Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rudi

Randapparatuur

Recommended Posts

Wat is een opti?

OptiClimate, maar je kunt natuurlijk ook even op de search-knop drukken en 'opti' intypen, vervolgens druk je op enter of klik je op search...

sorry als dit een beetje sarcastisch overkwam, maar als je wilt gaan kweken zal je ook heel veel zelf moeten uitzoeken, je gaat simpelweg niet de informatie in hapklare brokken krijgen. Je moet die informatie opzoeken en bestuderen, zie het maar alsof je weer in de schoolbank zit. Weed University ;)

 

Kijk maar eens bij mijn bouwverslag, je zult daar hele nuttige informatie uit kunt halen, echter qua stroomverbruik kan ik je nu al zeggen dat je het moeilijk gaat krijgen om op 6000kw/u per jaar uit te komen (minus 2300 voor jezelf, zoals je aangaf, is dus 3700kw/u per jaar) als je je ruimte van 4x3x2,2 vol wil zetten.

 

Dan over de problemen die je mag verwachten, tja, dat verschilt per ruimte, per persoon, per plant, per kweekmethode. Dus ook daar valt niet echt iets zinnigs over te zeggen. Wel weet ik dat als je een goed verslag bijhoudt, zelf veel tijd en energie in je project stopt en iedereen respectvol blijft behandelen, je mede WF'ers absoluut welwillend zullen zijn je te helpen! Zelfs dezelfde vraag drie keer stellen wordt je dan vergeven (daar heb ikzelf een handje van ;)). Denk dat je eerder moet denken aan 2x600 watt lampjes in een tentje en dan 2x per jaar draaien, dan kom je wel uit op een dergelijk verbruik.

 

Veel vragen die jij zult hebben zal je ook in mijn verslag beantwoord zien worden. Dan als je over onvoorziene problemen wil weten, althans een voorbeeld hiervan wilt hebben, kijk dan maar eens naar mijn kweekverslag, ik heb mijn eerste draai al aardig wat tegenslagen gehad. Ook ik wilde alles van tevoren zeker weten en absolute controle hebben, helaas gaat dat af en toe anders. Dan komt het aan op doorzettingsvermogen, stressbestendigheid en geduld. Als jij deze drie eigenschappen in redelijke mate bezit dan zou ik zeggen: Ga ervoor!

 

Mocht je vragen hebben dan kan je altijd bij deze community terecht, maar probeer wel eerst een beetje voorwerk te doen door je goed in te lezen en te zoeken op bijvoorbeeld een term als 'Opti', waarmee ik ook werk :punk:

 

Succes Rudi!

Groetjes, MuG

 

PS: hou een bouw- en kweekverslag bij, dan heb je het voordeel dat anderen met je mee kunnen kijken en je van nuttige adviezen kunnen voorzien. Ook is het handig als je van tevoren even meldt wat je van plan bent te gaan doen, om onnodige fouten te voorkomen.

Edited by Groene Mug
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo rudi

 

wat is je doel met het kweken, hoeveel gram denk je ongeveer nodig te hebben ?

ter indicatie: een hokje van 2m x 1m en 2 m hoog met 2x 400 watt HPS erin zou je met 2 vingers in de neus minimaal 400 gram opleveren elke 2 maanden , in theorie zou dat op kunnen lopen tot 800 gram

deze 2 lampen kosten je ongeveer 1000 euro aan stroom per jaar (ruim genomen)

 

en ik zou de led lampen gewoon even vergeten als ik jou was, als hier 10 man zegt dat dat niks is zou je er vanuit kunnen gaan dat daar ergens een kern van waarheid in zit :)

 

dus dan heb je ongeveer nodig 2 lampen van 400 watt 2 vsa's van 400 watt een afzuigertje van ongeveer 1000 kuub een filtertje van ongeveer 1000 kuub , een kleine ventilator voor de luchtcirculatie een thermometertje wat aansluit materiaal en wat ophang spullen natuurlijk planten potten en aarde of ander medium , als je goede spullen koopt gaat je dat ongeveer 2000 euro kosten (ruim genomen) en dan nog een ruimte die geschikt is om dit alles in te plaatsen

