Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Watzeggie

Warme Lucht Terug In 't Hok Met Y-Stuk Op Uitlaatslang

Recommended Posts

Hallo,

 

Na een erg succesvolle ronde in het voorjaar met vloerverwarming (net geen 1 op 1) wordt binnenkort de boel weer eens opgestart met verse materialen: stalen box 550 kub, 500 kub Fresh filter en de stille controler van Puk. Het is allemaal heel erg stil, da's mooi, alleen draait de boel nog wat te hard op de laagste stand en raak ik te veel warmte kwijt in de nachturen.

 

Misschien heeft iemand ervaring met een Y-stuk achter de softbox om een gedeelte van de uitgaande lucht terug in het hok te krijgen?

Dit Y-stuk zou vrij kort achter de softbox moeten komen wegens ruimtegebrek. Aan het Y-stuk een slang direct naar buiten en één richting de vloer. Op die laatste gaat een regelklep gemonteerd worden om de boel af te kunnen stellen voor de zomer en de winter.

Een kleinere softbox is geen optie omdat ik de capaciteit meer dan nodig heb in de warme maanden.

 

Op zich zou het allemaal moeten werken. Enige waar ik me zorgen over maak is het eventuele geruis op het Y-stuk.

 

Iemand? Bij voorbaat dank!

 

Groeten,

 

Watzeggie

 

P.s. had hem beter in 'de bouwdoos' kunnen plaatsen. Misschien kan een mod deze vraag verplaatsen?

Edited by Watzeggie

Share this post


Link to post
Share on other sites

verplaatst, ;)

 

wil je een deel van de lucht weer in je hok/tent terugblazen of in de ruimte waar het staat? Of hangt de box ook in de kweekruimte? zal haast wel.

 

Ik heb geen echt antwoord voor je zo, maar lijkt me dat het wel moet kunnen,

Misschien met een geïsoleerde slang helemaal tot aan de bodem van de ruimte dan lijkt me het geluid wel mee te vallen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je de afzuiger niet gewoon wat minder hard laten draaien dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het verplaatsen, DJ! De box hangt in het hok zelf.

 

@Wietefras, nee, dat kan niet. Misschien met een andere regelaar, maar dan gaat ie weer knetteren en brommen.

Verder zuig ik heel erg direct zeer koele lucht van buiten. Vandaar het probleem om de boel op temperatuur te houden. In de meeste gevallen wordt het te warm binnen, in mijn geval te koud. Vandaar ook de vloerverwarming. Zelfs met de lamp aan werd het te koel beneden bij de potten :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog aan het sjouwen met water? ;)

 

Als je een y-stuk neemt zonder verloop zal ook de luchtsnelheid halveren. Maak je d'r 2 stukken sono aan en het stuk dat binnen afblaast maak je langer. Evt nog een kanaalverwarmer en of -koeler erin, kan je ook ontvochtigen, ben je helemaal klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Ponix!

 

Had al gehoopt dat jij zou antwoorden ... Bedankt! En ja, nog steeds aan het sjouwen :lol:

Zo ga ik het dus doen, wel met een verloop van 160 naar 125 omdat ik niet veel lengte aan slang kwijt kan binnen. Het is erg krap allemaal ...

Eventueel dop ik die slang binnen wel af, of een regelklep d'r op, als het warm is buiten. Kanaalverwarmer kan ik echt niet kwijt, helaas ...

 

Groeten,

 

WZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt er wel spierballen van! Ik ben er gelukkig vanaf en dat is echt een aanrader. Rolletje tyleen, beetje graven, kraantje, hoppatee!

 

Maar je gaat van 160 naar 2x 125? EHhhhhh, oppervlakte van een cirkel is (straal x straal) x pi. 160 = 20.106,xxxx. 125 = 12.271,xxxx * 2 = 24.543.xxxx dus je hebt maar een beetje meer oppervlak en da's best jammer. Dus ik weet niet wat je nu hoort, maar dat zal maar een beetje minder zijn.

 

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet direct terugblaas. Dus ik zuig aan vanuit een ruimte en in die ruimte blaas ik ook dat gedeelte af en dat is dus minder dan wat er naar buiten gaat (zeg 60% naar buiten, 40% binnen). Die ruimte heeft z'n eigen actieve luchtinlaat en daar wordt dus gekoeld of verwarmd, maar dat laatste is dus een stuk minder nodig als je een gedeelte terug pakt (je blaast niet alle je hitte/koelte weg). Ook je LV blijft stabieler als ze klein zijn, maar ik hou het wel extra in de gaten en je moet kunnen ontvochtigen en/of afsluiten en afsluiten bij 160 naar 1x 125 is misschien niet zo'n top idee met het oog op geluid van de lucht alleen al.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je teveel crap op je 550m3 box aansluit (slangen,y-stukken-verlopen naar kleinere diameter/flenzen etc) hou je bijna geen vermogen meer over..

 

daarnaast zal lucht "denk ik" de weg van de minste weerstand kiezen bij het y-stuk.. en als de kortste weg die terug naar je tent is zal je al gauw een probleem met je luchtvochtigheid krijgen.

 

misschien is dit een optie om bji te verwarmen.. je hebt ze ook met thermostaat

1387310402-phghth2.jpg

http://www.groeilamp...buisverwarming/

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf een klein kacheltje voor een actieve inlaat staan voor de nachtelijke uurtjes, werkt perfect

 

ik denk dat deze site voor de hobbykweker mss wel eens interessant kan zijn.

ze hebben ontzettend veel hulpstukken etc.... ze hebben ook sonoflex, isosleeve's en dempers.

 

http://www.airtradecentre.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle suggesties en de tips! Heb voorlopig even geen tijd om er wat mee te doen, maar ga zeker een experimentje doen om de warme lucht van boven weer terug te krijgen naar beneden. Zou zonde zijn om dit zomaar naar buiten te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnxs skunkmoster

was opzoek naar zoiets en ook nog redelijk betaalbaar. als ik dit verwarming element in een buis leg die rechtsreecth zit aangesloten op de inlaat en zou zown 80 watt ding dan voldoenede wamte geven in de winter maanden?

 

mvg

Ed

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen draait de boel nog wat te hard op de laagste stand

Ik heb de K3G250 van Papst.

Deze kan ik van 170 watt helemaal terugdimmen naar 2 watt.

Leuk man! :D

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...