterkingsmiddel ter voorkoming van schimmelziekten zoals meeldauw, fruitschurft, botrytis en phythophthora.

Vital zorgt onder meer voor verharding van de buitenste plantencellen, waardoor schimmelsporen niet kunnen binnendringen. Door vroeg in het groeiseizoen te starten met Vital wordt het schimmelziekten heel moeilijk gemaakt.

 

Werkzame stof:

Vetzuren, plantenextracten en sporenelementen

 

Dosering:

Tijdens uitlopen van jong blad: 30 ml per liter water

Na behandeling van schimmelaantasting: 30 ml per liter water

Preventief na het uitlopen van het blad: 10 ml per liter water

 

Omschrijving Prijs

250 ml (conc.) € 6,95

500 ml (gebr.kl.) € 4,95

 

end quote

 

Ik zou gaan voor het concentraat dus :verrygood - heb ik ook en zo'n flesje gaat een heel seizoen mee: 5 - 7,5 ml per liter spuitvloeistof per 2 weken voor onderhoud.

 

Het maakt overigens voor budrot niks uit he.. je sproeit het niet meer op je bloeiende toppen! Maar voor de plant zelf: prima. Geen enkele last gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest todo111

hoe behandel je al die takken als je 6 joekels hebt staan van 3 hoog en 2,5 breed?als de zeep al niet op de topppen mag komen heb je er wel n dagtaak aan, of niet soms. Heb ondertussen wel alle magere takken eruit moeten knippen van onder uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjah..

 

als je veel hebt zal je veel moeten doen. om me heen adviseer ik altijd te zetten wat je ook werkelijk aan kan. zo ben ik het afgeleerd om de hele tuin vol te zetten, ik was meer als een maand bezig schoon te maken avond aan avond.

dan had ik nog niet een kwart op en de nieuwe oogst kwam weer, beetje zonde van alle moeite, tijd en geld. ik weet nu dat ik met 3 middelgrote planten ruim een jaar doorkom, en dan geef ik nog veel weg.

 

als ik jou was haalde ik de mooie uiteinden er eerst af op het juiste oogstmoment en zag ik wel hoe ver ik kwam met alles wat binnenin nog aan de takken zit. verhoudingsgewijs is dit niet echt heel veel. maar deze kleine topjes kunnen dan nog wel lekker aanzwellen.

 

ik laat altijd de kleine topjes binnenin zitten voor een week of 2 zodat dit een beetje kan doorrijpen en je van dezelfde plant ook nog wat 'late' hebt.

 

maar in ieder geval veel suuk6 alvast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...