3maal3 is 9 en 400maal4 is 1600

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je wilt gaan kweken zal je ook heel veel zelf moeten uitzoeken, je gaat simpelweg niet de informatie in hapklare brokken krijgen. Je moet die informatie opzoeken en bestuderen, zie het maar alsof je weer in de schoolbank zit. Weed University ;)

 

ja idd, dat besef ik me nu ook. Mijn voortschrijdend inzicht zegt me dat ik slecht kan inzien wat ik nodig heb aan benodigdheden etc. Het gaat namelijk om de planten, die moeten bediend worden. Dat betekent dat ik eerst de cannabisplant moet bestuderen, en daarna verder.

 

Ik heb je bouwverslag bekeken, wat een vette secret operation zeg! Daar heb je aardig wat werk en geld in gestopt.

 

hallo rudi wat is je doel met het kweken, hoeveel gram denk je ongeveer nodig te hebben ? ter indicatie: een hokje van 2m x 1m en 2 m hoog met 2x 400 watt HPS erin zou je met 2 vingers in de neus minimaal 400 gram opleveren elke 2 maanden , in theorie zou dat op kunnen lopen tot 800 gram deze 2 lampen kosten je ongeveer 1000 euro aan stroom per jaar (ruim genomen) en ik zou de led lampen gewoon even vergeten als ik jou was, als hier 10 man zegt dat dat niks is zou je er vanuit kunnen gaan dat daar ergens een kern van waarheid in zit :) dus dan heb je ongeveer nodig 2 lampen van 400 watt 2 vsa's van 400 watt een afzuigertje van ongeveer 1000 kuub een filtertje van ongeveer 1000 kuub , een kleine ventilator voor de luchtcirculatie een thermometertje wat aansluit materiaal en wat ophang spullen natuurlijk planten potten en aarde of ander medium , als je goede spullen koopt gaat je dat ongeveer 2000 euro kosten (ruim genomen) en dan nog een ruimte die geschikt is om dit alles in te plaatsen 3maal3 is 9 en 400maal4 is 1600

 

10 mensen hier zeggen dat het niet wat is tegenover tig op andere (buitenlandse) fora dat het wel wat is, inclusief kweekverslagen. Dus moet ik dan de code op dit forum volgen want anders..? Ik wil het uitzoeken, led is qua potentie superieur aan de conventionele kweeklampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes met de LED, we proberen je alleen voor een enorme miskoop te behoeden, LED aanschaf is geen kattepis en die aanschaf haal je er nooit van zijn levensdagen uit en omdat je met LED compleet anders kweekt kan ook bijna niemand je helpen: ja ik geef teveel voeding, moet je minder geven.. ja maar ik geef maar 1x in de week water dus euh..

 

Echt heel erg zonde van je geld en de superieuriteit van LED is alleen bij een kweekje waarbij stiekum wordt bijgelicht met andere lichtbron, er zijn een paar goede LED kwekers maar de rest is de boel zwaar aan het bedonderen met hun verslagen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

led is qua potentie superieur aan de conventionele kweeklampen.

 

:jump: :jump: :jump: :jump: :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je wilt gaan kweken zal je ook heel veel zelf moeten uitzoeken, je gaat simpelweg niet de informatie in hapklare brokken krijgen. Je moet die informatie opzoeken en bestuderen, zie het maar alsof je weer in de schoolbank zit. Weed University ;)

 

ja idd, dat besef ik me nu ook. Mijn voortschrijdend inzicht zegt me dat ik slecht kan inzien wat ik nodig heb aan benodigdheden etc. Het gaat namelijk om de planten, die moeten bediend worden. Dat betekent dat ik eerst de cannabisplant moet bestuderen, en daarna verder.

