Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb een vraag over hoe toprot kan ontstaan.

Het kan gebeuren doordat de planten nat slaan, door dat de planten onder het dauwpunt komen, vaak speelt daarbij dat de luchvochtigheid erg hoog is, dat is een probleem wat wel op te lossen zou moeten zijn met een ontvochtiger.

 

Dan is er nog een kans dat de toppen niet goed geventileerd worden, waardoor er binnenin te veel vocht blijft hangen.

 

Ook is er een mogelijkheid dat de planten een calcium tekort hebben (gehad) en daardoor de cellen niet stevig genoeg zijn en er daardoor vocht uit de cellen loopt doordat de cellen kapot zijn gaan, als ik het goed begrepen heb.

 

Ook kan het dat je toprot krijgt door overvoeding, hoe werkt dat dan precies?

Waardoor gebeurd het dat de planten in dat geval gaan rotten, wat doet overvoeding met de toppen/plant.

Dat zal ergens met hetzelfde als bovenstaande het calcium tekort te maken hebben lijkt me, en met de worteldruk of iets dergelijks waardoor ook weer de cellen kapot gedrukt worden door een te hoge (wortel)druk?

 

Ik ben benieuwd naar hoe het nu precies in zijn werk gaat met overvoeding en misschien dat iemand nog aanvullingen heeft waardoor toprot kan ontstaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De schimmelsporen (conidia) dringen onder vochtige omstandigheden plantendelen binnen via wondjes, bloemblaadjes van uitgebloeide bloemen, kroonbladeren, bladpunten en stengeltjes van kiemplantjes. Het aangetaste weefsel wordt zacht en gaat rotten. Hierop worden sporendragers (conidioforen) gevormd, die weer nieuwe sporen vormen. Deze sporen kunnen voor nieuwe aantastingen zorgen.

 

Van wikipedia onder groeicyclus van boytrytis (grauwe schimmel)

 

greets Tita

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt van zoveel dingen af. einde van de bloei zijn de toppen dik en begint de plant zwakker te worden.

als er dan iets niet goed zit bv te nat,teveel voeding,hoge lv, luchtverplaatsing,tijd van het jaar, groot temp verschil,etc kun je rot krijgen.

indica"s(dikke compacte toppen) zijn veel gevoeliger dan sativa's. bij soortjes die de zelfde topopbouw hebben als bv amnesia

moet je echt je best doen om rot te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die schimmel die zit dus neem ik aan standaard in de lucht?

En als die een lekkere broedplek gevonden heeft waar vocht is blijven hangen ofzo, dan ben je de pineut zeg maar.

 

Maar hoe werkt het nou precies met dat overvoeden, wat doet dat met de plant dat het zorgt dat je daardoor sneller rot kan krijgen, of klopt het een beetje zoals ik het omschreven had, ik heb het idee dat ik het niet echt helemaal duidelijk heb nog hoe het zit.

 

Indica's zijn gevoeliger voor rot geef je aan, heb je daar ook een duidelijke verklaring voor?

Komt dat enkel omdat ze dikke toppen hebben en dat daardoor natte plekken eerder ontstaan op de plant/tussen de toppen?

Compacte toppen heb je bij Amnesia ook wel toch, dat zal het niet enkel zijn.

En komt het dan niet doordat er zwakkere cellen in de plant zitten maar enkel door dat de toppen binnenin vochtig blijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek momenteel een indica en had de eerste ronde meteen rot aan het einde. Ben ook wel benieuwd naar de verklaring waarom sativa's minder rot gevoelig zijn. Misschien de volgende keer maar een Amnesia zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rot begint meestal bij een zwak blaadje tussen de top, bij indica"s zijn de toppen zo compact dat vocht nergens heen kan.

amnesia kan droog best compact zijn,maar lang niet zo als een goeie indica,ook zit er minder blad tussen de toppen.

heb met haze wel eens bruin schutblad gehad tot aan de stam tussen de top en toch geen rot.

 

hier een oud topic over rot :fish:

 

http://www.wietforum...75571-guttatie/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begint rot bij een zwak blaadje, of ontstaat dat zwakke blaadje juist door de rot?

Het leek mij dat wanneer er rot in een top komt, dat zichtbaar word doordat er een blaadje gaat afsterven doordat de rot de sapstroom naar het blaadje afgesneden heeft zeg maar, maar het kan ook andersom zijn.

 

Dankje, ik zal dat topic eens op mijn gemak door gaan lezen.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het topic voor een deel doorgelezen, even een vraagje erover.

Ik kwam dit tegen:

Als de worteldruk laag gehouden kan worden, door bv de dag te starten met een vrij droog medium, zou je eventueel de guttatie kunnen verminderen.

Of je het helemaal wegkrijgt betwijfel ik.

...

 

Als je worteldruk laag is met een droog medium, dan betekend dat toch dat bij een hogere ec waarde in je medium de worteldruk lager is?

Tenminste een droger medium zou meende ik een hogere ec waarde betekenen.

Als dat het geval is, begin ik eigenlijk nog minder te snappen waarom door overvoeding toprot zou kunnen ontstaan.

Of doet overvoeding dan iets met je plant waardoor die zwakker word?

 

Of heeft de worteldruk niet met de ec te maken maar met de hoeveelheid water in je medium?

