Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

h@@genees

aarde hergebruiken

Recommended Posts

Hoi allemaal.

 

Ik heb een vraag omtrend het hergebruiken van aarde, ik heb +/- 40 planten staan (binnen) die het einde van de bloei staan, en ik ga ze van het weekeinde oogsten en aangezien ik op aarde kweek vroeg ik me af of ik het opnieuw zou kunnen gebruiken of (omdat er bv veel wordtels inzitten van de oude plant) alles weggooien en verversen.

 

Een kennis vertelde mij dat je speciaal spul heb om de oude wortels te slopen, maar om eerlijk te zijn probeer ik het zo min mogelijk te houden wat betreft extra goedjes (zeker chemische )

 

Kan ik het opnieuw bemesten en gebruiken of moet ik verversen

 

Mijn dank is groot :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gemakkelijkste is om de aarde te verversen. Maar als je 3 hoog achter woont kan ik me voorstellen dat je niet meer met aarde wilt slepen.

 

Hergebruik.

Grond de laatste keer week van de bloei water geven met Enzymen. (breekt oude wortels af)

Als je geoogst hebt, de container leegkieperen in een speciekuip en de wortels grotendeels verwijderen. Daarna per 10 liter potgrond 1 hand met zeewierkalk toevoegen. Bloedmeel 20 gram per 10 liter. Beendermeel, handje per 10 liter.

Lekker door elkaar heen husselen en draaien maar weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn een aantal merken die nutrificerende bacteriën verkopen , dit zijn áfval verslinders. Zeer nuttig voor de afbraak van rottend materiaal , en zet schadelijke zouten in je grond om naar nuttige stoffen .

 

enzymen hebben uiteindelijk ook deze werking , maar die bacteriën doen het gelijk . Je kunt ze gewoon door je grond mengen.

He tnut van bacteriën wordt vaak onderschat ,ze zijn de basis van een goed bodemleven! ze breken ammoniak ( van plantresten ) af en zetten ze om in nitraat en nitriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt, house en garden/zwaan heeft dat spul, lekker goedje is dat.

 

maar zoals bambonius meldt gaat het ook prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf hergebruik de grond ook.

na de oogst grootste delen wortels eruit halen zet wel masker op kan flink stuiven:Ddan enzymen toevoegen .en gewoon de oude aarde bijvullen naderhand met verse aarde.

no problemo

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah je moet wel gelijk gaan beginnen met voeden dan:D

zit niet veel waardes meer in de gronddat beetje dat je heb ververst is dan te verwaarlozen .

dus gewoon beginnen met voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je oude grond heeft hoogstwaarschijnlijk een te lage ph gekregen , vandaar dat je met kalk aan de slag moet om weer tot een normale zuurtegraad te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat snap ik niet. de grond heeft een te lage ph-waarde gekregen zeg je, maar de plant neemt toch niet de grond op maar de voeding. en de voeding kun je mooi zelf de ph waarde regelen dus maakt dan toch niets uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle stoffen die in water oplossen zijn voeding . De grond bevat van zichzelf ook al van deze stoffen ,maar alleen als de grond nat is uiteraard. Alle vaste stoffen in de grond worden inderdaad niet door de plant opgenomen .

 

Maar het is dus niet zo dat de ph waard evan het voedingwater dat je geeft dezelfde is en blijft als de ph waarde in de grond , de oplosbare stoffen die de grond zelf al bezit veroorzaken dit maar ook het volgende:

-Niet alle voeding die je geeft wordt door je planten opgenomen , ze gaan zich dus ophopen,waardoor de ph omlaag gaat.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe vaak achter elkaar kun je die aarde gebruiken? op zowel de bambo manier als de obaka manier? anders veel te veel sjouwen met die potgrond...

 

Maar geeft dit geen slecht eindresultaat (weinig W)?

 

 

Op deze manier zou je dus ook de goedkoopste potgrond van de bouwmarkt of tuincentrum kunnen bewerken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt goedkope aarde ook een behandeling geven inderdaad.

 

Maar bij het hergebruiken van grond zet ik toch m'n vraagtekens . Breken die enzymen werkelijke alle afval zouten en wortel resten uit de vorige kweek af in zo weinig tijd ?? De grond is ook uitgeput ,maar in welke mate precies ,en welke stoffen moeten worden bijgevoedt.