 

Ik heb je bouwverslag bekeken, wat een vette secret operation zeg! Daar heb je aardig wat werk en geld in gestopt.

 

hallo rudi wat is je doel met het kweken, hoeveel gram denk je ongeveer nodig te hebben ? ter indicatie: een hokje van 2m x 1m en 2 m hoog met 2x 400 watt HPS erin zou je met 2 vingers in de neus minimaal 400 gram opleveren elke 2 maanden , in theorie zou dat op kunnen lopen tot 800 gram deze 2 lampen kosten je ongeveer 1000 euro aan stroom per jaar (ruim genomen) en ik zou de led lampen gewoon even vergeten als ik jou was, als hier 10 man zegt dat dat niks is zou je er vanuit kunnen gaan dat daar ergens een kern van waarheid in zit :) dus dan heb je ongeveer nodig 2 lampen van 400 watt 2 vsa's van 400 watt een afzuigertje van ongeveer 1000 kuub een filtertje van ongeveer 1000 kuub , een kleine ventilator voor de luchtcirculatie een thermometertje wat aansluit materiaal en wat ophang spullen natuurlijk planten potten en aarde of ander medium , als je goede spullen koopt gaat je dat ongeveer 2000 euro kosten (ruim genomen) en dan nog een ruimte die geschikt is om dit alles in te plaatsen 3maal3 is 9 en 400maal4 is 1600

 

10 mensen hier zeggen dat het niet wat is tegenover tig op andere (buitenlandse) fora dat het wel wat is, inclusief kweekverslagen. Dus moet ik dan de code op dit forum volgen want anders..? Ik wil het uitzoeken, led is qua potentie superieur aan de conventionele kweeklampen.

 

Hallo Rudy,

 

Als ik me niet vergis kom je op deze forum om advies te krijgen, wat je op andere (buitenlandse) fora's blijkbaar niet krijgt.

Ik raad je aan de mensen die hun (jarenlange) ervaringen en meningen toch met jou willen delen te respecteren en kijk wat rustig rond op deze forum hier ligt een ton aan informatie.

 

Leer eerst de plant kennen door Outdoor kweken: lucht, zon, water GRATIS verkrijgbaar in de natuur ;).

Ikzelf ben nog steeds aan het wikken en wegen over de configuratie van mijn set-up en ben al begonnen met de aankoop van enkele onderdelen, stap voor stap... (Nu al 4 maand verder maar nog steeds gemotiveerd :dribble: )

Maar voor ik honderden eurootjes uitgeef aan iets wil ik er alles over weten en zeker van zijn dat ik hier inderdaad wel mee kan werken!!

 

Just my 2 cents.. :rolleyes2:

 

Greetz

 

Dr. P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk,

 

Daar krijg je op een presenteer blaadje het best mogelijke advies..

Ga eerst maar een paar rondjes buiten kweken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee joh koop gewoon die superieure lampen de meesten hier zijn nog ouderwets en gebruiken de hps lampen al dan niet met een digitale ballast. Ook de mensen die veel investeren gaan niet over op led .....stom he

Ook die par en brix meter wordt hier niwt of nauwlijks gebruikt...

Laat ons alsjeblieft meegenieten van jou superieuriteit en dan zullen we vast veel van jou kunnen leren

Alleen 1 ding als je zo superieur bent waarom dan de vraag welke randapparatuur je nodig hebt ? K denk dat je dat toch allang hebt bestudeerd ? Of is dat gewoon om te kijken of wij de goede antwoorden geven die in jou superieure straatje past ?