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laag met droog medium betekend dus dat je mager/op maat voedt en kans op oplopen EC miniem is, tevens is je watergeven op peil waardoor een droger medium niet kurkdroog betekend.

 

Door een hogere EC komt de plant qua waterhuishouding onder druk te staan en gaat dan op een rare manier verdampen waardoor je rot kunt krijgen, vaak krijg je dan ook te maken met helemaal droog staan, water geven en dan een week geen water hoeven geven omdat ze dichtslaan.

Vreten ze zichzelf boven de grond helemaal op en zul je tekort en overmaat verschijnselen tegelijkertijd terug zien in de planten.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn inziens worden de blaadjes in de top het eerst geel bij overvoeding, trekt van de tip langzaam naar binnen in de top, en zo kan er rot ontstaan. "ontbindend" blad op een broeiende plek. is puur hoe ik het zie, nergens gelezen. heb ook nog nooit rot gezien in een top waarvan de blaadjes in de top nog mooi groen waren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geel worden overvoeding klopt, rotten gebeurt echter vanuit de stam en is te zien aan vreemde verkleuring in het blad die anders is dan bij overvoeding, rot werkt van binnen naar buiten (en is daarom ook vaak te laat ontdekt).

 

Mooie groene blaadjes en dan toch rot is idd een zeldzame combi, je ziet het als het ware al aankomen in steeds vagere bladkleuren, 1st een blad ergens op de helft van de plant en dan 1 ergens net onder een top en voordat je er erg in hebt in je toppen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat die blaadjes vreemde kleuren krijgen doordat er rot in de top zit.

Als ik kijk naar mijn laatste ronde, waren er blaadjes die niet geel of bruin waren maar gewoon groen en die een andere kleur groen kregen doordat ze van binnenuit aan het rotten waren gegaan.

 

Ik las in het topic van Wietefras dat hij zijn luchvochtigheid aangepast had en de toppen nooit onder het dauwpunt waren gekomen en toch toprot.

Dan kan dat zoals lost daar aangaf komen door 'over'voeding.

Maar ergens vind ik dat niet echt een duidelijke verklaring om onderstaande reden.

 

Nu lees ik vaak dat ik de zomer er vaker toprot ontstaat, maar als dat aan de luchtvochtigheid zou liggen, dan zouden de toppen dus onder het dauwpunt moeten komen, anders moet die luchtvochtigheid geen problemen geven.

Ook kan het zo zijn dat doordat er een hogere luchtvochtigheid is er makkelijker/meer schimmelsporen in de lucht zitten/komen, die dan weer op je plant terecht komen.

Het kan ook zo zijn dat juist zomers er meer schimmelsporen in de lucht zitten en dat daardoor er eerder toprot ontstaat.

Dan heeft het dus niet zo zeer met de luchtvochtigheid te maken maar meer met de aanwezigheid van meer schimmelsporen in de lucht, dat lijkt mij een verklaring die meer logisch is dan dat de luchtvochtigheid te hoog is.

 

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die theorieën hebben hierover of misschien feiten over bovenstaande in verband met schimmelsporen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan in mijn geval ook nog aan slechte ventilatie (circulatie) liggen of dat ik het hok gewoon te vol had.

 

Als de vochtigheid niet bij de toppen weggehaald wordt dan kan het natuurlijk best zijn dat in de tent de RH 80% is en er geen probleem is met het dauwpunt, maar dat het dichter bij (tegen) de toppen nog veel vochtiger was en dat het daar dan wel neersloeg.

 

Al denk ik zelf dat het eerder komt doordat ik het blad heb laten verdorren in de toppen door de ventilator er teveel op te richten. Precies de toppen in het pad van de ventilator hadden de meeste last van de rot. Al waren dat ook wel weer de dikste toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame Blanch heeft ook weleens geschreven dat slakkensporen op je plant de grauwe schimmel kan vasthouden/vangen uit de lucht. Die sporen kunnen dan weer voor een infectie zorgen.

 

Ik denk dat wanneer je plant gezond is en de tijd heeft gehad om te groeien er minder kans is op schimmel. Sterke planten kunnen zich goed verweren. Het is zaak om je plant te voeden en ondersteunen met middelen als oergesteentemeel en gier van smeerwortel. In de volle grond op een goede plek is er minder stress voor de plant.

Dat laatste is mijn idee en kan ik niet direct onderbouwen. Enkel met de verhalen die ik lees vanaf augustus in de outdoorsectie die door alle pottenkwekers worden gepost. Mijn vollegronds planten hebben dan vaak (nog) nergens last van.

 

Wat ik nog meer denk is dat er wisselteelt nodig is. Net zoals in de moestuin weet je wel? Als je langere tijd op 1 plek hetzelfde teelt krijg je problemen. Dat is het geval met alle gecultiveerde planten en mogelijk zelfs met alle bestaande planten. Als je cyclus op cyclus dezelfde plek gebruikt dan gaat dat een keer problemen opleveren. Wanneer je de grond of potten laat begroeien met iets anders ook al is het gras, kan je deze cyclus doorbreken.

Ik heb hier zelf nog geen last van want als ik in potten kweek dan groeit er van alles in (mengcultuur). Als ik buiten de tuin kweek dan groeit er gedurende het seizoen ook nog van alles.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...