 

Wanneer je echt op maat wilt bemesten dan geloof ik nooit dat je op hergebruikte grond hetzelfde voedingsschema kunt hanteren als op verse grond .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een heel oud topic waar ik toch even moet op reageren.

 

Ik heb mijn aarde hergebruikt. Toen ik me potten vulde (11L) kwam ik aarde tekort voor de laaste paar potten. Een hele stomme fout natuurlijk.

In de potten die ik overhad heb ik uit gemakszucht nieuwe aarde gegooid.

 

Het result na 8 weken bloei; De planten in de nieuwe aarde zijn veel hoger, groter en sterker geworden.

 

Nu wil ik biosupermix toevoegen met een minimale dosering.. doen of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bovengenoemde gaat vooral op bij minerale voeding, wat ik ervan gezelzen heb is het bij organische voeding juist wel mogelijk om de aarde meerdere malen te gebruiken.

En dat zou dan als volgt gaan, 1/3 van pot/de toplaag verwijderen en verversen met nieuwe aarde, de oude wortels intakt laten, omdat de bacterien daar al een osmose hebben gecreeerd, vervolgens gewoon weer buffertabs, perfect start, bacto toevoegen en eventueel topdressen met wormenmest.

Dit is de juiste manier toch??

 

Alleen vraag ik me af, hoe zit het met kalk, of bezitten de buffertabs voldoende?

En hoeveel rondes kan je dan met deaarde doen?

 

Greetzz Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je mineraal kweekt is het van belang dat je goed spoelt met enzymen zoals bijv Sensizyme.Daarnaast raad ik ook altijd aan om even een aarde monster te nemen en te meten wat er nog allemaal in zit.

 

Opwaarderen kan vrij simpel.Iguano Juice Grow is een perfect geschikt daarvoor.Wil je een beetje opwaarderen neem je 0,5ml per liter aarde en wil je flink opwaarderen geef je 1ml per liter aarde.

 

Organisch is het een ander verhaal.Het opwaarderen blijft hetzelfde maar je bent langer bezig met spoelen om alles goed eruit te krijgen.Organische voedingstoffen moeten namelijk eerst vrijkomen voor ze opgenomen kunnen worden.Wel kan je hier ook gebruik maken van enzymen.Het op peil houden van je bodemleven is hierbij ook een must.

 

Wil je opwaarderen voor een 2weken groei en een beetje de bloei er al bij kan je een mix maken van Iguano Juice Grow en Iguano Juice Bloom.Van beide een 0,5ml per liter aarde gaat je zeker door de eerste weken van de cyclus heen helpen.

 

Wel door de aarde mengen en niet er gewoon ingieten.

 

Succes.

 

Grtz twin

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Twindaddy80,

 

Thanks for the reply, ik ga zelf de volgende ronde op organisch, en met de producten van Sannie.

Nou heb ik eens gelezen dat Sannie schreef nooit enzymen te gebruiken op aarde, omdat de schimmels en bacterien dezlefde werking als ezymen hebben en deze dan verstoren.

En zullen de buffertabs, perfect start, schimmels, bacto en wormenmest niet genoeg zijn om op te waarderen, om daarna vanaf week 3 te beginnen met bloeivoeding?

En hoe zit het nou met wortels, wel of niet verwijderen, in combinatie met bacto en mycorhizza schimmels en het gecreeerde bodemleven??

 

Mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortels lekker laten zitten,alleen bovenlaag(1/4) nieuwe lightmix etc,eerste keer wat bacto,na een paar dagen zijn die wortels al omgezet,hapklare voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Art, ik wachtte eigenlijk al een beetje op jou, heb ik het dus toch goed gelezen...volkomen duidelijk, bedankt weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn oude wortels zijn voor me wormen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op deze manier zou je dus ook de goedkoopste potgrond van de bouwmarkt of tuincentrum kunnen bewerken.