 

Ik en benieuwd amuseer ons asjeblieft met je superieure bouwverslag en bijbehorende kweek verslag uiteraard met je superieure led lampen voor weinig geld

 

Ikzelf ben ook nog een gewone hps kwekerd dus hoop een hele hoop van jou superieure verslagen te mogen leren

 

Suc6

 

Groene mug kan wel inpakken als deze jonge gaat uitpakken

 

:)

Edited by agent orange
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee joh koop gewoon die superieure lampen de meesten hier zijn nog ouderwets en gebruiken de hps lampen al dan niet met een digitale ballast. Ook de mensen die veel investeren gaan niet over op led .....stom he

Ook die par en brix meter wordt hier niwt of nauwlijks gebruikt...

Laat ons alsjeblieft meegenieten van jou superieuriteit en dan zullen we vast veel van jou kunnen leren

Alleen 1 ding als je zo superieur bent waarom dan de vraag welke randapparatuur je nodig hebt ? K denk dat je dat toch allang hebt bestudeerd ? Of is dat gewoon om te kijken of wij de goede antwoorden geven die in jou superieure straatje past ?

 

Ik en benieuwd amuseer ons asjeblieft met je superieure bouwverslag en bijbehorende kweek verslag uiteraard met je superieure led lampen voor weinig geld

 

Ikzelf ben ook nog een gewone hps kwekerd dus hoop een hele hoop van jou superieure verslagen te mogen leren

 

Suc6

 

Groene mug kan wel inpakken als deze jonge gaat uitpakken

 

:)

 

 

Hhahahahaaaa sjonge jonge jonge..

 

Wauw, iemand is zwaar op zn teentjes getrapt.

Ben jij een hps kweker, of gebruik je hps lampen? Ik ben niet wat jij zegt, ik ben niet led, niet superieur en weet ik veel wat je nog zal neertypen, ik ben. En ik ben op zoek naar het beste binnen mijn bereik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een DR240, hang er 2x 600watt dimlux (400volt!) in met maxicontroller en sensoren. een afzuiger van 1500 m3/u, bijpassende koolstoffilter. hygrostaat/temperatuurmeter die je ventilator regelt. dan ben je klaar om te gaan, je zult alleen nog moeten bepalen of je op aarde of ander substraat gaat kweken en daar vervolgens de tent mee zol gooien, plantjes erin en knallen maar!

Vergeet niet een automatische brandblusser erbij te hangen, met name ook voor je buren! mocht je je schakelapperatuur buiten je tent hangen, daar ook even een automatische brandblusser boven.

 

Vervolgens ga je draaien en je planten leren kennen. Als het goed -en alles ook goed gaat- zal je na 1 of 2 keer je investering eruit hebben en heb je als extra winst de opgedane kennis. Op deze manier blijf je met 2 a 3 keer draaien per jaar ook mooi binnen je voorgestelde verbruik en kan je de zomer lekker op vakantie, want in de zomer zal je het waarschijnlijk wat moeilijker krijgen met je temperaturen zonder gebruik te maken van een opti.

 

Hou, zoals al eerder gezegd, ook een verslag bij.

 

groetjes, MuG

Edited by Groene Mug

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, dank je wel groene mug. Kan iemand mij misschien vertellen of er ergens in het land een growshop is waar je dit soort tenten opgesteld kan bekijken, lampen in werking zien etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@groene mug

2x 600W op 240 bij 240?

bedoel je niet de 240W (120x240) waar 2x 600W idd perfect voor is (3x mag ook nog).

 

@rudi

zga nergens, plaatjes kijken kan je toch ook op forum zoals WF?

kweekverslagen zeggen zoveel meer dan een lege tent in een GS waar een lamp in hangt om af te gaan op of het voor jou wat is

:whistle: straks kom je nog weg daar met 3 spectraboxen 1200W voor een 240 tentje omdat LED superieur zou zijn laat je dooschemeren en wie is de GS man om niet aan je vraag te voldoen (1 spectrabox gaat voor minimaal 600 euries) :thumbsdown:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoelde inderdaad een 120x240 tent. aangezien Rudi een beetje met een beperking qua kilowatten p/j zit lijkt 2 lampen mij beter dan 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3x 400W :ph34r:

600W is best heftig ,wat mot je met bijna 2kg wiet :icecream:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie reacties. ik denk dat ik beter rustig aan kan beginnen, dus eerst 1 tent en daarin verschillende zaken proberen, bijvoorbeeld verschillende cannabis soorten, verschillende medium soorten: aarde-hydro-aero etc. Ik ben op zoek gegaan naar meer info en heb wat boeken geprobeerd, ze zijn wat commercieel, ik twijfel aan de objectiviteit. Er is wel 1 boek wat over planten in het algemeen gaat, "what a plant knows" die heel sterk wordt aangeraden maar ik heb het niet kunnen krijgen online, kan iemand me daar aan helpen?

 

In het boek "growing elite marijuana" heb ik gelezen over klonen, heb je eenmaal volwassen uitblinkers dan neem je die apart en zet je die onder een regime om ze niet in bloei te laten komen, moederplanten. Hiervan kun je klonen nemen waarvan je van te voren kan inschatten wat er van zal komen, en het bespaart tijd. Dat is dus beter dan elke keer van zaadjes starten, toch?

Als dat beter is dan zal ik daar een aparte tent voor nodig hebben om in de afwijkende benodigdheden te voorzien. Mogelijk is dat mijn eerste stap dan, een uitprobeertent die in mijn uiteindelijke bezetting als moederplant-tent zal dienen. Maar kan ik dan ook beter een aparte tent nemen om de klonen in te groeien en een aparte tent om de grootgebrachte klonen in te bloeien? En zelfs nog een klein tentje apart om in te drogen? Dan is het misschien ook beter om aparte lampen te nemen voor de verschillende tenten, en als het kan lampen die te dimmen zijn zodat ik geen electriciteit verkwist door mn lampen vol aan te zetten op jonge kloontjes bijvoorbeeld, toch? Als ik me niet vergis noemt men zo'n setup een continu-kweek, nietwaar?

 

Is dit efficienter dan 1 grote tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk Rudi..

 

Maar voor de meesten van ons ontbreekt het aan ruimte en of geld om zo te draaien.

Maar in de basis heb je gelijk, dat dat ideaal is.

 

Alleen zou ik behalve bovenstaande, dan ook nog 2 bloei hokken naast elkaar zetten en het dag nacht ritme tegenovergesteld draaien.

Dan met een labyrint, de lucht via de nacht kant afzuigen.

Pak je lekker de warmte van je dag hok in je nacht hok..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je niet redden zelf mamma en kloon cyclus erop na houden als stroomverbruik ed een ding is.

Inmiddels zijn er genoeg betrouwbare vrouwelijke zaden wat voordeel van klonen beetje weg neemt en je hebt maar 1 setup nodig dan.

 

Moederplant houden en klonen is ook weer een ding op zich en gaat best tijd in zitten, ga 1st spelen in 1 tentje met zaden van betrouwbare leverancier en bloei deze planten goed af, nog heel wat anders dan een plantje in de huiskamer of tuin zo onder HID binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat als je wilt gaan kweken doe het dan gelijk goed. niet wat hoeveeldheid betreft maar zoals boven is beschreven ga niet besparen op je apperatuur GOEDKOOP IS DUURKOOP....

 

je moet de afmeting van je hok weten en welke wattage je wilt gaan kweken daar kan je je ventilatie weer op aanpassen.

 

ga niet domweg dingen kopen en maken maar lees en vraag eerst hoe je het het beste kan maken of welk product mischien beter is.

 

en als je echt zo veel wil besparen op je stoom kosten kan je mischien beter zonnepanelen kopen ipv van kweek spullen

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkoop is aandacht besteedt aan wat je van plan was aan te gaan schaffen, wikken en wegen en dan tegen het produkt aan lopen voor een prijs die wel erg mooi is, zo heb ik ongeveer 75% van mijn toch wel primo spullekes zo links en rechts bij elkaar gescharreld.