 

Inderdaad je hebt die dure grond van de growshop nergens voor nodig , ze groeien er echt niet beter in , het is allemaal kassa kassa

 

 

Ik ga altijd naar de brico hubo of aldi en nkoop de goedkoopste zwarte aarde die ik kan vinden

 

Per 10 liter voeg ik 4 soeplepels kalk bij , voor groeiaarde 6 lepels culterra of ecostyle tuinmest en dan 500 ml wormenmest of compost , perliet kan je toevoegen ook toevoegen maar hoeft niet.

 

Voor bloeiaarde voeg je nog 3 soeplepels beendermeel en een soeplepel vinasse en 8 lepels npk ipv 6 of 4

 

Altijd goed laten gisten voor een paar weken

 

Je kan perliet of cocos gebruiken , maar de laatse jaren gebruik ik geen van beiden

 

Ik betaal 2.5 euro voor 40 liter aarde en de kalk en meststoffen daar kom ik erg lang mee toe

 

 

Ivm aarde hergebruiken

 

Als de aarde vloeibaar is gevoed de eerst run , dan volg ik bij het hergebruiken hetzelfde recept als boven

 

ALs de aarde de eerste run op enkel Organische pellets is gedaan , dan voeg ik maar de helft toe

 

Maar op verse aarde haal ik alitjd de beste resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je op verse aarde het beste draait hoe kan je dan zeggen dat je 0% beter draait op shopgrond die totaal is opgebouwd voor wiet....

want als je dat suggereert blijkt het dat jou toevoegingen niet genoeg zijn...

en die in een shopgrond wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op deze manier zou je dus ook de goedkoopste potgrond van de bouwmarkt of tuincentrum kunnen bewerken.

 

Inderdaad je hebt die dure grond van de growshop nergens voor nodig , ze groeien er echt niet beter in , het is allemaal kassa kassa

 

Ik ga altijd naar de brico hubo of aldi en nkoop de goedkoopste zwarte aarde die ik kan vinden

 

Maar op verse aarde haal ik alitjd de beste resultaten

 

je zegt hier toch dat je op verse aarde met jou toevoegingen (neem ik aan want op normale aldi aarde kan je echt niet net zo goed draaien) beter draait dan dat je er al 1 ronde mee gedraait hebt..?

 

dus betekend dat dat je toevoegingen niet ideaal zijn toch..???

 

en die van een shop aarde zijn ''bijna'' ideaal opgebouwd dus hoe kan je daar dan niet beter op kweken..? want dat zie ik je ook zeggen toch..?

 

mvg stikkie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

neej ik denk dat jij het niet goed begrijpt of dat ik niet duidelijk was , maakt niet uit , kijk

 

je zegt hier toch dat je op verse aarde met jou toevoegingen (neem ik aan want op normale aldi aarde kan je echt niet net zo goed draaien) beter draait dan dat je er al 1 ronde mee gedraait hebt..?

 

 

Wat ik zeg is dat ik de eerste ronde dus goedkope aarde gebruik met toevoegingen , ik opwaardeer de aarde dus en laat het "even een aantal weken schimmelen.

 

Dan meng ik het goed en gebruik ik het.

 

Als ik met dat mengsel combineer met vloeibare voeding , dan voeg ik de keer dat ik het hergebruik toe wt ik in mijn vorig bericht schreef

 

Als ik dat mengsel combineer met topdressen met organische pellets , dan voeg ik bij het hergebruiken maar de helft van de npk pellets toe

 

En idd krijg ik met verse aarde de beste resultaten omdat

De grond is ook uitgeput ,maar in welke mate precies ,en welke stoffen moeten worden bijgevoedt.

 

 

Dit moet je per plant en soort bekijken en met ervaring kan je leren de grond perfect op te waarderen. Ik gebruik mijn afgewkeekte binnenaarde voor mijn buiten en kasplanten

 

Die "shopaarde" is ook gewone aarde met wat perliet en veen/turf door en dan voeding en kalk , het is marketing om goedgelovige mensen hun portefueille wat lichter te maken

 

Ik ben begonnen met speciale wietaarde(plagron royalty mix) en ben erachter gekomen dat als je zelf grond maakt , dit veel beter is als vb royalty mix

 

Al die speciale aardemengels zijn belachelijk duur en kan je zelf ook maken veel goedkoper

 

En voor de shopgrond geldt net hetzelfde , met verse aarde haal je de beste resultaten omdat die volledig in balans is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...