 

Ook mooi voorbeeld:

SJ en mammoth tenten, mammoth goedkoper en in de pro line beter over nagedacht dan SJ, echt geen duurkoop en de 120L (mammoth) staat waar de 120W (SJ) ingepakt is (beide 120x60x160 tentjes) en voor de prijs van de SJ kan ik anderhalve mammoth halen bijna.

 

Als je je alleen laat leiden door de initieele aanschafprijs geef ik je groot gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je zoekt uiteindelijk, na veel wikken en wegen al je spulletjes bij elkaar in 1 GS en bedingt een leuke korting.

Zo heb ik het wel gedaan en gratis geleverd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En 1x600w op 12m gaat hem ook niet worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brengt je niks?

Als je de lamp niet aan zet brengt het inderdaad niks, anders kan je 400-600 gram oogsten, das toch niet niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals gezegd dacht ik sowieso al aan eerst 1 tent kopen om daarin ervaring op te doen, de vraag is alleen welke tent wordt dat met het oog op mijn uiteindelijke bezetting van een kamer van 2,97 bij 3,85 die ik zo efficient mogelijk wil benutten binnen mijn bereik (beperkt initieel budget). Ik kan dus voor 1 enkele tent gaan en een kiempropagator, maar als ik dan die jonkies bij elkaar zet onder tl oid benut ik een tijd lang niet mn volledige oppervlak. In een continukweek benut je je ruimte beter toch? In elk hokje wordt gedraaid, het oppervlak beter benut, minder stroom verspild omdat je specifiek belicht. Zo'n setup kost wel meer dan een enkele tent, want je gebruikt meer zeil enz. Maar op de langere duur een stuk beter?

 

Moment, lostchild geeft aan dat mamma+klonen niet zal gaan voor mij, dan is de vraag: Wat kost meer? Zaden grootbrengen tot formaat van stekken of moederplant(en) onderhouden en daar stekken van afhalen. Als de info die ik tot mij heb genomen klopt dan heeft mamma+klonen als voordeel dat je kwaliteit hebt kunnen kiezen en nu gaat behouden waar het met zaadjes een gok blijft alhoewel dat deels gecompenseerd wordt door sommige zadenleveranciers, maar zelfs als je gratis vervangingszaden krijgt ben je nog altijd tijd en energie kwijt. En dat valt ook onder efficientie, hoe voorspelbaar is de methode? Dus zo bezien lijkt het voor mij dat mama+klonen beter is, dan nog wat kost het tov starten van zaadjes?

Zonnepaneel erbij is zeker interessant, of het haalbaar is wil ik verderop in het verhaal zeker naar kijken. Ik las gisteren dat Duitsland koploper is wat betreft zonne-energie, als het daar lukt, lukt het hier ook.

 

Tuurlijk Rudi.. Maar voor de meesten van ons ontbreekt het aan ruimte en of geld om zo te draaien. Maar in de basis heb je gelijk, dat dat ideaal is. Alleen zou ik behalve bovenstaande, dan ook nog 2 bloei hokken naast elkaar zetten en het dag nacht ritme tegenovergesteld draaien. Dan met een labyrint, de lucht via de nacht kant afzuigen. Pak je lekker de warmte van je dag hok in je nacht hok..:)

 

Bedankt ouwe, maar je hebt een leek voor je die meer uitleg nodig heeft. Hoezo ontbreekt het de meesten aan ruimte of geld voor een continukweek? Dat impliceert dat continukweek meer kost en meer ruimte nodig heeft dan de meesten nu hebben, en aan de kweekjournalen is te zien dat ze zat ruimte en een passend budget hebben. Kun je me uitleggen hoe het dan zit?

Omdat ik een leek ben begrijp ik niet welk voordeel 2 bloei hokken met tegenovergesteld dag en nacht ritme geeft, wil je me dat verder uitleggen?

 

Thanks people!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...